Åbning af trangboring i haglspreder: Hvordan gør de professionelle?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Åbning af trangboring i haglspreder: Hvordan gør de professionelle?

Indlæg af Hønsetyv » 30. jul 2018, 22:38

Hvordan gør de professionelle?

Jeg har en (måske) god ide til hvordan jeg selv vil gribe sagen an, men at kigge i facitlisten er jo nok det nemmeste.

Min Sjögren er jo nærmest lavet med en omvendt tragt i mundingen og er trangboret til 17,2mm fra løbets 18,4mm.
Senest rettet af Refraktorius 31. jul 2018, 14:17, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift suppleret med fremragende linje fra indlæg.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Åbning af trangboring i haglspreder

Indlæg af ESAF » 30. jul 2018, 23:26

Der findes specielle rivaler til den slags, de skal naturligvis rives fra kammerenden. Brownells og andre har dem.
En mere fusket måde er at afkorte piben indtil du rammer det sted i konussen der giver det forhold mellem løb og trangboring du ønsker, du får dog en lidt kortere trangboring på den måde, og det er lidt sgu bare lidt fusket.
En anden vej at gå, hvis du har gods nok, er at skære gevind til udskifteligt chokes, meeeen det vil i mine øjne være lidt af en voldtægt af en så hmmmm...smuk karakteristisk bøsse. Meeen... udskiftelige chokes og en opboring til magnum ville sgu gøre det til en laber havkæp!
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Åbning af trangboring i haglspreder

Indlæg af Hønsetyv » 30. jul 2018, 23:37

Jeg har kigget hos Brownells og de er vist til stilbare rivaler og det var også min ide.

Det jeg vil gøre er at lave en guide (rund prop) der passer i piben og så skrue den fast på skaftet af en stilbar rival.
Så styrer den foran i trangboringen og guiden sikrer at rivalen ikke kæntrer og laver æggeformede huller.
Derfra er det bare et spørgsmål om at forlænge så rivalen kan nå hele vejen igennem røret.

Nå, det ser ud som om der skal kastes nogle kroner ud på den Kinesiske del af e-bugten.

Jeg kender en der har en 60cm cylindrisk pibe af de 500 der blev lavet originalt og den er han noget loren mht at slippe.
Det ville jo være det rigtigste men nogen gange skal det også være det muliges kunst :)

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Åbning af trangboring i haglspreder

Indlæg af ESAF » 30. jul 2018, 23:49

Det lyder som en fornuftig fremgangsmåde, og ja, en stilbar rival må være sagen, hvis du kan få den rigtige vinkel på. Et styr er naturligvis vigtigt, du kan nok med fordel lave den af pom så den glider uden at ridse i piben. Alternativt, hvis du får din forlængerpind til at løbe ordentligt med rivalen, kan du lave styret så det passer i kammeret, evt med en o-ring og så have den løse pasning rundt forlængerskaftet.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Åbning af trangboring i haglspreder

Indlæg af Bemoni1 » 31. jul 2018, 10:22

Et måske lidt vovet forslag: En god bøssemager eller våbensmed, har så godt som altid rivaler til dette formål, i beholdningen og det er en operation, som tager cirka ti minutter at udføre.
Måske en idé at forfølge, selvom det er sjovere selv at lave... :blink:
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Åbning af trangboring i haglspreder

Indlæg af FrederikF » 31. jul 2018, 11:33

Selv de dyre steder er faktisk overkommelige prismæssigt. Fik lavet et længere kammer (65-70) og åbnet boringen i en Browning a5, det og lidt stumper løb svjh op i en af de lange.
Det foregik i kælderen på Frederiksberg.

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Åbning af trangboring i haglspreder

Indlæg af GåsPåGaffelen » 31. jul 2018, 11:56

Hønsetyv skrev:
30. jul 2018, 22:38
Min Sjögren er jo nærmest lavet med en omvendt tragt i mundingen og er trangboret til 17,2mm fra løbets 18,4mm.
Har du målt løbets indvendige diameter, eller antager du at bøssen er standard mål?

Det er muligt at boringen ikke er så trang som du tror, hvis løbet er under standard mål.

18,4 er nok en standard angivelse, men jeg har set mange variationer over temaet.

Besvar