Alternativ til RWS .22 LR HV ?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Alternativ til RWS .22 LR HV ?

Indlæg af JensJacob » 2. jan 2018, 21:10

Hej

Jeg ville gerne høre hvis der er nogen der kan anbefale et alternativ til ammunitionen RWS HV. Da der kun skal skydes på skive er det ligegyldigt om det er med hulspids eller ej.
RWS er jo ganske udmærket ammunition og det er til at få fat på omend lidt dyrt, men det er altid rart med lidt alternativer i baghånden.

Det må selvfølgelig gerne være amerikansk ammunition, bare helst ikke kraftigere. Jeg mener RWS'en er opgivet til ca. 385 m/s (1260 fps).
Jeg kan selv komme på CCI Mini Mag (1260 fps) og CCI (?) Blazer (1235 fps) som jeg tror vil være meget ligeværdige i styrken.
Stinger, Winchester Laser og andre hyper velocity typer er ikke så interessante da de er for kraftige.

Jeg har iøvrigt gode erfaringer med CCI som forekommer mig at være den mest rent brændende .22 ammunition jeg har prøvet.
Men igen, alle gode bud på ligeværdige alternativer vil være yderst velkomne.

Lige til sidst: er der nogen der kan fortælle om Blazer og CCI har noget med hinanden at gøre ? Er Blazer et sub brand til CCI ? Nogen Blazer ammunitionsæsker står der også CCI på. Andre ikke...

Godt nytår og mange tak for hjælpen.
Mvh. Jacob

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Alternativ til RWS .22 LR HV ?

Indlæg af Hønsetyv » 2. jan 2018, 21:29

Jeg kan ikke tale for andre kun for mig selv og min Ruger 10/22 Target.
Jeg testede i sin tid mellem ca. 20 forskellige 22LR patroner og fandt at CCI Standard var langt den mest præcise til menneskepenge. Den holder snildt alle skud på en tommelfingernegl på 50m dag ud og dag ind. Det er først når vi snakker Eley og Lapua til over 1kr/stk at jeg igen kan se en lille forbedring.

YMMW (Your Milage May Wary)

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Alternativ til RWS .22 LR HV ?

Indlæg af Langenge » 2. jan 2018, 21:30

Hvad er der galt med CCI standard :???:
Ellers har jeg også rigtig gode erfaringer med GECO: https://skytteudstyr.dk/geco/geco-22-rifle.html
Mig bekendt er Blazer blevet opkøbt af CCI, og er dermed nu et underbrand til CCI.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Alternativ til RWS .22 LR HV ?

Indlæg af T-REX » 2. jan 2018, 22:53

Nu skriver du ikke, hvad du skal bruge patronerne i, af våben.

Men oftest, der vil Standard Velocity være det, der leverer de allerbedste skudgrupper.

CCI Std. Vel plejer at være god.
SK Standard+ plejer også at være fremragende, til prisen.

Hunters House har f.ex. 5 typer RWS Std. Vel., Der er billigere, end HV-HP
https://huntershouse.dk/kat694-Ammuniti ... ition.html

Og du kan finde rigtig god Std. Vel. ammo, hos f.eks. Skyttebutikken, der også er billigere, end RWS HV-HP

Ved testskydning: Når du skifter ammo type, så husk, at der skal skydes 20-30 skud, for at "svine" piben til, med det smørrelse, der sidder, på de nye projektiler.
Det samme gælder, hvis du renser i bund. Piben skal lige "svines" til.

Da jeg skød konkurrenceskydning, med pistol, der kunne jeg klart mærke, at præcision ændrede sig, i løbet af ca. 30-40 skud, ved skift af ammo, eller efter total bundrensning, af piben.
De første 10 skud af 40 kunne godt ligge 10 point lavere, end de sidste 10. (mit normale gennemsnit var omkring 278/300)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Alternativ til RWS .22 LR HV ?

Indlæg af JensJacob » 3. jan 2018, 09:26

Men jeg er slet ikke interesseret i std. vel. ammunition.
Jeg er interesseret HV. Jeg er interesseret i typer der hastighedsmæssigt og kuglevægtsmæssigt lægger sig op ad RWS HV.

Det skyldes at min pistol kun virker so-so med std. vel. pga. tung slæde og kraftig returfjeder. Jeg kan godt leve med det til normal skydning men til terræn skydning eller anden skydning på tid vil jeg ikke have nogen funktionsfejl. Det er der simpelthen ikke tid til at bøvle med.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Alternativ til RWS .22 LR HV ?

Indlæg af Fast Fumble » 3. jan 2018, 10:01

JensJacob skrev:Men jeg er slet ikke interesseret i std. vel. ammunition.
Jeg er interesseret HV. Jeg er interesseret i typer der hastighedsmæssigt og kuglevægtsmæssigt lægger sig op ad RWS HV.

Det skyldes at min pistol kun virker so-so med std. vel. pga. tung slæde og kraftig returfjeder. Jeg kan godt leve med det til normal skydning men til terræn skydning eller anden skydning på tid vil jeg ikke have nogen funktionsfejl. Det er der simpelthen ikke tid til at bøvle med.
Ah, den er lidt spændende den her tråd :smile:

Jeg skød tidligere med RWS HV ammo til Terrænpistol skydning. Jeg var helt vild med den patron, indtil jeg kom til at kronografere den. Den er faktisk IKKE high velocity i en pistol, for krudtet er ret langsomt brændende. I dårligt lys kan du tydeligt se at en stor del af krudtet forbrænder udenfor piben. Jeg kronograferede den til præcis samme hastighed (V0) som Schönebeck (SK) Standard. Min påstand er at impulsen fra RWS HV ikke er større end på CCI Standard (den er jo trods alt også marginalt kraftigere en SK Standard, Eley, Lapua og alle de andre europæiske std vel.)
Kuglevægten er også helt standard på RWS HV, nemlig 40gr.
Præcisionen med RWS HV i min High Standard var fin, men det var den også med flere andre ammo typer. Dengang skiftede jeg til SK Standard Plus Extra (som også har en marginalt højere impuls), det var faktisk den der var mest præcis i min pistol. Senere gik jeg over til CCI Standard, og den skyder jeg stadig med, for den er billig, præcisionen er fuldt på højde med de europæiske mærker, og impulsen er kraftigere end RWS HV.

Den kronografering var en øjenåbner for mig. Den fik mig til at holde op med at stole på fabriksopgivelser, og måle på tingene selv. (Men ved nærlæsning stod der faktisk også noget om at deres test barrel var riffel længde).

Hvis din pistol kræver mere impuls end CCI Standard kan levere, er jeg sikker på du har en defekt, som du bør få identificeret og afhjulpet først.

Jeg har også skudt med CCI MiniMag, Stinger, Remington Thunderbolt og et hav af andre HV typer. Jeg havde en periode tidligt i min skyde-karriere, hvor jeg så det som et mål, at få afprøvet alt hvad der var af ammo på markedet. Det meste HV er lavet til rifler (jagt), så det er ikke HV i en pistol-pibe. Til gengæld er det ofte upræcist, og (da meget af det er amerikansk) upålideligt, da kvaliteten er for ringe. Jeg glemmer aldrig de 10.000 Remington Thunderbolt jeg købte, før jeg erkendte at det var af elendig kvalitet...

God jagt! (Efter ammo, altså).
Winchester laver noget HV der også er coated og hollowpoint, det kan heller ikke anbefales. Hollowpoint er ikke så dumt som det lyder. Selvfølgelig har det ingen effekt overhovedet, når projektilet er af blødt bly, evt coated med tyndt, blødt kobber. Men det gør at tyngdepunktet flyttes bagud i projektilet, og det kunne have en teoretisk stabiliserende effekt på projektilet. Jeg synes bare aldrig jeg har kunnet måle nogen reel effekt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Alternativ til RWS .22 LR HV ?

Indlæg af Langenge » 3. jan 2018, 10:33

Ellers kan jeg anbefale GECO semi-auto.
Også en billig og præcis patron:
https://geco-munition.de/en/ammunition/ ... 22-LR.html
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Alternativ til RWS .22 LR HV ?

Indlæg af T-REX » 3. jan 2018, 12:25

Som førstevalg, der ville Jeg prøve SK Pistol Match Special.

Denne er specielt designet, til pistoler med magasinet foran aftrækkerbøjlen og derved en kort pibe(Ex. Walther GSP)
Den har lidt mere OOMPH end alm, Std. Vel Ammo, og sikrer bedre funktion, i pistoler, der klarer sig dårligt, med alm. Std. Vel.
http://skyttebutik.dk/product.asp?product=429

SK har også en High Velocity, til ca. samme pris, som RWS HV
http://skyttebutik.dk/product.asp?product=4377

CCI Mini Mag kan være et andet godt bud:
https://www.vaabenshoppen.dk/shop/CCI-m ... kal-22-LR/

Et billigt valg, kan være MagTech: http://skyttebutik.dk/product.asp?product=2049

Eller Boller i Selleri HV(Sellier & Bellot) https://vaabensmeden.dk/sportsskydning/ ... on-priser/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Alternativ til RWS .22 LR HV ?

Indlæg af T-REX » 3. jan 2018, 12:29

En anden mulighed kan være, en lidt svagere rekylfjeder, så du får 100% funktion, med SV Ammo.

Ja, jeg ved godt at f.eks. Colt ACE er umulig, med andet end High Vel.

Præcist hvad er det, for en pistol?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Alternativ til RWS .22 LR HV ?

Indlæg af T-REX » 3. jan 2018, 13:21

Fast Fumble skrev: Winchester laver noget HV der også er coated og hollowpoint, det kan heller ikke anbefales. Hollowpoint er ikke så dumt som det lyder. Selvfølgelig har det ingen effekt overhovedet, når projektilet er af blødt bly, evt coated med tyndt, blødt kobber. Men det gør at tyngdepunktet flyttes bagud i projektilet, og det kunne have en teoretisk stabiliserende effekt på projektilet. Jeg synes bare aldrig jeg har kunnet måle nogen reel effekt.
Jeg har nu lavet en del test, af HP skudt ned i vand (fra salonriffel)

Round Nose SV og HV: gå gennem 3 mælkekartoner, med vand, og sidder i brædtet(fyretræ) nedenunder: Ingen væsentlig deformation af kugle
Ved 2 mælkekartoner, så går de helt gennem brædtet(2cm) og ca. 3 cm ned i jorden nedenunder. Kugle lettere deformeret.

Winchester Power Point(HV med meget lille HP): Svamper en smule op, ligger på bunden af mælkekarton nr. 2
HV med stor HP: svamper pænt op, enkelte fragmenter, ligger i mælkekarton nr. 2
HyperVel Extrem HP(Rem. Yellow Jacket): første mælkekarton exploderer, fragmenter af kuglen ligger på bunden, af første karton. 5-6 fragmenter fundet. Største fragment er bunden af kuglen, denne er ca. 4mm høj. Gætter på at 25% af fragmenterne ikke er fundet.

Skudafstand ca. 2 meter, lodret ned. (Altan til jord, i baghaven)
Billeder findes ikke, da det var før Digitalkameraer.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Alternativ til RWS .22 LR HV ?

Indlæg af JensJacob » 3. jan 2018, 23:50

Hej, tak for svar allesammen.
Det er denne type pistol (dog et nummer ældre tror jeg): https://grandpower.eu/product/2149/?lang=en

Jeg har monteret en svagere returfjeder. Hvis fjederen bliver ret meget svagere får den problemer med at skubbe patronen ind i kammeret, men std. vel. er stadig på kanten til at virke hver gang. Især når pistolen lige er blevet renset.

Jeg kan både mærke og høre en markant forskel på std. vel. og high vel. Jeg har ikke kronograferet men det skulle undre mig meget hvis forskellen ikke også skulle give sig udslag i mundingshastighed.

Jeg forventer naturligvis ikke at mundingshastigheden er det som der står på kassen når der er tale om ammunition designet til salonrifler. Jeg forventer det ikke engang ved pistolammunitionen.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Alternativ til RWS .22 LR HV ?

Indlæg af Fast Fumble » 4. jan 2018, 09:37

JensJacob skrev:Jeg kan både mærke og høre en markant forskel på std. vel. og high vel. Jeg har ikke kronograferet men det skulle undre mig meget hvis forskellen ikke også skulle give sig udslag i mundingshastighed.
Det var også den opfattelse jeg levede i, indtil jeg kronograferede ammo'en.
Problemet er bare, at RWS HV LYDER voldsom fordi meget af forbrændingen sker udenfor piben, men den del af forbrændingen der sker efter kuglen er ude af piben, bygger ikke tryk op, så kuglen er IKKE HV. Man kunne kalde det en slags omvendt subsonic - it's bark is much worse than it's bite (for nu at citere Fleetwood Mac).

Lyden gav IKKE udslag i mundingshastighed.

(Jeg var frygtelig ked af den opdagelse, for jeg var faktisk ret vild med RWS HV. Kobbercoated HV hollowpoint - gav mig en rar fornemmelse af en lille overlegenhed. Det var lidt ærgerligt at konstatere at det var en illusion)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Alternativ til RWS .22 LR HV ?

Indlæg af JensJacob » 4. jan 2018, 12:16

Jeg skal ikke kunne udtale mig om den nøjagtige mundingshastighed inden jeg har målt det nede på skydebanen, men der er markant mere rekyl i og den har aldrig fejlet med HV ammo. Jeg kan også tydelig mærke det hvis jeg holder igen bag på bundstykket med en tommelfinger og bevidst frembringer en genladefejl. Og nej, det er ikke farligt, med mindre projektilet sætter sig helt fast i piben under vejs men så har man helt andre problemer.

Så er det muligt at mundingshastigheden er den samme men bundstykkets v0 er ihvertfald højere. Og hvis ikke det har indflydelse på projektilhastigheden, så er vi ude i noget med projektilfriktion osv. men det kan da også godt være. Det kan godt have betydning da bundstykket jo på intet tidspunkt er låst til piben men bare er blowback.

Edit:
Jeg tror ikke på dine oplevelser med HV er en illusion. Jeg tror på du har målt forkert og det vil jeg tro på helt indtil jeg selv måler det samme som dig.
Senest rettet af JensJacob 4. jan 2018, 12:18, rettet i alt 1 gang.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Alternativ til RWS .22 LR HV ?

Indlæg af T-REX » 4. jan 2018, 12:18

Der er forskel fra våben, til våben, præcist hvad hastighed du får, fra en HighVel, i et kortløbet våben.

Der er lidt test her, men desværre kun med High-Vel og Hyper-Vel.

http://www.ballisticsbytheinch.com/22.html

I en 5-6" pibe, der ligger de fleste High-Vel, de har testet, på samme hastighed eller mere, end en Std. Vel gør, fra en Riffel.
Og der er en pæn forskel, fra 4" til 6"
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar