Ekstraordinær repræsentantskabsmøde i Dansk Skytte Union.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 903
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Ekstraordinær repræsentantskabsmøde i Dansk Skytte Union.

Indlæg af Bemoni1 » 31. jan 2018, 21:16

Hej Alle:
Der er ved at ske noget, på den politiske front, som potentielt kan komme til at vedrøre en stor del af os.
Dansk Skytte Union ( DSkyU ) afholder, på foranledning af fire landsdelsforbund, ekstraordinær rep. Møde, den 10 Februar, på Dalum Landbrugsskole i Odense.
Baggrunden for mødet, er at der i det forløbne år, er blevet udarbejdet forslag til nye vedtægter ( love ) for Unionens organisation og virke.
Udkastet for disse, blev i første omgang udarbejdet af en arbejdsgruppe under Unionsstyrelsen og i første omgang fremlagt for Formandsrådet ( formændene for lokalforbundene) og fik her en ret hård medfart og sendt tilbage til start.
En ny gruppe blev nedsat og fik til opgave at luge ud og få lavet noget bedre ( eller mindre dårligt ). I denne gruppe indgik blandt andre Tim Andersen fra DSF og de har så arbejdet på sagen siden September.

Det nye i sagen er så indkaldelsen til mødet den 10 /2, da dette er kommet som en overraskelse for en del af arbejdsgruppen, da de ikke mener arbejdet er helt fuldendt.
Hvis de fremlagte forslag vedtages i deres helhed, vil det medføre et meget stort skifte, i den måde som Unionen fungerer på, hvor det for nuværende er personer med en skyttefaglig baggrund, som bestrider alle ledende poster.
I den nye organisation skal det politiske og faglige arbejde derimod adskilles skarpt. Hidtil har det været sådan, at fagsektionernes formænd, har været repræsenteret i Unionsstyrelsen og derved have en direkte indflydelse på hvad der sker, hvor de i den nye orden, ikke sidder der længere, men skal repræsenteres af en aktivitetsformand, som ikke nødvendigvis har baggrund som skytte.

Det vil blive en lidt for lang smøre, hvis det hele skal skrives her, men et link til indkaldelsen kan findes her: http://skytteunion.dk/unionen/organisat ... skabsmode/

Jeg har, som det er nogen bekendt, haft flere perioder, hvor jeg har været involveret i Unionens arbejde, senest her sidste år, hvor jeg blev valgt som formand for Pistolsektionen, men måtte afgive denne post, som følge af sygdom.
Det skal heller ikke være nogen hemmelighed, at formanden for Unionen og jeg, har et SÆRDELES anstrengt forhold til hinanden, på trods af mit klart udtalte ønske om samarbejde.
Jeg vil derfor gerne opfordre til, at alle sætter sig ind i sagen og i det omfang hvor det er muligt, gøre jeres indflydelse gældende.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ekstraordinær repræsentantskabsmøde i Dansk Skytte Union.

Indlæg af ReneKJ » 31. jan 2018, 22:47

Indkaldelse med kort varsel til et ekstraordinært møde for at vedtage fundamentale ændringer i ledelsesstrukturen?
Hvis man er sikker på at man har en god sag så kunne det vel være klaret ved den ordinære generalforsamling?

Jeg må sige at jeg ikke syntes det ser specielt pænt ud.

Og tanken om en "politisk ledelse" giver mig nervøse trækninger.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Ekstraordinær repræsentantskabsmøde i Dansk Skytte Union.

Indlæg af Fast Fumble » 1. feb 2018, 09:16

ReneKJ skrev:Indkaldelse med kort varsel til et ekstraordinært møde for at vedtage fundamentale ændringer i ledelsesstrukturen?
Hvis man er sikker på at man har en god sag så kunne det vel være klaret ved den ordinære generalforsamling?

Jeg må sige at jeg ikke syntes det ser specielt pænt ud.

Og tanken om en "politisk ledelse" giver mig nervøse trækninger.
Og så det faktum at det ekstraordinære årsmøde ligger EN MÅNED før det ordinære årsmøde...
Der er ugler i mosen.
Jeg vil være at finde på det ekstraordinære årsmøde, og jeg vil opfordre ALLE der er interesseret i fortsat udvikling i Dansk sportsskydning til at sikre at deres klub også sender progressive repræsentanter. Det her setup lugter nemlig.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Ekstraordinær repræsentantskabsmøde i Dansk Skytte Union.

Indlæg af LapuaMagnum » 1. feb 2018, 18:59

Er der en flink person der vil linke til det der skal tages stilling til?

Jeg har kigget på

http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... B8ring.pdf

men syntes ikke at der står noget relevant og med hvem der skal indføres i hele organisationen?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ekstraordinær repræsentantskabsmøde i Dansk Skytte Union.

Indlæg af ReneKJ » 1. feb 2018, 19:09

LapuaMagnum skrev:Er der en flink person der vil linke til det der skal tages stilling til?

Jeg har kigget på

http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... B8ring.pdf

men syntes ikke at der står noget relevant og med hvem der skal indføres i hele organisationen?

mvh
Det er vel de her tre (jeg har kun skimmet dem selv):

Program: http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... bsmøde.pdf
Bilag 1: Nuværende regler http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... 290317.pdf
Bilag 2: Nye regler http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... r-2018.pdf

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Ekstraordinær repræsentantskabsmøde i Dansk Skytte Union.

Indlæg af Greyberd63 » 1. feb 2018, 19:11

LapuaMagnum skrev:Er der en flink person der vil linke til det der skal tages stilling til?

Jeg har kigget på

http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... B8ring.pdf

men syntes ikke at der står noget relevant og med hvem der skal indføres i hele organisationen?

mvh

Referat fra 2017 Rep. møde side 5, forslaget fra Erik M., giver en del oplysninger

http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... eferat.pdf

Unionens love af 2017

http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... 290317.pdf

Unionens love, hvis forslaget går i gennem

http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... 290317.pdf

Men ja der mangler oplysninger,

MVH
Grey

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Ekstraordinær repræsentantskabsmøde i Dansk Skytte Union.

Indlæg af Greyberd63 » 1. feb 2018, 19:15

Greyberd63 skrev:
LapuaMagnum skrev:Er der en flink person der vil linke til det der skal tages stilling til?

Jeg har kigget på

http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... B8ring.pdf

men syntes ikke at der står noget relevant og med hvem der skal indføres i hele organisationen?

mvh

Referat fra 2017 Rep. møde side 5, forslaget fra Erik M., giver en del oplysninger

http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... eferat.pdf

Unionens love af 2017

http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... 290317.pdf

Unionens love, hvis forslaget går i gennem

http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... 290317.pdf

Men ja der mangler oplysninger,

MVH
Grey
Ups forkert 2018 love

Her er de rigtige
http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... r-2018.pdf

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ekstraordinær repræsentantskabsmøde i Dansk Skytte Union.

Indlæg af ReneKJ » 1. feb 2018, 19:25

Greyberd63 skrev: Referat fra 2017 Rep. møde side 5, forslaget fra Erik M., giver en del oplysninger

http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... eferat.pdf
Tak for linket :smile:

Det er lige al den slags jeg ikke ønsker mig fra min idrætsforening.
Enøjet fokus på at få så mange som mulig på elite-niveau, i stedet for at fokusere på bredde og mange medlemmer.

Jeg er personligt f-u-l-d-s-t-æ-n-d-i-g-t ligeglad med hvor mange medaljer Danmark får ved OL og lignende.
Selvfølgeligt skal det også plejes, men der er altså 100 der dyrker idræt for motion og socialt samvær for hver een som bliver til noget på eliteplan.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Ekstraordinær repræsentantskabsmøde i Dansk Skytte Union.

Indlæg af Mapzter » 1. feb 2018, 19:41

ReneKJ skrev:Det er lige al den slags jeg ikke ønsker mig fra min idrætsforening.
Enøjet fokus på at få så mange som mulig på elite-niveau, i stedet for at fokusere på bredde og mange medlemmer.

Jeg er personligt f-u-l-d-s-t-æ-n-d-i-g-t ligeglad med hvor mange medaljer Danmark får ved OL og lignende.
Selvfølgeligt skal det også plejes, men der er altså 100 der dyrker idræt for motion og socialt samvær for hver een som bliver til noget på eliteplan.
Men det er bl.a. derfor vi har både DGI Skydning og Dansk Skytte Union. De to organisationer har forskelligt fokus, og fokus på eliten er væsentlig og væsentlig større i Dansk Skytte Union. Hvis Unionen lagde det fra sig, så ville der ikke være andre til at samle det op på de internationale discipliner (med IPSC som en undtagelse - der er dog ikke noget elitearbejde pt).

Så at kritisere Unionen for fokus på elite-udviling ville svare til at kritisere de historiske skytteforeninger for at fokusere for meget på gamle våben.

Men en fokus på elite og lignende kræver ikke følgende
Bemoni1 skrev:I den nye organisation skal det politiske og faglige arbejde derimod adskilles skarpt. Hidtil har det været sådan, at fagsektionernes formænd, har været repræsenteret i Unionsstyrelsen og derved have en direkte indflydelse på hvad der sker, hvor de i den nye orden, ikke sidder der længere, men skal repræsenteres af en aktivitetsformand, som ikke nødvendigvis har baggrund som skytte.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Ekstraordinær repræsentantskabsmøde i Dansk Skytte Union.

Indlæg af LapuaMagnum » 1. feb 2018, 19:45

Ja tak for linket, det var lige det man havde brug for at kunne læse og danne sig et indtryk af :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ekstraordinær repræsentantskabsmøde i Dansk Skytte Union.

Indlæg af ReneKJ » 1. feb 2018, 20:05

Mapzter skrev: Men det er bl.a. derfor vi har både DGI Skydning og Dansk Skytte Union. De to organisationer har forskelligt fokus, og fokus på eliten er væsentlig og væsentlig større i Dansk Skytte Union. Hvis Unionen lagde det fra sig, så ville der ikke være andre til at samle det op på de internationale discipliner (med IPSC som en undtagelse - der er dog ikke noget elitearbejde pt).

Så at kritisere Unionen for fokus på elite-udviling ville svare til at kritisere de historiske skytteforeninger for at fokusere for meget på gamle våben.
Måske, jeg må erkende ikke at kender den formelle teori bag organisationerne. :smile:

Hvad jeg ved er at da jeg kiggede efter en klub efterlod DGI et indtryk af klap for øjet og sponsortøj med indbygget støtte, mens DSF klubberne havde et noget bredere udvalg af interessante discipliner. De var bestemt flinke nok i DGI, men det var ikke lige det der trak mest.

Så da DSkU har sat sig på DSF bliver jeg lidt bekymret over at hører snak om mere talentfokus og 10m baner. Jeg vil altså nødigt til at skulle klemme mig ned i sådan en spændetrøje :fun:

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Ekstraordinær repræsentantskabsmøde i Dansk Skytte Union.

Indlæg af Greyberd63 » 1. feb 2018, 22:11

ReneKJ skrev:
Mapzter skrev: Men det er bl.a. derfor vi har både DGI Skydning og Dansk Skytte Union. De to organisationer har forskelligt fokus, og fokus på eliten er væsentlig og væsentlig større i Dansk Skytte Union. Hvis Unionen lagde det fra sig, så ville der ikke være andre til at samle det op på de internationale discipliner (med IPSC som en undtagelse - der er dog ikke noget elitearbejde pt).

Så at kritisere Unionen for fokus på elite-udviling ville svare til at kritisere de historiske skytteforeninger for at fokusere for meget på gamle våben.
Måske, jeg må erkende ikke at kender den formelle teori bag organisationerne. :smile:

Hvad jeg ved er at da jeg kiggede efter en klub efterlod DGI et indtryk af klap for øjet og sponsortøj med indbygget støtte, mens DSF klubberne havde et noget bredere udvalg af interessante discipliner. De var bestemt flinke nok i DGI, men det var ikke lige det der trak mest.

Så da DSkU har sat sig på DSF bliver jeg lidt bekymret over at hører snak om mere talentfokus og 10m baner. Jeg vil altså nødigt til at skulle klemme mig ned i sådan en spændetrøje :fun:
Fra bredden kommer eliten, begge dele har deres berettelse i mine øjne, vi har kun vores våben p.t fordi vi har et sportsligt behov, så hvis der bliver hentet medaljer hjem til DK, så er det helt fint med mig.
Positiv omtale i medierne, lokale eller lands dækkende er vel altid godt, det gør det sværere for politikkerne at fjerne/begrænse vores våben, jo flere vi er der dyrker skydesport, jo sværere er det for stemmeliderlige politikkere at begrænse os.

For mig er al sports skydning godt, uanset om man er til klap for øjet, indsnøret i en død ko, eller dynamisk

MVH
Grey

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ekstraordinær repræsentantskabsmøde i Dansk Skytte Union.

Indlæg af ReneKJ » 1. feb 2018, 22:29

Greyberd63 skrev: Fra bredden kommer eliten, begge dele har deres berettelse i mine øjne, vi har kun vores våben p.t fordi vi har et sportsligt behov, så hvis der bliver hentet medaljer hjem til DK, så er det helt fint med mig.
Positiv omtale i medierne, lokale eller lands dækkende er vel altid godt, det gør det sværere for politikkerne at fjerne/begrænse vores våben, jo flere vi er der dyrker skydesport, jo sværere er det for stemmeliderlige politikkere at begrænse os.

For mig er al sports skydning godt, uanset om man er til klap for øjet, indsnøret i en død ko, eller dynamisk

MVH
Grey
Du har selvfølgelig ret, og jeg ønsker heller ikke andet end at der fortsat er plads til begge dele. :smile:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Ekstraordinær repræsentantskabsmøde i Dansk Skytte Union.

Indlæg af Langenge » 1. feb 2018, 22:33

Undskyld, hvis jeg spørger MEGET dumt, men:
Er det noget, man skal være interesseret i, hvis man, som almindelig dødelig, bare kommer i skytteforeningen en gang imellem, og plaffer lidt med sin gamle Otterup :???:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: Ekstraordinær repræsentantskabsmøde i Dansk Skytte Union.

Indlæg af Kruffe » 1. feb 2018, 23:00

Langenge skrev:Undskyld, hvis jeg spørger MEGET dumt, men:
Er det noget, man skal være interesseret i, hvis man, som almindelig dødelig, bare kommer i skytteforeningen en gang imellem, og plaffer lidt med sin gamle Otterup :???:
Ja, for pludselig er der en håndfuld i toppen af Unionen, der måske synes at sådan en gammel Otterup er forældet, farlig eller blot ikke kan lide dens udseende - eller passer ikke ind i netop den disciplin, de har på agendaen...

Magten i Unionen bevæger sig længere og længere op mod toppen - og dermed længere væk fra vi almindelige dødelige ude i foreningerne...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Ekstraordinær repræsentantskabsmøde i Dansk Skytte Union.

Indlæg af LapuaMagnum » 9. feb 2018, 14:01

Andre fra Randers området der skal til Odense imorgen? Jeg kører ihvertfald så hvis nogen skal med er jeg klar.

Jeg kører kl. 08:00 og kontrollere posten herinde i aften kl. 22:00, og besvare ikke efter dette tidspunkt.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 170
Tilmeldt: 24. feb 2012, 22:39
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Ekstraordinær repræsentantskabsmøde i Dansk Skytte Union.

Indlæg af Roflz » 9. feb 2018, 19:30

Okay. Som jeg læser det så ønske man altså at gøre op med et teknokratisk fundament i DSU og gøre forbundet mere "demokratisk".

Det lyder jo fint, men jeg er dog i tvivl om hvor godt det gavner skytterne på "gulvet" når faglig viden på den måde skal
adskilles fra magten. Det kan da kun medføre en øget distance imellem medlemmer og ledelse og det har sku da aldrig gavnet nogen steder.

Min skepsis er nok bundet i at jeg synes at se den samme tankegang indfinde sig på Christiansborg og jeg er ikke imponeret over resultatet der.
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Ekstraordinær repræsentantskabsmøde i Dansk Skytte Union.

Indlæg af Ras.Killing » 9. feb 2018, 19:59

Et politisk drevet forbund kan som sådan være godt nok. Jeg ser dog problemer når det samtidig handler om skydning... Som er et meget ømtålelig emne.

Ydermere syntes jeg det i DSkyU er et problem, da man har så stor variation i skydesporten som man har. Der er laaangt imellem 10m luft og så f.eks cowboy action shooting eller for den sags skyld IPSC.

Hvis en bestyrelse skal repræsentere sådan et forbund, så er de nød til at have fingeren med hvor det sker, og gerne flere forskellige personer fra de forskellige discipliner.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Ekstraordinær repræsentantskabsmøde i Dansk Skytte Union.

Indlæg af Ras.Killing » 10. feb 2018, 18:07

De nye vedtægter blev stemt igennem med 80 stemmer mod 33. Så må vi se hvad det bringer.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar