Hvordan praktiserer I sikkerheden på skydebanen?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 20 times

Hvordan praktiserer I sikkerheden på skydebanen?

Indlæg af Nielshm » 2. okt 2018, 06:51

Jeg har været til hjælpetrænerkursus, og der er noget forskel på hvordan man vurderer at sikkerheden håndhæves på banerne.
I min optik er der nogle ekstreme typer som aldrig kan få nok, hvor nye skytter nærmest ikke kan praktiseres og hvor erfarne fra egen klub knapt kan lave en indskydning uden banekommandør og skydeleder og fuld våbenkontrol.
Sikkerhed er sådan noget som altid kan forsvares med... 'synes du måske det er i orden at kunne komme til skade?'

Logbogen som nu skal føres er også et kapitel for sig selv, børn som ikke har billed ID med skal reelt nægtes at skyde, og igen er der bare regelryttere som synes det er helt på sin plads.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvordan praktiserer I sikkerheden på skydebanen?

Indlæg af Kleth » 2. okt 2018, 08:10

Jeg har netop gennemført DJs skydelederkursus og der blev der lagt meget vægt på at sikkerheden skal være i orden, og at det kan gøres på en ordentlig, imødekommende og ikke-facistisk måde :giggle: Sikkerhedselemeneterne i instruks for banens brug skal selvfølgeligt overholdes uanset om det virker krakilsk og det kan gøres på en ordentlig måde :thumbup: Man kan godt være standpladskommandør, banekommandør, hjælper og skydeleder uden at stå og brøle kommandoer og giver "general"-skideballer :smile: Selvfølgeligt skal styring og kontrol stå mål med skytternes erfaring og omhu.
På skydebanen i min ældste søns skytteklub, der er det også vældig afslappet dog ikke tilfældig, der skal være sikkerheds-fane i når der ikke bliver skudt.

Både mine egne, jagtkammeraters og venners oplevelser og erfaringer har lært mig at sikkerhed skal være et fast og rutinemæssigt element og kan håndhæves på en venlig og imødekommende måde, så alle føler sig velkomne (og sikre) på skydebanerne :razz:

Øhhh!?!? Skal børn have billede-id med på skydebanen?!?
Senest rettet af Kleth 2. okt 2018, 08:27, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1157 times
Kontakt:

Re: Hvordan praktiserer I sikkerheden på skydebanen?

Indlæg af Fast Fumble » 2. okt 2018, 08:22

Kleth skrev:
2. okt 2018, 08:10
Øhhh!?!? Skal børn have billede-id med på skydebanen?!?
Nej, det skal de ikke.
(Men alle over 15 år skal.)
Nielshm, hvor mener du at have fundet den regel?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 20 times

Re: Hvordan praktiserer I sikkerheden på skydebanen?

Indlæg af Nielshm » 2. okt 2018, 17:54

Fast Fumble skrev:
2. okt 2018, 08:22
Kleth skrev:
2. okt 2018, 08:10
Øhhh!?!? Skal børn have billede-id med på skydebanen?!?
Nej, det skal de ikke.
(Men alle over 15 år skal.)
Nielshm, hvor mener du at have fundet den regel?
Det er desværre forkert. De første 5 gange skal der vises sygesikring i kombination med andet ID med billede, gælder for alle. Er man så 15 år kræves der ved 6. skydning fuldt medlemskab og SKV 6 som skal fremvises hver gang fremover.
Der bliver mange børn som skal smides hjem igen, ikke ligefrem et plus for skydningen.
Vedhæftede filer
20181002_175527.jpg

Ladeport
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 85
Tilmeldt: 5. sep 2018, 13:15
Interesser: PCA pistol
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 16 times

Re: Hvordan praktiserer I sikkerheden på skydebanen?

Indlæg af Ladeport » 2. okt 2018, 18:03

Off Topic. Det sætter bare mit pis i kog hvilken agenda der styrer hvad der regnes for sunde fritidsinteresser

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1371 times

Re: Hvordan praktiserer I sikkerheden på skydebanen?

Indlæg af Ras.Killing » 2. okt 2018, 18:40

Hmmm... hos os køre vi det nok på den lidt mere løse måde. Uden at det skal sammenlignes med dårlig sikkerhed!

Vi skyder primært to gange om ugen - onsdag og søndag. Onsdag er det hovedsageligt nye skytter, børn og skytter der der generelt bare ønsker hjælp og vejledning fra en instruktør. Vi har elektronisk markering til 22.LR og der er derfor ikke kommandoer som sådan, da hver bane kan køre sit eget program. Det samme gælder indendørs.

Søndag kommer så de mere garvede (og ældre skytter) som først og fremmest kan klare sig selv, har egne våben og ikke behøver hjælp fra en instruktør. Her skyder vi på skiver året rundt på 25M, men kun sjældnt faste programmer med kommando. Kommandoerne på en søndag kan typisk koges ned til "markering" og "der skydes".

Vi går meget op i korrekt og sikker våbenhåndtering, men bortset fra det syntes jeg at stemningen er meget løs :smile:

Nogle af vores naboforeninger køre det lige modsat. Meget striks og med faste programmer, skydetider osv.

...det har vi fået en del medlemmer af de sidste par år :thumbup: simpelthen folk der køre død i at det bliver for krakilsk andre steder.

Nok skal vi gå op i sikkerhed, men vi skal også huske at have det sjovt i mellemtiden.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1157 times
Kontakt:

Re: Hvordan praktiserer I sikkerheden på skydebanen?

Indlæg af Fast Fumble » 2. okt 2018, 20:37

Nielshm skrev:
2. okt 2018, 17:54
Fast Fumble skrev:
2. okt 2018, 08:22
Kleth skrev:
2. okt 2018, 08:10
Øhhh!?!? Skal børn have billede-id med på skydebanen?!?
Nej, det skal de ikke.
(Men alle over 15 år skal.)
Nielshm, hvor mener du at have fundet den regel?
Det er desværre forkert. De første 5 gange skal der vises sygesikring i kombination med andet ID med billede, gælder for alle. Er man så 15 år kræves der ved 6. skydning fuldt medlemskab og SKV 6 som skal fremvises hver gang fremover.
Der bliver mange børn som skal smides hjem igen, ikke ligefrem et plus for skydningen.

Det er altså ikke det der står.
Er man under 15, skal man fremvise sygesikringskort i forbindelse med andet ID. Der står ikke billed-id.
Og SKV6 skal ikke forevises hver gang, det skal forevises på forlangende - men det skal selvfølgelig altid medbringes, så det KAN forevises på forlangende.

Og man behøver ikke sende nogen hjem igen, de kan bare ikke skyde med tilladelsespligtige våben, men fx gerne med luftpistol.
Det "udførte" jeg i går, hvor jeg var instruktør for et nyt hold pistolskytter. En af dem (over 15 år) havde glemt billed-ID. Han skød så med luftpistol - en fin 10.000kr Morini. Det var han fint tilfreds med, og næste gang husker han sit ID.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 20 times

Re: Hvordan praktiserer I sikkerheden på skydebanen?

Indlæg af Nielshm » 2. okt 2018, 20:50

Jeg blev hovedet tudet fuldt af, at et buskort med billede i kombination med sygesikring ville være i orden. Så det er en slags billed ID, men så er der rigeligt som børnene kan glemme hjemme.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1157 times
Kontakt:

Re: Hvordan praktiserer I sikkerheden på skydebanen?

Indlæg af Fast Fumble » 2. okt 2018, 21:06

Nielshm skrev:
2. okt 2018, 20:50
Jeg blev hovedet tudet fuldt af, at et buskort med billede i kombination med sygesikring ville være i orden. Så det er en slags billed ID, men så er der rigeligt som børnene kan glemme hjemme.
Joh, men lov er lov, og så kan andre tude dit hoved fuldt af hvad de lyster, det ændrer ikke på lovteksten.
I kan selvfølgelig håndhæve strammere retningslinjer end lovgivningen i jeres forening, det er jo op til den enkelte forening.
Det gør vi da på et enkelt punkt i min forening (hos os skal man have medlemskab og SKV6 efter 4 skydninger, ikke 5, for det passer bedst ind i vores intro-koncept), og det er nok ikke voldsomt usædvanligt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 546
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Hvordan praktiserer I sikkerheden på skydebanen?

Indlæg af KenP » 2. okt 2018, 21:42

Der står faktisk ikke at du skal medbringe skv6 hvergang... hvis du er kendt i foreningen, og de ved hvem du er osv. Så skal du faktisk ikke medbringe noget. (Men under prøveskydninger, og indtil du har skv6 skal du).

Foreningen får også besked, hvis skv6 inddrages.

Hos os, alt efter hvad de kan og vil (ikke alle må skal have en hvis rutine) skyder selvstændigt, dem som vil have hjælp får det.

Men våbensikkerhrden er i orden.

Besvar