Ridse på patronhylster: Er der nogle af jer, der har oplevet noget lignende ?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Ridse på patronhylster: Er der nogle af jer, der har oplevet noget lignende ?

Indlæg af ABjerre » 9. okt 2017, 08:52

Da jeg var på skydebanen i weekenden bemærkede jeg, at der kommer en ridse ved skylderen på mine patronhylstre:

Det er ikke noget voldsomt, den er godt 12-15mm lang, og kun lige dyb nok til at man kan mærke den med en negl (hvis man ved hvad man skal kigge efter.

Billede

Min første indskydelse var at det måske kunne være magasinet, der ridser hylsteret, men det viste sig ikke at være tilfældet.

Yderligere test viste, at jeg kan kamre en patron og trække den ude igen uden at der kommer skrammer. Det er således kun når patronen er blevet afskudt, at der kommer den famøse ridse. Jeg tænkte at det var noget besynderligt noget - jeg har ikke bemærket det før, så da jeg kom hjem gennemgik jeg de hylstre, der ellers er blevet skudt af i riflen. Det viser sig, at de alle har en sådan ridse.

Da det først er efter afskydning at der kommer mærker er min mistanke, at ridsen kommer når hylsteret trækkes ud.

Er der nogle af jer, der har oplevet noget lignende og er der nogle bud på hvad det kan være?

Det er en sprit ny riffel der er tale om - den har skudt 50 skud. Sauer 202, 308win. Ammunitionen er fabriksladet Norma GT.
Senest rettet af Refraktorius 9. okt 2017, 13:44, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Det giver dig flere og bedre svar, og sparer andre medlemmers tid. (Læs gerne indlægget i small talk)
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Ridse på patronhylster

Indlæg af FrederikF » 9. okt 2017, 10:31

En lille "grat" som hylsteret pakker tæt om ved affyring og som ridser på vejen ud.
Undersøg dit kammer - eller poler for en sikkerhedsskyld mon ikke det så forsvinder :-)

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Ridse på patronhylster

Indlæg af ABjerre » 9. okt 2017, 11:28

FrederikF skrev:En lille "grat" som hylsteret pakker tæt om ved affyring og som ridser på vejen ud.
Undersøg dit kammer - eller poler for en sikkerhedsskyld mon ikke det så forsvinder :-)
Ja, det var også det, der var min mistanke. Den er lille nok til ikke at gøre noget når jeg bare kamrer og trækker en patron ud, men nok til at der sker noget efter hylsteret er blevet udvidet. Jeg må finde en, der kan polere den slags væk...
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Ridse på patronhylster

Indlæg af FrederikF » 9. okt 2017, 11:46

Jeg turde nu godt forsøge selv hvis jeg var dig. En boreskruemaskine, en stump pudsestok en kammerbørste i messing og måske lidt autosol:-)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ridse på patronhylster

Indlæg af C-X » 9. okt 2017, 13:34

Ny riffel - omkring forhandleren. :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Ridse på patronhylster

Indlæg af ABjerre » 9. okt 2017, 14:37

C-X skrev:Ny riffel - omkring forhandleren. :blink:
Det plejer at være min go-to metode, men jeg er ved at være træt af de 6-8 ugers ventetid, der er hver gang jeg skal have ny kanon.

At polere kammeret må vel være noget enhver våbensmed kan finde ud af uden af gøre mere skade end gavn... eller hva'?
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ridse på patronhylster: Er der nogle af jer, der har oplevet noget lignende ?

Indlæg af C-X » 9. okt 2017, 14:46

Jeg mener de skal udbedre den fejl og det må de da kunne gøre på stedet. Du skriver at riflen er ny, så er der en garanti.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Ridse på patronhylster: Er der nogle af jer, der har oplevet noget lignende ?

Indlæg af BentxBetjent » 9. okt 2017, 15:26

Det kan også opstå ved at udtrækkeren vipper hylsteret, og rammer en skarp kant låseknasten.
Projektilet forhindrer dette når den ikke afskydes.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Ridse på patronhylster: Er der nogle af jer, der har oplevet noget lignende ?

Indlæg af ABjerre » 9. okt 2017, 15:59

C-X skrev:Jeg mener de skal udbedre den fejl og det må de da kunne gøre på stedet...
Det kan de sikkert, men mit forhold til forhandleren er, skal vi kalde det "problematisk"? Der har været en hel del udfordringer i forbindelse med mine køb hos ham, så jeg har ikke specielt meget lyst til at komme hos ham længere. Uden at trække tråden ud af en tangent, så taler vi om: Købt nyt haglgevær i links, som viste sig at have brugsspor. Byttet til nyt, som viste sig ikke at være venstredrejet. Købt riffel, og fik ikke besked om at system og vekselpibe skulle ansøges på separate ansøgninger; ekstra ventetid. Riffel udleveret med forkert løbslængde ifht det bestilte. Mere ventetid. Den blev så ombyttet til den jeg har nu. Kikkerten havde i øvrigt rykket sig løs, hvilket de ikke ville gøre noget ved.

Oh ja, og selv da en kammerat købte en fødselsdagsgave til mig der oppe blev der udleveret noget forkert som jeg skulle tilbage med.

Nu har jeg så den her pibe, som er korrekt længde og skyder fint, men skraver mine hylstre...
BentxBetjent skrev:Det kan også opstå ved at udtrækkeren vipper hylsteret, og rammer en skarp kant låseknasten.
Projektilet forhindrer dette når den ikke afskydes.
Det er meget muligt! Jeg må hjem og have et afskudt hylster i og se hvad der sker. Om ikke andet, så for at finde ud af om det er oppe, nede eller til hvilken side at ridsen kommer fra.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ridse på patronhylster: Er der nogle af jer, der har oplevet noget lignende ?

Indlæg af C-X » 9. okt 2017, 16:04

Nåmen, så kan du vist også lige så godt gøre arbejdet selv og begynde og lægge dine indkøb andetsteds.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ridse på patronhylster: Er der nogle af jer, der har oplevet noget lignende ?

Indlæg af Raptor357 » 9. okt 2017, 17:00

Mit bud er at du kan mærke hvad det er med en finger og udbedre det selv.
Men er den ny, så er det en ommer du ikke selv skal rode med. det uanset hvor lille fejlen måtte være. Det skylder forhandleren dig.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Ridse på patronhylster: Er der nogle af jer, der har oplevet noget lignende ?

Indlæg af Rigsby » 9. okt 2017, 20:05

Raptor357 skrev: Men er den ny, så er det en ommer du ikke selv skal rode med. det uanset hvor lille fejlen måtte være. Det skylder forhandleren dig.
Fuldstændig enig !!

Med risiko for at virke som en forsigtigfryns, så gad jeg ikke engang prøve for HVAD NU HVIS noget på et senere tidspunkt gik galt og forhandleren påstod at den havde du da vist selv fusket med.

Konfronter forhandleren, og gør ham klart at hvis han ikke gør noget ved problemet så har du ingen anden mulighed end at klage til forbrugerklagenævnet, så tager de de kontakten derfra.

En anden ting er vel i bund og grund også at hylstrene bliver svage lige der hvor ridsen er så i forbindelse med genladning vil hylstrene nok have en kortere levetid pga. ridsen.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Ridse på patronhylster: Er der nogle af jer, der har oplevet noget lignende ?

Indlæg af ABjerre » 9. okt 2017, 20:34

C-X skrev:Nåmen, så kan du vist også lige så godt gøre arbejdet selv og begynde og lægge dine indkøb andetsteds.
Raptor357 skrev:... Men er den ny, så er det en ommer du ikke selv skal rode med. det uanset hvor lille fejlen måtte være. Det skylder forhandleren dig.
Rigsby skrev: Fuldstændig enig !! *snip*
Jeg har skrevet til forhandleren og spurgt ham hvad vi gør ved det her... så må vi se hvad der sker.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Slettet bruger

Re: Ridse på patronhylster: Er der nogle af jer, der har oplevet noget lignende ?

Indlæg af Slettet bruger » 9. okt 2017, 22:55

Rigsby skrev:
Raptor357 skrev: Men er den ny, så er det en ommer du ikke selv skal rode med. det uanset hvor lille fejlen måtte være. Det skylder forhandleren dig.
Fuldstændig enig !!

Med risiko for at virke som en forsigtigfryns, så gad jeg ikke engang prøve for HVAD NU HVIS noget på et senere tidspunkt gik galt og forhandleren påstod at den havde du da vist selv fusket med.

Konfronter forhandleren, og gør ham klart at hvis han ikke gør noget ved problemet så har du ingen anden mulighed end at klage til forbrugerklagenævnet, så tager de de kontakten derfra.

En anden ting er vel i bund og grund også at hylstrene bliver svage lige der hvor ridsen er så i forbindelse med genladning vil hylstrene nok have en kortere levetid pga. ridsen.
Jeg turde ikke at lade en hvilken som helst forhandler lave den - især ikke en man ikke har et alt for godt forhold til.
Et stramt kammer er jo altid at foretrække, det vil forhandleren måske se stort på i dette tilfælde. Graten skal findes og poleres væk, men kun graten og ikke hele kammeret.
Jeg ville enten gøre det selv eller gå til en kompetent våbensmed - det helt store spørgsmål er jo blot om det findes på Sjælland ?

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Ridse på patronhylster: Er der nogle af jer, der har oplevet noget lignende ?

Indlæg af BentxBetjent » 17. okt 2017, 18:13

ABjerre skrev: Jeg har skrevet til forhandleren og spurgt ham hvad vi gør ved det her... så må vi se hvad der sker.
Noget nyt?
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Ridse på patronhylster: Er der nogle af jer, der har oplevet noget lignende ?

Indlæg af ABjerre » 18. okt 2017, 08:53

BentxBetjent skrev: Noget nyt?
Jeg har ikke været forbi forhandleren med den endnu - har haft kalenderen fyldt og jeg bor ikke just i nærheden. Jeg skal nok melde tilbage når der er nyt i sagen.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Ridse på patronhylster: Er der nogle af jer, der har oplevet noget lignende ?

Indlæg af Rigsby » 18. okt 2017, 09:26

ABjerre skrev:
C-X skrev:Nåmen, så kan du vist også lige så godt gøre arbejdet selv og begynde og lægge dine indkøb andetsteds.
Raptor357 skrev:... Men er den ny, så er det en ommer du ikke selv skal rode med. det uanset hvor lille fejlen måtte være. Det skylder forhandleren dig.
Rigsby skrev: Fuldstændig enig !! *snip*
Jeg har skrevet til forhandleren og spurgt ham hvad vi gør ved det her... så må vi se hvad der sker.
Hvis du har skrevet til forhandleren i samme tonefald som du skriver ovenfor så er du et meget venligt menneske, jeg havde nok brugt en lidt anden indgangsvinkel til sagen.

Du har rent faktisk købt og (forhåbenligt) betalt for et produkt som skal være iorden, derfor er mit forslag til dig at du gør ét af to:

enten

siger "op i Pedersen med det, det er jo noget som jeg sagtens kan leve med" (det er jo ikke farligt eller noget)

eller

Sender forhandleren en mail hvori du beder ham om at tage stilling til hvordan problemet løses uden udgift og med et minimum af ulempe for dig, samtidig lader du det kraftigt skinne igennem at du ellers vil overveje at tage fat i forbrugerklagenævnet og på den måde kræve at handlen går tilbage, derefter skriver du i samme mail at du forventer et svar fra ham indenfor f.eks. én uge.

Nu er det så at du tilbyder ham et alternativ ( det er altid rart med et alternativ for så ser du ikke "bidsk" ud ) alternativet går ud på at du vil lade fejlen udbedre hos en anden bøssemager på hans regning og selvfølgelig med HANS fortsatte garanti, så hvis han kan pege på en bøssemager som han mener kan lave det så er det super fint, ellers må du jo selv finde en.

Det sidste med hans regning er jo sådan noget man altid kommer op og slås om, men hvis du allerede har besluttet at fejlen skal udbedres (og at du nok selv kommer til at betale) så har du jo ligesom ikke tabt noget hvis slagsmålet ender med at du selv må betale, og uanset hvem som skal betale for poleringen så skal det vel altid laves "billigst efter regning".

Igen, det bliver spændende at høre hvad der kommer ud af det....
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Ridse på patronhylster: Er der nogle af jer, der har oplevet noget lignende ?

Indlæg af Mapzter » 18. okt 2017, 10:38

Rigsby skrev:Sender forhandleren en mail hvori du beder ham om at tage stilling til hvordan problemet løses uden udgift og med et minimum af ulempe for dig, samtidig lader du det kraftigt skinne igennem at du ellers vil overveje at tage fat i forbrugerklagenævnet og på den måde kræve at handlen går tilbage, derefter skriver du i samme mail at du forventer et svar fra ham indenfor f.eks. én uge.
Man skal ikke regne med at få medhold ved forbrugerklagenævnet i at handlen skal gå tilbage, hvis ikke forhandleren har haft et par forsøg til at løse problemet.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Reloadere
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 475
Tilmeldt: 21. maj 2010, 20:27
Interesser: genladning
Geografisk sted: østfyn
Has thanked: 108 times
Been thanked: 21 times

Re: Ridse på patronhylster: Er der nogle af jer, der har oplevet noget lignende ?

Indlæg af Reloadere » 18. okt 2017, 10:50

BentxBetjent skrev:Det kan også opstå ved at udtrækkeren vipper hylsteret, og rammer en skarp kant låseknasten.
Projektilet forhindrer dette når den ikke afskydes.
hej
det er netop hva jeg har oplevet med min ene Schultz og larsen classic
fik at vide det ikke betød noget ,men de kunne da godt polere det væk :smile:
jeg fortalte dem jeg selv ladede patroner og var ikke int i de ridser så det skulle ordnes
det tog dem ikke 5 min og problemet var løst
det var også kun når hylstre var afskudt og den blev trykket mod siden i piben hvor låsekansterne låser i
da jeg lavede en ordere på nr 2 bad jeg netop at de tjekkede det en extra gang
og der var ingen problemer

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Ridse på patronhylster: Er der nogle af jer, der har oplevet noget lignende ?

Indlæg af Rigsby » 18. okt 2017, 11:56

Mapzter skrev:
Rigsby skrev:Sender forhandleren en mail hvori du beder ham om at tage stilling til hvordan problemet løses uden udgift og med et minimum af ulempe for dig, samtidig lader du det kraftigt skinne igennem at du ellers vil overveje at tage fat i forbrugerklagenævnet og på den måde kræve at handlen går tilbage, derefter skriver du i samme mail at du forventer et svar fra ham indenfor f.eks. én uge.
Man skal ikke regne med at få medhold ved forbrugerklagenævnet i at handlen skal gå tilbage, hvis ikke forhandleren har haft et par forsøg til at løse problemet.
Nej det er korrekt, og netop derfor er det vigtigt at det bliver skrevet.

Hvis forhandleren nægter at lave det så kan handlen gå tilbage med det samme og hvis han laver det så...... Ja så er den jo klaret.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Ridse på patronhylster: Er der nogle af jer, der har oplevet noget lignende ?

Indlæg af PSindrup » 18. okt 2017, 16:59

C-X skrev:Jeg mener de skal udbedre den fejl og det må de da kunne gøre på stedet. Du skriver at riflen er ny, så er der en garanti.
Kunne ikke være mere enig.

Du skal ALDRIG selv begynde at fifle med sådant et problem på en fabriksny skyder. Og Du skal heller ALDRIG accepterer at en sådan reperation skulle tage flere uger. Du må kunne lave en aftale med forhandleren om at du kan indleverer den dato XX/YY og så afhente den dagen efter.

Peter

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Ridse på patronhylster: Er der nogle af jer, der har oplevet noget lignende ?

Indlæg af ABjerre » 18. okt 2017, 18:42

Hurtig opdatering da jeg måske ikke fik skrevet det tidligere:

Jeg skrev til forhandleren, og vi var rørende enige om at det bestemt ikke er meningen. Han syntes at jeg da bare skal komme forbi med den når jeg har tid. At kalenderen så er fuld af alt muligt andet for tiden (mand troede fejlagtigt at han havde indflydelse på egne og fælles planer) er der ikke noget at gøre ved.

Jeg opdaterer når "Mysteriet om det ridsede patronhylser" er løst :biggrin:
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Besvar