Hvilken Løbslængde er god til en kort riffel til brug i skoven?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Hvilken Løbslængde er god til en kort riffel til brug i skoven?

Indlæg af NWF » 9. jan 2018, 16:16

Som nævnt i et andet opslag har jeg vundet en Remington 873 i en valgfri kaliber imellem enten .308 eller 30-06

Jeg har en ide om at jeg gerne vil have en kort riffel til brug i skoven, og her til kunne 783'eren jo måske være ganske god, men har ikke den store viden eller erfaring omkring korte løb. Har læst mig til at .308 gør sig godt i kort løb, men hvor langt kan man cutte løbet ned? Har læst amerikanske tests hvor de er nede på 16,5", og denne længde tiltaler mig trods den lavere hastighed/energi ved det kortere løb. Men er dette en god ide rent praktisk at ende helt dernede? Er det for kort eller kan man gå "kortere"?
Senest rettet af Refraktorius 9. jan 2018, 17:40, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift tilrettet indlæggets formål (tror jeg nok). Læs gerne opslaget i Small Talk.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Løbslængde

Indlæg af T-REX » 9. jan 2018, 16:53

Man "siger" at en 308'er bedre kan klare korte piber, end 30-06.
Praksis er, at en 30-06'er, med samme kuglevægt, næsten altid svarer til en 308'er, i en 2-3" længere pibe.

En 308'er med Winchester PowerPoint 180 grains går fra 2553 fps til 2411 fps, fra 24 til 18"
https://rifleshooter.com/2014/12/308-wi ... 8-to-16-5/ (28 til 16,5 tommer)
http://www.thetruthaboutguns.com/2013/1 ... -accuracy/ (26 til 13,5 tommr)

En bruger her: https://www.shootersforum.com/rifles-ri ... -06-a.html
Melder at hans 30-06'er med 18½" med fabriksladninger, og 180 grains kugle giver 2500 fps.
Dette svarer ca. til en 308'er med 180 Grains kugle, fra en 21" pibe.

MEN: 30-06'eren larmer voldsomt meget mere, ved de korte piber. (har en Fuldskæftet 30-06'er med 20" pibe)

Vedr. længde af piben, så skal du tænke på, om du f.eks. vil til Sverige. (min lovlig pibelængde 45 cm)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Løbslængde

Indlæg af LJ » 9. jan 2018, 17:28

Medmindre du har et omfattende lager af ammo til 30-06 ville jeg vælge .308. Pibens længde ville jeg korte til ikke under 48 cm, så er der lidt margin til et nyt gevind uden at en svensk polis ville rynke nævneværdigt på næsen, hvis du skulle komme på de kanter :smile:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvilken Løbslængde er god til en kort riffel til brug i skoven?

Indlæg af FrederikF » 9. jan 2018, 17:53

Jeg ville være mest opmærksom på støj (har en kort 8x57is - den larmer rigtig meget).
Dernæst ville jeg være opmærksom på om våbnet i øvrigt er bygget så en kort pibe ikke ødelægger balancen.
Jeg har prøvet korte våben med en superfin balance, men også nogen som jeg oplevede som havende alt for meget vægt bagtil og (for mig) svære at skyde ordentlig til bevægeligt mål med (og fritstående skydning var ligeledes en udfordring).
Men nu er jeg også glad for at der er lidt vægt frem til på et våben - jeg finder det lettere at “svinge igennem” og lettere at kontrollere fritstående.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilken Løbslængde er god til en kort riffel til brug i skoven?

Indlæg af Kleth » 9. jan 2018, 18:57

Jeg har en Tikka 55 i .308w med 45cm pibe og den sparker som en hest og kaster 2m mundingsflamme med noget fabriksammo. Den er så en fornøjelse at skyde med når den er monteret med en ASE Utra Northstar (helt i stål) og den er ikke længere end at jeg kan lade den svinge under armen og op i skydestilling. Balancen er også meget bedre med lyddæmperen på.
Fabriksammo under 10g holder ikke anslagsenergien til det store vildt, da V0 for det meste er omkring eller under 800m/s. En hjemmelader kan lave noget trylleri som giver en del højere V0 bla. Skyder jeg med 165gr LOS HT som får en V0 på 860m/s, men de er lige lange nok til at ville stabiliseres ordentligt.
Senest rettet af Kleth 10. jan 2018, 07:29, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Ramirez
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 1. apr 2011, 20:07
Interesser: Jagt , våbenbearbejdning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 29 times

Re: Hvilken Løbslængde er god til en kort riffel til brug i skoven?

Indlæg af Ramirez » 9. jan 2018, 21:19

Efter min mening er der flere faktorer , du skal lave en prioritering af .
Iflg flere kilder opfører .308 sig bedre med kort løb , end 30-06 , hvad præcision angår .
Skal du på jagt i Sverige ?
Skal den fungere bedst (præcision - riffelbalance - støj - rekyl osv) med eller uden lyddæmper ?
Er du eller kender du en hjemmelader ? (af hensyn til anslagsenergi som Kleth nævner)
Når du har været disse (og mange andre lignende) tanker igennem , vil du være godt stillet
til at arbejde dig frem til bedste løsning , gerne med input fra flere af forummets medlemmer .

God vind , og held og lykke med opgaven

Ramirez
With heart, faith and steel. In the end there can only be one.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilken Løbslængde er god til en kort riffel til brug i skoven?

Indlæg af C-X » 9. jan 2018, 22:45

Sælg den og køb noget du brænder for i stedet. Livet er for kort til afkortede løsninger. Sådan en Remington skal nok være et udmærket stykke værktøj, men sjæl har de ikke, med mindre de er defekte. Tag den som et tilskud til noget sjovt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Hvilken Løbslængde er god til en kort riffel til brug i skoven?

Indlæg af NWF » 10. jan 2018, 07:18

C-X skrev:Sælg den og køb noget du brænder for i stedet. Livet er for kort til afkortede løsninger. Sådan en Remington skal nok være et udmærket stykke værktøj, men sjæl har de ikke, med mindre de er defekte. Tag den som et tilskud til noget sjovt.
Tror også den ender der. Har hellere ikke den rigtige mavefornemmelse.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Skev
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 21. jan 2011, 17:08
Interesser: Våben, Jagt
Geografisk sted: Fuglebjerg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvilken Løbslængde er god til en kort riffel til brug i skoven?

Indlæg af Skev » 13. jan 2018, 18:46

Mit forslag:
Sælg den og find en ældre sako forester i 308, de burde være til at finde til en billig penge.

Let riffel med plads til 5+1 skudt i det integrerede magasin.

Og hug den ned til den ønskede længde.

Min er 43 cm, skyder som en drøm... :smile:

Skev
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 21. jan 2011, 17:08
Interesser: Våben, Jagt
Geografisk sted: Fuglebjerg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvilken Løbslængde er god til en kort riffel til brug i skoven?

Indlæg af Skev » 13. jan 2018, 19:03

Fandt et lille billede af dyret.
Vedhæftede filer
7EE4BEBA-7FC3-42FF-8485-456812E6D899.jpeg

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hvilken Løbslængde er god til en kort riffel til brug i skoven?

Indlæg af T-REX » 13. jan 2018, 19:27

Skev skrev:Mit forslag:
Sælg den og find en ældre sako forester i 308, de burde være til at finde til en billig penge.

Let riffel med plads til 5+1 skudt i det integrerede magasin.

Og hug den ned til den ønskede længde.

Min er 43 cm, skyder som en drøm... :smile:
Brugte Sako'er og billig penge, er det ikke næsten, som at vinde, i lotteriet? :oops: :giggle:
Jeg synes ofte at f.eks. Sako Vixen sælges til priser, der nærmer sig en ny Savage, Mossberg eller Remington billigmodel.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilken Løbslængde er god til en kort riffel til brug i skoven?

Indlæg af C-X » 13. jan 2018, 19:33

Og hvis man ikke er til lyddæmper, så er en Marlin 1895 i .45-70 Govt. heller ikke så lang, og den er også lidt ligeglad med, om der står et lille træ i vejen :giggle:
Handles brugt til samme penge eller billigere, end de fleste Sako'er.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Skev
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 21. jan 2011, 17:08
Interesser: Våben, Jagt
Geografisk sted: Fuglebjerg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvilken Løbslængde er god til en kort riffel til brug i skoven?

Indlæg af Skev » 14. jan 2018, 06:29

JRexA skrev:
Skev skrev:Mit forslag:
Sælg den og find en ældre sako forester i 308, de burde være til at finde til en billig penge.

Let riffel med plads til 5+1 skudt i det integrerede magasin.

Og hug den ned til den ønskede længde.

Min er 43 cm, skyder som en drøm... :smile:
Brugte Sako'er og billig penge, er det ikke næsten, som at vinde, i lotteriet? :oops: :giggle:
Jeg synes ofte at f.eks. Sako Vixen sælges til priser, der nærmer sig en ny Savage, Mossberg eller Remington billigmodel.
Det kan godt være at jeg bare var heldig med prisen på min?? :giggle:

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Hvilken Løbslængde er god til en kort riffel til brug i skoven?

Indlæg af NWF » 14. jan 2018, 11:57

Synes ideen om en Sako er god og det er nu en ganske pæn riffel. Men kiggede lidt online igår og kunne ikke finde en som var budgetvenlig :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilken Løbslængde er god til en kort riffel til brug i skoven?

Indlæg af Kleth » 14. jan 2018, 15:14

NWF skrev:Synes ideen om en Sako er god og det er nu en ganske pæn riffel. Men kiggede lidt online igår og kunne ikke finde en som var budgetvenlig :)
Du skal nok ud i butikkerne og kigge stativerne igennem, så er der også DBA, Gul&Gratis, NVF og Lauritz. Jeg ville også kigge efter andre gode mærker som Sauer, Tikka, Steyr, Mauser m.fl. Hvis ikke riflen er fuld af rust, så kan det hjælpe præcisionen, hvis piben skæres ned og der kommer en ny krone på. En billig måde at få gjort det på, kunne være at købe en Sonic dæmper til riflen og i forbindelse med at få skåret gevindet, får nappet 5-15cm af piben.

Skulle det ikke være sagen med en kort pibe, så enten sælg riflen videre eller få en dygtig bøssemager til at skrue en ny pibe på den og så er der nye muligheder som f.eks. .338Federal, 7mm-08Rem, .260Rem, .243Win og .358win.

De ældre kvalitetsrifler kan findes til fair priser og hvis man ser på at prisen for riffel og en ny pibe (5-6Kkr) samlet set er under hvad man vil give, så er det nok ikke et dårligt køb :razz:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Hvilken Løbslængde er god til en kort riffel til brug i skoven?

Indlæg af NWF » 14. jan 2018, 20:53

Kleth skrev:
NWF skrev:Synes ideen om en Sako er god og det er nu en ganske pæn riffel. Men kiggede lidt online igår og kunne ikke finde en som var budgetvenlig :)
Du skal nok ud i butikkerne og kigge stativerne igennem, så er der også DBA, Gul&Gratis, NVF og Lauritz. Jeg ville også kigge efter andre gode mærker som Sauer, Tikka, Steyr, Mauser m.fl. Hvis ikke riflen er fuld af rust, så kan det hjælpe præcisionen, hvis piben skæres ned og der kommer en ny krone på. En billig måde at få gjort det på, kunne være at købe en Sonic dæmper til riflen og i forbindelse med at få skåret gevindet, får nappet 5-15cm af piben.

Skulle det ikke være sagen med en kort pibe, så enten sælg riflen videre eller få en dygtig bøssemager til at skrue en ny pibe på den og så er der nye muligheder som f.eks. .338Federal, 7mm-08Rem, .260Rem, .243Win og .358win.

De ældre kvalitetsrifler kan findes til fair priser og hvis man ser på at prisen for riffel og en ny pibe (5-6Kkr) samlet set er under hvad man vil give, så er det nok ikke et dårligt køb :razz:

Hej Kleth

Kan ud af tidligere opslag se at du havde bestilt en Bergara BA13 - har kigget lidt på samme model i Takedown i .308 med 16,5" løb - den er jo dejlig kort :)

Er du glad for din eller? Noget godt eller skidt?

Hos hvilken forhandler bestilte du din Bergara BA13? Når jeg kigger på deres forhandler oversigt ser det ikke rigtigt ud til at nogle af dem har noget på hylderne
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvilken Løbslængde er god til en kort riffel til brug i skoven?

Indlæg af FrederikF » 14. jan 2018, 21:10

En helt klassisk løsning kunne også være en m98 i 8x57is
Enten en af de utallige ombyggede fra enten kejserriget eller det tredje. Alternativt en Husqvarne m98.
Kaliberet gør det godt med korte piber og relativt hurtigt krudt til tunge projektiler. Min egen m98 er fuldskæftet med en einhak montage og Timney aftræk. Uden kikkert cirka 2,9kg til de 48cm pibe.

En anden mulighed var at prøve en omgang spansk. Der er en gammel Franco kanon på bud på den unævnelige (LAuritz) lige nu i 7,62NATO.
EN m98 i kort udgave hvis forældre må have været involveret i en omgang clu.....uck med bla en cetme og en G3 (en FR8). Sådan en overvejede jeg istedet for den Marlin 1895 der står i skabet. Jeg er vild med sigtemidlerne og synes den er handy og fin på sin egen facon :oops:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilken Løbslængde er god til en kort riffel til brug i skoven?

Indlæg af Kleth » 14. jan 2018, 22:10

NWF skrev:Hej Kleth

Kan ud af tidligere opslag se at du havde bestilt en Bergara BA13 - har kigget lidt på samme model i Takedown i .308 med 16,5" løb - den er jo dejlig kort :)

Er du glad for din eller? Noget godt eller skidt?

Hos hvilken forhandler bestilte du din Bergara BA13? Når jeg kigger på deres forhandler oversigt ser det ikke rigtigt ud til at nogle af dem har noget på hylderne
Desværre havde forhandleren fået lavet noget rod, så jeg har desværre endnu ikke modtaget våben data :mad: Bergara står også som udsolgt, så jeg har en mistanke om at de har fået solgt den to gange, men de overholder dankort reglerne, så jeg er ikke trukket for købet. Både Armis og KO skov har/har haft Bergara BA13 så dem ville jeg ringe til. Jeg skal så snart have endnu en samtale med min forhandler.

Korte piber er i min bog ikke en ubetinget fryd, så jeg bestilte en BA13 med 20" pibe som jeg finder minimum for .308w, uden at skulle krølle special-ammo. Når jeg tager på jagt for tiden, er det oftere jeg vælger en 22" pibe end en 18" pibe bla. da hastighed dræber og jeg har haft flere rådyr som løb overraskende langt uden at hjertet var tilsluttet kredsløbet og/eller med et knytnæve stort udgangshul med lunge/lungespids/lungetrævler hængende ud. I skov og skrub er det pænt træls at skulle hente et dyr f.eks. I et mands højt brombærkrat eller fra en 2m dyb grøft med stejle kanter.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Hvilken Løbslængde er god til en kort riffel til brug i skoven?

Indlæg af Refraktorius » 22. jan 2018, 18:49

FrederikF skrev:...

En anden mulighed var at prøve en omgang spansk. Der er en gammel Franco kanon på bud på den unævnelige (LAuritz) lige nu i 7,62NATO.
EN m98 i kort udgave hvis forældre må have været involveret i en omgang clu.....uck med bla en cetme og en G3 (en FR8). Sådan en overvejede jeg istedet for den Marlin 1895 der står i skabet. Jeg er vild med sigtemidlerne og synes den er handy og fin på sin egen facon :oops:
Den er nuttet!

Men den har det ondeste rekyl jeg har oplevet fra en .308.
Efter 20 skud fra liggende er man pænt øm.

Med nedladede patroner (eller dæmper) er den en fornøjelse.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar