Nogen herinde der skyder fritstående?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Nogen herinde der skyder fritstående?

Indlæg af Ingsorsi » 19. nov 2018, 20:20

Hej

Jeg skyder fritstående på 15m og 50m i DGI.
Jeg er den eneste i foreningen der skyder fritstående og har altså ingen at sammenligne med.

Jeg skyder selv ca. 180-185 på 15m. Med enkelte outliers i rummene 175-179 samt 186-190.

Men jeg har desværre ingen anelse om, hvorvidt det er godt eller dårligt. Jeg har forbedret mig ift. da jeg begyndte. Jeg begyndte på ca. 170-175 og har så gradvist forbedret mig. Men den seneste tid er det som om jeg har nået et plateau.
Det at jeg har nået et plateau gør, at jeg er lidt ved at miste gejsten. Jeg tror, at det skyldes, at jeg ikke har nogen at sammenligne med. Jeg er i nogen grad konkurrence-menneske.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om der er nogen af jer herinde der skyder fritstående? Og hvor meget I typisk skyder?

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Nogen herinde der skyder fritstående?

Indlæg af KenP » 19. nov 2018, 22:21

180-185 er ikke skidt, men heller ikke nok til at rykke op i en højere klasse.

Uden at have en idee om hvor meget du træner, så var der en som sagde til mig, 1 år, træning 4 gange om uge, så er den der... (så lige 500 skud/halg om uge)

Rundt om Roskilde er der da nogle foreninger, hvor der er flere stillingsskytter (Gundsølille, Greve, Fløng-Hedehusene, Hvalsø) ved af gode grunde ikke hvor du skyder.

Hvis du vil skyde stævner, så er der faktisk pænt med dem, og faktisk flest deltagere i voksen stilling 3.

(Jeg skyder ikke stilling af samme grund er den eneste..., så har skiftet til åben, men håber at kunne overtale en eller flere, så jeg kan skifte til stilling, for får det jo aldrig øvet)

Brugeravatar
Thyk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. dec 2016, 13:27
Interesser: Finpistol, Grovpistol, Jagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 44 times
Been thanked: 27 times

Re: Nogen herinde der skyder fritstående?

Indlæg af Thyk » 19. nov 2018, 22:24

Vi har et par habile riffelskytter i Akademisk Skytteforening.
Jeg kan lige prøve at høre, hvor mange point de skyder :)

Ellers kan du måske se noget interessant her:
https://www.dgi.dk/skydning/skydning/re ... ter/riffel :DancingBanana:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Nogen herinde der skyder fritstående?

Indlæg af Ras.Killing » 19. nov 2018, 23:42

Du kan jo altid sammenligne med DGI's ranglister :smile: selvom det selvfølgelig er sjovere at have nogen at skyde imod.

...når vi puljeskydning i foreningen, så er indbyrdes kamp næsten vigtigere end resultatet :razz:

Kommer du ud til stævner?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Nogen herinde der skyder fritstående?

Indlæg af Ingsorsi » 20. nov 2018, 09:30

Ras.Killing skrev:
19. nov 2018, 23:42
Du kan jo altid sammenligne med DGI's ranglister :smile: selvom det selvfølgelig er sjovere at have nogen at skyde imod.

...når vi puljeskydning i foreningen, så er indbyrdes kamp næsten vigtigere end resultatet :razz:

Kommer du ud til stævner?
Jeg kendte ikke til disse ranglister?
Hvor stammer data til disse lister fra? Er det når man skyder "mesterskab"? Eller er det fra mere officielle stævner?

Jeg kommer desværre ikke ud til stævner.
Hvor finder jeg ud af, hvor og hvornår der er stævner?
Idet jeg ikke aner hvor godt jeg skyder ift. andre er det også lidt svært at få lyst til at tilmelde sig til et stævne. Hvis jeg skyder omkring de 180-185, så er det jo ikke sjovt at komme til et stævne, hvor alle andre ligger på mellem 195-200.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Nogen herinde der skyder fritstående?

Indlæg af Ingsorsi » 20. nov 2018, 09:34

JDam skrev:
19. nov 2018, 22:24
Vi har et par habile riffelskytter i Akademisk Skytteforening.
Jeg kan lige prøve at høre, hvor mange point de skyder :)

Ellers kan du måske se noget interessant her:
https://www.dgi.dk/skydning/skydning/re ... ter/riffel :DancingBanana:
Interessant liste. Jeg kunne dog godt bruge lidt forklaring til tallene.

Hvad betyder kolonnen "klasse" på disse lister?

Og hvorfor er der to kolonner der hedder "snit" ,men som indeholder forskellige værdier for samme række?

Og hvad er "antal"? Antal hvad?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Nogen herinde der skyder fritstående?

Indlæg af Ras.Killing » 20. nov 2018, 11:06

Klasse er den klasse som skytten skyder. Tager vi f.eks stillings skytter, så står VS1 for voksen stilling klasse 1. Du kan sammenligne det lidt med divisioner inde for fodbold. Man bliver klassificeret ud fra sine resultater, så man gerne burde være i klasse med folk på ens eget niveau. Antal er hvor mange resultater man har lavet til listen. Det første snit er gennemsnittet af alle ens registrerede resultater. R1 til R4 er ens 4 bedste resultater igennem en sæson. Sum givet næsten sig selv, summen af R1-R4. Det sidste snit er så gennemsnittet af R1-R4.

Man kan godt være på listen med f.eks. kun 1-3 resultater, men man placere sig jo derfor selvfølgelig lavere på listen.

Data til ranglisten stammer fra ''officielle'' resultater. Altså et resultat som er registreret og indberettet til en form for konkurrence. Det kan være alt lige fra en lokal puljeskydning og til DM skydninger.

Syntes det er en skam du ikke kommer ud til stævner, nu du er konkurrencemenneske :smile: det er bare med at komme afsted. Det kunne også godt lyde som om, at den forening du er i ikke fokusere så meget på stævner og konkurrence... det kan godt være lidt demotiverende hvis man er lidt mere seriøs omkring sin skydning. Jeg ville anbefale at se hvad der ellers er af skytteforeninger omkring dig, og se om der ikke er nogen med lidt mere stævneaktivitet. Det er langt sjovere hvis man er et par stykker afsted sammen :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Nogen herinde der skyder fritstående?

Indlæg af Mapzter » 20. nov 2018, 11:12

Ingsorsi skrev:
20. nov 2018, 09:30
Jeg kommer desværre ikke ud til stævner.
Hvor finder jeg ud af, hvor og hvornår der er stævner?
Se f.eks. https://www.dgi.dk/skydning/riffelskydn ... urneringer
Ingsorsi skrev:
20. nov 2018, 09:30
Idet jeg ikke aner hvor godt jeg skyder ift. andre er det også lidt svært at få lyst til at tilmelde sig til et stævne. Hvis jeg skyder omkring de 180-185, så er det jo ikke sjovt at komme til et stævne, hvor alle andre ligger på mellem 195-200.
At tage ud og skyde stævner er en rigtig god måde at komme videre med sin skydning på. Det kan både give motivation til at træne mere/anderledes, og mulighed for at lære skytter fra andre foreninger at kende. Selv hvis man ikke ligger i toppen, så finder man hurtigt ud af hvem man kan sammenligne sig med.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Nogen herinde der skyder fritstående?

Indlæg af Ingsorsi » 20. nov 2018, 11:50

Ras.Killing skrev:
20. nov 2018, 11:06
Klasse er den klasse som skytten skyder. Tager vi f.eks stillings skytter, så står VS1 for voksen stilling klasse 1. Du kan sammenligne det lidt med divisioner inde for fodbold. Man bliver klassificeret ud fra sine resultater, så man gerne burde være i klasse med folk på ens eget niveau. Antal er hvor mange resultater man har lavet til listen. Det første snit er gennemsnittet af alle ens registrerede resultater. R1 til R4 er ens 4 bedste resultater igennem en sæson. Sum givet næsten sig selv, summen af R1-R4. Det sidste snit er så gennemsnittet af R1-R4.

Man kan godt være på listen med f.eks. kun 1-3 resultater, men man placere sig jo derfor selvfølgelig lavere på listen.

Data til ranglisten stammer fra ''officielle'' resultater. Altså et resultat som er registreret og indberettet til en form for konkurrence. Det kan være alt lige fra en lokal puljeskydning og til DM skydninger.

Syntes det er en skam du ikke kommer ud til stævner, nu du er konkurrencemenneske :smile: det er bare med at komme afsted. Det kunne også godt lyde som om, at den forening du er i ikke fokusere så meget på stævner og konkurrence... det kan godt være lidt demotiverende hvis man er lidt mere seriøs omkring sin skydning. Jeg ville anbefale at se hvad der ellers er af skytteforeninger omkring dig, og se om der ikke er nogen med lidt mere stævneaktivitet. Det er langt sjovere hvis man er et par stykker afsted sammen :thumbup:
Lokal puljeskydning, er det fx mesterskabsskydning i foreningen? Da jeg har deltaget i den slags burde mit navn vel fremgå af listen? Eller kræver det, at nogen i foreningen foretaget sig noget yderligere? Jeg troede egentlig, at resultaterne blev sendt "et eller andet sted hen", når nu jeg har et DGI skyttenummer??

Der er grangiveligt ikke meget fokus på stævner og konkurrencer i foreningen...

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Nogen herinde der skyder fritstående?

Indlæg af Ingsorsi » 20. nov 2018, 11:53

Mapzter skrev:
20. nov 2018, 11:12
Ingsorsi skrev:
20. nov 2018, 09:30
Jeg kommer desværre ikke ud til stævner.
Hvor finder jeg ud af, hvor og hvornår der er stævner?
Se f.eks. https://www.dgi.dk/skydning/riffelskydn ... urneringer

Jeg har kigget på den, hvor jeg kommer videre til denne http://programmer.skytten.dk/aktivitets ... lender.asp
Her er vitterligt ikke mange relevante ting i nærheden... Man kan også kun søge året 2018 ud. Ingen mulighed for 2019.

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Nogen herinde der skyder fritstående?

Indlæg af KenP » 20. nov 2018, 12:55

Nu du skriver du har et skyttenummer, mon de så også har oprettet dig som bruger så du selv kan tilmelde dig til stævner.

Desværre ikke alle landsdele (foreninger), som opretter deres stævne her:

http://skydetilmelding.dgi.dk

(jeg kan oprette dig som bruger, skal så bruge dit skyttenummer og mail, send det som PM hvis det har interesse)

Hvis du er under midt- og Vestsjælland, så har vi også vores egen side, hvor man kan se hvad som der kommer af stævner/turneringer resten af året i vores landsdel http://dgi-skyd.dk)

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Nogen herinde der skyder fritstående?

Indlæg af Ras.Killing » 20. nov 2018, 15:19

Ingsorsi skrev:
20. nov 2018, 11:50
Lokal puljeskydning, er det fx mesterskabsskydning i foreningen? Da jeg har deltaget i den slags burde mit navn vel fremgå af listen? Eller kræver det, at nogen i foreningen foretaget sig noget yderligere? Jeg troede egentlig, at resultaterne blev sendt "et eller andet sted hen", når nu jeg har et DGI skyttenummer??

Der er grangiveligt ikke meget fokus på stævner og konkurrencer i foreningen...
Jeg tror ikke at et foreningsmesterskab er et officielt stævne :???: og under alle omstændigheder vil det kræve at foreningen indberetter resultaterne. Det er nok mere et internt mesterskab i foreningen :smile:

Puljeskydning er når din forening dyster imod andre foreninger i et puljesystem. Eller sådan er det i hvert flad under DGI Fyn :smile: er ikke helt sikker på de køre samme system i hele landet.

Ud og skyd nogle rigtige stævner :biggrin: ! Det er gavnligt for både dig selv, og holder gang i sporten, samt det foreninger der gider at afholde stævner.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Nogen herinde der skyder fritstående?

Indlæg af KenP » 20. nov 2018, 15:41

Ras.Killing skrev:
20. nov 2018, 15:19
Puljeskydning er når din forening dyster imod andre foreninger i et puljesystem. Eller sådan er det i hvert flad under DGI Fyn :smile: er ikke helt sikker på de køre samme system i hele landet.
Det gør man i alle landsdele (form er så forskelligt fra landsdel til landsdel), da det bruges til at kvalificere foreningshold til DM.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Nogen herinde der skyder fritstående?

Indlæg af Mapzter » 20. nov 2018, 15:47

Ras.Killing skrev:
20. nov 2018, 15:19
Puljeskydning er når din forening dyster imod andre foreninger i et puljesystem. Eller sådan er det i hvert flad under DGI Fyn :smile: er ikke helt sikker på de køre samme system i hele landet.
Her i Nordjylland hedder det en landsdelsturnering.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Nogen herinde der skyder fritstående?

Indlæg af Raptor357 » 20. nov 2018, 16:54

Jeg HAR skudt fritstående. Min spredning var fra 188 til 198. meget afhængigt af koncentrationen på dagen. jeg skød en gang om ugen i foreningen og 2-3 gange om ugen med luftriffel i baghaven.
Det var ren leg og ikke seriøst planlagt træning
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Nogen herinde der skyder fritstående?

Indlæg af T-REX » 20. nov 2018, 23:26

Jeg kan kun tilslutte mig dem, der siger, tag ud og skyd nogle stævner.

Find nogle stævner, og tilmeld dig, også selvom det måske er en stævnetype, du aldrig har prøvet.
Når du kommer, så sig evt. til arrangøren, at du aldrig har prøvet denne type stævne før. Så skal de nok tage hånd om dig.

Jeg skød Pistol i DK, og ville til terrænskydning, men ville helst gå sammen med nogen, jeg kendte.
Men det passede dem ikke rigtig, de dage, der var stævner, og til sidst, tilmeldte jeg mig, selv, til Sjællandsmesterskabet, på Kalvebod.
En af de bedste Maj Dage, i mit liv.

Der var god hjælp at hente, fra dem jeg gik sammen med, og det var SKIDE SKÆGT
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar