Volquartsen Accurizing Kit i Ruger Mark IV 22/45 Tactical

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Volquartsen Accurizing Kit i Ruger Mark IV 22/45 Tactical

Indlæg af Elbæk » 13. jan 2019, 14:59

Har lige brugt mere end tre timer på at installeret et Volquartsen drop-in Accurizing kit til Ruger Mark IV i min Ruger Mark IV 22/45 Tactical. Det positive ved oplevelsen er at jeg nu nok kan skille min pistol ad med bind for øjnene - for jeg fik godt nok gjort det nogle gange.

Jeg kan sagtens leve med at der ikke følger en skriftlig vejledning med, men jeg er knap så imponeret over Volquartsens egen online installationsguide. Ét er at billederne er af en ældre udgave af kittet, det er hvad det er - men at der i teksten direkte fejlinformeres om funktionen og vigtigheden af de to små "spændeskiver" som skal udfylde pladsen efterladt af magasinafbryderen (findes der et bedre ord på dansk for magazine disconnect lever?), guiden angiver at brugen af spændeskiverne er optionel samt at den tynde er til std. MK IV og den tykke er til MK IV 22/45. Man når at skille våbnet ad og samle det igen en del gange - før en vag henvisning på et amerikansk forum (hvor en beskrev hvordan han med en hjemmelavet spændeskive fik en ældre udgave af samme kit til at fungere i sin 22/45) får en til at prøve at installere den tykke spændeskive hvor det er vist i guiden og den tynde i mellemrummet mellem sikring og ramme efterladt af magasinafbryderen.

Det er vist nemmere at vise med et billede:

VolquartzenRugerMKIV2245001.jpg

Jeg er heldigvis vant til at rode med våben, ikke mindst ældre våben fra en tid hvor ikke alting var standard og/eller hvor skiftende ejere har foretaget store og små modifikationer, så jeg er vant til bare at prøve mig frem indtil det virker. Meeen, jeg havde ikke lige forventet at skulle bruge hele min formiddag på dét projekt.

Nu går turen til skydebanen, så aftræk og funktion kan stå sin prøve.

Edit: Hjemme fra skydebanen. Første eller andet skud var en stovepipe (og det har nok noget mere med kaliber .22 LR at gøre end noget andet) - ellers tyggede pistolen sige igennem små hundrede skud (tre forskellige typer ammunition) uden problemer. Aftrækket er nu markant lettere - det kommer lige til at tage lidt tilvænning, men på den gode måde. En stor bonus ved opgraderingen er at nu rasler pistolen ikke længere som om den er ved at falde fra hinanden, en detalje jeg havde virkelig svært ved at forliges med.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Volquartsen Accurizing Kit i Ruger Mark IV 22/45 Tactical

Indlæg af Refraktorius » 13. jan 2019, 18:01

Jeg synes den har et "langt og uklart" aftræk i fabriksversionen.

Er det klaret med "volle"-aftrækket?
Har du målt aftræksvægten?
Er det pengene værd?

(nu ved jeg hvem jeg kan sidde på skødet af hvis der skal skiftes :Hug: )
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Volquartsen Accurizing Kit i Ruger Mark IV 22/45 Tactical

Indlæg af Elbæk » 13. jan 2019, 18:31

Refraktorius skrev:
13. jan 2019, 18:01
Jeg synes den har et "langt og uklart" aftræk i fabriksversionen.

Er det klaret med "volle"-aftrækket?
Har du målt aftræksvægten?
Er det pengene værd?

(nu ved jeg hvem jeg kan sidde på skødet af hvis der skal skiftes :Hug: )
Lad mig svare således; med Volquartsen aftrækket er jeg - allerede første gang jeg prøver det - i stand til at samle skuddene så det rent faktisk giver mening at stille på sigtet. Med fabriksaftrækket sad skuddene (også efter 500+ skud) over hele skiven, med en ikke markant koncentration der hvor de samler sig nu. Jeg er ikke nogen fantastisk skytte (faktisk langt fra), men jeg plejer godt at kunne samle mine skud inden for det sorte (med den lejlighedsvise flyver eller to), hvis jeg ellers gør det jeg skal.

Det er stadig ikke noget "fantastisk" aftræk (ikke sammenlignet med min tunede S&W M 17 i hvert fald), men der er markant bedre end det som var før. Jeg har ikke mulighed for at måle det, men jeg vil tro aftrækvægten ligger på lige over det halve af fabriksaftrækket, foraftrækket er nu justerbart i længden og meget konsistent, selve aftrækket er er markant sprødere - og langt mere konsistent - nu.

Prisen på pistolen taget i betragtning synes jeg at det aftræk den kom med fra fabrikken var for ringe - jeg er stadig ikke helt kommet til tåls med at skulle smide 1300,- mere for selv at få lov til at "bygge pistolen færdig". Men, når du nu er sådan, så er jeg godt tilfreds med resultatet.
Ruger har mange gange bevist at de godt kán levere våben med udmærkede fabriksaftræk - så det undrer mig oprigtigt at de leverer Mark IV 22/45 serien med så sløjt et af slagsen. Hvis det er juridiske grunde at aftrækket skal være så tungt og mudret, så kunne Ruger som det allermindste have gjort det justerbart fra fabrikken af.

Du siger bare til hvis du skal have en hånd med det, når man først har fundet ud af hvornår man skal divergere fra Volquartsens egen vejledning, så går det relativt hurtigt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Volquartsen Accurizing Kit i Ruger Mark IV 22/45 Tactical

Indlæg af Refraktorius » 13. jan 2019, 18:44

:Hug:

Min vanartede søn står og skyder grupper på størrelse med mandariner (25 m banen) med fabriksaftrækket.
Tanken om hvad han vil kunne med et bedre aftræk er lidt bekymrende...
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Volquartsen Accurizing Kit i Ruger Mark IV 22/45 Tactical

Indlæg af Elbæk » 13. jan 2019, 20:03

Refraktorius skrev:
13. jan 2019, 18:44
:Hug:

Min vanartede søn står og skyder grupper på størrelse med mandariner (25 m banen) med fabriksaftrækket.
Tanken om hvad han vil kunne med et bedre aftræk er lidt bekymrende...
Så er han også helt godt skydende sønnen din :numberone:

Det kunne jeg i hvert fald ikke med fabriksaftrækket - ikke engang tæt på. Men, jeg mister også meget hurtigt interessen for at "skyde ordentligt" når et aftræk skuffer mig. Jeg oplevede det samme med min, nu solgte, (Walther) Colt 1911-22, aftrækket var som korn 120 trukket over asfaltvej - samtidig måtte bagsigtet skiftes efter få måneder fordi det dansede rundt ved skud. Jeg ventede næsten tre måneder på at få sigtet ombyttet, jeg køber aldrig Walther igen.

Ikke at jeg er en "trigger snob", jeg har f.eks. et udmærket forhold til aftrækket på gevær M/95 - jeg har ikke noget imod at et aftræk er tungt og hårdt, bare det er konsistent og nogenlunde sprødt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Volquartsen Accurizing Kit i Ruger Mark IV 22/45 Tactical

Indlæg af Elbæk » 13. jan 2019, 23:42

RugerMkIV2245OlightPL2Valkyrie.jpg

Det klæder den med sådan en 1200 lumens løbsvægt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Volquartsen Accurizing Kit i Ruger Mark IV 22/45 Tactical

Indlæg af Fast Fumble » 14. jan 2019, 09:25

Uhhhh...

Den skyder TIGGER om et rødpunktsigte og en Steel Challenge bane!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Volquartsen Accurizing Kit i Ruger Mark IV 22/45 Tactical

Indlæg af Elbæk » 14. jan 2019, 11:10

Fast Fumble skrev:
14. jan 2019, 09:25
Uhhhh...

Den skyder TIGGER om et rødpunktsigte og en Steel Challenge bane!
Jeg har allerede bestilte en Vortex Optics Crossfire. Den lander i dag eller i morgen.

Jeg er ellers normalt ikke så meget til red-dots dog, jeg har haft nogle forskellige gennem tiden. Jeg kunne f.eks. slet ikke enes med Vortex Optics Venom.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Volquartsen Accurizing Kit i Ruger Mark IV 22/45 Tactical

Indlæg af RKN » 14. jan 2019, 11:49

Jeg har samme kit i min 22/45 lite. mk 3. Dog med tandemkros flat face trigger. Det spiller bare Max. Aftrækker vægt 900 Gram.

Jeg brugte Youtube video som samle guide.
Mk 3 Er lidt tung at danse med, indtil man lære den at kende. Nu kan jeg skille den af , så let som ingen ting. 👍

Min har vortex venom på toppen, det er en fantastisk præcis pistol, og drift sikker .
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Volquartsen Accurizing Kit i Ruger Mark IV 22/45 Tactical

Indlæg af Gunslinger » 14. jan 2019, 12:25

Godt du hittede ud af det :smile:

Jeg skiftede mit eget på 3 timer og dette var inkl. at betjene kunder og svare telefon. Jeg kunne med det samme se, at jeg ikke ville have tålmodighed til at benytte Volquartsens egne billeder, og tyede til youtube helt fra starten af. Jeg kan anbefale denne:

https://www.youtube.com/watch?v=YB9EmYwDyzg&t=924s

Det er rigtig god opløsning og han er meget grundig i beskrivelserne af hvad han gør. Jeg var overrasket over hvor let det var. Personligt er jeg meget bedre til videoer end billeder, når det kommer til at lære ting.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Volquartsen Accurizing Kit i Ruger Mark IV 22/45 Tactical

Indlæg af Elbæk » 14. jan 2019, 20:30

Det var samme video jeg endte med at ty til :smile:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Volquartsen Accurizing Kit i Ruger Mark IV 22/45 Tactical

Indlæg af Elbæk » 15. jan 2019, 23:38

Jow jow... Dét blev den jo ikke grimmere af :biggrin:

RugerMkIV2245OlightPL2ValkyrieVortexOpticsCrosfire.jpg

Nu er jeg spændt på hvad mine øjne siger til sigtet på skydebanen.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Volquartsen Accurizing Kit i Ruger Mark IV 22/45 Tactical

Indlæg af Elbæk » 21. jan 2019, 20:14

Så blev set-uppet prøvet i praksis på skydebanen... Uha, hvor er den bare sjov! Hvilket der vist også var generel enighed om blandt tilhørerne.

Vortex Optics Crossfire er den første red dot jeg har prøvet hvor jeg ikke "farer vild" i optikken og "mister" dotten konstant. Jeg kan ikke sætte en finger på hvad forskellen er, men den ér der.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar