DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Fast Fumble » 11. dec 2017, 23:27

ReneKJ skrev:Og hvorfor skal de præmisser så nødvendigvis være "Ingen lyddæmper"?
Hvis argumentet er at man skyder bedre uden så kunne man også bare nedlægge alt andet end open klassen, da det er der de bedste våben er.

For resten er det en tåbelig stråmand at henvise os til .22 og luftpistol som om vi var små forskrækkede børn. Måske kunne vi bare godt tænke os at nå alderdommen uden tinnitus?
Jeg har faktisk en aftale med ørelægen i den nærmeste fremtid, så jeg er selvsagt ikke begejstret over at se sikkerhedsudstyr afvist som ikke relevant, og mest til folk der er bange for høje lyde. :smile:
Fordi:
1. Lyddæmpere til pistoler er ulovlige.
2. Konkurrence regler der sikrer at man konkurrerer på lige vilkår, næsten altid angiver en maximum længde på pistolen, og den er stort set umulig at overholde med en lyddæmper.

Kun derfor.
Er det utilfredsstillende, så start det foreningspolitiske arbejde med at ændre det. Det ændrer intet at ytre lidt utilfredshed herinde.
Jeg kunne ikke drømme om at løfte en finger for at 2-3 folk herinde har et (urealistisk) ønske, når jeg samtidig kan se at der på verdensplan ikke findes en eneste international disciplin som anvender lyddæmpere på pistoler.

Cons:
- Kan ikke bruges på revolvere
- Kræver subsonic ammo for at have nogen reel effekt (dyrt og ofte upræcist)
- De fleste lyddæmpere umuliggør brug af sigtemidler, hvilket er et voldsomt handicap til sportsbrug
- Der er ingen garanti for udvidede skydetider.
- Indendørs er skydetider oftest ikke noget problem.
- Ørepropper suppleret med passive høreværn giver samme eller bedre effekt.
- Hvorfor skyde med grov-kalibre, hvis man ikke kan lide støj? Hvad er der galt med .22 og luft? Hvorfor ikke bruge dem i stedet?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af T-REX » 12. dec 2017, 03:03

:goodpost:

Ud over det som FF skriver, så ville jeg personligt, hellere have længere pibe og længere sigtelinie, med åbne sigtemidler, end en lyddæmper.

Lyddæmper, vil oftest, kun være praktisk, hvis man må bruge optiske sigtemidler/red-dot/reflekssigte.


Til de ofte action orienterede skydninger, hvor man benytter Red-Dot, det vil vægten, af en lyddæmper være et handikap, da det giver en pistol, der er sværere, at flytte HURTIGT, mellem flere mål.
Bare se på, hvor få, der til IPSC Open benytter pistoler, med 6" piber eller mere....

Maxim 9, fra SilencerCo er den eneste undtagelse, jeg lige kan finde. Den kan i øvrigt være, i "Kassen", og holder 210mm+ selv i den korte variant...
https://silencerco.com/maxim/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Ras.Killing » 12. dec 2017, 04:36

Må tilstå mig de to overstående...

Og hvis formålet ene og alene er at passe på ørene, så tror jeg man er bedre tjent med at bruge pengene på et sæt gode høreværn og propper :thumbup:

Men mindre alle på banen pålægges at skyde med lyddæmper, så er man jo også status quo og skal alligevel have høreværn.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af ReneKJ » 12. dec 2017, 06:46

Fast Fumble skrev: Fordi:
1. Lyddæmpere til pistoler er ulovlige.
2. Konkurrence regler der sikrer at man konkurrerer på lige vilkår, næsten altid angiver en maximum længde på pistolen, og den er stort set umulig at overholde med en lyddæmper.
Lyddæmpere til jagtrifler var også ulovlige, og det samme var pistolkalibre over 9mm. Det er ikke nogen naturlov, bare status quo.
Fast Fumble skrev: Kun derfor.
Er det utilfredsstillende, så start det foreningspolitiske arbejde med at ændre det. Det ændrer intet at ytre lidt utilfredshed herinde.
Jeg kunne ikke drømme om at løfte en finger for at 2-3 folk herinde har et (urealistisk) ønske, når jeg samtidig kan se at der på verdensplan ikke findes en eneste international disciplin som anvender lyddæmpere på pistoler.
Der er bestemt heller ingen der har sagt at det er dit ansvar at få det ændret. :smile:
Men tilsvarende så er det vel op til folk selv at vurdere det ud fra deres egne behov og ønsker? Så må de helt korrekt selv få røven op af sædet.
Fast Fumble skrev: Cons:
- Kan ikke bruges på revolvere
- Kræver subsonic ammo for at have nogen reel effekt (dyrt og ofte upræcist)
- De fleste lyddæmpere umuliggør brug af sigtemidler, hvilket er et voldsomt handicap til sportsbrug
- Der er ingen garanti for udvidede skydetider.
- Indendørs er skydetider oftest ikke noget problem.
- Ørepropper suppleret med passive høreværn giver samme eller bedre effekt.
- Hvorfor skyde med grov-kalibre, hvis man ikke kan lide støj? Hvad er der galt med .22 og luft? Hvorfor ikke bruge dem i stedet?
Revolvere : Korrekt for 99%
Subsonic: Måske, måske ikke. https://blog.silencershop.com/shooting- ... uppressed/
Sigtemidler: Kan udskiftes
Skydetider: Støj er et argument for reducerede skydetider i min klub, netop indendørs
Værn plus propper bruger jeg også. Folk får stadigvæk høreskader.
Og medmindre i selv skyder grovkaliber alene pga den ekstra støj, så syntes jeg det er et lidt uopfindsomt argument. Dybest set skyder vi alle grovkaliber fordi vi syntes det er sjovt.
Jeg ved godt at der er ting som major factor osv i IPSC, men det er selvdefinerede regler. Hvis man bare ville skyde hurtigt og præcist så er der vel ikke meget der slår en .22?

Lige for at summere op:
Jeg kræver ikke at lyddæmpere skal indføres, eller at nogen skal lægge et stort arbejde for at få dem indført.
Men jeg syntes at det er ærgerligt hvis det er os selv der står i vejen. De her argumenter med at det ikke er anvendeligt ligner da meget dem der er kommet hver gang vi har ønsket os noget nyt?

I stedet for at fortælle folk hvorfor de ikke har brug for lyddæmpere, så kunne man måske fortælle hvad det vile skade at de fik dem?
Vi er vel ikke mere snigmordere end jægerne?

Mahl
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 10. maj 2015, 11:29
Interesser: alt muligt
Geografisk sted: Århus area
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Mahl » 12. dec 2017, 08:34

For lige at runde tråden af som jeg startede for lidt tid siden.

Imellemtiden har jeg været i kontakt med DGIs skyttekonsulent. Han oplyste mig at reglerne omkring optik, som nogle af jer har kommenteret, kun gælder konkurrencer.
Der er nogle miljøkrav min riffel skal overholde, men det skulle ikke være noget problem.
Optik eller ikke optik er helt op til foreningen.

Denne information forwardede jeg til klubbens formand som straks inviterede mig til et møde med ham og foreningens våbenansvarlige. Mødet blev afholdt i går og var ganske behageligt. Modsat hvad nogle, i denne tråd, går og mener var der intet : “Vi er skytter og vi gider ikke træne med jægere så æd vores regler eller skrid”-over deres tilgang. De var kun interesserede i at finde en måde som kunne passe både til jægere og sportsskytter. Jeg satte formanden i kontakt med den DGI-konsulent jeg har konfereret med så han kan får reglerne bekræfte 1st hand.
Når dette er sket melder jeg mig ind i foreningen og træner med men ikke-konkurencegodkendte salonriffel side om side med foreningens sportsskytter.

Så vi landede på en win-win.

Vi talte om at der er mange foreninger (skytter og jægere) i landet som går med samme opfattelse som de selv havde. Det er lidt ærgelig.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af ReneKJ » 12. dec 2017, 08:50

Mahl skrev:For lige at runde tråden af som jeg startede for lidt tid siden.

Imellemtiden har jeg været i kontakt med DGIs skyttekonsulent. Han oplyste mig at reglerne omkring optik, som nogle af jer har kommenteret, kun gælder konkurrencer.
Der er nogle miljøkrav min riffel skal overholde, men det skulle ikke være noget problem.
Optik eller ikke optik er helt op til foreningen.

Denne information forwardede jeg til klubbens formand som straks inviterede mig til et møde med ham og foreningens våbenansvarlige. Mødet blev afholdt i går og var ganske behageligt. Modsat hvad nogle, i denne tråd, går og mener var der intet : “Vi er skytter og vi gider ikke træne med jægere så æd vores regler eller skrid”-over deres tilgang. De var kun interesserede i at finde en måde som kunne passe både til jægere og sportsskytter. Jeg satte formanden i kontakt med den DGI-konsulent jeg har konfereret med så han kan får reglerne bekræfte 1st hand.
Når dette er sket melder jeg mig ind i foreningen og træner med men ikke-konkurencegodkendte salonriffel side om side med foreningens sportsskytter.

Så vi landede på en win-win.

Vi talte om at der er mange foreninger (skytter og jægere) i landet som går med samme opfattelse som de selv havde. Det er lidt ærgelig.
Det lyder rigtigt fint :thumbup:
Jo friere rammer foreningerne har jo bedre.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af LapuaMagnum » 12. dec 2017, 08:53

ReneKJ skrev:
Mahl skrev:For lige at runde tråden af som jeg startede for lidt tid siden.

Imellemtiden har jeg været i kontakt med DGIs skyttekonsulent. Han oplyste mig at reglerne omkring optik, som nogle af jer har kommenteret, kun gælder konkurrencer.
Der er nogle miljøkrav min riffel skal overholde, men det skulle ikke være noget problem.
Optik eller ikke optik er helt op til foreningen.

Denne information forwardede jeg til klubbens formand som straks inviterede mig til et møde med ham og foreningens våbenansvarlige. Mødet blev afholdt i går og var ganske behageligt. Modsat hvad nogle, i denne tråd, går og mener var der intet : “Vi er skytter og vi gider ikke træne med jægere så æd vores regler eller skrid”-over deres tilgang. De var kun interesserede i at finde en måde som kunne passe både til jægere og sportsskytter. Jeg satte formanden i kontakt med den DGI-konsulent jeg har konfereret med så han kan får reglerne bekræfte 1st hand.
Når dette er sket melder jeg mig ind i foreningen og træner med men ikke-konkurencegodkendte salonriffel side om side med foreningens sportsskytter.

Så vi landede på en win-win.

Vi talte om at der er mange foreninger (skytter og jægere) i landet som går med samme opfattelse som de selv havde. Det er lidt ærgelig.
Det lyder rigtigt fint :thumbup:
Jo friere rammer foreningerne har jo bedre.
Det giver jo et meget godt indblik i, at hvis man arbejder for noget, når man med stor sandsynlighed længere, og oplyser man kan ting også ændres da vi mennesker er mere ens end mange går og tror :biggrin:

Glad på dine vegne.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Fast Fumble » 12. dec 2017, 09:41

Mahl skrev:For lige at runde tråden af som jeg startede for lidt tid siden.

De var kun interesserede i at finde en måde som kunne passe både til jægere og sportsskytter. Jeg satte formanden i kontakt med den DGI-konsulent jeg har konfereret med så han kan får reglerne bekræfte 1st hand.
Når dette er sket melder jeg mig ind i foreningen og træner med men ikke-konkurencegodkendte salonriffel side om side med foreningens sportsskytter.
Fremragende løsning!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af T-REX » 12. dec 2017, 15:02

ReneKJ skrev: Lige for at summere op:
Jeg kræver ikke at lyddæmpere skal indføres, eller at nogen skal lægge et stort arbejde for at få dem indført.
Men jeg syntes at det er ærgerligt hvis det er os selv der står i vejen. De her argumenter med at det ikke er anvendeligt ligner da meget dem der er kommet hver gang vi har ønsket os noget nyt?

I stedet for at fortælle folk hvorfor de ikke har brug for lyddæmpere, så kunne man måske fortælle hvad det vile skade at de fik dem?
Vi er vel ikke mere snigmordere end jægerne?
Det tog omkring 20 år, at få godkendt kalibre, over .38" til Pistoler.
Det krævede en hel del arbejde, igennem den tid.
- Første problem, var at overbevise Skytteforeningerne
- Så kom overtalelsen, af myndighederne.

Det har også taget omkring 20 år, at få godkendt, at du kan bruge lyddæmpere, til jagt. (Man mangler fortsat konkurrenceskydning, i Danmark og udlandet)

Hvis lyddæmpere skal godkendes, til Pistoler, så er der nogen, der skal være villige, til at trække læsset. Det er ikke nok, at udtrykke sin utilfredshed, med de eksisterende regler.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Lassescout » 12. dec 2017, 15:32

Tak for tilbagemeldingen Mahl, det lyder rigtig godt :razz: :thumbup: :thumbup:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af ReneKJ » 12. dec 2017, 17:19

JRexA skrev: Det tog omkring 20 år, at få godkendt kalibre, over .38" til Pistoler.
Det krævede en hel del arbejde, igennem den tid.
- Første problem, var at overbevise Skytteforeningerne
- Så kom overtalelsen, af myndighederne.

Det har også taget omkring 20 år, at få godkendt, at du kan bruge lyddæmpere, til jagt. (Man mangler fortsat konkurrenceskydning, i Danmark og udlandet)

Hvis lyddæmpere skal godkendes, til Pistoler, så er der nogen, der skal være villige, til at trække læsset. Det er ikke nok, at udtrykke sin utilfredshed, med de eksisterende regler.
Og det var skide flot arbejde at få det gennemført her i det lettere våben forskrækkede Danmark :razz:

Men det var nok ikke blevet til noget hvis man havde givet op første gang man fik at vide at våbene ikke var sportsligt relevante, det ville sende et dårligt signal osv.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Fast Fumble » 12. dec 2017, 18:32

ReneKJ skrev:
JRexA skrev: Det tog omkring 20 år, at få godkendt kalibre, over .38" til Pistoler.
Det krævede en hel del arbejde, igennem den tid.
- Første problem, var at overbevise Skytteforeningerne
- Så kom overtalelsen, af myndighederne.

Det har også taget omkring 20 år, at få godkendt, at du kan bruge lyddæmpere, til jagt. (Man mangler fortsat konkurrenceskydning, i Danmark og udlandet)

Hvis lyddæmpere skal godkendes, til Pistoler, så er der nogen, der skal være villige, til at trække læsset. Det er ikke nok, at udtrykke sin utilfredshed, med de eksisterende regler.
Og det var skide flot arbejde at få det gennemført her i det lettere våben forskrækkede Danmark :razz:

Men det var nok ikke blevet til noget hvis man havde givet op første gang man fik at vide at våbene ikke var sportsligt relevante, det ville sende et dårligt signal osv.
Mjah... De historieløse laver de største fejltagelser.

Det tog ikke over 20 år at få godkendt kalibre over .38 til pistoler. Faktisk kan man godt kalde den historie meget speget uden at overdrive. Men historien er god at lære af!
DSF arbejdede på det i mange år, det er rigtigt. Og der er givet nogle folk der har lagt meget arbejde i det, det er også rigtigt. Men man kan nok godt påstå, at fremdriften var meget begrænset, i den periode, hvor det kun var DSF der arbejdede på det. Da DSkyU arbejdede på det, som forhandlere for bl.a. DSF var der heller ingen fremdrift af væsentlig betydning. Først da DGI/Skydning tog del i forhandlingerne kom der et reelt resultat, og de var kun en del af forhandlingerne i en kortere periode. Ikke noget der ligner 20 år. Og af det kan man lære, at det er rasende vigtigt at engagere sig i sin organisation, hvis man vil opnå noget - og at man skal være bevidst om betydningen af ordentlig/korrekt organisering.

Jeg har også meget svært ved at genkende det der med "overbevise skytteforeningerne". De fleste foreninger var ligeglade (de skulle ikke bruge det), men en del var meget positive. Jeg tror ikke jeg har hørt om foreninger der var imod. Overtalelsen af myndighederne var svær, ja, og det var arbejde forankret i vore organisationer, men trukket af enkeltpersoner, som kørte opgaven i mål.

Mht. lyddæmpere på jagtrifler, så er jeg ikke ekspert, men bortset fra den kortere periode, hvor en "redigering" fjernede muligheden for tilladelse til dæmpere til jagt og regulering, så kan det da godt være det har taget 20 år? Retableringen af mulighederne tog i hvert fald ikke 20 år (kom vi op på 7?), og det var også overtalelse af myndighederne der var den største opgave, ikke skytter, jægere eller organisationer. Og vi havde endda skov- og naturstyrelsen som medspiller hele vejen.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar