Problem m. patronudtrækker Simson Suhl!

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Problem m. patronudtrækker Simson Suhl!

Indlæg af Boerge » 2. okt 2017, 15:31

Denne her Simson Suhl, 12/70 produceret 1974, har fået et problem med patronudtrækkere. Der skete det, at et afskudt hylster i venstre løb ikke blev trukket med ud, udtrækkeren var "hoppet" over randen på hylsteret, der så sad uhjælpelig fast. En tur omkring bøssemager, der filede lidt og varmede lidt. Så skulle det virke.
Men så i dag var bøssen igen i anvendelse på "Værnet", og nøjagtig det samme skete. Tror der må være opstået en lille skævhed, evt. i den lille styretap. ( foto )
Er nogen stødt på dette problem - mon der kan skaffes en reservedel?????????
Vedhæftede filer
IMG_0003.JPG
IMG_0004.JPG
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Slettet bruger

Re: Problem m. patronudtrækker Simson Suhl!

Indlæg af Slettet bruger » 2. okt 2017, 15:52

Var det samme type patron - der er nogle med mindre/" rundere" rand end andre ?

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Problem m. patronudtrækker Simson Suhl!

Indlæg af Boerge » 2. okt 2017, 15:59

Samme type patron, Kent Hypersteel!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Problem m. patronudtrækker Simson Suhl!

Indlæg af Krung » 2. okt 2017, 16:12

Boerge skrev:Samme type patron, Kent Hypersteel!!
Ikke til megen hjælp, men jeg kan da bekræfte at jeg har set præcis det samme med en anden S/S (sikkert også Suhl) og med Kent Hyper steel.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Problem m. patronudtrækker Simson Suhl!

Indlæg af Rulab » 2. okt 2017, 16:30

Jeg har prøvet det samme på en Ernst thalmann suhl. Løsningen for mig, efter at have rettet udtrækkeren op, at polere begge kamre grundigt med Biltemas honeværktøj til bremsecylindre, så patronhylstrene, så udtrækkeren ikke fremadrettet skulle kæmpe med hylstre, der bandt i kammeret.
Hypersteel har lidt større tendens at sidde fast i kammeret end Fasteel og Blue Pigeon, men der må stadig være en fejl på geværet når det sker.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Problem m. patronudtrækker Simson Suhl!

Indlæg af HR » 3. okt 2017, 12:07

Nu kan lys og skygger snyde meget på et billede, men de kamre ser ud som om de er polerede med groft grus og en stiv stålbørste. Kombinationen af kraftige patroner og er ru kammer er opskriften på klemmere. Hvis det havde været udtrækkeren der var for svag havde det ikke været noget problem at støde hylstret ud med en rensestok. Prøv, som foreslået, at polere kamrene glatte og se så om udtrækkeren ikke derefter kan klare opgaven.

Jeg kom i øvrigt lidt hurtigt ud af døren søndag morgen med hypersteel i bæltet og min simson over armen. Normalt skyder jeg ikke med noget vildere end faststeel i den, men der røg lige en af de lilla i. Det kostede så en skade i træet der hvor baskylen slutter til mod træet. Hypersteel virker, men de er ikke god kost for gamle bøsser.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Problem m. patronudtrækker Simson Suhl!

Indlæg af Hansen-Martin » 13. okt 2017, 21:30

er det ikke barre slør i udtrækkeren og en ny skal til meget normalt ved gamle våben ca. 1000kr. og den er kørende igen :smile:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Problem m. patronudtrækker Simson Suhl!

Indlæg af Lassescout » 14. okt 2017, 10:45

Hansen-Martin skrev:Er det ikke bare slør i udtrækkeren og en ny skal til? Meget normalt ved gamle våben. Ca. 1000kr. og den er kørende igen :smile:
Nu koster en Simson Suhl S/S ikke mange basører mere. Så jeg vil næsten tro, at du for 1.000,- kr kan købe et helt gevær i fin stand. Så kannibaliserer du bare de dele du skal bruge.

Jeg er enig i, at de kamre ser helt forfærdelige ud, dem ville jeg starte med at polere. Om ikke andet så med noget skurecreme på en rensebørste i boremaskinen. Hvis du har sådan et rensesæt med tredelt messingstang har du alle delene du skal bruge. Det er da gratis, og måske løser det hele problemet.

P.S. Det første jagtgevær jeg gik på jagt med var en Simson Suhl S/S. Det fungerede fint, og der er egentlig ikke vundet noget ved at gå med en O/U nu, jeg kan stadig ikke ramme :oops: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Problem m. patronudtrækker Simson Suhl!

Indlæg af Rulab » 14. okt 2017, 11:32

Lassescout skrev:
Hansen-Martin skrev:Er det ikke bare slør i udtrækkeren og en ny skal til? Meget normalt ved gamle våben. Ca. 1000kr. og den er kørende igen :smile:
Nu koster en Simson Suhl S/S ikke mange basører mere. Så jeg vil næsten tro, at du for 1.000,- kr kan købe et helt gevær i fin stand. Så kannibaliserer du bare de dele du skal bruge.
Er du sikker på at delene bare kan byttes rundt? Er udtrækkeren standardmål uden tilpasning. Jeg har oplevet med to ens billige spanske geværer fra samme tid, at det ikke var tilfældet.

AHSV
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 663
Tilmeldt: 19. okt 2007, 11:36
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 21 times
Been thanked: 103 times

Re: Problem m. patronudtrækker Simson Suhl!

Indlæg af AHSV » 14. okt 2017, 17:10

Hej Børge

Hvis det er reserve dele du har brug for så har jeg en Simpson Suhl (med overfalderust) stående. Den må du få så kan du muligvis bytte patronudtrækkeren ud eller bruge den i stedet.

Mvh.
Anders

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Problem m. patronudtrækker Simson Suhl!

Indlæg af Boerge » 14. okt 2017, 21:14

Tak for indspark og tilbud!! Knægten ( ja ja, han er 43 år ) tog geværet med med ind til Korsholm. Som flere har foreslået, blev der på stedet lavet en honing af kamrene, og nu funker den igen!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Besvar