Mauser 8x57 piber; hvorfor ser piberne ofte sådan ud ?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 25 times

Mauser 8x57 piber; hvorfor ser piberne ofte sådan ud ?

Indlæg af Bygork » 18. dec 2017, 21:31

Hej

Jeg har i længere tid undret mig over at når man ser en Mauser 98 med en 8x57js (IS) pibe, så ændres pibetykkelsen meget ofte i pludselige overgange. Hvad skyldes dette ? er det fordi det oftest er de gamle originale piber der sådan ud og dem der stadig er på riflerne, selvom de er ombygget til jagt ?

Jeg har umiddelbart svært ved at forestille mig det er de oprindelige piber, da en lang række af dem jeg har set har syntes i endog rigtig god stand (måske senere Otterup piber).

eksempel her:

Vedhæftede filer
mauser-98-8x57-js-mkikkert-tasco-3-9x40.jpg

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Mauser 8x57 piber; hvorfor ser piberne ofte sådan ud ?

Indlæg af Hønsetyv » 18. dec 2017, 22:14

Harmoniske svingninger og hvordan man holder dem i skak!
Ruger kører med tynde piber og et trykpunkt yderst i forskæftet for at kontrollere spredning.

En tynd pibe svinger/ringer langt mere end en tyk (tænk på at ryste et stykke kogt makaroni kontra et jernrør)
Hvis mundingen svinger 0,1mm så vil det smide skuddene 10-15cm på 100m og det er noget skidt.
Derfor er tykke piber der ringer meget lidt oftest dem der skyder godt med alt hvad der kommer igennem.
En tynd pibe kan/vil være langt mere temperamentsfuld og gruppere forskellige ladninger vidt forskelligt.

Mauser brødrene vidste/lærte det i bestræbelserne mod et så let våben som muligt (tynd pibe).
Diameteren af neddrejningen og afstanden fra kammeret er ikke tilfældig men fremkommet ud fra lange eksperimenter.
Så bedste kompromis mellem hvor tyk piben er (og hvor meget den vejer) og hvor meget den spreder er den profil du ser på en Mauser krigspibe. Det er ikke estestik men 100% nødvendighed.
En god Mauser riffel har også piben fritliggende så den ikke bærer i hverken skæfte eller overtræ ved forreste løbsbånd.
Svejtserne løste dette ved simpelt hen at lave en (løs) bøsning på piben der sikrer at forskæftet aldrig klemmer.

Det var en meget kort forklaring, øllet er koldt og jeg lidt uklar :-)
Uddybende forklaring i morgen.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7717
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Mauser 8x57 piber; hvorfor ser piberne ofte sådan ud ?

Indlæg af T-REX » 19. dec 2017, 00:25

Piben ser sådan ud, fordi det er den originale militærpibe.
Eller en erstatningspibe, lavet efter samme mønster, som de militære piber.

Rigtig rigtig mange af de Mauser 98'ere der blev ombygget, til jagtrifler, beholdt den originale pibe.
Det samme gør sig gældende, for de Svenske Mauser 1896'ere, der blev ombygget, til jagtrifler.

Hvis man skiftede piben, så skiftede man ofte også kaliberen.

Lothar Walther er et af de firmaer, der laver nyproducerede piber, efter militært mønster.

Mit Gæt:

En tynd pibe vejer mindre, og bruger færre materialer, end en tyk pibe.
Og en lettere riffel, er nemmere at slæbe rundt på, for fodtusserne.

Derudover, så ænder den sig i trin, for det var lettere og hurtigere, at producere piben, på den måde, dengang Mauser startede, med at producere militære rifler, med gradvist tyndere piber.

Jeg ved ikke om Spansk Mauser 1893 havde Trinvist tyndere pibe, men den Brasillianske M/94 og den Svenske M/96 har, ligesom det er standard, på Mauser 1898.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

M1D
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 6. mar 2010, 19:20
Interesser: Finskytte(våben, tilbehør)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 11 times

Re: Mauser 8x57 piber; hvorfor ser piberne ofte sådan ud ?

Indlæg af M1D » 23. dec 2017, 16:53

Produktionsteknisk foretrak de at steppe diameteren ned på den måde, fremfor at lave løbet konisk.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Mauser 8x57 piber; hvorfor ser piberne ofte sådan ud ?

Indlæg af C-X » 23. dec 2017, 18:13

Er der andre end mig, der synes det ser ret old school cool ud, med sådanne piber?

Jeg er ret vild med det, på bl.a. Ruger, Sako, Mauser osv., ved deres guide guns, afrika-modeller og dets lige, hvor korn og kærv stadig er ønsket.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar