Alder for pistol og riffel skydning?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Alder for pistol og riffel skydning?

Indlæg af CDinesen » 16. dec 2017, 15:15

Hej jeg har forsøgt at finde ud af om der er nogle regler for hvad alder man kan starte med at skyde med .22 pistol og riffel - er der nogen som kan hjælpe?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Alder for pistol og riffel skydning

Indlæg af Bofhenator » 16. dec 2017, 15:37

CDinesen skrev:Hej jeg har forsøgt at finde ud af om der er nogle regler for hvad alder man kan starte med at skyde med .22 pistol og riffel - er der nogen som kan hjælpe?
I vores forening er det når man kan betjene våbnene sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Andre steder er der aldersgrænser på.

I runde tal ville jeg sige 8-10 år med riffel (en der passer til barnets statur) og 12-13 år med pistol, men naturligvis med en masse individuelle hensyn.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Alder for pistol og riffel skydning

Indlæg af T-REX » 16. dec 2017, 17:20

Der er Børneklasse/gruppe under DGI Skydning, både for Pistol og Riffel.

I Skyttebogen 2017-18 er Børneklasse: Født 2004 eller senere.

Man har Skoleskydning, med riffel, som hvert år, tilbydes, til 5'te klasser, over hele landet.


Når barnet er gammelt nok, til at høre efter, og overholde sikkerhedsreglerne, så er de gamle nok.
Der hvor jeg var instruktør, der har vi haft børn på 7-8 med riffel, og cirka samme alder, med pistol(Dog sjældent).
Men de fleste børn var 10+

Skyder man Pistol, i BK, så SKAL man skyde med håndledsstøtte (Puden)
Ligesom BK med riffel, skal benytte støtte. (Standard skydestilling i BK: Stående med anlæg)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Alder for pistol og riffel skydning?

Indlæg af Refraktorius » 16. dec 2017, 17:31

Og derudover vil det komme an på barnet.

Der er otteårige der er ganske pålidelige og der er syttenårige jeg nødigt ville betro en vandpistol.


Men det bedste er at spørge klubben.
Da du er over 16 (det skal du jo være for at have en profil her), har du som udgangspunkt ikke noget aldersproblem.
Du låner klubbens våben, og skyder med dem.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Alder for pistol og riffel skydning?

Indlæg af Kleth » 16. dec 2017, 18:15

Min ældste dreng startede her i sommer, han er 10. Jeg havde mailet med klubben og de mente at 10år er en god alder at starte i, men det vigtigste var at barnet selv kan holde riflen (ikke bære, men holde da de skyder med støtte). Vi var så igennem et obligatorisk introduktionskursus med tre skydninger, hvor de havde mulighed for også at se os an :smile:
(Og nej, jeg røg sjovt nok ikke ud på bagdel og albuer :twisted: )
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

CDinesen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28. okt 2016, 21:30
Interesser: Pistol, Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 11 times

Re: Alder for pistol og riffel skydning?

Indlæg af CDinesen » 16. dec 2017, 18:28

Refraktorius skrev:Da du er over 16 (det skal du jo være for at have en profil her
Tak Refraktorius, det var til min søn :biggrin:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Alder for pistol og riffel skydning

Indlæg af Fast Fumble » 16. dec 2017, 22:14

Bofhenator skrev:I runde tal ville jeg sige 8-10 år med riffel (en der passer til barnets statur) og 12-13 år med pistol, men naturligvis med en masse individuelle hensyn.
Okay, det forklarer nok hvorfor vi havde en Danmarksmester på pistol før han var 12...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Alder for pistol og riffel skydning?

Indlæg af KenP » 16. dec 2017, 22:27

Skal se i Nykøbing Sjælland, der skyder de også som 8 årige pistol.
Men kommer helt an på skytten.

(Nu er der ikke krav om at 8 årige skal bruge pude, jo hvis de vil stille op i BK klassen, men man kan frivilligt rykke op, til junior for ikke at bruge den)

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Alder for pistol og riffel skydning

Indlæg af Bofhenator » 16. dec 2017, 22:37

Fast Fumble skrev:
Bofhenator skrev:I runde tal ville jeg sige 8-10 år med riffel (en der passer til barnets statur) og 12-13 år med pistol, men naturligvis med en masse individuelle hensyn.
Okay, det forklarer nok hvorfor vi havde en Danmarksmester på pistol før han var 12...
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener? At der ikke er mange børneskytter på pistol så han havde nemt ved at vinde? Eller at 12år er helt hen i vejret?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Alder for pistol og riffel skydning

Indlæg af Fast Fumble » 16. dec 2017, 22:57

Bofhenator skrev:
Fast Fumble skrev:
Bofhenator skrev:I runde tal ville jeg sige 8-10 år med riffel (en der passer til barnets statur) og 12-13 år med pistol, men naturligvis med en masse individuelle hensyn.
Okay, det forklarer nok hvorfor vi havde en Danmarksmester på pistol før han var 12...
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener? At der ikke er mange børneskytter på pistol så han havde nemt ved at vinde? Eller at 12år er helt hen i vejret?
En kombination af begge dele.
Vi har gennem tiden haft mange børn under 12, som var særdeles kompetente til pistolskydning (og selvfølgelig også nogen der ikke var).
Så hvis den generelle holdning i foreningerne er, at pistol, det er først når man er ældre - så får vores skytter da et forspring.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Alder for pistol og riffel skydning

Indlæg af KenP » 16. dec 2017, 22:59

Fast Fumble skrev:
Bofhenator skrev:
Fast Fumble skrev:
Bofhenator skrev:I runde tal ville jeg sige 8-10 år med riffel (en der passer til barnets statur) og 12-13 år med pistol, men naturligvis med en masse individuelle hensyn.
Okay, det forklarer nok hvorfor vi havde en Danmarksmester på pistol før han var 12...
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener? At der ikke er mange børneskytter på pistol så han havde nemt ved at vinde? Eller at 12år er helt hen i vejret?
En kombination af begge dele.
Vi har gennem tiden haft mange børn under 12, som var særdeles kompetente til pistolskydning (og selvfølgelig også nogen der ikke var).
Så hvis den generelle holdning i foreningerne er, at pistol, det er først når man er ældre - så får vores skytter da et forspring.
Det er det mange steder, nogle foreninger har ligefrem skrevet ind, at man først må skyde pistol, når man var/er 18....

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Alder for pistol og riffel skydning

Indlæg af Bofhenator » 17. dec 2017, 00:42

Fast Fumble skrev:
Bofhenator skrev:
Fast Fumble skrev:
Bofhenator skrev:I runde tal ville jeg sige 8-10 år med riffel (en der passer til barnets statur) og 12-13 år med pistol, men naturligvis med en masse individuelle hensyn.
Okay, det forklarer nok hvorfor vi havde en Danmarksmester på pistol før han var 12...
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener? At der ikke er mange børneskytter på pistol så han havde nemt ved at vinde? Eller at 12år er helt hen i vejret?
En kombination af begge dele.
Vi har gennem tiden haft mange børn under 12, som var særdeles kompetente til pistolskydning (og selvfølgelig også nogen der ikke var).
Så hvis den generelle holdning i foreningerne er, at pistol, det er først når man er ældre - så får vores skytter da et forspring.
Som jeg skrev så er det hos os når man kan håndtere våbnet sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Men hvis jeg skulle sætte generelle tal på, så var det nok I det nabolag. Men vi har skytter der er yngre som sagtens kan.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Alder for pistol og riffel skydning?

Indlæg af LJ » 17. dec 2017, 07:22

CDinesen skrev:
Refraktorius skrev:Da du er over 16 (det skal du jo være for at have en profil her
Tak Refraktorius, det var til min søn :biggrin:
:giggle:

Brugeravatar
MAS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 121
Tilmeldt: 21. aug 2014, 20:56
Interesser: Jagt, skydning, MAD...
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 11 times

Re: Alder for pistol og riffel skydning?

Indlæg af MAS » 17. dec 2017, 12:48

Vil besvare med et "gammelt" svar i en anden tråd om alder og skydning :

Vil dog tilføje :

Mindre børn burde have en voksen med, der står ved siden af dem og kan støtte dem i skydningen, såvel sørge for sikkerhed.
Jeg er med mine børn hele tiden, når de er i nærheden af våben på banen.
Enten skyder jeg eller så skyder de, ikke samtidig, da jeg så ikke kan overvære barnets skydning og hjælpe ved fejl/sikkerhed.

https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 52#p771552
MAS skrev:Jeg har mine unger med på banen.

De er 6 og 8.
Min dreng gider ikke rigtigt så meget endnu, han syntes det larmer for meget. (Både .22 riffel og grov pistol).
Min pige på 8 derimod er helt vild og elsker at komme med mig på banen.
Det er både pistol og riffel hun kan lide at skyde med, så vi tager både på pistol banen og riffel banen.
Hun har dog kun prøvet at skyde med .22 pistol en gang, mens jeg stod helt tæt op ad hende og klar til at gribe ind.
Vi har gennemgået reglerne på banen og hun står troligt og venter pænt på at der kaldes "Markering", før hun kommer frem bag mig.
Så går hun med ud og skifter skiver og markerer.

Jeg kan på ingen måde se der er noget galt i det, sålænge at børnene er instrueret korrekt og ellers kan finde ud af at opføre sig (nogenlunde) pænt.

Jeg oplever flere problemer med voksne som ikke kan lade våben ligge ved markering eller går frem med våben til skydelinjen (og begynder at lade magasiner/revolver) under markering.
Oplever også voksne som ikke kan finde ud af at pege i sikre retninger ved eftersyn/kontrol af våben.
Det værste er dog når der er nogen der har fået nyt legetøj og alle skal se det (med fingrene), så bliver det peget i alle mulige retninger.

Istedet for at begynde at opstille "teoretiske" scenarier og tænkte eksempler, så begynd hellere at instruere de unge i korrekt betjening, sikkerhed og omgang med våben.
Lær dog de unge at omgås våben på en fornuftig og sikker måde.

Derhjemme så må ungerne heller ikke røre våben/våbendele, når jeg renser/træner, uden direkte tilladelse.
Men spørger de og jeg giver lov, så må de da gerne se på dem og pille ved dem. (Jeg kontrolerer altid våbene en extra-extra-extra gang når de skal røre ved dem).

Hvis jeg ser nogen der har børn med, som ikke kan opføre sig korrekt, så henvender jeg mig til skydelederen, så må han tage de beslutninger som han mener er nødvendige.
Skydelederen er på skydebanen = gud og kan ikke bestrides i situationen, det må man evt. løse bagefter over en kop kaffe.
Hvis jeg er uenig i skydelederens beslutning og mener at han burde have gjort noget andet, så står det mig frit for at forlade banen og komme med en "klage" til foreningen.

Vi skal passe på at vi ikke bliver for "nervøse" og bange for at unge skytter med i klubberne, det er trods alt dem som skal hjælpe skydesporten videre.
Skydesporten i DK har allerede trange kår og de ser ikke ud til at blive bedre.
Så er det nok bedre at udbrede skydesporten til så mange som muligt.

Besvar