[Besvaret]Baikal IJ 43 S-S vil kun skyde et skud med magnumpatroner

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

[Besvaret]Baikal IJ 43 S-S vil kun skyde et skud med magnumpatroner

Indlæg af Kleth » 16. dec 2018, 19:30

Jeg var på trækjagt i dag med min Bailkal IJ43 S-S 12/76 med single trigger.
Jeg bemærkede at når jeg afskød en Kent Faststeel 28g #2 12/76 eller en Eley Lightningsteel 36g #1 12/76, så ville den ikke affyre andet løb. Jeg prøvede at omstille løbsvælgeren og den affyrede det andet løb, men ville stadig ikke affyre det andet skud.
Senere på dagen havde vi fællesjagt og S-S kunne sagtens affyre begge løb når jeg skød med Gamebore Hypersteel 32g #3.
Den har chokes 1/4 og 1/2, men det var underordnet hvilket løb der gik først.

Har nogen oplevet tilsvarende? Jeg har hørt om at der ikke altid er nok rekyl til at den automatiske løbsvælger skifter løb, men min oplevelse er at det er for megen rekyl :impatient:

Ingen problemer med at knække bøssen eller trække hylstrer ud.
Senest rettet af Kleth 17. dec 2018, 06:17, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: [Spørgsmål]Baikal IJ 43 S-S vil kun skyde et skud med magnumpatroner

Indlæg af Rulab » 16. dec 2018, 19:51

Jeg mener den er med mekanisk omskifter - rekylen skulle derfor ikke have nogen indflydelse.
Har du prøvet at tage skæftet af og rense gammel fedt ud og smøre op igen?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: [Spørgsmål]Baikal IJ 43 S-S vil kun skyde et skud med magnumpatroner

Indlæg af Raptor357 » 16. dec 2018, 21:09

+1
til manglende våben vedligehold
I den forbindelse vil jeg gerne slå et slag for ikke bare at bruge den nærmeste flaske olie. man kommer ikke ind i låsen så tit og både at olien forsvinder eller bliver fast er et problem. jeg var ellers gået over til motorolie, men lige den slags der får et fint tyndt lag brakefree olie med teflon i.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: [Spørgsmål]Baikal IJ 43 S-S vil kun skyde et skud med magnumpatroner

Indlæg af Rulab » 16. dec 2018, 22:29

Det er nu ellers ganske nemt at komme ind i låsen på en IJ43.
Bagkappen fjernes(2 skruer), Bolten i skæftet fjernes(kræver lang ligekærvet skruetrækker) og det er det, bagskæftet kan nu trækkes fra låsen.
Det tager med lidt rutine under 10 minutter at adskille, afrense, smøre og samle igen.

Jeg bruger et tyndt lag molydræn fedt fra biltema indvendigt i låsen på de o/u og s/s jeg har. Det hæfter bedre end olie og der er ingen risiko for at det løber ned i skæftet og ødelægger træet.
Våbene har været anvendt på nogle af de koldeste vinterdage vi har haft og jeg har endnu ikke oplevet en funktionsfejl, der kunne være relateret til stift fedt.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål]Baikal IJ 43 S-S vil kun skyde et skud med magnumpatroner

Indlæg af Kleth » 17. dec 2018, 06:15

Rulab skrev:
16. dec 2018, 22:29
Det er nu ellers ganske nemt at komme ind i låsen på en IJ43.
Bagkappen fjernes(2 skruer), Bolten i skæftet fjernes(kræver lang ligekærvet skruetrækker) og det er det, bagskæftet kan nu trækkes fra låsen.
Det tager med lidt rutine under 10 minutter at adskille, afrense, smøre og samle igen.

Jeg bruger et tyndt lag molydræn fedt fra biltema indvendigt i låsen på de o/u og s/s jeg har. Det hæfter bedre end olie og der er ingen risiko for at det løber ned i skæftet og ødelægger træet.
Våbene har været anvendt på nogle af de koldeste vinterdage vi har haft og jeg har endnu ikke oplevet en funktionsfejl, der kunne være relateret til stift fedt.
:thumbup: det er nok et som skal til, det var nu også det jeg forventede og tak for beskrivelsen af hvordan skæftet skal af :razz:

Jeg købte geværet som nyt sidste år og det har ellers end ikke været vådt endnu :giggle: men fabriksolien/fedtet kan jo godt være ret gammelt selv om geværet ikke har stået ret længe i mit skab.

Takker for svarene, jeg må så skyde med O/U på trækjagterne indtil jeg har fået fedtet S-S af og fedtet til igen.

Fedt af! Fedt på :giggle:
Jeg har altid brugt fedt til aftræk, fjedre og anden mekanik og jeg har altid lithiumfedt og Superlube hjemme. Er det “godt nok”? Eller skal jeg tage turen om en butik og købe noget moly-lube?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: [Spørgsmål]Baikal IJ 43 S-S vil kun skyde et skud med magnumpatroner

Indlæg af Rulab » 17. dec 2018, 07:12

Kleth skrev:
17. dec 2018, 06:15
Fedt af! Fedt på :giggle:
Jeg har altid brugt fedt til aftræk, fjedre og anden mekanik og jeg har altid lithiumfedt og Superlube hjemme. Er det “godt nok”? Eller skal jeg tage turen om en butik og købe noget moly-lube?
Superlube er i hvert fald godt nok. Lithiumfedtet afhænger af hvor lav temperatur det kan anvendes i.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: [Besvaret]Baikal IJ 43 S-S vil kun skyde et skud med magnumpatroner

Indlæg af Langenge » 17. dec 2018, 18:20

+1 til Superlube :thumbup:
Bruger det også i låsen på mine gamle hanebøsser.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: [Besvaret]Baikal IJ 43 S-S vil kun skyde et skud med magnumpatroner

Indlæg af Raptor357 » 17. dec 2018, 19:15

Superlube er syntetisk og bliver ikke så stift så hurtigt. Desuden indeholder det teflon.
Så godt valg.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: [Besvaret]Baikal IJ 43 S-S vil kun skyde et skud med magnumpatroner

Indlæg af HappyNanoq » 17. dec 2018, 19:19

Netop fabriks-fedt/olie har det med at blive hængende, og tørre ind og blive klistret (tjæreagtig/tyggegummiagtig) - der er ikke så mange opløsningsmidler i som i visse andre som tørrer ud og efterlader langt mindre. Det kan i visse tilfælde minde om det gamle Cosmoline.

Det er nu mest for rustbeskyttelses-formål, ikke smørring, at fabrikanterne giver våbnene en tur. Dermed kan de ligge længe på lager, uden der sker noget andet end rent kosmetisk.


Kunne godt lyde til at det kunne være godt med en omgang bremserens - og dermed fjerne al gammel olie ved at spule det væk med en spray-rens.
Lad våbnet tørre grundigt, evt brug hårtørrer/varmpuftpistol til at tørre mekanikken.
(Gør det endelig udendørs!! Host Host.)


Og også +1 på SuperLube - gerne den lille "sprøjte", så man kan nå ind alskens små steder og placere det dråbevis - ellers en lille tynd børste/pensel, og SuperLube eller anden teflonfedt smurt direkte på alle dele så disse bare glinser af et tyndt lag.
Det er alt rigeligt at delene kun lige glinser af at være smurt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål]Baikal IJ 43 S-S vil kun skyde et skud med magnumpatroner

Indlæg af Kleth » 3. jan 2019, 20:29

Rulab skrev:
16. dec 2018, 22:29
Det er nu ellers ganske nemt at komme ind i låsen på en IJ43.
Bagkappen fjernes(2 skruer), Bolten i skæftet fjernes(kræver lang ligekærvet skruetrækker) og det er det, bagskæftet kan nu trækkes fra låsen.
Det tager med lidt rutine under 10 minutter at adskille, afrense, smøre og samle igen.
OK - De ti min var en god beskrivelse og det var inkl at hente bremserens i skuret :thumbup:
398C52EF-1847-4369-867B-80D49922492A.jpeg
D49536F2-B3C2-4944-ADFD-5E55369B92A4.jpeg
B199A38A-5C08-45C7-A987-CEC88CC3037F.jpeg
6D62432C-3012-40DB-B5F5-C1FF3BB4826F.jpeg
Efter adskillelse fik baskylen bremserens i liberale mængder. Der var nogle fine metalspåner, sort smuld og lidt rustpletter i mekanismen; det er nok den gamle olie og spåner fra fremstillingen.
82F77054-BE6B-44D7-8A25-56FEA7C2C485.jpeg
Efter bremserens fik mekanikken MOS2 krybeolie og så har jeg med en stiv pensel smurt Superlube på alle dele og flader. Når jeg har tørret den overskydende olie af imorgen samler jeg skyderen igen og så bliver den testet lørdag :biggrin:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: [Besvaret]Baikal IJ 43 S-S vil kun skyde et skud med magnumpatroner

Indlæg af Caspian1911 » 3. jan 2019, 20:31

Tak for opdateringen :numberone:
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Besvaret]Baikal IJ 43 S-S vil kun skyde et skud med magnumpatroner

Indlæg af Kleth » 3. jan 2019, 20:49

Caspian1911 skrev:
3. jan 2019, 20:31
Tak for opdateringen :numberone:
Det manglede da bare, når andre brugere har anvendt deres tid på at hjælpe mig :NVFrules:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Besvaret]Baikal IJ 43 S-S vil kun skyde et skud med magnumpatroner

Indlæg af Kleth » 5. jan 2019, 20:37

På aftenens trækjagt fungerede skydejernet upåklageligt :hunter: 2x2 36g Eley Lightning Steel og 1x2 32g Gamebore Hypersteel :DancingBanana: :eek:

Tak for hjælpen, der er vist flere skydejern som skal have den behandling :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: [Besvaret]Baikal IJ 43 S-S vil kun skyde et skud med magnumpatroner

Indlæg af LJ » 5. jan 2019, 20:45

:thumbup: Det er noget ganske særligt at skyde med et velplejet og velfungerende våben :smile:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: [Besvaret]Baikal IJ 43 S-S vil kun skyde et skud med magnumpatroner

Indlæg af TheDarkSide » 5. jan 2019, 21:05

Kleth skrev:
5. jan 2019, 20:37
På aftenens trækjagt fungerede skydejernet upåklageligt :hunter: 2x2 36g Eley Lightning Steel og 1x2 32g Gamebore Hypersteel :DancingBanana: :eek:

Tak for hjælpen, der er vist flere skydejern som skal have den behandling :thumbup:
Det var da nogle hidsige patroner. Havde det været alt andet end en Baikal ville jeg sige stakkels bøsse :giggle:
Men en Baikal fortjener næsten at blive straffet :rolf:

Lidt OT:
Har du prøveskudt på papir? Jeg snakkede med en jagtkammerat for nylig, som have en tilsvarende model, som han prøveskød på papir (35 meters afstand) for at finde ud af hvad denne kunne lave af skudbillede. Den skød en lille smule til venstre med højre løb, men inden for det acceptable. Men med venstre løb skød den ca. 50 cm til højre :shock: Den røg retur til forhandler :impatient: Skudbillederne var han heller ikke begejstret for, men det kan jo være patronerne.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Besvaret]Baikal IJ 43 S-S vil kun skyde et skud med magnumpatroner

Indlæg af Kleth » 5. jan 2019, 21:24

Både bøsse og ammunition testet på papir :thumbup:
Skudbillederne med ammunitionen på 30m lod en del tilbage at ønske, men ikke noget der betyder noget på <=20m med den størrelse vildt de patroner er tiltænkt.

Jeg har så også skudt en del lerduer med bøssen og den rammer glimrende.

Da 36g Lightningsteel er med #1 hagl er der adskillige bøsser; Baikal, Huglu m.fl. der lider nogen overlast med de patroner, men det lader nu ikke til at min IJ43 gør
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar