Hvem laver et godt gevind?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Hvem laver et godt gevind?

Indlæg af Skaði » 29. jul 2017, 11:51

Hej.

Hvem laver et perfekt stykke arbejde med at skære gevind på en Tikka T3? Det hjælper også på det hvis vedkommende kan lave et pakketilbud med en kvalitets-dæmper.

Helst Jylland, men ikke udelukkende.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Hvem laver et godt gevind?

Indlæg af Lassescout » 29. jul 2017, 12:37

Puha, det med dæmpere er lidt af et religionsspørgsmål.

Personligt er jeg glad for de dæmpere jeg har fra Nielsen gunparts. Skal det laves i Jylland, så få en aftale med ham på fabrikken i Hedensted. Men måske er det nærmere at køre over til HG-firearms ved Odense? (Få en aftale før du kører, han har andet arbejde ved siden af). De to laver efter min bedste overbevisning arbejdet med samme kvalitet.

Men det skal siges, at aluminium dæmpere generelt har den ulempe at de hurtigt bliver varme. Derved kommer der varmeflimmer i kikkerten, og skydningen bliver begrænset til 5 skuds serier med afkøling imellem (så er der tid til våbensnak og kaffedrikning). Problemet er ikke-eksisterende på jagt og er heller ikke mærkbart på feltskydning hvor der oftest er fri luft om dæmperne og god tid til køling mellem stationerne.

Derfor foretrækker nogle skytter ståldæmpere, de er dog tungere. Så valget af dæmper afhænger af, hvad du skal bruge den til, og hvor du er mest villig til at gå på kompromis.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Hvem laver et godt gevind?

Indlæg af Tonnytot » 29. jul 2017, 12:53

Ja, hvis nu man skulle vælge den danske Sonic lyddæmper, så er gevindet gratis ifbm købet.
Jeg fik mit lavet hos producenten selv, og det er helt i top. Jeg har haft mange lyddæmper-bafler på, uden problemer.
Producenten har også en forhandler på Fyn (som ovenfor nævnt), der er kendt for at lave godt arbejde.
Frihed frem for alt

Slettet bruger

Re: Hvem laver et godt gevind?

Indlæg af Slettet bruger » 29. jul 2017, 13:11

Fabrikken ligger i Åle men der er nu heller ikke langt til Hedensted :blink:
Husk at afsætte tid til snak -en 4-6 timer anbefales.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Hvem laver et godt gevind?

Indlæg af CQB » 29. jul 2017, 13:25

I Nordjylland kender jeg en ,hvis du kommer nordpå

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvem laver et godt gevind?

Indlæg af LapuaMagnum » 29. jul 2017, 14:23

Skaði skrev:Hej.

Hvem laver et perfekt stykke arbejde med at skære gevind på en Tikka T3? Det hjælper også på det hvis vedkommende kan lave et pakketilbud med en kvalitets-dæmper.

Helst Jylland, men ikke udelukkende.
Gammeltoft på fyn.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Skaði
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 18. apr 2013, 07:48
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Hvem laver et godt gevind?

Indlæg af Skaði » 29. jul 2017, 15:02

Ok, jeg kan se at det egentlig starter med at vælge dæmper-fabrikat.

Min prioritet ligger egentlig i max lyddæmpning samt præcision. Om den vejer og koster lidt fra eller til er underordnet.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvem laver et godt gevind?

Indlæg af LapuaMagnum » 29. jul 2017, 15:06

Skaði skrev:Ok, jeg kan se at det egentlig starter med at vælge dæmper-fabrikat.

Min prioritet ligger egentlig i max lyddæmpning samt præcision. Om den vejer og koster lidt fra eller til er underordnet.
Vallrud Vmax udgaven. Jeg har den til min .338LM og den er væsentlig rare at skyde med end visse .308 der er dog ikke gevind med i, men det er den bedste dæmpning og rekyl jeg har oplevet. Det er selvfølgelig min personlige mening.

Korsholm har dem ved ikke om der er andre der forhandler dem i dk.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Hvem laver et godt gevind?

Indlæg af HR » 29. jul 2017, 21:09

Jeg tilmelder mig til koret der siger Jørgen Nielsen. Og, som også andre skriver, så er gevindet med i prisen hvis du vælger en sonic. Jeg har ikke erfaring til at sige hvordan sonic dæmperne er i forhold til ander. Men gevindene han har skåret i mine rifler har der ikke været en finger at sætte på. Og da de bliver skåret på en cnc er det formodentligt samme kvalitet hver gang.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Hvem laver et godt gevind?

Indlæg af Caspian1911 » 29. jul 2017, 21:44

LapuaMagnum skrev:
Skaði skrev:Ok, jeg kan se at det egentlig starter med at vælge dæmper-fabrikat.

Min prioritet ligger egentlig i max lyddæmpning samt præcision. Om den vejer og koster lidt fra eller til er underordnet.
Vallrud Vmax udgaven. Jeg har den til min .338LM og den er væsentlig rare at skyde med end visse .308 der er dog ikke gevind med i, men det er den bedste dæmpning og rekyl jeg har oplevet. Det er selvfølgelig min personlige mening.

Korsholm har dem ved ikke om der er andre der forhandler dem i dk.

mvh
Jeg er dybt imponeret over dæmpningen i din Vallrud. Min næste dæmper bliver derfra!

Desuden er det en meget veldesignet dæmper, i modsætning til så mange andre, der ligner samlesæt.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Hvem laver et godt gevind?

Indlæg af Flugteren » 30. jul 2017, 02:42

Skaði skrev:Ok, jeg kan se at det egentlig starter med at vælge dæmper-fabrikat.

Min prioritet ligger egentlig i max lyddæmpning samt præcision. Om den vejer og koster lidt fra eller til er underordnet.
Min A-TEC MegaHertz + dæmper virkelig meget. På en kort 6.5x55 (45 cm) kan man skyde helt uden høreværn, uden at få ondt i ørerne. Du kan faktisk kun høre knaldet fra projektilet, der går gennem lydmuren. Den er virkelig effektiv. Jeg har målt den til at tage 39 dB ved skyttens øre, testet med Norma Jaktmach HP 100 grain. Det er ren lir. Med høreværn bemærker du kun lidt rekyl i skulderen (niveau med en .223), du ænser ikke lyd overhovedet.

Dæmperen vejer ca. 600 gram, er 64-65 mm i diameter og 273 mm lang. Den går 120 mm (trykkammer) ned over piben, forlænger 150 mm (baffler). Pris: 5000 flade.

http://www.a-tec.no/hertz/a-tec-megahertz-plus

Hvis du vil gå helt i ekstremer, så laver Hausken en XTRM Whisper lyddæmper, der vejer 1.2 kilo, er omtrent 60 cm lang og er 70 mm i diameter. Pris: 9500.

http://hausken.no/produkt/xtrm/

(Husk, at bagkammeret går 36 cm nedover piben på den længste version, så sørg for, at piben er lang nok til det).

Hausken har målt med .308 til maks 39 dB ca, du kan få øge dette tal til en 43-45 stykker med 6.5.

Besvar