Korte min pibe af?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Korte min pibe af?

Indlæg af Boldsen » 22. jan 2018, 18:26

Hej!
Jeg har tænkt på noget - noget som jeg absolut ingen erfaring har med, og ejheller kan regne på.
Jeg er den lykkelige indehaver af en Blaser R8 i kaliber 300wm med en super velfungerende Sonic 45 påmonteret.
Jeg har ikke haft et problem før, men nu er den shu blevet lidt lang for mig. Vægtfordelingen gør, at piben er “næsetung” med dæmperen påmonteret.

Kilden til mit nylige “langpibe-problem” (ikke noget man hører hver dag) støder til de mange svenskere der kører lav pibelæbgde med en dæmper påmonteret. Det der godt ud, nemt at arbejde med og ikke mindst nemheden at gå igennem tæt granskov.

Hvor meget kan jeg korte løbet af uden det har en mærkbar indvirkning på præcisionen?
Jeg måler gerne længden af piben når jeg tiden i aften er mere til det :beback:
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af Boryx » 22. jan 2018, 18:41

Det er intet problem at korte den af - men dumt. .300 wm er ikke velegnet til afkortning, køb istedet en 308 pibe og kort den ned til 45,5 cm.

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af Boldsen » 22. jan 2018, 19:15

Boryx skrev:Det er intet problem at korte den af - men dumt. .300 wm er ikke velegnet til afkortning, køb istedet en 308 pibe og kort den ned til 45,5 cm.

Og det er humlen. Jeg vil nødigt gøre noget dumt. Men jeg vil også nødigt miste min elskede 300wm. Og piben er fluted præcis som ønsket, så eventuelle tilkæb kan ikke en gang lokke :moon:
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af Boryx » 22. jan 2018, 19:23

Men at afkorte din .300 er mere end dumt, det bliver unødigt meget krudtafbrænding.

Så kort sagt: accepter pibelængden eller køb en 308/8x57/NKT eller lignende og kort den af - men . 300 WM skal være lang!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af Bofhenator » 22. jan 2018, 19:29

Præcision og pibelængde har ikke noget med hinanden at gøre, medmindre vi snakker om du er afhængig af afstanden ml bagerste og forreste sigtemiddel. Bruger du optiske sigtemidler har din præcision kun glæde af så kort en pibe som muligt (så på den måde har det noget med hinanden at gøre).

Ift mundingshastighed har pibelængde dog alt at sige og som allerede skrevet er en kort pibe til 300WM rimelig bagvendt... Du vil få en masse uforbrændt krudt ud af mundingen (det kan din dæmper så få glæde af).

Så kort du bare din pibe af hvis præcisionen er det du er nervøs over (at det så ikke giver mening ift lyd og ordentlig forbrænding og holdbarhed på dæmper osv... og en 308W ville give meget bedre mening hvis du vil have en kort pibe, men det har du jo sagt du ikke vil) .
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af Greyberd63 » 22. jan 2018, 20:28

Boldsen skrev:Hej!
Jeg har tænkt på noget - noget som jeg absolut ingen erfaring har med, og ejheller kan regne på.
Jeg er den lykkelige indehaver af en Blaser R8 i kaliber 300wm med en super velfungerende Sonic 45 påmonteret.
Jeg har ikke haft et problem før, men nu er den shu blevet lidt lang for mig. Vægtfordelingen gør, at piben er “næsetung” med dæmperen påmonteret.

Kilden til mit nylige “langpibe-problem” (ikke noget man hører hver dag) støder til de mange svenskere der kører lav pibelæbgde med en dæmper påmonteret. Det der godt ud, nemt at arbejde med og ikke mindst nemheden at gå igennem tæt granskov.

Hvor meget kan jeg korte løbet af uden det har en mærkbar indvirkning på præcisionen?
Jeg måler gerne længden af piben når jeg tiden i aften er mere til det :beback:
Hvor lang er piben nu, uden dæmper

MVH
Grey

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af Fredericianer » 22. jan 2018, 20:58

Er der mulighed for at tilføje lidt vægt i kolben for at ændre balancen?
Never confuse verbosity with veracity.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af C-X » 22. jan 2018, 21:25

Ekstra vægt i skæftet, gør ikke våbnet mere håndterbart i tæt skov. Tilslutter mig forslaget om en vekselpibe i 9,3x62 eller noget andet brush gun -agtigt, der fungerer godt med moderat hastighed og kort pibe, men stadig lander tungt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af Hønsetyv » 23. jan 2018, 00:56

Boldsen skrev:
Boryx skrev:Det er intet problem at korte den af - men dumt. .300 wm er ikke velegnet til afkortning, køb istedet en 308 pibe og kort den ned til 45,5 cm.

Og det er humlen. Jeg vil nødigt gøre noget dumt. Men jeg vil også nødigt miste min elskede 300wm. Og piben er fluted præcis som ønsket, så eventuelle tilkæb kan ikke en gang lokke :moon:
Sømmer du selv ammo sammen eller er du en af de rige der køber?
Fabriksammo er sjældent (aldrig!) optimeret til piber meget under 60cm og som du klipper en hæl og hugger en tå bliver brølet og flammen bare større og større.
Bager du fra bunden så kan du i vid udstrækning omgå dette ved brug af gradvis hurtigere krudt men på et tidspunkt efter 45cm er du hvad enten du vil det eller ej, nede i 308 hastigheder.

Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af Kras » 23. jan 2018, 08:19

Enig i at det ikke giver mening at korte en 300 magnum så langt ned, bare spild af krudt, forøget mundingstryk og 308 hastigheder (så hvorfor ikke bare købe en 308w..?). Men hvis du er vild med rekyl og har behov for stor anslagsenergi, så er 9,3x62 kortet ned til 46-48 cm + lyddæmper et rigtig fornuftigt bud.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af Greyberd63 » 23. jan 2018, 09:33

Hønsetyv skrev:
Boldsen skrev:
Boryx skrev:Det er intet problem at korte den af - men dumt. .300 wm er ikke velegnet til afkortning, køb istedet en 308 pibe og kort den ned til 45,5 cm.

Og det er humlen. Jeg vil nødigt gøre noget dumt. Men jeg vil også nødigt miste min elskede 300wm. Og piben er fluted præcis som ønsket, så eventuelle tilkæb kan ikke en gang lokke :moon:
Sømmer du selv ammo sammen eller er du en af de rige der køber?
Fabriksammo er sjældent (aldrig!) optimeret til piber meget under 60cm og som du klipper en hæl og hugger en tå bliver brølet og flammen bare større og større.
Bager du fra bunden så kan du i vid udstrækning omgå dette ved brug af gradvis hurtigere krudt men på et tidspunkt efter 45cm er du hvad enten du vil det eller ej, nede i 308 hastigheder.

Der er en undersøgelse fra 2000, der understøtter fjerkræs bortfjernerens synspunkt



Many agencies purchasing a .300 Win. Mag. will primarily be employing the rifle in an urban environment. The common reason for opting for the .300 Win. Mag. that it extends the capabilities of the rifle to longer ranges than the .308 Winchester is capable in those rare situations where longer range capability is necessary. This leads to an obvious question -- will going to a shorter barrel for added maneuverability in the urban environment adversely affect long range performance of a rifle in this caliber?

To find the answers, Tac Ops took a 26-inch barreled .300 Win. Mag. and chopped the barrel down in one-inch increments as they previously did with the .308 Winchester. Ten rounds of Federal Match 190-grain BTHP Gold Medal were fired from each increment. No velocity was lost from 26 inches to 22 inches. Velocity loss started to occur only after they went below 22 inches.

As a result of their tests, Tac Ops decided not to go below 22 inches on their .300 Win. Mag. tactical precision rifle, the Alpha 66. According to Mike Rescigno, President of Tac Ops, the 22-inch barrel is ideal for the tactical shooters that are going to use the 190-grain Federal Match ammo. There isn't any loss of performance by going to the 22-inch barrel and this round. The Alpha 66 still provides 1/4-MOA or better accuracy.

For heavier bullets or hotter loads with slower burning powders, Rescigno recommends a 24- to 26-inch barrel. The longer barrel length is necessary for complete powder combustion with these loads. Rescigno adds that he has a 24-inch barrel on his personal .300 Win. Mag. just in case he wants "to shoot the heavier 220-grain bullets with a lot of powder."

Her kan hele artiklen læses

http://www.tacticaloperations.com/SWATbarrel/

MVH

Grey

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af Boldsen » 24. jan 2018, 19:26

Så kom jeg online igen...

Jeg vil rigtig gerne bevare min 300wm - det skulle være en nem hurtig operation, og ikke noget hvor pibe, magasin og bundstykkehovede skal skiftes ud.
Jeg er helt med på, at det er bagvendt, men tror jeg vil få mere glæde af min riffel.

Vægt i kolben er jeg ikke tilhænger af - derfor jeg er gået den “anden” vej ved at flytte vægten tættere på mig. Riflen er tung nok i forvejen - og det er selvfølgelig også et incitament.

Jeg får ladet mine patroner, og det er ikke deres pris der afskrækker mig fra 300wm - ellers lavede jeg eet forkert valg for 7 år siden ved at skifte fra 6,5x55.

Tak for artikel! Jeg skyder primært med Barnes TTSX i 180grains.

Må lige have målt pibens faktiske længde!
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af Boryx » 24. jan 2018, 19:46

Jeg er i tvivl om du forstår hvad der menes, eller om du egentlig har truffet dit valg og bare vil bekræftes? :blink:

Hvis du korter din .300 WM ned til 45 cm så leverer den ikke mere hastighed (i runde tal) end en 308 gør. Men rekyl, mundingsbrag, pibeslitage etc taler til fordel for en 308'er.

I min verden er der ikke noget der forsvarer at korte en .300wm ned til 45 cm - for den kan ikke noget som en 308 med samme pibelængde ikke kan.

Så spar nogle penge og byt din pibe til en 308'er..

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af Greyberd63 » 24. jan 2018, 20:23

Boldsen skrev:Så kom jeg online igen...

Jeg vil rigtig gerne bevare min 300wm - det skulle være en nem hurtig operation, og ikke noget hvor pibe, magasin og bundstykkehovede skal skiftes ud.
Jeg er helt med på, at det er bagvendt, men tror jeg vil få mere glæde af min riffel.

Vægt i kolben er jeg ikke tilhænger af - derfor jeg er gået den “anden” vej ved at flytte vægten tættere på mig. Riflen er tung nok i forvejen - og det er selvfølgelig også et incitament.

Jeg får ladet mine patroner, og det er ikke deres pris der afskrækker mig fra 300wm - ellers lavede jeg eet forkert valg for 7 år siden ved at skifte fra 6,5x55.

Tak for artikel! Jeg skyder primært med Barnes TTSX i 180grains.

Må lige have målt pibens faktiske længde!
Måske kunne vi få fjerkræs bortfjerneren til at beregne hvor kort en pibe, du kan have og samtidig bevare din mundingshastighed, med netop denne kugle

MVH
Grey

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af Bofhenator » 24. jan 2018, 21:00

Boldsen skrev:Så kom jeg online igen...

Jeg vil rigtig gerne bevare min 300wm - det skulle være en nem hurtig operation, og ikke noget hvor pibe, magasin og bundstykkehovede skal skiftes ud.
Jeg er helt med på, at det er bagvendt, men tror jeg vil få mere glæde af min riffel.

Vægt i kolben er jeg ikke tilhænger af - derfor jeg er gået den “anden” vej ved at flytte vægten tættere på mig. Riflen er tung nok i forvejen - og det er selvfølgelig også et incitament.

Jeg får ladet mine patroner, og det er ikke deres pris der afskrækker mig fra 300wm - ellers lavede jeg eet forkert valg for 7 år siden ved at skifte fra 6,5x55.

Tak for artikel! Jeg skyder primært med Barnes TTSX i 180grains.

Må lige have målt pibens faktiske længde!
Hvis ikke din hjemmelader har mulighed for det, så sig til hvis du vil have Quickload hjælp til en egnet krudttype til en kort 300wm pibe.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brønden
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 29. jun 2008, 00:39
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 96 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af Brønden » 25. jan 2018, 00:28

https://rifleshooter.com/2013/12/300-wi ... 0-win-mag/

Her er det så fint testet. Så en kort 300wm = hårdt ladet 308.

Valget er dit.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af T-REX » 25. jan 2018, 01:14

Brønden skrev:https://rifleshooter.com/2013/12/300-wi ... 0-win-mag/

Her er det så fint testet. Så en kort 300wm = hårdt ladet 308.

Valget er dit.
Ja, men det er, en ca. 16,5-17" 300 win mag(Federal Gold Medal 190 grain) = hårdt ladet 308'er 190 grains, fra en 25" pibe... (Cor-Bon 308 190 grains giver 2600 fps, ved mundingen, fra en 25" pibe)
https://shopcorbon.com/PM308190-20

Bemærk også deres noter, om støj og pibelængde.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af Hønsetyv » 25. jan 2018, 01:54

Eksempel:
Hornady 165gr GMX

450mm pibe
300WM: 60gr Vv N140 =2700fps~823m/s, 905bar
308WIN: 42gr Vv N140=2535fps~773m/s, 631bar

400mm
300WM= 2615fps~797m/s, 1045bar
308WIN= 2469fps~753m/s, 729bar

350mm
300WM=2509fps~765m/s, 1225bar
308WIN=2392fps~729m/s, 857bar

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af Boldsen » 30. jan 2018, 21:12

Boryx skrev:Jeg er i tvivl om du forstår hvad der menes, eller om du egentlig har truffet dit valg og bare vil bekræftes? :blink:

Hvis du korter din .300 WM ned til 45 cm så leverer den ikke mere hastighed (i runde tal) end en 308 gør. Men rekyl, mundingsbrag, pibeslitage etc taler til fordel for en 308'er.

I min verden er der ikke noget der forsvarer at korte en .300wm ned til 45 cm - for den kan ikke noget som en 308 med samme pibelængde ikke kan.

Så spar nogle penge og byt din pibe til en 308'er..
Jeg har bestemt ikke truffet et valg. Så udtrykker jeg mig forkert.
Tværtimod kunne jeg godt være tilhænger af en ny pibe i en kort 9,3’er.

Det jeg er ambivalent omkring er, at skulle til at skifte et helt sæt (undtagen skæfte og kikkert ud). Det kunne være en idé at høre mig omkring pris for udskiftning fra 300wm til 9,3’er eller måske en 30.06’er? Ha! Nu er der lidt til jer igen. .306 fremfor 30.06?
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

KTS001
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 3. mar 2014, 15:07
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 22 times
Been thanked: 7 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af KTS001 » 30. jan 2018, 21:55

Du kunne evt også skifte din lyddæmper ud med en mundingsbremse, det vil også gøre den mindre næsetung. Selvfølgelig stadivæk lidt svære at bruge i tæt granskov end et afkortet løb. Og :nolisten:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af C-X » 30. jan 2018, 22:25

9,3x62 og du behøver ikke bekymre dig om mindre træer... Ikke for ingenting, at den er populær blandt hundeførere oppe nordpå, med en 1-fire-seks stykker eller rødpunkt ovenpå.
Faktisk et fedt supplement til .300 Win. Mag., så mangler du bare noget småt også. :blink:

Alternativt, så kunne du sikkert slippe billigere, hvis du blot tilkøber en dedikeret "brush gun".
Jeg manglede "noget ekstra" fra .308 Win., så det blev .45-70 Govt. Manglede... :neutral: :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af Boldsen » 4. feb 2018, 13:09

Piben er (uden lyddæmper) 65cm lang.
At korte den ned til 55cm ser jeg bestemt som en fordel rent vægtmæssigt. Det er korrekt at der kan sættes vægt i kolben for at udligne den ulige vægtfordeling - men dette er jeg ikke interesseret i grundet riflen er tung nok total i forvejen.
At skyde med rekylbremse er ikke en mulighed grundet ønske om lyddæmper på jagt (glemte høreværn 50% af gangene, hvilket ikke var godt for mit venstre øre). Og jo, jeg burde stadig have høreværn på selvom lyddæmperen er monteret, men det bliver fortsat glemt 50% af gangene :wall:

At skifte til en 9,2x63 er jeg bestemt ikke imod! Men, arbejdet med at skifte patroner, bundstykke samt pibe ud er ikke ønsket. Hellere en kortere 300wm end at skulle skifte alt ovenstående ud. Jeg er meget tryg ved mit set-up og det vil jeg gerne blive ved med at kunne regne med.
Og så er jeg ret hooked på min fluted pibe uden sigtemidler :oops:

Dertil er jeg heller ikke begunstiget af store økonomiske midler pt., hvorfor dette også skal holdes for øje. Selvom det ikke plejer at være en tendens herinde :rolf: Alternativet er at jeg bare forbliver med det jeg har - det er absolut det billigste :nolisten:

Grundet tidligere indspark, så har jeg absolut ikke fastlåst mig på noget som helst.

Hvad tænker I om situationen??
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af C-X » 4. feb 2018, 13:17

Trods stigende interesse for kaliberet, så er der stadig billige, brugte 9,3x62 at finde. De er næppe skudt ud!
Køb en supplerende riffel, i dette kaliber, og se så hvad der bliver en prioritet på sigt. Så kan du altid senere afhænde den igen, med et begrænset tab, i værste fald. Sådan en med et rødpunkt - sweet!

.300 WM med 65 cm fluted pibe, lyder rigtig fedt, især til bjergjagt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af Boldsen » 4. feb 2018, 13:24

Nu kom jeg jo til at kigge....

Tror jeg må i Østjysk og kigge efter en deal omkring en 9,3x62 pibe (evt. fluted) med gevind (kortet ned til 46-48cm), ny forgyldt bolt i standard størrelse, og så skal jeg forbi Sonic efter en ny lyddæmper.
Så minder det meget om mit nuværende set-up i udseende, men hvad med performance?

Hvad kan opnås med 9,3x62 i 46cm med en 180grains kugle (eller anden størrelse som kan bruges til det meste (rådyr til elg)). Overkill til rådyr, ja. Men jeg kommer sgu tit afsted hvor der er chance for så meget andet også - hvor jeg gerne vil have mere kraft og saft.
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Korte min pibe af?

Indlæg af Boldsen » 4. feb 2018, 13:27

C-X skrev:Trods stigende interesse for kaliberet, så er der stadig billige, brugte 9,3x62 at finde. De er næppe skudt ud!
Køb en supplerende riffel, i dette kaliber, og se så hvad der bliver en prioritet på sigt. Så kan du altid senere afhænde den igen, med et begrænset tab, i værste fald. Sådan en med et rødpunkt - sweet!

.300 WM med 65 cm fluted pibe, lyder rigtig fedt, især til bjergjagt.
Det er desværre ikke en mulighed jf. økonomien. Jeg er på et plan med våben som jeg affinder mig rigtig godt med.
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Besvar