DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Mahl
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 10. maj 2015, 11:29
Interesser: alt muligt
Geografisk sted: Århus area
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Mahl » 5. dec 2017, 17:40

Hej Skytteforeningsmedlemer og Jægere

I år deltog jeg i jagttegnskursus :smile:
Jeg bestod Jagtprøven :smile:
Jeg købte et haglgevær og en 3006 riffel :smile:
Jeg trænede :smile:
Jeg bestod haglprøve :numberone:
Jeg bestod riffelprøve :numberone:

Jeg erfarede at det er dyrt at skyde med riffel så jeg købte en CZ 455 + scope + lyddæmper.
Jeg kontakter vores lokale skytteforening for at høre om jeg kan bruge deres 50m bane til at øve skydefærdigheder. Naturligvis vil jeg da melde mig ind i skytteforeningen, men jeg vil ikke stille op til konkurencer.
Meldingen fra skytteforeningen er “nix ! vi tillader ikke kikkertsigte, det er dikteret af DGI som vi er medlem af” :wall:

Jeg er mildest talt målløs. Det må da være en fejlfortolkning!
Er det vitterligt rigtigt at hvis du har kikkertsigte monteret på din salonriffel er du persona non grata på DGI skytteforenings-baner ?!!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3735
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af BentxBetjent » 5. dec 2017, 17:53

Det kan også være at der er en krølle rent forsikringsmæssigt.

Deres forsikring dækker kun uheld i forbindelse med DGI godkendte skydediscipliner. DGI har ingen godkendte skydediscipliner med kikkert.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Grendel » 5. dec 2017, 18:05

Der er faktisk kommet et par discipliner i DGI med kikkert og jagtriffel, kan ikke huske om det kun er 200m men man er begyndt at sælge nye skiver til elektronisk markering med samme :smile:

Edit: ifølge den nye skytte håndbog er det 200m og geværterræn som er til riffel med optik :smile:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Mahl
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 10. maj 2015, 11:29
Interesser: alt muligt
Geografisk sted: Århus area
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Mahl » 5. dec 2017, 18:25

Ja en ting er dicipliner der konkureres i. Det er ikke min bekymring.
Jeg er mere efter rationalet bag. “Du må ikke engang øve med din salonriffel på vores bane”-problematikken.

Min salonriffel skyder ikke hårdere end alle andre. Så det kan ikke være anslagsenergien.
Min salonriffel ( med lyddæmper ) larmer mindre . Så det kan heller ikk være det.
Mit kikkertsigte bruger jeg ikke til at konkurere med så det er saft suse mig et spinkelt grundlag på linje med “du må heller ikke have gule snørrebånd”.

Forsikringsmæssigt.. måske, men det virker som en meget dårlig forretningsmodel når man tager antallet af potentielle kunder, man afskriver på den konto, med i betragtningen.
I øvrigt har Vingsted skydebane åben for både jægere og sportsskytter på deres bane. De er jo også medlem af DGI.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Fast Fumble » 5. dec 2017, 18:44

Mahl skrev:Ja en ting er dicipliner der konkureres i. Det er ikke min bekymring.
Er du ikke gået ind i en skytteforening? Altså en sportsforening? Hvorfor bliver du overrasket over at sportsfoeningen primært er interesseret i deres sportsaktivitet, og ikke så meget i hvad en tilfældig forbipasserende gerne vil?
Mahl skrev:Jeg er mere efter rationalet bag. “Du må ikke engang øve med din salonriffel på vores bane”-problematikken.
Det er måske heller ikke det de siger. De siger måske snarere "vores forening er for vore medlemmer og vore sportsaktiviteter."

quote="Mahl"]Mit kikkertsigte bruger jeg ikke til at konkurere med så det er saft suse mig et spinkelt grundlag på linje med “du må heller ikke have gule snørrebånd”.[/quote]

Der kan være 3 årsager:
- De har tegnet en forsikring for deres medlemmers aktiviteter. Denne dækker måske specifikt rifler til godkendte sportsdiscipliner. Sådan forsikring er der mange skytteforeninger der har.
- De kan have en miljøgodkendelse der dækker rifler til godkendte sportsdiscipliner. Det har min forening. Det kan koste mange hundrede tusinde kroner og mange måneders arbejde at få sådan en ændret. Det gjorde det, sidst vi fik ændret vores (det tog 2 år, så vidt jeg husker).
- De kan have den politik i klubben, at de koncentrerer sig om deres sportsaktiviteter. At de er til for medlemmerne.
Mahl skrev:Forsikringsmæssigt.. måske, men det virker som en meget dårlig forretningsmodel når man tager antallet af potentielle kunder, man afskriver på den konto, med i betragtningen.
I øvrigt har Vingsted skydebane åben for både jægere og sportsskytter på deres bane. De er jo også medlem af DGI.
Vingsted har valgt at ville have indtægter fra jægere.
Nogle foreninger har ingen problemer med at fylde skydetiden i deres miljøgodkendelse op med sportsaktivitet. Har de heller ikke problemer med økonomien, kan det være svært at se hvorfor de skulle gøre noget større arbejde for at tilfredsstille jægere. Andre foreninger vil gerne tjene på jægerne, og atter andre har miljøgodkendelser med skydetid nok til at der kan være plads til jagt aktiviteter også, det varierer meget fra forening til forening.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Mahl
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 10. maj 2015, 11:29
Interesser: alt muligt
Geografisk sted: Århus area
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Mahl » 5. dec 2017, 19:04

Hmm jeg tænker vel at mine interesser og foreningens interesser er ret samfaldende, nemlig at træne stydefærdigheder. Skytteforening eller jæger, samme mål. Jeg efterspørger jo egentligt at jeg efter indmeldelse må øve skydetræning på deres baner.
Det kan sidestilles med sportsskytter som ikke stiller op til konkurence.
Jeg ser ingen forskel her.
Ang. Skydetider, miljø og andet, nej det var intet problem. Problemet opstod da ordet kikkertsigte kom på banen. Havde min riffel ikke haft den på havde den været OK.
Så vi er tilbage ved sigtemidlet. Om grunden er forsikring .. tjaa ved det ikke, men ville gerne have en god forklaring.
Har skrevet til DGI for at få dem til at be- eller afkræfte grunden.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Raptor357 » 5. dec 2017, 19:34

Foreningens bane, foreningens regler. Længere er den ikke.
Tager man jægere ind bliver der pludseligt skudt med særlig ammunition og den afvigende aktivitet kan tage fokus fra andre skytter. Så satser man på medaljer så giver det meget fin mening at afvise alt andet end det man satser på, så holder man fokus på målet. Og der kommer ikke “fnidder” der kan distrahere.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af KenP » 5. dec 2017, 19:42

“Vores jægere” træner på 200 meter banen, jægere får lov undtagelsesvis lov til at indskyde deres salon, med kikkert på 50 meter.

Vores bane godkendelse, står der nemlig specifikt, at det skal være discipliner under specifikt forbund.

Men nogle siger f.eks. At vores bane er godkendt til kappeklædt på 25 meter, men der er meldt klart ud at det må man ikke bruge.

Mahl
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 10. maj 2015, 11:29
Interesser: alt muligt
Geografisk sted: Århus area
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Mahl » 5. dec 2017, 19:58

Raptor357 skrev:Foreningens bane, foreningens regler. Længere er den ikke.
Tager man jægere ind bliver der pludseligt skudt med særlig ammunition og den afvigende aktivitet kan tage fokus fra andre skytter. Så satser man på medaljer så giver det meget fin mening at afvise alt andet end det man satser på, så holder man fokus på målet. Og der kommer ikke “fnidder” der kan distrahere.
Jeg har spurgt om de sælger ammunition, hvilket de selvfølgeligt gør. Jeg skyder gerne med hvad end ammo de dikterer.
Så hvor er det lige det foreningsfokus starter og stopper. En hyggeskytter er velkommen og en jæger uden sigtemiddel er også velkommen. Dette er ikke en forening der dyrker elitesport overhovedet og den eneste grund de selv kan komme med et “fordi det dikterer dgi”
Normalt er der en god grund til regler. Kan de forklares er de tit lettere at acceptere.
Håbede på at der var nogen der kendte baggrunden.
Håber DGI svarer på mit spørgsmål.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Caspian1911 » 5. dec 2017, 20:02

Mahl skrev:Hmm jeg tænker vel at mine interesser og foreningens interesser er ret samfaldende, nemlig at træne stydefærdigheder.
Nu kan jeg ikke svare for den forening, som du har kontaktet, men kun svare med baggrund i den forening, jeg er formand for.

Man træner ikke skydefærdigheder, man træner til konkurrenceskydning underlagt strenge krav til hjælpemidler. ( læs: sigtemidler)
Dermed har jeg fuld forståelse for, at din forening afviser dit ønske om at skyde med en riffel, der ikke vil passe ind i deres formål og konkurrenceregler.

Du kan derimod søge mod foreninger, ligesom min forening, hvor skydning med jagtrelevante våben og hjælpemidler også er tilladt i følge klubbens formål og vedtægter.
Vi har ugentlige træningsdage, hvor skydning for jægere er højeste prioritet, og det er hvad, du skal søge efter.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Fast Fumble » 5. dec 2017, 20:08

Mahl skrev:Håber DGI svarer på mit spørgsmål.
Det tror jeg ikke du skal forvente.
(Joh, altså, de svarer sikkert, men du kan næppe bruge svaret til noget).
DGI dikterer ikke som sådan, at der ikke må bruges jagtrifler på baner under foreninger i DGI. Så sådan et svar får du nok ikke. Spørg pænt i foreningen, men jeg vil gætte på, at HVIS du har fået svaret "fordi det dikterer DGI", og det ikke er en misforståelse af en slags, så dækker det nok snarere over "vi gider ikke bruge tid på andet end sportsskytter - for vi er en sportsskytte forening".

Brug hellere krudtet på at finde en forening der gerne vil tjene lidt på jægeres træning. De findes.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Mahl
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 10. maj 2015, 11:29
Interesser: alt muligt
Geografisk sted: Århus area
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Mahl » 5. dec 2017, 20:11

Caspian1911 skrev:
Mahl skrev:Hmm jeg tænker vel at mine interesser og foreningens interesser er ret samfaldende, nemlig at træne stydefærdigheder.
Nu kan jeg ikke svare for den forening, som du har kontaktet, men kun svare med baggrund i den forening, jeg er formand for.

Man træner ikke skydefærdigheder, man træner til konkurrenceskydning underlagt strenge krav til hjælpemidler. ( læs: sigtemidler)
Dermed har jeg fuld forståelse for, at din forening afviser dit ønske om at skyde med en riffel, der ikke vil passe ind i deres formål og konkurrenceregler.

Du kan derimod søge mod foreninger, ligesom min forening, hvor skydning med jagtrelevante våben og hjælpemidler også er tilladt i følge klubbens formål og vedtægter.
Vi har ugentlige træningsdage, hvor skydning for jægere er højeste prioritet, og det er hvad, du skal søge efter.
Meget interesant !
Så det jeg jo rent faktisk skriver der er at DGI IKKE dikterer at kikkertsigte er forbudt.
Jeg antager at jeres forening så tillader brug af jagtrelevante rifler inkl. optik.
Er det udelukkende langdistance ellere gælder det også på kortere afstande

Det lyder meget spm om at ham jeg har talt med ikke været bevidst omkring reglerne så..
edit: eller som fast fumle skriver.. bare ikke gider. Efter min korrespodance med formanden hælder jeg dog mest til usikkerhed omkring reglerne, but who knows
Det er ikke en overbooket forening vi taler om her så jeg tror faktisk de ville være glade for nye medlemmer.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Caspian1911 » 5. dec 2017, 21:13

Mahl skrev:
Caspian1911 skrev:
Mahl skrev:Hmm jeg tænker vel at mine interesser og foreningens interesser er ret samfaldende, nemlig at træne stydefærdigheder.
Nu kan jeg ikke svare for den forening, som du har kontaktet, men kun svare med baggrund i den forening, jeg er formand for.

Man træner ikke skydefærdigheder, man træner til konkurrenceskydning underlagt strenge krav til hjælpemidler. ( læs: sigtemidler)
Dermed har jeg fuld forståelse for, at din forening afviser dit ønske om at skyde med en riffel, der ikke vil passe ind i deres formål og konkurrenceregler.

Du kan derimod søge mod foreninger, ligesom min forening, hvor skydning med jagtrelevante våben og hjælpemidler også er tilladt i følge klubbens formål og vedtægter.
Vi har ugentlige træningsdage, hvor skydning for jægere er højeste prioritet, og det er hvad, du skal søge efter.
Meget interesant !
Så det jeg jo rent faktisk skriver der er at DGI IKKE dikterer at kikkertsigte er forbudt.
Jeg antager at jeres forening så tillader brug af jagtrelevante rifler inkl. optik.
Er det udelukkende langdistance ellere gælder det også på kortere afstande

Det lyder meget spm om at ham jeg har talt med ikke været bevidst omkring reglerne så..
edit: eller som fast fumle skriver.. bare ikke gider. Efter min korrespodance med formanden hælder jeg dog mest til usikkerhed omkring reglerne, but who knows
Det er ikke en overbooket forening vi taler om her så jeg tror faktisk de ville være glade for nye medlemmer.
Det er ikke noget DGI dikterer, men mange foreninger vælger at følge deres skydeprogrammer, og så er der ikke plads til andre. Sådan er det bare, for det er lokalt besluttet i foreningen.
Nu skal foreningen jo også stille banekommandører og trænere til rådighed, når der er skytter på banen. Det er ikke alle, der er gearet til at håndtere både baneskytter og jægere.

Hvis du gerne vil have jagtrelevant skydning på programmet, så gå ind i bestyrelsen og arbejd for at få det ændret den vej igennem. Du kan evt tilbyde selv at tage næsten alle banevagter det første år, hvor din disciplin skal introduceres.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Raptor357 » 5. dec 2017, 21:17

Nogle banegodkendelser tillader kun bestemte ting. Som f.eks. Skydninger under DGI. Gør man andet er forsikringen ugyldig. Også selv om den egentligt dækker aktiviteten. At bryde banegodkendelsen er på eget ansvar og ris til foreningens røv.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Caspian1911 » 5. dec 2017, 21:32

Raptor357 skrev:Nogle banegodkendelser tillader kun bestemte ting. Som f.eks. Skydninger under DGI. Gør man andet er forsikringen ugyldig. Også selv om den egentligt dækker aktiviteten. At bryde banegodkendelsen er på eget ansvar og ris til foreningens røv.
Du har fuldstændig ret, men man kan jo arbejde på at ændre alt. Hvor der er vilje, er der vej, til næsten alt.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Ras.Killing » 6. dec 2017, 01:27

Der kan være flere grunde til at de ikke vil tillade det. Det kan være lige fra foreningens vedtægter, banegodkendelse/forsikring og til god gammeldags modstand over for noget nyt/anderledes.

Jeg ville personligt nok søge andre veje, hvor den aktivitet man ønsker at dyrke er påskønnet :thumbup:

Skytteforeninger (og skytter...) kan være en meget konservativ størrelse :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Fast Fumble » 6. dec 2017, 09:48

Ras.Killing skrev:Der kan være flere grunde til at de ikke vil tillade det. Det kan være lige fra foreningens vedtægter, banegodkendelse/forsikring og til god gammeldags modstand over for noget nyt/anderledes.
Skytteforeninger (og skytter...) kan være en meget konservativ størrelse :biggrin:
Jeg synes det går lidt hurtigt med at hænge skytteforeninger ud som forstokkede, her.

Der er da intet konservativt eller forstokket i at ville koncentrere indsatsen omkring de aktiviteter man har valgt foreningen dyrker?
Jeg er bestyrelsesmedlem i en forening med en god økonomi og godt gang i aktiviteterne. Vi har ikke egentligt behov for indtægter fra jægere. På aktivitetsfronten må man ikke undervurdere hvor svært det er at skaffe frivillig arbejdskraft nok til at dække åbningstider og hjælpere til stævneaktivitet - det er altså rimeligt fast arbejde!

Så jeg forstår til fulde en forening, som ikke ønsker aktivitet der ligger udover det der er foreningens umiddelbare område, og jeg kan ikke se det er modvilje mod noget nyt/anderledes. MIN forening er ret meget "med på det nye", når det ellers giver god mening i forhold til de kerne aktiviteter vi prioriterer - de sportslige aktiviteter.

Jeg ville langt hellere kunne skrabe frivillige nok sammen til en ekstra ugentlig åbningsdag for alle sportsskytter, end jeg ville stille faciliteter til rådighed for jægere, der ikke gider deltage i vores foreningsliv med stævne aktivitet, målsætninger, kurser...
I forvejen er der sportsaktiviteter vi må vælge fra, fordi vi ikke kan skrabe frivillige sammen til at gøre arbejdet, og det er sgu ærgerligt!

Med det sagt, så er vi en af de foreninger som arbejder på at kunne lukke jægere ind til træning og indskydning, men der ligger et stykke arbejde forude med at få ændret vores miljøgodkendelse først, så det tager nok lige en uge eller to - og det er IKKE fordi vi er nogle konservative røvhuller som ikke gider "nyt/anderledes", det er fordi der ligger mange timers arbejde i en ny miljøgodkendelse (udgifter til støjberegninger, måske igen opmålinger af volde og standpladser, høring med de obligatoriske indsigelser fra naboer osv osv).

Den typiske forening er baseret på, at erfarne skytter tager del i alle arbejdsopgaverne. Hvem tager børn og unge med ud til stævner? Hvem træner dem til hverdag? Hvem bemander posterne på klubaftner? Hvem vedligeholder baner og materiel?
Den typiske jæger laver ikke en pind i en skytteforening. Han lægger sine penge, og føler han har købt en ydelse.
Så forholdet mellem den typiske forening og den typiske jæger, er et kunde/leverandør forhold. Og det er mægtigt, for de foreninger som gerne vil det (der kan være gode penge i det). En af vore unge piger satte ny danske rekord med riflen sidste weekend. Sådan nogle resultater kommer ikke af sig selv.

For jægerne gælder det altså om at søge rundt efter ne forening som har lysten og muligheden for at facilitere den træning jægeren efterspørger, og så have forståelse for, at det er der altså nogle skytteforeninger som ikke ønsker at prioritere.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af ReneKJ » 6. dec 2017, 10:50

Det er en god pointe. En forening er ikke en serviceudbyder, det er en klub.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af C-X » 6. dec 2017, 13:15

@ Mahl

Hvorfor ikke adoptere en ældre foreningsriffel og så dyrke noget hyggeskydning med den?

Det er småpenge. Men så er du nok også nødt til, at melde dig ind i foreningen. Du behøver jo ikke gå all in på det sportslige, hvis det ikke er noget for dig.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Ras.Killing » 6. dec 2017, 14:33

Fast Fumble skrev:Jeg synes det går lidt hurtigt med at hænge skytteforeninger ud som forstokkede, her.
Hvis der refereres til mit indlæg, så vil jeg da gerne lige understreg at jeg ikke er ude på at hænge skytteforeninger ud som en helhed. Jeg sidder selv i bestyrelsen i en skytteforening :thumbup:

Min pointe er blot
Ras.Killing skrev:Jeg ville personligt nok søge andre veje, hvor den aktivitet man ønsker at dyrke er påskønnet
Vi har f.eks haft en ret stor tilgang af pistolskytter (navnlig grovpistol) fordi der ikke var ''plads til dem'' i omkringliggende foreninger. De larmede for meget, og det var ikke ''rigtig'' skydning. Det kan jeg da godt tænke er lidt forstokket.... omvendt har jeg da også fuld respekt for, hvis man ligger sin fokus på bestemte discipliner i en skytteforening :thumbup:

Hvilket blot leder mig tilbage til
Ras.Killing skrev:Jeg ville personligt nok søge andre veje, hvor den aktivitet man ønsker at dyrke er påskønnet
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Lassescout » 8. dec 2017, 15:09

Hvis ingen andre vil kritisere DGI foreningen, så påtager jeg mig da gerne den opgave.

Jeg synes sagorasme ikke det er i orden at sige nej til folk der kommer til en skytteforening og gerne vil skyde. Foreningens formål er at fremme skydning, ikke at være smagsdommer over potentielle medlemmers udstyr.

Spar mig for forblommede undskyldninger med forsikring og banegodkendelse. De ting kan sagtens rummes i en forening der vil. Jeg er ved at brække mig over den lukkede selvtilstrækkelighed i foreninger der ikke kan indse at nye medlemmer har nye ønsker til skydesportens udvikling. Her gælder som så mange andre steder: stilstand er tilbagegang, og tilbagegang er da det sidste vi har brug for i skytteforeningerne.

I min forening kommer mange forskellige mennesker med meget forskellige våben. De fleste skyder med kikkertsigte og det er sjældent man ser en Sauer 200 eller en Otterup salonriffel med åbne sigtemidler. Kom nu ind i det nye århundrede!
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af KenP » 8. dec 2017, 15:31

Lassescout skrev:Hvis ingen andre vil kritisere DGI foreningen, så påtager jeg mig da gerne den opgave.

Jeg synes sagorasme ikke det er i orden at sige nej til folk der kommer til en skytteforening og gerne vil skyde. Foreningens formål er at fremme skydning, ikke at være smagsdommer over potentielle medlemmers udstyr.

Spar mig for forblommede undskyldninger med forsikring og banegodkendelse. De ting kan sagtens rummes i en forening der vil. Jeg er ved at brække mig over den lukkede selvtilstrækkelighed i foreninger der ikke kan indse at nye medlemmer har nye ønsker til skydesportens udvikling. Her gælder som så mange andre steder: stilstand er tilbagegang, og tilbagegang er da det sidste vi har brug for i skytteforeningerne.

I min forening kommer mange forskellige mennesker med meget forskellige våben. De fleste skyder med kikkertsigte og det er sjældent man ser en Sauer 200 eller en Otterup salonriffel med åbne sigtemidler. Kom nu ind i det nye århundrede!
Hvor mange af dem laver også noget, frem for at komme og smide nogle penge, også gå igen?

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af ReneKJ » 8. dec 2017, 15:41

Lassescout skrev: I min forening kommer mange forskellige mennesker med meget forskellige våben. De fleste skyder med kikkertsigte og det er sjældent man ser en Sauer 200 eller en Otterup salonriffel med åbne sigtemidler. Kom nu ind i det nye århundrede!
Egenligt deler jeg din irritation over at riffelskydning i høj grad hænger fast i diopter sigte og stive jakker.
Men der hører ingen steder hjemme at komme som udefrakommende og fortælle medlemmerne af en forening hvordan de skal drive den.
Min forening har f.eks. helt fravalgt rifler, det må vi vel selv om?

Det er et issue når hovedforeningerne som DGI og DSkU spænder ben for at der kan udvikles nye ting, men hvis de enkelte foreninger ønsker at specialisere sig så kan jeg ikke se at det kommer andre ved?

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Robse » 8. dec 2017, 16:15

Lassescout skrev:Hvis ingen andre vil kritisere DGI foreningen, så påtager jeg mig da gerne den opgave.

Jeg synes sagorasme ikke det er i orden at sige nej til folk der kommer til en skytteforening og gerne vil skyde. Foreningens formål er at fremme skydning, ikke at være smagsdommer over potentielle medlemmers udstyr.
Hvorfor er der ikke en takke 10 gange knap !
:razz:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: DGI skytteforeninger og kikkertsigtemiddel

Indlæg af Fast Fumble » 8. dec 2017, 19:10

Lassescout skrev:Jeg synes sagorasme ikke det er i orden at sige nej til folk der kommer til en skytteforening og gerne vil skyde. Foreningens formål er at fremme skydning, ikke at være smagsdommer over potentielle medlemmers udstyr.
Du har da ingen anelse om hvad den forenings formål er?!? Eller kender du foreningen? Ved du hvad det er for en forening?
Enhver forening vælger da helt selv, hvad det er de vil dyrke, og hvad de vil fravælge. Jeg har meget svært ved at se, hvorfor en enkeltperson, der vil noget andet, skulle have nogen som helst indflydelse på det?!?
I min forening er der ting vi fravælger. Selv ting vi gerne vil (biathlon fx), det er nyt, det er spændende, det kunne måske gribe nogle mennesker vi ikke i dag har på skydebanen, men vi kan ikke overkomme det (og det kræver endda ikke at vores miljøgodkendelse laves om).
Lassescout skrev:Spar mig for forblommede undskyldninger med forsikring og banegodkendelse. De ting kan sagtens rummes i en forening der vil. Jeg er ved at brække mig over den lukkede selvtilstrækkelighed i foreninger der ikke kan indse at nye medlemmer har nye ønsker til skydesportens udvikling. Her gælder som så mange andre steder: stilstand er tilbagegang, og tilbagegang er da det sidste vi har brug for i skytteforeningerne.
Tjah, det er da en holdning. Men jeg tror ikke du kommer til at pådutte ret mange skytteforeninger din holdning.
Jeg rådede OP til at søge efter en skytteforening der kunne og ville facilitere hans ønsker - det tror jeg stadig er vejen frem. Hvad med din forening egentlig, den lyder da som noget OP kunne bruge?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar