Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Oscar123 » 9. sep 2018, 11:36

Som beskrevet andetsteds er jeg den lykkelige ejer af en ny Sig Sauer P320 X-Five som blev hentet for nogle dage siden. En rigtig fin pistol med en ganske interessant teknisk opbygning og mange fine detaljer.

Jeg oplever dog et issue med den, som ikke er tilfredsstillende. Jeg har endnu ikke skudt med pistolen – men den har et problem med at gå frem i ”battery” ved ladegreb. Tager man ladegreb og slipper slæden fra bagerste position springer den frem og går i battery, som den skal. Men hvis man i stedet for at slippe slæden gør det lidt mere ”kontrolleret” og fører slæden lidt frem før man slipper, da går slæden ikke helt frem af sig selv men stopper et par millimeter før battery. Se billede #2 og #3. Man kan med tommelfingeren give bagerste del af slæden et skub og den går derved frem. Slæden glider meget fint på styretappene uden friktion, så det er ”et eller andet” i affyringsmekanismen, der holder den de få millimeter tilbage. Et tryk på aftrækkeren i denne situation udløser slagstiften samtidig med at slæden ”springer” de få millimeter frem. Jeg har som sagt endnu ikke skudt med den – men bekymringen her er, om det derved vil kunne lade sig gøre at afgive skud uden at pibe og slæde er helt låst. En sådan situation ville jo mildest talt ikke være ønskelig… :blink:

Det kunne være interessant at høre om andre ejere af Sig Sauer P320 X-Five oplever samme problem.

Udover ovenstående tekniske problem havde jeg en anden ”blandet” oplevelse. Måske blot en ”detalje” – men anyway… Pistolen blev købt som ”helt ny” (læs: jomfruelig) men da jeg ville rense den for konserveringsolie og gøre den klar viste den sig at være møgbeskidt indvendig og havde tydeligvis allerede skudt mange skud. Der var tydelige aflejringer af en rødbrun farve i løbet, som sandsynligvis er kobberaflejringer (og forhåbentlig ikke rust..) og man kunne på bundstykket se tydelige afmærkninger efter patronhylstre. Der synes her at være tale om betydelig mere end blot et par få prøveskud fra fabrikkens side…

:razz:
Oscar123
P320 - 1.jpg
P320 - 1.jpg (37.8 KiB) Vist 21403 gange
P320 - 2.jpg
P320 - 2.jpg (27.98 KiB) Vist 21403 gange
P320 - 3.jpg
P320 - 3.jpg (41.5 KiB) Vist 21403 gange
Senest rettet af Oscar123 9. sep 2018, 11:49, rettet i alt 1 gang.
On scene - but unseen

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Bofhenator » 9. sep 2018, 11:48

Jeg tror jeg ville hive fat i sælger, med begge ting, inden der kom skud igennem pistolen.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Oscar123 » 9. sep 2018, 11:52

Bofhenator skrev:
9. sep 2018, 11:48
Jeg tror jeg ville hive fat i sælger, med begge ting, inden der kom skud igennem pistolen.
Også min tanke...

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af CQB » 9. sep 2018, 11:54

det er normalt at et samlebånds våben som den, skal køres til med et par hundrede skud før den virker optimalt, så gør det først, så virker den sikkert fint

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Raptor357 » 9. sep 2018, 12:00

Det med slæden, kunne det være slagstiften der spændes og ikke kører helt rent endnu?
Af hensyn til antal skud, så er det en tysker og en x serie. Den kan have skudt 200 skud på fabrikken og prøvnings anstalten.
På fabrikken skydes der et antal skud med en række forskellig ammunition for at se hvad der er godt og skidt. Så kan den ryge tilbage hvis de ikke er tilfreds med træfning, cyklus, aftræk osv. Så kan den få en tur mere og så bliver den enten godkendt eller kasseret.
På prøvnings anstalten skal den skyde det samme som alle andre
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Martin G » 9. sep 2018, 14:17

Dit “problem” med slæden kaldes pretension. Og er faktisk en rigtig god ting.

Det skyldes bare at pistolen er samlet i en stram tolerance og derved mere præcis :smile:

Min p226 x five supermatch har det også :biggrin:

Skriv gerne hvad du ellers synes om den når du har prøvet den. Overvejer selv at smide en i skabet :razz:
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Oscar123 » 9. sep 2018, 14:24

Efter mit indlæg ovenfor søgte jeg lidt rundt på nettet med søgekriterierne ”Sig P320 out of battery” – og der kom faktisk en god del hits frem. Der er tilsyneladende flere, der oplever ”mit” problem med de få millimeter ”out of battery”. Nogle sender deres pistoler ind og får dem ”honed” mens andre oplever at problemet løser sig selv over tid. Problemet ses tilsyneladende også ved andre strikerfire pistoler – men ikke så markant som med P320’en.

Argumentet om at pistolen skal ”breakes in” med et antal skud (jeg har set 500 – 1000 skud nævnt) er jeg ikke tilhænger af. Dels fordi det derved ikke kun er ”synderen”, der slides til men også dens kontaktpunkt – men primært fordi der i forløbet vil kunne ske utilsigtede hændelser. Nettet har flere eksempler på sådanne med skud afgivet ”out of battery” fra Sig Sauer P320, hvor hylstrene bliver deformeret (se billede #1) eller hvor der sker en egentlig hylstersprængning (se billede #2).

Sig Sauers seneste modifikation (som min P320 har) skulle netop forhindre skud afgivet ”out of battery” – men det forhold, at jeg ved aftræk kan udløse slagstiften uden at slæden er helt fremme huer mig ikke.

:razz:
Oscar123
P320 - Rounds fired OOB - 1.jpg
P320 - Rounds fired OOB - 1.jpg (104.51 KiB) Vist 21329 gange
P320 - Round fired OOB - 2.jpg
P320 - Round fired OOB - 2.jpg (63 KiB) Vist 21329 gange
On scene - but unseen

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Martin G » 9. sep 2018, 17:41

Her har du svaret :smile:

https://www.AR15.com/forums/handguns/P3 ... 14-173444/

De billeder du har lagt ud i forrige post har der ikke været lockup. Hvilket kan give et problem som set på billederne.

Pretension og out of battery er ik helt det samme selvom det begge tilstande ligner hinanden til en vis grad :smile:
“Der var et egern!”

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af CQB » 9. sep 2018, 18:16

kør eventuelt nogen patroner igennem den med håndkraft først ,for at se om den køre som den skal ,så kommer den nok efter det

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Martin G » 9. sep 2018, 19:20

Ved normal drift køre den som den skal. Det er kun når slæden bliver sendt langsomt hjem manuelt den ikke går helt hjem ik?

Som sagt gør min supermatch det også. Har haft 2000 skud gennem den og ikke en eneste fejl. Pretension på den er dog blevet en del mindre efter den har kørt. Nu er det kun hvis man trækker slæden en smule tilbage at den ikke er i battery.

https://imgur.com/gallery/xu1x0TI
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Raptor357 » 9. sep 2018, 19:33

Martin G skrev:
9. sep 2018, 19:20
Ved normal drift køre den som den skal. Det er kun når slæden bliver sendt langsomt hjem manuelt den ikke går helt hjem ik?

Som sagt gør min supermatch det også. Har haft 2000 skud gennem den og ikke en eneste fejl. Pretension på den er dog blevet en del mindre efter den har kørt. Nu er det kun hvis man trækker slæden en smule tilbage at den ikke er i battery.

https://imgur.com/gallery/xu1x0TI
Du kan ikke sammenligne en p226 og en p320


Men at teste med nogle løse patroner var en god ide. Eventuelt med hylstre hvor der kun er fænghætte, dvs. Uden projektil og krudt. Så må man se om man kan provokere en fejl.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Martin G » 9. sep 2018, 19:44

Raptor357 skrev:
9. sep 2018, 19:33
Martin G skrev:
9. sep 2018, 19:20
Ved normal drift køre den som den skal. Det er kun når slæden bliver sendt langsomt hjem manuelt den ikke går helt hjem ik?

Som sagt gør min supermatch det også. Har haft 2000 skud gennem den og ikke en eneste fejl. Pretension på den er dog blevet en del mindre efter den har kørt. Nu er det kun hvis man trækker slæden en smule tilbage at den ikke er i battery.

https://imgur.com/gallery/xu1x0TI
Du kan ikke sammenligne en p226 og en p320


Men at teste med nogle løse patroner var en god ide. Eventuelt med hylstre hvor der kun er fænghætte, dvs. Uden projektil og krudt. Så må man se om man kan provokere en fejl.

Nu var det ikke så meget en sammenligning mellem P226 og p320. Men mellem x Line generalt.

Det fremgår også af det link jeg postede tidligere at begge modeller er designet til det i en vis grad naturligvis :smile:

Stram tolerance gir stramme grupper så at sige
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Raptor357 » 9. sep 2018, 20:18

På p226 spændes hanen når slæden kører tilbage på p320 spændes den når den kører frem det sidste stykke, så der er stor forskel på funktionen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Oscar123 » 9. sep 2018, 21:03

Tak for det interessante link med beskrivelse af 'Pretension' forholdet. Det kunne lyde som en plausibel forklaring. Det ville dog være rart om man kunne finde en beskrivelse af forholdet på en autoriseret SIG Sauer site – så jeg vil søge videre...

Martin G skrev:
9. sep 2018, 19:44
Nu var det ikke så meget en sammenligning mellem P226 og p320. Men mellem x Line generalt.
Jeg havde slet ikke hørt om problemet før nu. Jeg har selv en SIG Sauer P226 X-Five, som aldrig har haft problemet – ligesom de SIG Sauer pistoler jeg har kendskab til i vores klub (både klub- og privatejede) heller ikke har. Men det udelukker selvfølgelig ikke at fænomenet eksisterer og at andre oplever det med hammer-fired pistoler.

Jeg har på nettet fundet flere beskrivelser af fænomenet med at P320 ikke går i battery ved ”blid” manuel fremføring og de fleste fortæller at problemet går væk over tid. Jeg vil nok give det en chance og se tiden lidt an. Jeg vil dog under alle omstændigheder tage en snak med forhandleren omkring de mange skud, som min ”nye” pistol tydeligvis har skudt - og ikke mindst aflejringerne i løbet og på bundstykket.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Martin G » 9. sep 2018, 21:14

Raptor357 skrev:
9. sep 2018, 20:18
På p226 spændes hanen når slæden kører tilbage på p320 spændes den når den kører frem det sidste stykke, så der er stor forskel på funktionen.
True.

Men det har nu ik noget med min point at gøre.

Begge skydere er designet til at køre stramt. Som sagt ved normal brug cykler den uden tvivl som den skal.

http://sigforum.com/eve/forums/a/tpc/f/ ... 4360058934

Der er masser info at finde om det. Både på P226 og på P320 X5

De køre så stramt de kan uden at lave fejl. Det er jo en god ting i mine øjne hvertfald :razz:
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Gunslinger » 10. sep 2018, 08:15

Oscar123 skrev:
9. sep 2018, 21:03

Jeg har på nettet fundet flere beskrivelser af fænomenet med at P320 ikke går i battery ved ”blid” manuel fremføring og de fleste fortæller at problemet går væk over tid. Jeg vil nok give det en chance og se tiden lidt an. Jeg vil dog under alle omstændigheder tage en snak med forhandleren omkring de mange skud, som min ”nye” pistol tydeligvis har skudt - og ikke mindst aflejringerne i løbet og på bundstykket.

:razz:
Oscar123
At den ikke går helt i battery af sig selv, ved blid fremføring, er som nævnt et tegn på snævre tolerancer. Under affyring vil slæden skubbes frem ved noget hårdere kraft, end når man gør det manuelt. Medmindre man bruger meget svagt ammunition eller holder meget slapt om pistolen, vil den gå i battery under affyring. Jeg har udtaget 2 stk til intern test, promovering og events. Der var ingen af dem der gik i battery af sig selv, da de var friske. De gør det dog begge nu. Den ene efter 200-300 skud og den anden efter ca. 400.

Jeg kender ikke til test/kontrol procedurerne hos Sig Sauer USA, og kan derfor ikke svare på hvor mange skud de skyder inden de ryger videre. Jeg formoder, at nogle enheder skyder mere end andre, for at kunne garantere pålidelig funktion. I og med at den stadig udviser tegn på snævre tolerancer jf ovenstående, er der grænser for hvor meget den kan have skudt. Jeg forstår dog godt, at du synes det ser "mærkeligt" ud, at den er snavset indeni. Og det er dog heller ikke et fænomen vi ofte støder på. Det hører til sjældenhederne.

Mvh
Zero Mike Armory

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Bofhenator » 10. sep 2018, 16:24

Gunslinger skrev:
10. sep 2018, 08:15
Oscar123 skrev:
9. sep 2018, 21:03

Jeg har på nettet fundet flere beskrivelser af fænomenet med at P320 ikke går i battery ved ”blid” manuel fremføring og de fleste fortæller at problemet går væk over tid. Jeg vil nok give det en chance og se tiden lidt an. Jeg vil dog under alle omstændigheder tage en snak med forhandleren omkring de mange skud, som min ”nye” pistol tydeligvis har skudt - og ikke mindst aflejringerne i løbet og på bundstykket.

:razz:
Oscar123
At den ikke går helt i battery af sig selv, ved blid fremføring, er som nævnt et tegn på snævre tolerancer. Under affyring vil slæden skubbes frem ved noget hårdere kraft, end når man gør det manuelt. Medmindre man bruger meget svagt ammunition eller holder meget slapt om pistolen, vil den gå i battery under affyring. Jeg har udtaget 2 stk til intern test, promovering og events. Der var ingen af dem der gik i battery af sig selv, da de var friske. De gør det dog begge nu. Den ene efter 200-300 skud og den anden efter ca. 400.

Jeg kender ikke til test/kontrol procedurerne hos Sig Sauer USA, og kan derfor ikke svare på hvor mange skud de skyder inden de ryger videre. Jeg formoder, at nogle enheder skyder mere end andre, for at kunne garantere pålidelig funktion. I og med at den stadig udviser tegn på snævre tolerancer jf ovenstående, er der grænser for hvor meget den kan have skudt. Jeg forstår dog godt, at du synes det ser "mærkeligt" ud, at den er snavset indeni. Og det er dog heller ikke et fænomen vi ofte støder på. Det hører til sjældenhederne.

Mvh
Zero Mike Armory
Som jeg husker det har Oscar123 ikke handlet hos jer. Men det er klart, om det er jer der får en sending pistoler fra Sig eller en anden forhandler, så er mængden af pistoler med fejl/gnat/andet nok rimelig ens.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 9. dec 2010, 05:45
Interesser: Håndskydevåben
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 15 times
Been thanked: 13 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Warrernoia » 11. sep 2018, 18:31

Bofhenator skrev:
10. sep 2018, 16:24
Gunslinger skrev:
10. sep 2018, 08:15
Oscar123 skrev:
9. sep 2018, 21:03

Jeg har på nettet fundet flere beskrivelser af fænomenet med at P320 ikke går i battery ved ”blid” manuel fremføring og de fleste fortæller at problemet går væk over tid. Jeg vil nok give det en chance og se tiden lidt an. Jeg vil dog under alle omstændigheder tage en snak med forhandleren omkring de mange skud, som min ”nye” pistol tydeligvis har skudt - og ikke mindst aflejringerne i løbet og på bundstykket.

:razz:
Oscar123
At den ikke går helt i battery af sig selv, ved blid fremføring, er som nævnt et tegn på snævre tolerancer. Under affyring vil slæden skubbes frem ved noget hårdere kraft, end når man gør det manuelt. Medmindre man bruger meget svagt ammunition eller holder meget slapt om pistolen, vil den gå i battery under affyring. Jeg har udtaget 2 stk til intern test, promovering og events. Der var ingen af dem der gik i battery af sig selv, da de var friske. De gør det dog begge nu. Den ene efter 200-300 skud og den anden efter ca. 400.

Jeg kender ikke til test/kontrol procedurerne hos Sig Sauer USA, og kan derfor ikke svare på hvor mange skud de skyder inden de ryger videre. Jeg formoder, at nogle enheder skyder mere end andre, for at kunne garantere pålidelig funktion. I og med at den stadig udviser tegn på snævre tolerancer jf ovenstående, er der grænser for hvor meget den kan have skudt. Jeg forstår dog godt, at du synes det ser "mærkeligt" ud, at den er snavset indeni. Og det er dog heller ikke et fænomen vi ofte støder på. Det hører til sjældenhederne.

Mvh
Zero Mike Armory
Som jeg husker det har Oscar123 ikke handlet hos jer. Men det er klart, om det er jer der får en sending pistoler fra Sig eller en anden forhandler, så er mængden af pistoler med fejl/gnat/andet nok rimelig ens.
Vi er importør/distributør, så den har højst sandsynligt været igennem os. Mht. tilsmudsning, er der lige den krølle på historien, at da de har været bouncet via SigSauer Gmbh, så er de blevet prøveskudt 2 gange. En gang ved SigSauer US og en gang ved SigSauer Gmbh i forbindelse med CIP/Ulm-certificeringen.

Mvh

Zero Mike Armory
"Once the monkeys learn they can vote themselves bananas, they'll never climb another tree.", Robert Heinlein

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Oscar123 » 11. sep 2018, 21:36

Jeg have i dag et møde med forhandleren og drøftede sagen. Han kunne godt se at pistolen ikke gik helt i battery ved blid fremføring af slæden men mente at det hurtigt ville blive tilfældet når pistolen havde skudt nogle serier. Han fremførte dog samtidig, at dette jo var en billig pistol - og variant af en militærpistol - hvorfor jeg ikke skulle forvente alverden… :???:

Hvad angik snavset og aflejringerne mente han, at dette var helt normalt, idet pistolen havde været prøveskudt ved såvel fabrikken som ved prøveanstalten (helt i tråd med hvad Warrenoia anfører). Jeg syntes dog selv, at mængden af skidt indikerede mere end blot nogle få prøveskud. Forhandleren afviste på det bestemteste, at P320’en havde været brugt i andre sammenhænge.

Samlet set var mødet med forhandleren en lidt blandet fornøjelse. Han forstod i hvert fald ikke at give kunden en god oplevelse.. :neutral:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Oscar123 » 11. sep 2018, 21:58

Jeg var i dag også på skydebanen og skød de første serier med pistolen. Indledningsvis benyttedes let ammunition: Winchester 115 gr. FMJ med mundingsenergien oplyst til 491 J. Denne ammunitionstype var pistolen dog ikke glad for og der blev af samme grund kun skudt 20 skud med typen. Af de 20 skud var der funktioneringsfejl ved 3 stk., hvor pistolen ikke kastede hylstrene ud korrekt men lod dem sidde i klemme. Samtidig kørte slæden kun helt frem i battery ved ca. hvert andet skud. Ved de øvrige skud skulle slæden lige have et lille tryk fremefter med tommelfingeren. :wall:

Derefter skiftedes til tungere fladnæset Magtech ammunition: 147 gr. FMC-FLAT med en opgivet mundingsenergi på 433 J. Dvs. et markant tungere projektil men med en lavere energi. Denne ammunitionstype kunne pistolen rigtig godt lide og der blev skudt 50 skud med typen. Der var ingen funktionsfejl med typen og problemet med at slæden ikke kørte helt frem i battery sås kun 5-6 gange ud af serien på 50 skud.

P320’en har en aftræksvægt på ca. 2½ kg, hvilket er væsentligt højere end jeg er vant til på min P226 og CZ75B – og jeg skulle derfor lige vænne mig til det hårdere aftræk. Ikke desto mindre lå træfningen for begge typer ammunition dog ganske fint med en fin samling. Jeg må i hvert fald konstatere, at pistolen er ganske præcis og at hvis jeg ikke rammer ordentligt er det ikke nødvendigvis pistolens skyld. :giggle:

Jeg vil fortsætte skydning med den tunge ammunition og logge mine skud samt holde øje med hvornår ”battery-problemet” ophører. Forhåbentlig er det ”lige om lidt..”

:razz:
Oscar123
Senest rettet af Oscar123 12. sep 2018, 10:09, rettet i alt 2 gange.
On scene - but unseen

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Ras.Killing » 11. sep 2018, 22:35

Det undre mig at den ikke går helt i battery når du afgiver skud. Jeg kan forstå det ved manuel slædegang... men når den selv knalder i burde den da lukke helt?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Bofhenator » 11. sep 2018, 23:23

Oscar123 skrev:
11. sep 2018, 21:36

Samlet set var mødet med forhandleren en lidt blandet fornøjelse. Han forstod i hvert fald ikke at give kunden en god oplevelse.. :neutral:

:razz:
Oscar123
Det kan du bilde mig ind, jeg handler der kun hvis ikke varerne kan findes andre steder. Uanset de så er dyrere et andet sted.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af The Mad Viking » 11. sep 2018, 23:28

Bofhenator skrev:
11. sep 2018, 23:23
Oscar123 skrev:
11. sep 2018, 21:36

Samlet set var mødet med forhandleren en lidt blandet fornøjelse. Han forstod i hvert fald ikke at give kunden en god oplevelse.. :neutral:

:razz:
Oscar123
Det kan du bilde mig ind, jeg handler der kun hvis ikke varerne kan findes andre steder. Uanset de så er dyrere et andet sted.
Er vi i en kælder på Frederiksberg?... :blink:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Bofhenator » 11. sep 2018, 23:33

The Mad Viking skrev:
11. sep 2018, 23:28
Bofhenator skrev:
11. sep 2018, 23:23
Oscar123 skrev:
11. sep 2018, 21:36

Samlet set var mødet med forhandleren en lidt blandet fornøjelse. Han forstod i hvert fald ikke at give kunden en god oplevelse.. :neutral:

:razz:
Oscar123
Det kan du bilde mig ind, jeg handler der kun hvis ikke varerne kan findes andre steder. Uanset de så er dyrere et andet sted.
Er vi i en kælder på Frederiksberg?... :blink:
Nej, ikke denne gang.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af The Mad Viking » 12. sep 2018, 00:07

Bofhenator skrev:
11. sep 2018, 23:33
The Mad Viking skrev:
11. sep 2018, 23:28
Bofhenator skrev:
11. sep 2018, 23:23
Oscar123 skrev:
11. sep 2018, 21:36

Samlet set var mødet med forhandleren en lidt blandet fornøjelse. Han forstod i hvert fald ikke at give kunden en god oplevelse.. :neutral:

:razz:
Oscar123
Det kan du bilde mig ind, jeg handler der kun hvis ikke varerne kan findes andre steder. Uanset de så er dyrere et andet sted.
Er vi i en kælder på Frederiksberg?... :blink:
Nej, ikke denne gang.
Helt fint. :thumbup:
Det lød bare så bekendt. :fun:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Låst