Rengøring af lyddæmper, hvordan?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Rengøring af lyddæmper, hvordan?

Indlæg af Refraktorius » 13. jan 2019, 22:41

Krung skrev:
11. jan 2019, 13:05
Syre plus brintoverilte er en gammel kending, som alle dukse, der har renset kemiglas i mellemtimerne kender til. Det kaldes Pirana, da det æder alt som reagerer på syre/base og/eller kan oxidere. Det æder glædeligt alu.

Jeg håber på noget organiske som opløser og ikke nedbryger. Jeg er netop på Thansens hjemmeside. Andre snakker om en eller anden tetraklor..., som jeg en gang har haft fat på. Den lyder ufornuftig nok til at virke, men det kan jeg sikkert ikke længere få fat på.
"Piranha-syre" er en blanding af koncentreret svovlsyre og 30% brintoverilte. Det er meget effektivt til at fjerne organiske materialer med.
(Jeg har engang i kådhed fodret en skål af stadset med et halvt rundstykke. Rundstykket forsvandt og der blev udviklet uhyggelige mængder fæle dampe).

Tetraklokulstof opløser mange organiske ting. Men da det er særdeles dårligt for både helbredet og ozonlaget, er det længe siden civile har fået lov til at have det. Danmark har en lille kvote til forskningsformål (som skal afrapporteres omhyggeligt), al anden brug er forbudt.




Hvis det er en .22 dæmper, så har du en skøn blanding af voks fra projektilerne, kulstof fra krudtet, bly fra projektilerne og klamheder (bly og andet sjovt) fra fænghætten.
Jeg har analyseret snasket fra sådan en på et tidspunkt.
Emne: analyse af slagge fra .22 dæmper:
Problemet er, at det er en masse tungtopløselige stoffer der er tævet sammen, og de beskytter hinanden, så det der ville tage det ene, bliver holdt ude af det andet.

Jeg ville lægge den i blød i en penetrerende olie i en uges tid eller to på et lunt sted (i en lukket beholder) og se om den så ikke kunne tages mekanisk efter det.

Resten op til 100% er organisk snask og oxygen, da blyet formodentligt er der som blyoxid:
Billede
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Rengøring af lyddæmper, hvordan?

Indlæg af Krung » 14. jan 2019, 09:08

Refraktorius skrev:
13. jan 2019, 22:41
Hvis det er en .22 dæmper...
Det er skam bare min Sonic45. Jeg har 3 front-ends, 4 caps, og 3 mellemskiver ... De er godt nok fyldt op med slam.
Refraktorius skrev:
13. jan 2019, 22:41
Jeg ville lægge den i blød i en penetrerende olie i en uges tid eller to på et lunt sted (i en lukket beholder) og se om den så ikke kunne tages mekanisk efter det.
Det hele har ligget i en blanding af WD40, Alaska, Rustløsner og slibeolie i en zip lock bag i en uge. Det ændrede intet :cry:

Jeg tror jeg køber en billig ultralydsrenser og hacker den til ikke at slukke og så få de en uge i sulfovand.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Marmelade
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 27. jun 2018, 12:59
Interesser: Jagt, riffel, hagl og hund
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 11 times
Been thanked: 34 times

Re: Rengøring af lyddæmper, hvordan?

Indlæg af Marmelade » 23. jan 2019, 08:49

Rengøring ifølge Korsholms våbensmed;

Dæmperen lægges i petrolium i 20-30min. derefter blæses den ren med kompressor.


- Dette var informationen jeg fik, da jeg spurgte til min Aimsport Triton 42. Det virker ganske fint :)
If it flies
It dies

If it hops
It drops

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Rengøring af lyddæmper, hvordan?

Indlæg af Krung » 23. jan 2019, 08:53

Marmelade skrev:
23. jan 2019, 08:49
Dæmperen lægges i petrolium i 20-30min. derefter blæses den ren med kompressor.
Godt bud. Jeg tror jeg skaffer et højt glad med patentlukning, så kan jeg eksperimentere med forskellige opløsningsmidler. Desværre er min kompresser død. Men jagtsæsonen er ovre for mig, så dæmperen kan vel ligger der et par uger.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Besvar