Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23. nov 2016, 07:36
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 47 times

Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af Wannabe » 31. maj 2018, 09:07

ja igen igen et oplæg fra en nybegynder der ikke kan ramme med et haglgevær :wall: og jeg har læst alle de andre indlæg :blink:

Jeg træner til haglskydeprøven og skyder 2 gange om ugen, og tager 2 omgange med 10 skud til hver af de 3 kategorier til prøven, men jeg var faktisk bedre lige i starten, jeg var faktisk bedre første gang jeg havde et haglgevær mellem hænderne end nu, og jeg er altid bedst i 1. runde 2. runde er bare spild af ammo.
Jeg skyder med s/s og det har jeg holdt 100% stædigt ved (det er dog faldet til 98%) jeg har set masser af Youtube film, og læst masser af artikler om skæfte tilpasning, og jeg vil mene at skæftet passer i længden, jeg er ikke begyndt og bukke skæftet endnu til cast-off og drop da det anbefales og vendte til man kan skyde https://www.jaegerforbundet.dk/media/17 ... asning.pdf Med S/S til 500,- - 1000,- vil jeg selv gøre det, men også fordi jeg syntes sådan noget er sjovt https://www.youtube.com/watch?v=PZBtS_W ... JPW4L&t=0s

Jeg har 100% styr på mesterøje når jeg tørtræner, som jeg gør ca. 3 x 5min. om dagen, men til tider ser jeg et dobbelt billede med venstre side af løbet når jeg er på skydebanen, eller under tørtræning hvis den ting jeg fokusere på er for tæt på 3-5 meter.
Under tørtræning har jeg brugt sugerør tricket, https://www.youtube.com/watch?v=7hsKCO8 ... 8s&index=9 og det har hjulpet på at få monteret haglbøssen korrekt på skulderen, men på skydebanen er det slet ikke samme følelse, og lukker jeg venstre øje efter skuddet, kan jeg godt se den er gal eller det er ikke det samme som tørtræningen. Der er rigtig mange flinke og behjælpelige personer på skydebanenerne og de mener alle noget forskelligt om hvad jeg gør forkert, men jeg er meget i tvivl om deres råd kan føres over på S/S for jeg er absolut den eneste på banen med sådan antikviteter :giggle: det er muligt jeg tillægger det for stor betydning om det er o/u eller S/S, de snakker meget om at jeg skal dække målet, det virker somme tider ved bagduer, jeg får også hele tiden at vide at jeg skyder bag sideduerne, men når det lykkes og ramme føller jeg, at jeg er meget tæt på.

Det korte spørgsmål, kan jeg bruge de gode råd til noget, når jeg skyder S/S eller er det anderledes forhold til o/u jeg kunne rigtigt godt tænke mig og se sådan et eksempel her https://www.youtube.com/watch?v=hMAGdPR ... 5&index=17 med en s/s istedet for, det har jeg ikke kunne finde og jeg tror jeg har set alle youtube film om emnet :biggrin:

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af DeVille » 31. maj 2018, 09:17

Om man kan gøre noget konkret for at blive bedre - udover træning selvfølgelig - ved jeg ikke, men jeg vil dog sige at det for mit vedkommende ikke er af betydning om jeg skyder med S/S eller O/U.
Selv bruger jeg S/S med dobbelt aftrækker og det fungerer fint. Låner jeg O/U med single trigger, rammer jeg ad helvede til aller først, men efter 5-10 minutters skydning har jeg vænnet mig til bøssen, og så går det alligevel.
Jeg ved ikke hvor jeg vil hen med dette, udover at sige at jeg ikke tror det har betydning, om man skyder med det ene eller det andet gevær, så længe man øver sig og bliver fortrolig med våbnet.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af Kleth » 31. maj 2018, 09:25

Jeg er en skovl med et jagtgevær :hunter: men jeg synes ikke der er den store forskel på om jeg skyder S-S eller O/U især ikke på spids og bagduer, når jeg lige har fundet sigtebilledet efter et par skud. Med højreduer har jeg dog lidt problemer med at følge duerne med S-S og jeg antager at det er mit mesterøje som bliver skærmet fra duen.
Men det er blevet bedre efter jeg kommer hyppigere på lerduebanen :razz:
At det er gået bedre i starten kunne lugte lidt af rekylskræk, så det kunne måske være en fordel at prøve nogle 21g patroner, hvis du ikke allerede skyder med lette patroner - I en let S-S vil jeg i det hele taget anbefale 21g patroner, især hvis man som jeg gerne skyder i skjorteærmer :giggle:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af Zoli » 31. maj 2018, 10:45

Naturligvis kan du lære at ramme med en S/S !!!

Find dig en instruktør der kan hjælpe dig, det kan sagtens være en fra den lokale skydebane. Brug den samme hver gang så du får noget kontinuitet i din læring, altså at du hele tiden bygger videre på det i talte om sidste gang.
Jeg vil anbefale dig at gøre det nu, inden du får lært dig selv for mange unoder, det tager noget tid at ændre på en dårlig vane :wall:

At du er dårligere i 2. runde kan skyldes mange ting. En ting som mange glemmer er at du koncentrerer dig kraftigt når du skyder lerduer, og man bliver let mentalt træt uden du mærker det, så hold en kaffepause imellem de 2 runder.
Du kan også, allerede nu, være ude i at du begynder at blive frustreret over din manglende fremgang i løbet af 1. runde og det viser sig brutalt i 2. runde.

Haglskydeprøven er ikke let for en nybegynder, så husk at nyde træningen !
Mvh

Zoli

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af Aratan » 31. maj 2018, 10:55

Zoli skrev:
31. maj 2018, 10:45
Naturligvis kan du lære at ramme med en S/S !!!

Find dig en instruktør der kan hjælpe dig, det kan sagtens være en fra den lokale skydebane. Brug den samme hver gang så du får noget kontinuitet i din læring, altså at du hele tiden bygger videre på det i talte om sidste gang.
Jeg vil anbefale dig at gøre det nu, inden du får lært dig selv for mange unoder, det tager noget tid at ændre på en dårlig vane :wall:

At du er dårligere i 2. runde kan skyldes mange ting. En ting som mange glemmer er at du koncentrerer dig kraftigt når du skyder lerduer, og man bliver let mentalt træt uden du mærker det, så hold en kaffepause imellem de 2 runder.
Du kan også, allerede nu, være ude i at du begynder at blive frustreret over din manglende fremgang i løbet af 1. runde og det viser sig brutalt i 2. runde.

Haglskydeprøven er ikke let for en nybegynder, så husk at nyde træningen !
Enig, prøv at finde en instruktør du svinger sammen med og hold dig så til ham/hende... Der er ca 4233243456 hjælpsomme medskytter derude der gerne vil komme med deres fortolkning af hvad der skal gøres, men hvis de siger 78346734 forskelige ting og man prøver at følge dem alle sammen så ender det i forvirring...

Man kan sagtens skyde med S/S som begynder og det er rigtig positivt at du har opdaget tørtræning, men som beskrevet ovenfor er det den hurtigste måde at få lært noget forkert fra starten af, hvis ikke kan gør det rigtige hver gang...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af Refraktorius » 31. maj 2018, 11:06

Uanset hvilken skydedisciplin man har gang i, så er en kompetent instruktør guld værd.

Alle dem der står bagved med hænderne i lommerne og er kloge, er til gengæld primært en pest.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af 1900 » 31. maj 2018, 11:16

når jeg skifter fra ou til ss er det følgende ting der gør at der mangler et par duer i forhold til ou:
kortere løb
tungere aftræk
lettere gevær med mere rekyl
det er tingene du slås lidt mere med når du fastholder din ss, og der er intet til hinder for at du kommer til at skyde godt med den. Det er bare ikke så nemt som med en tung skydemaskine med et godt aftræk.

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af Aratan » 31. maj 2018, 11:21

Refraktorius skrev:
31. maj 2018, 11:06
Uanset hvilken skydedisciplin man har gang i, så er en kompetent instruktør guld værd.

Alle dem der står bagved med hænderne i lommerne og er kloge, er til gengæld primært en pest.
Hørt!

Jeg meldte mig til holdskydningen i jagtforeningen i år for første gang. Det tog 3 turneringsrunder at få forklaret mit eget hold at jeg var ligeglad med at høre hvor de mente heg ramte& hvad jeg skulle gøre for at ramme. I de 3 runder var der også 3 modstandere der havde gode råd undervejs...

Da der endelig blev ro og jeg fik ram på den detalje jeg arbejdede på sammen med min instruktør steg gennemsnittet fra 28 til 34...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23. nov 2016, 07:36
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 47 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af Wannabe » 31. maj 2018, 12:05

Tak for jeres svar :smile: jeg må vist finde en god instruktør, og kun holde mig til ham/hende.
Dem jeg har fået gode råd af, er sådan set kompetente nok, da de er instruktører, men de gør ikke tingene helt på samme måde, og mener problemet ligger forskelige steder.
Udfordringen ved at bruge den samme instruktør er at jeg skyder på 2 forskelige baner (2 meget forskelige baner) da der kun er åben 1 gang om ugen på begge baner, og på begge baner kan der være udskiftende instruktører fra gang til gang, jeg må bare ud og finde en privat lærer :smile:

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af Aratan » 31. maj 2018, 12:07

Hvorfor ikke bare vælge en instruktør servende sted og så træne selv ud fra det han/hun siger?

Man behøver jo ikke have instruktøren med gele tiden???
12/76
.308
6,55x55
.22lr

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af TheDarkSide » 31. maj 2018, 14:53

Jeg kommer ikke meget på flugtskydningsbanen, men jeg skyder også tit bedst i første runde. Jeg tror det er fordi jeg ikke er vant til at skyde mange skud og så ryger koncentrationen hurtigt.
Jeg skyder efterhånden mest med o/u (let, kortløbet udgave), men jeg kan sagtens tage en super let s/s med 63 cm løb og dobbelttrigger ud af skabet og ramme fra start af. Det skyldes nok at de er passer mig godt og at jeg har trods alt skudt en del med alverdens forskellige bøsser. Det optimale er dog at bruge en bøsse, som man kender. Det er nærmest ligegyldigt om det er s/s eller o/s. Jeg har bare valgt o/u fordi lige den model passede mig perfekt og havde lige de specifikationer jeg gerne ville have. En god, velbalanceret s/s kunne have været lige så god til mig..

Hvis du er i tvivl om bøssen passer dig så tag forbi en dygtig bøssemager og lad ham se på det.
Hvis du ser dobbelt, så knib det venstre øje lidt i. At mange instruktører mener man absolut skal skyde med begge øjne åbne er noget fis. Jeg kniber selv venstre øje i og det forbedre i hvert fald min træfprocent væsentligt. Så er jeg ligeglad med hvad andre det mener, bare det virker for mig.

Tag nogle gode høreværn på (sluk for de elektroniske), så du ikke skal høre på andres bavl om hvor de mener du har ramt. Der er dygtige mennesker derude, men de drukner i alle de andres ævl. Jeg har prøvet at bevidst skyde alt for langt foran, med det resultat at nogle kloge hoveder mente jeg var bagefter :giggle:

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af Kortmentyk » 31. maj 2018, 19:48

Lad være med at skyde to runder hver gang du er af sted. Du kan kun holde fokus den første runde og nr. 2 er kun med til at gøre dig frustreret, kvase din selvtillid og øge din usikkerhed.....

Kravlogbavl
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 12. apr 2017, 14:30
Interesser: Haglgevær, riffel og pistol
Geografisk sted: Funen
Has thanked: 15 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af Kravlogbavl » 31. maj 2018, 20:20

Wannabe skrev:
31. maj 2018, 09:07
ja igen igen et oplæg fra en nybegynder der ikke kan ramme med et haglgevær :wall: og jeg har læst alle de andre indlæg :blink:

Jeg træner til haglskydeprøven og skyder 2 gange om ugen, og tager 2 omgange med 10 skud til hver af de 3 kategorier til prøven, men jeg var faktisk bedre lige i starten, jeg var faktisk bedre første gang jeg havde et haglgevær mellem hænderne end nu, og jeg er altid bedst i 1. runde 2. runde er bare spild af ammo.
Jeg skyder med s/s og det har jeg holdt 100% stædigt ved (det er dog faldet til 98%) jeg har set masser af Youtube film, og læst masser af artikler om skæfte tilpasning, og jeg vil mene at skæftet passer i længden, jeg er ikke begyndt og bukke skæftet endnu til cast-off og drop da det anbefales og vendte til man kan skyde https://www.jaegerforbundet.dk/media/17 ... asning.pdf Med S/S til 500,- - 1000,- vil jeg selv gøre det, men også fordi jeg syntes sådan noget er sjovt https://www.youtube.com/watch?v=PZBtS_W ... JPW4L&t=0s

Jeg har 100% styr på mesterøje når jeg tørtræner, som jeg gør ca. 3 x 5min. om dagen, men til tider ser jeg et dobbelt billede med venstre side af løbet når jeg er på skydebanen, eller under tørtræning hvis den ting jeg fokusere på er for tæt på 3-5 meter.
Under tørtræning har jeg brugt sugerør tricket, https://www.youtube.com/watch?v=7hsKCO8 ... 8s&index=9 og det har hjulpet på at få monteret haglbøssen korrekt på skulderen, men på skydebanen er det slet ikke samme følelse, og lukker jeg venstre øje efter skuddet, kan jeg godt se den er gal eller det er ikke det samme som tørtræningen. Der er rigtig mange flinke og behjælpelige personer på skydebanenerne og de mener alle noget forskelligt om hvad jeg gør forkert, men jeg er meget i tvivl om deres råd kan føres over på S/S for jeg er absolut den eneste på banen med sådan antikviteter :giggle: det er muligt jeg tillægger det for stor betydning om det er o/u eller S/S, de snakker meget om at jeg skal dække målet, det virker somme tider ved bagduer, jeg får også hele tiden at vide at jeg skyder bag sideduerne, men når det lykkes og ramme føller jeg, at jeg er meget tæt på.

Det korte spørgsmål, kan jeg bruge de gode råd til noget, når jeg skyder S/S eller er det anderledes forhold til o/u jeg kunne rigtigt godt tænke mig og se sådan et eksempel her https://www.youtube.com/watch?v=hMAGdPR ... 5&index=17 med en s/s istedet for, det har jeg ikke kunne finde og jeg tror jeg har set alle youtube film om emnet :biggrin:
Min erfaring på skydebaner er, at folk er vanvittig rare og hjælpsomme. Der er også nogle der ser meget gnavne ud, men skide være med dem. Jeg kommer som regel alene på skydebane og jeg hægter mig derfor på en anden eller nogle andre, som så slynger duer ud for en og som jeg også slynger duer ud for, når det er deres tur. Udover dette er de enormt hjælpsomme til at sige, hvor ens skud ligger ift. duen. Om du skyder for langt foran duen, for lange bagud, over, under osv. og hvordan du skal stå og holde geværet, alting. I mit vedkommende fik jeg banket ind i hovedet over tid, at man skal trække geværet igennem duen og så trykke af når du er en meter foran duen derude (sideduer). Og så i stedet for at starte helt henne ved skuret, så start gerne et styk foran, så du kan nå at fange den. Det andet er sgu for svært. Nu vil jeg efterhånden selv mene, at jeg er rimelig rutineret og god til at ramme. Så få nogle tilskuere på der ved noget, og så skal du nok klare den. :razz:

P.S. Jeg skyder med O/U, jeg ramte ikke og en skid med S/S under jagttegnsforløbet.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af HR » 31. maj 2018, 21:04

SxS er ikke noget problem, bliv du bare ved med det. Og om der er en eller to aftrækkeren er også inderligt ligegyldigt ind til du kan ramme enkeltduer konsistent. Før du kan det skal der kun lades med et skud alligevel.

Nu er der allerede for mange kokke i spil, så der sker ikke noget ved at jeg smider endnu en mening ind i puljen. For du siger et par ting der giver et hint om hvad der måske er gået galt. Først og fremmest dobbeltsynet. Det får du hvis du flytter fokus ind på løbene for at checke foranholdet. Dernæst at du arbejder med sugerørsmetoden og prøver at få det rigtige Mount. Det er super med tørtræning, men pas på at du ikke opbygger en vane med at checke dit Mount ved at se på løbene. Du må kun se på duen! Jeg har set flere der først fanger sideduerne meget godt. Men når de så har fundet ud af hvor der skal holdes på duerne så begynder de at se ned på løbene for at chekke at de har det rigtige foranhold. Og så rammer de pludselig ikke mere. Og jo mere de ikke rammer jo mere checket de løbenes position. Næste gang du er på banen så lyt til din instruktør. Og se på den due og skid resten af verden et stykke...

Og til sidst: 10 skud på hver standplads er i følge min erfaring for meget for en begynder. Selv erfarne skytter kan have problemer med at være lige så skarpe på den første som den sidste due.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af Langenge » 31. maj 2018, 21:10

Jeg fik i sin tid nogle timer med en træner (Rasmus, som en del nok kender til, eller har hørt om. Han er dygtig til at lære fra sig)
jeg havde jagttegn inden da, og havde skudt mange tusinde skud med haglbøsse, men for pokker da hvor kunne den lille mand lære mig meget, og fik forbedret mig enormt, på bare en enkelt dag.

PS: rent "en passant" kan bemærkes, at jeg mødte op til træning med Rasmus, med flere forskellige skydere. Både side by side og pumpgun og mere, og med flere forskelige trangboringer. Jeg fik besked på, at det kunne være ligegyldigt hvad jeg skød med, bare jeg kunne lide den jeg skød med. Så vi tog dagen med en billig pumpgun :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23. nov 2016, 07:36
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 47 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af Wannabe » 1. jun 2018, 09:50

Fedt med nogle indput :smile: jeg opdagede en interessant ting igår, da jeg endnu engang fik læst den pdf, jeg linker til i starten om skæftetilpasning. Det kan godt være mit skæfte ikke passer så godt igen alligevel, for jeg læste, at hvis man får ondt i pegefinger når man skyder pga. aftrækker bøjlen, så er skæftet muligvis for kort, og jeg får ofte en over nalleren.
Jeg har 2 stk. S/S en Aya Hunters gun og en Simson Suhl, de måler ca. det samme fra skæfte til aftrækker ca. 37,5 cm men da jeg er på højde med en mellemstor havenisse, kan jeg kun lige nå forreste aftrækker, når jeg laver testen med kolben i 90 grader bøjningen på underarm, og når jeg måller fra min næse til tommelfinger har jeg omkring 3,5 fingerafstand. Min Aya har en god tyk gummi afslutning på skæftet, som jeg har skruet af, så fik jeg 2 fingers afstand imellem næse og tommelfinger som det anbefales, og jeg kan bedre nå aftrækkeren, men det også at pitch er blevet ændret, og jeg nu skal bøje hovedet længere ned for at fange sigteskinen.
Jeg har nu prøvet og skue den på igen, og vil prøve begge s/s på banen næste gang, og så skider jeg på teori om skæftelængde :biggrin:

Kravlogbavl
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 12. apr 2017, 14:30
Interesser: Haglgevær, riffel og pistol
Geografisk sted: Funen
Has thanked: 15 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af Kravlogbavl » 1. jun 2018, 14:32

Wannabe skrev:
1. jun 2018, 09:50
Fedt med nogle indput :smile: jeg opdagede en interessant ting igår, da jeg endnu engang fik læst den pdf, jeg linker til i starten om skæftetilpasning. Det kan godt være mit skæfte ikke passer så godt igen alligevel, for jeg læste, at hvis man får ondt i pegefinger når man skyder pga. aftrækker bøjlen, så er skæftet muligvis for kort, og jeg får ofte en over nalleren.
Jeg har 2 stk. S/S en Aya Hunters gun og en Simson Suhl, de måler ca. det samme fra skæfte til aftrækker ca. 37,5 cm men da jeg er på højde med en mellemstor havenisse, kan jeg kun lige nå forreste aftrækker, når jeg laver testen med kolben i 90 grader bøjningen på underarm, og når jeg måller fra min næse til tommelfinger har jeg omkring 3,5 fingerafstand. Min Aya har en god tyk gummi afslutning på skæftet, som jeg har skruet af, så fik jeg 2 fingers afstand imellem næse og tommelfinger som det anbefales, og jeg kan bedre nå aftrækkeren, men det også at pitch er blevet ændret, og jeg nu skal bøje hovedet længere ned for at fange sigteskinen.
Jeg har nu prøvet og skue den på igen, og vil prøve begge s/s på banen næste gang, og så skider jeg på teori om skæftelængde :biggrin:
Mit gevær passer sikkert ad helvede til, men jeg kan ramme med det! (Højre langefinger bløder hvis jeg skyder for meget, fordi jeg presser det mod aftrækkerbøglen. Skide være med det)

NielsV
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nord sjælland
Been thanked: 1 time

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af NielsV » 1. jun 2018, 15:11

Jeg havde samme problem, efter 3 forsøg jeg fik at vide fra en våbensmed at hvis det var en 'tysker' så spredte de ikke hagl så meget og derfor var det svære at ramme men min S/S. Jeg lånte en O/U og bestod med det samme :-)

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af HappyNanoq » 1. jun 2018, 15:15

Noget af det der smed mig lidt ud på sidelinien, til ren og skær frustration - var når der sor 1-2-3 bagved som kom med "gode råd" og mente de kunne se hvor jeg skød henne. (foran, bagved, over eller under duen) og specielt når de blev frustrerede og pågående med hvordan jeg skulle rette ind for at skyde ordentligt.
Deres største motivation var nu nok mest at jeg fik skudt færdig så de kunne komme til, så her er det guld værd at være i en forening hvor alle vitterlig er velkomne og skydning tager den tid det tager.

Nogle er ikke helt gode til det, så det bedste er næsten at få lov at falde lidt til ro med våbenhåndteringen først, skyde nogle skud til lerduerne og det kan godt tage en del serier.

Rom blev ikke drukket på én dag.



Det lyder til at du gør en del ud af sigteøvelser, og at svinge lidt med geværet.

Der kan det være svært at overføre et øvet jævnt sving efter en tænkt lerdue, til en faktisk lerdue hvor der står nogen bagved og kommer med kommentarer. Så har man det med at forhaste sig, eller starte svinget for snævert og dermed få for meget sving i bøssen.

Så afse gerne det første kvartal eller de første få gange til at få rutine til at finde dit sted at stå, så du finder balancen og dit sving med geværet på de standpladser i har.
Nogle standpladser står man helt frit og åbent, andre har støjdæmpende standpladser i en slags skur med åben side - så det er med lige at finde ud af hvor duen er synlig og stille sig så man har en effektiv dækning med god balance og godt sving i det område.

Lige så snart man er tryg ved det grundlæggende, så er det bare finde sin egen rytme, og ikke lade sig presse af øvrige skytter der står og venter.

Hvis i har automatisk afsendelse af duer via microfon er problemet ret lille - end hvis man har én der står og trykker duerne afsted manuelt. Der vil det være godt hvis den der trykker duerne afsted, gør det helt konsistent fra gang til gang.

Tag dig også gerne den frihed kun at få sendt enkelte duer afsted (drop doubléerne i starten). Det tager lige nogle sekunder mere at blive færdig med serien, men det tager folk gerne i højt humør alligevel.


Nok vigtigst - hyg dig med det, og nyd oplevelsen. Pludselig kommer præcisionen dumpende.


Valg af choke er naturligvis vigtigt, specielt på S/S som måske ofte er af ældre årgang og hårdt trangborede - der kan mange ikke ramme en skid.
Har selv en J.P.Sauer&Sohn S/S 12/70 som jeg er utroligt glad for, men den er lidt mere end 3/4 og lidt mere end Full trangboret - set fra blyhagl. Og dét kan være svært på sideduer og specielt spidsduer, medmindre man er opmærksom på det.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af Kleth » 1. jun 2018, 16:53

Jeg skyder pt mest med et Simpson Suhl som er 1/1-1/1 og selv med mine begrænsede skydeevner så rammer jeg trods alt de fleste af spids- og bag-duer. Sideduerne rammer jeg nogenlunde lige så dårligt som med O/U og jo oftere jeg skyder jo bedre går det.
Der er måske lidt at vinde, men personligt tror jeg ikke at det er forskellen på 3/6 eller 1/6 på lerduebanen.

En Vaabensmed kunne muligvis også have en interesse i enten at få en opgave med at regulere trangboringen eller sælge en O/U.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af Rulab » 1. jun 2018, 21:26

Efter min mening er betydningen af choke til flugtskydning stærkt overvurderet blandt mange, og især uerfarne, skytter. Selvfølgelig kan det give en due eller to på en 40 serie, men ikke meget mere end det. Jeg har og har haft nogle forskellige haglgeværer til flugtskydning med trangboring fra skeet til full + xfull og selvom det da er noget nemmere at lave en masse tynde træf med en skeetboring, er det i sidste ende højest 1 eller 2 duer, det giver på en serie.
Omvendt kan det være godt for en begynder ikke starte med alt for åben en boring, så læres det fra start at skyde "rigtigt", da et dårligt skud ikke giver et dårligt træf, men en reel forbier.
Desuden bliver flugtskydning bare lidt sjovere når det kan lade sig gøre at støve en sidedue på 25 m :mrgreen:

Det bedste råd til at lære at skyde må være: find en kompetent skytte/indstruktør og lyt til denne og ignorer hvad der ellers kommer af råd fra alle andre.
At der bliver fortalt at du er foran eller bagved en due, hjælper dig ikke meget hvis personen ikke samtidigt hjælpe med hvorfor det er sådan. Der er meget mere i flugtskydning end at blot "at trække længere frem på duen".

Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23. nov 2016, 07:36
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 47 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af Wannabe » 2. jun 2018, 07:09

Vedr. Trangboring har jeg haft begge gevære med til våbensmed Holgersen her på Fyn for at få dem målt, og Aya er boret op til 1/4 på begge løb, og suhl er 1/4 på h. og 1/2 på v. Det bliver suhl jeg skal have prøvet igen, det var den første haglbøsse jeg prøvede og fik lov at købe den, men løbet er 74 cm. Så derfor valgte jeg bruge Aya som kun har 70 cm løb mere åben på venstre løb, og mulighed for at hurtigt ændre skæftelængden på, ved bare at fjerne skæfte bagkappen, men Suhl den falder lidt bedre :smile:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af HR » 2. jun 2018, 08:12

Det er fint med alle de tekniske detaljer på plads. Men det gælder nu først og fremmest om at sætte haglene der hvor duen kommer, og det er 90 procent teknik, 8 procent tilpasning, 1 procent trangboring og en procent resten. Dit gir er i orden. Koncentrer dig om hvad din instruktør siger og arbejd på de 90 frem for de 10.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23. nov 2016, 07:36
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 47 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af Wannabe » 20. aug 2018, 13:36

Jeg vil lige lave en afrunding på denne tråd.
Jeg var til prøve i lørdags (min eneste :smile: ) og bestod :smile: en mdr. tid før prøven var det stadig håbløst, så var det som om, teori og praksis begyndte og mødes, 14 dage før prøven gik det ok, sidste træning inden prøven, der var jeg sgu ret oven på :smile: til prøven snuppede jeg de første 5 duer med 5 fem skud :biggrin: så klumrede jeg rundt med dobbelt skud på første forbier, et enkelt skud på anden forbier, og så fik jeg den sidste med et skud....hol..kæ...hvor gad jeg godt og have taget 6/6 :wall: med min gamle SS med lidt rust på løbet :smile:

Under min træning blev jeg så frustreret over ikke at kunne ramme, og alle de råd jeg fik, så jeg tog 4 spånplader på 120x120 og lavede en stor blyants prik midt på og slæbte dem ned på vores eng, et skud på hver plade med H V løb på 15 og 25 meter, så kunne jeg se hvor mine hagl sad, efter den måde jeg følte montering og sigte skulle være, og de sad 1/3 under prikken og 2/3 over prikken (som det bør være) og så arbejdede jeg ud fra det, det fortryder jeg at jeg ikke havde gjort for 750 patroner siden....

Derefter fik jeg kun hjælp af instruktører ind imellem, og kun til at vurderer om det var over, under, bagefter osv.

Så mit råd er kun, Tørtræning, tørtræning, tørtræning, find så ud af hvor skidtet rammer, derefter....tørtræning, skydetræning, tørtræning skydetræning osv :smile:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Nybegynder kan ikke ramme med s/s haglgevær

Indlæg af LJ » 20. aug 2018, 14:06

Tillykke med den beståede prøve og :thumbup: for at følge op på tråden!

Besvar