Browning auto5. Konstruktionsfejl, eller mangler jeg en stump?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Browning auto5. Konstruktionsfejl, eller mangler jeg en stump?

Indlæg af FrederikF » 31. jul 2018, 11:44

Ja, jeg ved det er kættersk, men det ser ud til at JMB har lavet en lidt halvfærdig løsning på a5’eren, eller også mangler jeg en stump.
Har købt en ny a5 i 12/70 hvor det ser ud som om låsen bevæger sig 4mm for langt frem, når den låser.
Det ser ud som om låsen stoppes ved at hamre mod forskæftet (metal mod træ giver problemer efter mange tusinde skud).
Jeg har nu givet forskæftet lidt kemisk træ og påtænker at indlejre en lille metalring til forstærkning.
Men inden jeg kommer alt for godt i gang, så vil jeg høre om nogen har erfaringer med indeværende?

Det kemiske træ har afhjulpet problemet her og nu, men helt ærligt kan jeg ikke helt tro på at John Moses lavede sådan noget “kineser klyt” (der så godt nok har holdt og fungeret siden den første krig).

Ps: jeg mistænker lidt det uoriginale løb (eller rettere originale men væsentligt nyere), som geværet har fået.
Årsagen til at jeg tør tænke kættersk om konstruktionen er at min gamle 16/65 a5 der er fuldstændig original og nummerens umiddelbart ser ud til at have samme problem - men uden at have udviklet et udhulet forskæfte endnu.
Billeder tilgår.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Browning auto5. Konstruktionsfejl, eller mangler jeg en stump?

Indlæg af T-REX » 31. jul 2018, 13:23

Her er der en diskussion, om dit problem, og en mulig løsning.

https://www.shotgunworld.com/bbs/viewtopic.php?t=186395
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Browning auto5. Konstruktionsfejl, eller mangler jeg en stump?

Indlæg af FrederikF » 31. jul 2018, 21:28

Tak skal du have. Ingen grund til at smide billeder op - det er “det samme min har”.
Er godt nok lidt overrasket over at den er konstrueret sådn - det er ellers en møg fin konstruktion :))
Må igang med en metalring og noget epoxy, så er der vel til en halv million knald igen.

Besvar