Fedt til chokes og gevind på dæmper ?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Fedt til chokes og gevind på dæmper ?

Indlæg af Randy M » 17. feb 2018, 09:34

Hej folkens. Leder efter noget fedt jeg kan bruge til gevind på chokes i mine haglgevær, og en fedt jeg kan bruge til gevindet mellem modulerne i min dæmper. Jeg er lidt træt af at skulle købe alt muligt dyrt stads i jagtbutikkerne, så leder efter noget lidt billigere. Har kigget lidt på den her:

https://www.oliebiksen.dk/shop/super-lu ... eyEALw_wcB

Hvad siger i? Ville det kunne bruges? menes at have set en gang at man skal passe på med hvad man bruger til gevindet i dæmperne da de tit er aluminium. Tror det var i den video Kristian fra våbensmeden lavede. Ville super lube være fint nok til gevindet på en aludæmper og chokes på et haglgevær?
Senest rettet af Refraktorius 17. feb 2018, 20:26, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: "?" i overskriften

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper

Indlæg af Raptor357 » 17. feb 2018, 09:50

Til chokes bruger jeg keramisk fedt, samme type som til hjulboltene på bilen. Jeg bruger den fordi at der bliver djævelskt varmt og at choken ikke må skrue sig selv ud. Jeg har før oplevet at der går ild i fedtet på halvautomaten på lerduebanen.
Til dæmperen bruger jeg en lithiumfedt med teflon i. Superlube er som jeg lige husker den en fødevare godkendt fedt. Det koster på specifikationerne.
I mit hoved er teflon i fedt en fejl når temperaturen bliver høj, da teflon jo er plastic.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper

Indlæg af Randy M » 17. feb 2018, 09:55

Tak for svar Raptor :smile: Gider du linke til hvad det er for noget du præcist bruger? Og har du noget forstand på hvad Kristian fra våbensmeden mener når han snakker om at man skal passe på hvad man bruger til gevind på en alu dæmper?

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper

Indlæg af Randy M » 17. feb 2018, 09:58

Ville denne keramiske fedt være fin til chokes f.eks?

http://www.thansen.dk/product.asp?n=138 ... -481106104

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper

Indlæg af Rulab » 17. feb 2018, 10:04

Randy M skrev:Og har du noget forstand på hvad Kristian fra våbensmeden mener når han snakker om at man skal passe på hvad man bruger til gevind på en alu dæmper?
Våbensmeden taler højst sandsynligt om brug af kobberfedt. Det kobberholdige fedt får aluminium til at irre og det kan gro uhjælpeligt sammen, især hvis piben er af rustfrit stål.

Kobberfedt fungerer i øvrigt rigtig godt til chokes, jeg har special choke fedt fra en jagtbutik, men fortrækker stadig at bruge kobberfedt(fås på spray fra harald nyborg).
Til dæmperen er keramisk fedt som raptor nævner et godt bud. Det kan også sagtens bruges til chokes hvis de ikke skal sidde flere år af gangen. Den fra thansen er fin.

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper

Indlæg af Randy M » 17. feb 2018, 11:00

Tak Rulab :smile:

Så der er altså ingen som helst fare ved at bruge den keramiske fedt fra T hansen til gevind mellem moduler på en dæmper? Hverken i alu eller stål dæmper? Det er ikke gevindet der sætter dæmperen på løbet, men de gevind der samler modulerne på selve dæmperen. Og jeg vil kunne bruge samme fedt fra T hansen uden risiko for at skade noget på chokes også? Tror jeg vil prøve at bruge samme fedt til både dæmper og chokes, det ville være det letteste hvis det fungere :smile:

Brugeravatar
FrederikR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 183
Tilmeldt: 6. jan 2007, 10:24
Interesser: IPSC og hagljagt
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper

Indlæg af FrederikR » 17. feb 2018, 14:32

Jeg bruger den fra T-hansen på både chokes og dæmper.

Har ikke den store viden om emnet, men kunne google mig til at det var OK - og det har fungeret fint for mig et par år.
Mvh
Frederik

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper

Indlæg af Bullitt » 17. feb 2018, 16:26

Da jeg for ganske nyligt fik monteret lyddæmper hos Sonic Center Øst, fik jeg en lille portion fedt med i en injektionspumpe. Det er noget hvidt snask. Tror roligt du kan kontakte stedet for at få oplysninger om, hvilket produkt det er. Ham der har forretningen, er meget venlig.

Venlig hilsen

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper

Indlæg af Hønsetyv » 17. feb 2018, 16:36

Udstødningsbolte på motorer smøres ikke med kobberfedt da det har en tendens til at brænde/irre uhjælpeligt fast. Til jern/jern er aluminium fedt bare det rigtige: http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Fedte ... 000017188/

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper

Indlæg af Randy M » 17. feb 2018, 17:35

Bullitt skrev:Da jeg for ganske nyligt fik monteret lyddæmper hos Sonic Center Øst, fik jeg en lille portion fedt med i en injektionspumpe. Det er noget hvidt snask. Tror roligt du kan kontakte stedet for at få oplysninger om, hvilket produkt det er. Ham der har forretningen, er meget venlig.

Venlig hilsen
Vil prøve at høre ham, jeg har selv købt en Sonic dæmper i center øst, og vil give dig helt ret - flink fyr :)

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper

Indlæg af Randy M » 17. feb 2018, 17:38

Hønsetyv skrev:Udstødningsbolte på motorer smøres ikke med kobberfedt da det har en tendens til at brænde/irre uhjælpeligt fast. Til jern/jern er aluminium fedt bare det rigtige: http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Fedte ... 000017188/
Tak for svar, og god viden :thumbup: Hvad med til alu/alu som ved en dæmper f.eks? kan jeg bruge det der?

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper

Indlæg af Randy M » 17. feb 2018, 17:40

FrederikR skrev:Jeg bruger den fra T-hansen på både chokes og dæmper.

Har ikke den store viden om emnet, men kunne google mig til at det var OK - og det har fungeret fint for mig et par år.
Den samme jeg linkede til? altså denne her: https://www.thansen.dk/scooter-knallert ... 481106104/

Kan se der er lidt forskelligt derinde

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper ?

Indlæg af HappyNanoq » 17. feb 2018, 21:24

Det er ikke så meget fedt/smørelse der skal til.
Det er nærmere en "Anti-seize compound" eksempelvis på nikkel-grafit-basis som dette her.
Efter jeg begyndte at bruge det til chokes, pin's og gevind for dæmpere, så har jeg ikke haft nogen synderlige problemer.
Dette er gearet til at modstå de harske miljøer/temperaturer - modsat fedt/olier som kun er bæremidler for ting som aldrig kommer til at virke optimalt til dét formål.
28109422_10216284604254526_1193565732_n.jpg
Fedt/olie til smøring.
Anti-seize compounds til... ja, modvirke at det sætter sig fast.

Plus, når du bruger det rigtige, så er det utroligt drøjt i brug. Jeg er kun på min tube #2 siden jeg begyndte at bruge det for 5-6 år siden.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper ?

Indlæg af Raptor357 » 17. feb 2018, 22:40

Keramisk fedt ville jeg ikke bruge på en dæmper, der er partikler i fedtet så den måske ikke sidder 100% ens hver gang og det sliber en anelse (siges der) hver gang man monterer eller afmonterer.
Almindelig lithiumfedt vil være fint til dæmper.

Jeg kender ikke T Hansens keramiske fedt, men den virker vel som den skal.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
FrederikR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 183
Tilmeldt: 6. jan 2007, 10:24
Interesser: IPSC og hagljagt
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper

Indlæg af FrederikR » 18. feb 2018, 01:06

Randy M skrev:
FrederikR skrev:Jeg bruger den fra T-hansen på både chokes og dæmper.

Har ikke den store viden om emnet, men kunne google mig til at det var OK - og det har fungeret fint for mig et par år.
Den samme jeg linkede til? altså denne her: https://www.thansen.dk/scooter-knallert ... 481106104/

Kan se der er lidt forskelligt derinde

Jep...
Mvh
Frederik

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper ?

Indlæg af Randy M » 18. feb 2018, 09:37

Raptor357 skrev:Keramisk fedt ville jeg ikke bruge på en dæmper, der er partikler i fedtet så den måske ikke sidder 100% ens hver gang og det sliber en anelse (siges der) hver gang man monterer eller afmonterer.
Almindelig lithiumfedt vil være fint til dæmper.

Jeg kender ikke T Hansens keramiske fedt, men den virker vel som den skal.
Tak for svar Raptor :smile: Hvad ville du bruge til chokes? ( hov så lige du havde svaret på det i dit første svar :blink: )

Og kunne denne Lithiumfedt fra T hansen være ok? ( ved ikke om der er nogen typer af Lithiumfedt der eventuelt kan tåle mere eller mindre varme? ) http://www.biltema.dk/da/Fritid/Jagt/Va ... 000019171/

Så vidt jeg kan se kan Super lube klare varme til +232°C og Lithium fedten kan klare +180 °C. Hvorfor er Lithium fedten stadig at foretrække til en dæmper? Var det i forhold til det med teflon i super lube som du snakkede om?
Senest rettet af Randy M 18. feb 2018, 11:21, rettet i alt 3 gange.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper ?

Indlæg af LJ » 18. feb 2018, 10:30

Jeg har en bøtte af det du linker til fra biltema. Det virker glimrende til chokes. Lige så godt som noget af det dyrere stads fra bl.a. Wera jeg også har.
Som altid er det dog vigtigt at rengøre helt og påføre nyt smøremiddel ofte, da fedt samler partikler og dermed også får en slibende/slidende effekt.
Med sådan en bøtte og en god olie i en nåleflaske er man godt på vej :smile:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper ?

Indlæg af Raptor357 » 18. feb 2018, 18:22

http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Fedte ... 000034132/ er vist temmelig universel. den ville jeg bruge til dæmperen.
Jeg ville stadig bruge den keramiske fedt til dine chokes. men kun hvis du ikke er typen der skifter ud i dem så ofte. så ville jeg bare bruge den anden.
Dine chokes bliver tæske varme og det holder den keramiske fedt bedre til på lang sigt, men den er ikke værd at bruge hvis den ikke er nødvendig.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper ?

Indlæg af F U B A R » 18. feb 2018, 18:32

Superlube
Vingsted underligt nok de billigste
Super produkt til praktisk taget alt mekanisk der skal glide uhindret
Og bliver hvor det skal
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper ?

Indlæg af Randy M » 19. feb 2018, 06:45

Raptor357 skrev:http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Fedte ... 000034132/ er vist temmelig universel. den ville jeg bruge til dæmperen.
Jeg ville stadig bruge den keramiske fedt til dine chokes. men kun hvis du ikke er typen der skifter ud i dem så ofte. så ville jeg bare bruge den anden.
Dine chokes bliver tæske varme og det holder den keramiske fedt bedre til på lang sigt, men den er ikke værd at bruge hvis den ikke er nødvendig.
Jeg skrifter mine chokes ret ofte. Ihvertfald i halvautomaten. "Den anden" du nævner du ville bruge i det tilfælde, hvad var det for en?

Den bremsekaliberfedt du linker til her til dæmperen, er den bedre end den lithiumfedt du nævnte?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper ?

Indlæg af Kleth » 19. feb 2018, 07:12

F U B A R skrev:Superlube
Vingsted underligt nok de billigste
Super produkt til praktisk taget alt mekanisk der skal glide uhindret
Jeg har også brugt Superlube i flere år :razz: , jeg er sikkert reddet af min inkompetence på området :giggle:
Jeg vil dog sige at teflonholdigt smøremiddel er skidt hvis man oplever at der går ild i det, for man bliver piv-syg af røg fra teflon. Det har jeg selv nu aldrig oplevet og jeg tror aldrig at jeg har skudt så meget med hverken O/U eller S-S at det var en risiko for mig :oops:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper ?

Indlæg af Raptor357 » 19. feb 2018, 08:51

Randy M skrev:
Raptor357 skrev:http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Fedte ... 000034132/ er vist temmelig universel. den ville jeg bruge til dæmperen.
Jeg ville stadig bruge den keramiske fedt til dine chokes. men kun hvis du ikke er typen der skifter ud i dem så ofte. så ville jeg bare bruge den anden.
Dine chokes bliver tæske varme og det holder den keramiske fedt bedre til på lang sigt, men den er ikke værd at bruge hvis den ikke er nødvendig.
Jeg skrifter mine chokes ret ofte. Ihvertfald i halvautomaten. "Den anden" du nævner du ville bruge i det tilfælde, hvad var det for en?

Den bremsekaliberfedt du linker til her til dæmperen, er den bedre end den lithiumfedt du nævnte?
Dens specs siger højere temperatur. Og brug den samme bremse fedt hvis du skifter ofte
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper ?

Indlæg af Randy M » 19. feb 2018, 08:59

Raptor357 skrev:
Randy M skrev:
Raptor357 skrev:http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Fedte ... 000034132/ er vist temmelig universel. den ville jeg bruge til dæmperen.
Jeg ville stadig bruge den keramiske fedt til dine chokes. men kun hvis du ikke er typen der skifter ud i dem så ofte. så ville jeg bare bruge den anden.
Dine chokes bliver tæske varme og det holder den keramiske fedt bedre til på lang sigt, men den er ikke værd at bruge hvis den ikke er nødvendig.
Jeg skrifter mine chokes ret ofte. Ihvertfald i halvautomaten. "Den anden" du nævner du ville bruge i det tilfælde, hvad var det for en?

Den bremsekaliberfedt du linker til her til dæmperen, er den bedre end den lithiumfedt du nævnte?
Dens specs siger højere temperatur. Og brug den samme bremse fedt hvis du skifter ofte
Så lige for at afslutte det i meter tykt udskåret pap - jeg kan bruge denne http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Fedte ... 000034132/ til gevindet på min alu dæmper- og på mine chokes? Og den fedt vil ikke slide/slibe på gevindet ved hyppig adskillesle af dæmper og udskiftning af chokes? undskyld hvis jeg er lidt tungnem, der har bare været en hel masse forskellige foreslag, og argumenter for imod. Så vil bare lige være 100% sikker inden jeg skifter til en ny fedt :blink:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper ?

Indlæg af Raptor357 » 19. feb 2018, 18:41

Ja
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Fedt til chokes og gevind på dæmper ?

Indlæg af HappyNanoq » 19. feb 2018, 19:27

Randy M skrev:Så vil bare lige være 100% sikker inden jeg skifter til en ny fedt :blink:
Hvis det har interesse, så send evt din adresse på PM (evt. arbejdsadresse, hvis du er tryggere ved det) - så kan jeg skibe en tube eller to afsted til dig, så du kan prøve den jeg lagde billede ind af.

Men hvis du vil køre med Biltema's smørelse, så kan dét også lade sig gøre.

Lycon fik et par tuber, og ved ikke lige hvad han syntes om den - men det kan han evt give en anmeldelse af.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Besvar