Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af Ras.Killing » 3. jan 2018, 02:14

Så lige at der er blevet oprettet en ny disciplin under DSF. PRS Denmark, eller Precision Rifle Shooters Denmark.

http://www.dsf.dk/nyheder/generelt/2364-nyt-dsf-tiltag

http://www.dsf.dk/discipliner/precision-rifle-shooting

Jeg må indrømme at det ser ret interessant ud... hvis nu man var til langbøsser :biggrin: :sniper: :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af CQB » 3. jan 2018, 06:02

Ras.Killing skrev:Så lige at der er blevet oprettet en ny disciplin under DSF. PRS Denmark, eller Precision Rifle Shooters Denmark.

http://www.dsf.dk/nyheder/generelt/2364-nyt-dsf-tiltag

http://www.dsf.dk/discipliner/precision-rifle-shooting

Jeg må indrømme at det ser ret interessant ud... hvis nu man var til langbøsser :biggrin: :sniper: :thumbup:
spændende, jeg er spændt på hvad det udvikler sig til ,det er fint at man opfinder nye skyde disipliner når vi bliver begrænset på andre områder som IPSC riffel og shotgun

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af Boryx » 3. jan 2018, 07:52

Det synes jeg er spændende. Håber der er nogle ildsjæle som får mange skydninger op at stå henover året. Jeg vil med glæde deltage og bakke op om projektet og om muligt gerne hjælpe til på et arrangement eller to.

Slettet bruger

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af Slettet bruger » 3. jan 2018, 08:18

Følgende gælder for alle PRS divisioner og kategorier:
- Alle rifler skal have monteret en optik med ballistiske kliktårne eller ”bullet drop kompensator”
(Aimpoint og lignende er tilladt)
så man må ikke være med med en alm riffel kikkert man skal have en BDC rectile eller balistiske tårne.
så kan jeg ikke prøve det uden en større investering.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af ReneKJ » 3. jan 2018, 08:21

Det kommer da vist til at kollidere lidt med SKV's "Vi-kan-ikke-lide-moderne-rifler" udmelding? (Retningslinjer for godkendelse af våben)
https://mimer.dgi.dk/offentlig/01A806D8 ... 1510612379

Men det vil være helt fint hvis de bliver nødt til at æde den igen, nu hvor der er en disciplin der anbefaler lyddæmpere, justerbare skæfter osv. :thumbup:

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af Boryx » 3. jan 2018, 08:36

Slettet bruger skrev:
Følgende gælder for alle PRS divisioner og kategorier:
- Alle rifler skal have monteret en optik med ballistiske kliktårne eller ”bullet drop kompensator”
(Aimpoint og lignende er tilladt)
så man må ikke være med med en alm riffel kikkert man skal have en BDC rectile eller balistiske tårne.
så kan jeg ikke prøve det uden en større investering.

Jeg tror det er en mindre fejl der har sneget sig ind - længere nede angiver de nogle gode råd ift. udstyr. Der står at det med fordel kan være simpelt - så et trådkors med dots eller lign. kan også bruges.
I øvrigt har de fleste kikkerter justerbare tårne, de er bare ikke udvendige. Altså kan man skrue dækslet af og bruge justeringsklikkene som "kliktårn".

Jeg er sikker på at PRSdenmark gerne ser dig prøve disciplinen med det grej du har til rådighed. Ellers må du sige til, så kan du låne en kikkert af mig til en træning.

Lad os bakke op om projektet og ikke lede efter benspænd fra starten :razz:

Slettet bruger

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af Slettet bruger » 3. jan 2018, 08:41

Boryx skrev:
Slettet bruger skrev:
Følgende gælder for alle PRS divisioner og kategorier:
- Alle rifler skal have monteret en optik med ballistiske kliktårne eller ”bullet drop kompensator”
(Aimpoint og lignende er tilladt)
så man må ikke være med med en alm riffel kikkert man skal have en BDC rectile eller balistiske tårne.
så kan jeg ikke prøve det uden en større investering.

Jeg tror det er en mindre fejl der har sneget sig ind - længere nede angiver de nogle gode råd ift. udstyr. Der står at det med fordel kan være simpelt - så et trådkors med dots eller lign. kan også bruges.
I øvrigt har de fleste kikkerter justerbare tårne, de er bare ikke udvendige. Altså kan man skrue dækslet af og bruge justeringsklikkene som "kliktårn".

Jeg er sikker på at PRSdenmark gerne ser dig prøve disciplinen med det grej du har til rådighed. Ellers må du sige til, så kan du låne en kikkert af mig til en træning.

Lad os bakke op om projektet og ikke lede efter benspænd fra starten :razz:
Det jo fordi jeg synes det lyder sjovt at jeg nærlæse HELE dokumentet. Jeg vil hjertens gerne stille op med min jagt riffel det lyder som en sjov disciplin. Har ingen SKV rifler kun SKV pistoler.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 335 times

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af Tangloppen » 3. jan 2018, 08:57

Ballistiske tårne. Hvad med kikkerter med afstandsmåler? Antager at Zeiss Diarange er tilladt, men Svarowski dS/Burris Eliminator ikke er det.
Spændende lyder det til ihvertfald.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 172
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af Sixpack » 3. jan 2018, 10:15

Slettet bruger skrev: så man må ikke være med med en alm riffel kikkert man skal have en BDC rectile eller balistiske tårne.
så kan jeg ikke prøve det uden en større investering.
Jeg tror det er ment som en hjælp. I en PRS match vil man ofte skulle skyde til mål på varierende afstande. Hvis der er mål på 100, 200 og 300m i samme string, så kræver det jo at man kender sine come-ups på de afstande i forhold til ens zero. Med et eksternt klik tårn er det nemt at skrue de ekstra mils op for 200 og 300m.

Jeg har f.eks et 100m zero, og med min favorit 308 ammo klikker jeg 0.5mil op på 200m og 1.5mil op på 300m. Det tager tre sekunder at justere klik tårn og parallakse for hver afstand... Og jeg forstyrrer ikke mit 100m zero.

Med indvendige tårne, hvor man justere zero/indskydning er det for langsomt og man risikerer også at det er umuligt at komme tilbage til ens zero.

Trådkors med hold overs giver samme effekt som eksterne tårne, jeg syntes bare det er sværere at være præcis når jeg skal holde på en sub tension streg under centrum - har man bare et helt plain kors er det sværere.

Slettet bruger

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af Slettet bruger » 3. jan 2018, 10:30

Men det jo også helt rigtigt at det nemmere med en bdc rectile eller et ballistisk tårn. Men jeg synes nu ikke det vil er så vært med overhold så Længe jeg ved hvor stort mit mål er.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af Kenned » 3. jan 2018, 10:41

Tangloppen skrev:Ballistiske tårne. Hvad med kikkerter med afstandsmåler? Antager at Zeiss Diarange er tilladt, men Svarowski dS/Burris Eliminator ikke er det.
Spændende lyder det til ihvertfald.
Du må bruge alt hvad du lovligt kan erhverve. Det gælder både rifler og optik. Eneste begrænsning er at banen skal være godkendt til kaliberet :biggrin:
Alle rifler, kalibrere og optik som kan købes lovligt er tilladt til PRS
Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af Bemoni1 » 3. jan 2018, 11:03

PRS er i løbet af meget kort tid blevet STORT i USA, hvilket også kan ses på det udvalg, de forskellige våbenfabrikanter er kommet med, i de sidste par år.
Ruger RPR og Tikka Tac A1 er blot et par af de rifler, som er øremærket til dette segment og vi kommer til at se meget mere til det.

I Sverige har Håkan Spuhr og andre, gjort et stort arbejde i at promovere disciplinen og dette med stort held, folk står nærmest i kø for at være med.

På dette link https://www.precisionrifleseries.com/ kan man læse lidt om, hvordan det skydes i hjemlandet.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af ABjerre » 3. jan 2018, 12:30

Oooooh, det lyder spændende :biggrin:

Så er spørgsmålet bare hvor i verden det kommer til at foregå henne af? Mit indtryk er, at det ikke ligefrem er nemt at finde en +600m bane her hjemme (kender til Jægerspris og Borris, men er der andre?).

Nåh, men så er det måske alligevel på tide at få investeret i noget med en tung pibe, chassis og hele svineriet! Har haft temmelig meget lyst til en Tikka T3x i .308 eller 6.5x55 (eller er Creedmoore efterhånden til at få her hjemme?).
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af HappyNanoq » 3. jan 2018, 12:31

Hmmmmmmm, lyder til at Barrett BORS vil være fin. Den har ikke laser-afstandsmåler, men kan beregne afstand med klik.

Kunne være spændende at stille op, med lidt langdistancevåben af forskellig art. :smile:
Sharps 1874 med William Malcolm kikkert med micrometerskruer til justering.
Hjemmeopgraderet Remington, eller A.I AXMC.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af Boryx » 3. jan 2018, 12:43

Enig i at det er en super lejlighed til at købe nyt. Jeg har dog skudt lidt skydninger som tager samme udgangspunkt som PRS og den væsentligste faktor er faktisk at beherske sine skydestillinger, kende sin kliktabel, holde hovedet koldt, kende sit grej (magasinskift osv.).

Om ens riffel skyder 10, 15 eller 20mm grupper er ikke afgørende for om man klarer sig godt.
Senest rettet af Boryx 3. jan 2018, 13:24, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af Fredericianer » 3. jan 2018, 13:13

Interessant! Jeg kunne ikke se noget om det i regelsættet, men gætter på at rifler på jagttegns tilladelse er OK?
Never confuse verbosity with veracity.

Slettet bruger

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af Slettet bruger » 3. jan 2018, 13:29

hvor mange skud normalt pr serie?
Er der fordel med flere magasiner?
hvad er den mest benyttede kaliber?
er lyddæmper tilladt for der står jo blot at det er en fordel med en riffel med gevind til lyddæmper
er spørgsmål jeg er nysgerrig omkring

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af ReneKJ » 3. jan 2018, 13:40

Slettet bruger skrev:hvor mange skud normalt pr serie?
Er der fordel med flere magasiner?
hvad er den mest benyttede kaliber?
er lyddæmper tilladt for der står jo blot at det er en fordel med en riffel med gevind til lyddæmper
er spørgsmål jeg er nysgerrig omkring
Under "PRS DIVISIONER OG KATEGORIER" står der
Kompensatorer og lyddæmpere er tilladt

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 540
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af The Mauer » 3. jan 2018, 17:48

I foråret var der en PRS konkurrence i Malmø. Så vi var 5 der tog turen derover. Hold nu kæft det var god gas!

Der må jo skydes med ALT. Nogen af de gokkejern der var med var jo pimpet til uigenkendelighed. Selv skød jeg med feltskyderen ( 200str i GRS, med zeiss 4,5-35x60) Havde 3 magasiner, og det var fint. Vi vandt ikke noget, men blev heller ikke nummer sjok.

Men kogt ned, er det lidt en feltskydning der er tacticaliseret. Og det er fedt.

En detalje fra dagen var at en af os havde glemt sine sager bag skydelinjen. Og reglen er at alt hvad du vil have med dig rundt på dagen, skal du have med dig under selve skydningen. Ikke noget med at have en mulepose med ammo, vand, en pære, og en lille lommebog med ballistik i til at stå på bænken ved siden af. Nej det hele skal du kunne have på dig konstant.
Så han fik konfiskeret alt på nær 120 skrald han kunne have i lommerne, så han trods alt kunne deltage resten af dagen. Det griner vi stadig af :biggrin:

Sikkerhedsmæssigt var de også på mærkerne. Der var mange der blev smidt ud for at pege et sted hen hvor en riffelpibe ikke har noget at gøre. Og de var iskolde. Det var blevet påpeget kraftigt fra mogenstunden af. Og kvajede du dig var det ud pr. omgående. Ikke noget med en løftet pegefinger, og en lille advarsel. Første gang din pibe var uden for et mærkeret område var det farvel. Og det var sgu fint for der er meget bevægelse med skyder på hver stand.

Håber der kommer noget mere af det herhjemme. For det var virkelig en god dag. Og en lærerig dag. Ved du for eksempel hvor du skal holde, på en 10x10 cm metalplade på 170 meter...........hvis du har kæntret din riffel 90 grader? :smile:
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af BentxBetjent » 3. jan 2018, 18:20

The Mauer skrev:
Håber der kommer noget mere af det herhjemme. For det var virkelig en god dag. Og en lærerig dag. Ved du for eksempel hvor du skal holde, på en 10x10 cm metalplade på 170 meter...........hvis du har kæntret din riffel 90 grader? :smile:

Ca. 12cm over og ca. 7cm på modsat side som du har kæntret den til.. (5cm kikkerthøjde)
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af JensJacob » 3. jan 2018, 19:09

He.. he... jeg prøvede engang at kæntre pistolen 90 grader. Det var da helt umuligt at ramme! Forstår ikke hvordan de der gangsta typer gør. Det må kræve en del øvelse.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af Flugteren » 3. jan 2018, 21:05

JensJacob skrev:He.. he... jeg prøvede engang at kæntre pistolen 90 grader. Det var da helt umuligt at ramme! Forstår ikke hvordan de der gangsta typer gør. Det må kræve en del øvelse.
Ikke svært at ramme, når du står 30 cm fra offeret :fun:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af Ras.Killing » 3. jan 2018, 22:02

Flugteren skrev:
JensJacob skrev:He.. he... jeg prøvede engang at kæntre pistolen 90 grader. Det var da helt umuligt at ramme! Forstår ikke hvordan de der gangsta typer gør. Det må kræve en del øvelse.
Ikke svært at ramme, når du står 30 cm fra offeret :fun:
Med lidt øvelse er det faktisk slet ikke så svært igen - men det er unægteligt ingen fordel!


youtu.be/r1jx1TOzxrE

Nå det var vist :offtopic:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Michael1408
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10. jan 2018, 10:38
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af Michael1408 » 10. jan 2018, 11:49

Et spændene tiltag.,men sportskytterne er jo begrænset en del med hensyn til valg af riffel i forhold til jægere som har frit valg fra riffel hylden,så indtil at der bliver ændret lidt i forhold til reglerne idag,så er det vist mest jægere som kan glæde sig over den nye forening..

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Ny disciplin under DSF - PRS - Precision Rifle Shooting

Indlæg af ReneKJ » 10. jan 2018, 12:49

Michael1408 skrev:Et spændene tiltag.,men sportskytterne er jo begrænset en del med hensyn til valg af riffel i forhold til jægere som har frit valg fra riffel hylden,så indtil at der bliver ændret lidt i forhold til reglerne idag,så er det vist mest jægere som kan glæde sig over den nye forening..
Nu er mit info måske lidt enøjet da det stammer fra DSF´s politiske nyhedsbrev.
Men det virker som om DSF gerne vil kæmpe for at få ændret reglerne, det kræver bare at vi stemmer deres repræsentanter ind i Dansk Skytte Unions bestyrelse.

Det lyder til at der er noget af en magtkamp i gang internt i skytteforbundene.

Besvar