Hvad er god jagtrelevant træning med riffel?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Hvad er god jagtrelevant træning med riffel?

Indlæg af FrederikF » 22. jun 2017, 19:22

Foranlediget af anden tråd om "præcision med din riffel". Vil jeg gerne høre hvordan du træner med din riffel til jagt. Og hvornår det er "godt nok".

På skydebanen er det oftest gruppestørrelser der tæller.
På jagt er det første skud.
Hvordan træner du jagtrelevant med riffel?

Jeg kan supplere med at jeg i mine unge dage trænede ved at lade op med to patroner i magasinet. Lægge riflen klar med åben lås på hundrede meter banen. Løbe fuld hammer til 300 m banen og tilbage og afgive to skud så hurtigt som muligt. Henholdsvis stående, knælende og liggende.
Sidenhen suppleret med almindelig skydning på løbende mål.
En anden disciplin jeg brugte meget som træning til diverse "ture", var riflen på skulderen med 1 eller 2 skud i magasinet. Og så træning i at få riflen i anslag repetere og skyde så hurtigt som muligt.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvad er god jagtrelevant træning med riffel?

Indlæg af Refraktorius » 23. jun 2017, 09:25

Der er en helt grundlæggende læresætning: "Train as you fight"

Så hvis din jagt består i, at når der bliver skreget "ALAAAAAAAAAAAAAAAARM!", så spæner du 400 meter ud til dit skyttehul, hvor du efterlod din K98 og skyder flere skud så hurtigt som muligt...... så er den lige i øjet.
:blink:
(Når det er sagt, så er det glimrende at træne i at skyde med pulsen oppe, så man bedre kan håndtere adrenalin og begejstring)

Det gælder om, at træne de skydestillinger og de afstande som man realistisk kommer til at anvende.
Det er der så bare nogle praktiske begrænsninger i, på almindelige skydebaner.

Efter min ydmyge mening, er "100m liggende med anlæg/støtteben" en fremragende skydning, når det gælder om at øve det helt basale og om at kontrollere at ammunition og udstyr fungerer som det skal.

Derefter skal man over i de andre skydestillinger.
(Men det er svært og viser at man ikke kun skyder flossede huller hele tiden)


Men det træning, der IMHO er mindst lige så værdifuld, er rågeregulering og skydning med luftgevær og laserriffel.
Så kan man netop komme over i sære vinkler, underlige skydestillinger tilpasset terrænet og ukendte afstande, som er meget mere jagtrelevante.
Specielt luftgevær og laser giver nogle helt andre muligheder uden de samme problemer med pris, støj og sikkerhed. Det giver flere skud, og dermed mere træning.


For mange år siden læste jeg en artikel (jeg kan desværre ikke finde den igen) hvor forfatteren havde det yderst praktiske synspunkt, at din "jagtmæssige effektive skudafstand", var den kombination af skydestilling, våben og afstand, hvor du konsekvent kunne ramme en øldåse.

Jeg synes egentligt, at "minute of beer can" er et fremragende princip.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvad er god jagtrelevant træning med riffel?

Indlæg af Langenge » 23. jun 2017, 12:04

Refraktorius skrev: For mange år siden læste jeg en artikel (jeg kan desværre ikke finde den igen) hvor forfatteren havde det yderst praktiske synspunkt, at din "jagtmæssige effektive skudafstand", var den kombination af skydestilling, våben og afstand, hvor du konsekvent kunne ramme en øldåse.

Jeg synes egentligt, at "minute of beer can" er et fremragende princip.
:goodpost:
Og jeg er HELT enig.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvad er god jagtrelevant træning med riffel?

Indlæg af TheDarkSide » 23. jun 2017, 12:17

Lad være med at forsøge at beherske "umulige" skydestillinger, som fritstående skydning på længere afstande, før der er styr på de "nemmere", men stadig relevante stillinger.
Jeg går som udgangspunkt ind for at gøre skydning på jagt så nemt som muligt. Kan jeg ligge ned og skyde, så gør jeg det. Det er der ikke så meget hokus pokus i, hvis målet er "minute of beercan" og man smækker en bipod på riflen.

Skal jeg stå op vil jeg gerne bruge en firebenet skydestok. Så jeg træner opsætning af 4-benet skydestok og skydning fra samme skydestok. Den tager måske lidt mere tid at bruge, men hvis man øver sig lidt, tager den kun 2-3 sekunder at slå ud og ligge riflen op i. Jeg har i hvert fald nemt ved at ramme en øldåse på 150 meter med den, så for mig er det vigtigere at kunne slå den hurtigt ud og få etableret en god skydestilling.

Jeg ved at kaninjagt med salonriffel er virkelig effektiv træning i præcis og hurtig skudafgivelse. Kunsten er at holde igen, så man ikke bare plaffer uhæmmet løs. Det gælder i øvrigt alt træning: Mange, mere eller mindre ukoncentrerede skud forbedrer ikke ens skydning, tværtimod.

Jeg forestiller mig at rågeregulering er tilsvarende godt, dog er det sjældent man skyder lige op i luften for at skyde en buk :giggle:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hvad er god jagtrelevant træning med riffel?

Indlæg af FrederikF » 23. jun 2017, 12:22

Er også helt enig med øldåsen - omend jeg ikke lever helt op til den ved trykjagt på kronvildt på smalle skovspor - til gengæld er målet stort og afstanden kort (tror jeg er tættere på "minute of sixpack" ved den type skydning.
I øvrigt også enig i at træning med luftgevær er fantastisk god. Som knægt havde jeg ikke andre hobbier end våben og skydning - boede midt i en kæmpe statsskov, så Diana 25d'eren var altid under armen fra 12 årsalderen. Kogler på træer i let blæst, kogler smidt ud i sø i uroligt vand. Regulering af spurve, stære, rotter, mus etc på diverse kornlofter.
Havde helt glemt hvor fedt det var - må hjem og grave min gamle Diana frem, den står vist hjemme hos de gamle endnu :)).

Slettet bruger

Re: Hvad er god jagtrelevant træning med riffel?

Indlæg af Slettet bruger » 23. jun 2017, 13:01

Et svar direkte til overskriften, kunne også være: Feltskydning - mere jagtrelevant træning findes næppe.
Liggende, med og uden anlæg - siddende, med og uden - stående, med og uden - forskellige mål - forskellige afstande - med og uden tidspres -
skydning fra Hocksitz - løbende mål (hvis banen har faciliteten)
Det er bare en fantastisk træning, hvor der også virkelig er mulighed for at lære sine egne evner/begrænsninger at kende.

Til de der ikke har prøvet det: Gå ind på "Feltskydning" og meld jer til - det er virkelig en oplevelse.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvad er god jagtrelevant træning med riffel?

Indlæg af TheDarkSide » 23. jun 2017, 13:04

FrederikF skrev:Er også helt enig med øldåsen - omend jeg ikke lever helt op til den ved trykjagt på kronvildt på smalle skovspor - til gengæld er målet stort og afstanden kort (tror jeg er tættere på "minute of sixpack" ved den type skydning.
I øvrigt også enig i at træning med luftgevær er fantastisk god. Som knægt havde jeg ikke andre hobbier end våben og skydning - boede midt i en kæmpe statsskov, så Diana 25d'eren var altid under armen fra 12 årsalderen. Kogler på træer i let blæst, kogler smidt ud i sø i uroligt vand. Regulering af spurve, stære, rotter, mus etc på diverse kornlofter.
Havde helt glemt hvor fedt det var - må hjem og grave min gamle Diana frem, den står vist hjemme hos de gamle endnu :)).
Om det skal være 5-krone, øldåse eller sixpack afhænger jo også af målets størrelse og også om det er "skadedyr" eller "ædelvildt", må jeg desværre indrømme. Jeg tager f.eks. større chancer på vildtets bekostning, når det kommer ræve end jeg gør ved rådyr.
Jeg siger ikke jeg bare skyder løs efter ræve, men min skudstatistik med riflen fortæller mig, at jeg har skudt forbi til en del ræve efterhånden, mens jeg aldrig haft skudt forbi til rådyr.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hvad er god jagtrelevant træning med riffel?

Indlæg af FrederikF » 23. jun 2017, 14:04

Feltskydning har jeg gået meget til, mest i HJV regi med m75/m66 og ja det er en virkelig god træningsform og ret relevant (bortset fra at afstandene for de fleste danskere ikke er jagtrelevante). Faldmål der kommer op/går ned på tid på sådan en skydning er også rigtig god. Jeg var ikke jlar over at man nu om dage kunne tage jagtriflen med på feltskydning - det skal helt klart prøves. :thumbup:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvad er god jagtrelevant træning med riffel?

Indlæg af Refraktorius » 23. jun 2017, 14:05

FrederikF skrev:Feltskydning har jeg gået meget til, mest i HJV regi med m75/m66 og ja det er en virkelig god træningsform og ret relevant (bortset fra at afstandene for de fleste danskere ikke er jagtrelevante). Faldmål der kommer op/går ned på tid på sådan en skydning er også rigtig god. Jeg var ikke jlar over at man nu om dage kunne tage jagtriflen med på feltskydning - det skal helt klart prøves. :thumbup:
Den feltskydning du kender fra militære sammenhænge og jagtfeltskydning er ikke helt det samme.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Slettet bruger

Re: Hvad er god jagtrelevant træning med riffel?

Indlæg af Slettet bruger » 23. jun 2017, 16:21

Refraktorius skrev:
FrederikF skrev:Feltskydning har jeg gået meget til, mest i HJV regi med m75/m66 og ja det er en virkelig god træningsform og ret relevant (bortset fra at afstandene for de fleste danskere ikke er jagtrelevante). Faldmål der kommer op/går ned på tid på sådan en skydning er også rigtig god. Jeg var ikke jlar over at man nu om dage kunne tage jagtriflen med på feltskydning - det skal helt klart prøves. :thumbup:
Den feltskydning du kender fra militære sammenhænge og jagtfeltskydning er ikke helt det samme.
Mildt sagt :blink:
Jeg vil prøve at forklare lidt mere om en Jagt feltskydning:
Man går typisk i et skydeterræn, rundt til 6 forskellige stationer, og typisk i hold af 5-6 personer.
På hver station er der opstillet 2 skiver pr. mand - typisk skiver af dyremotiver, det kan være alt: Vildsvin, Krondyr, råvildt, ræv, gås, vaskebjørn, egern, ulv, due, krage og mange flere.
På nogle skydninger/stationer har dyret flere træfområder - feks kan en lille ring i hovedet på due give 10 point, kroppen giver 8 point.
Så skal du vælge om du tør satse på det lille mål som giver flest point eller vælge "det sikre"
Skiverne står på 2 forskellige afstande feks, et lille mål (due) på 90 meter og et større mål (vildsvin) på 160 meter.
Til hvert mål skal der afgives typisk 4 skud på en given tid feks 2 minutter - ladning af magasiner foregår typisk i skydetiden.
Der kan også være en skive med 3 krager i forskellig størrelse. Stor krage giver 5 point - mellem krage giver 10 point og den lille krage giver 20 point (men den er sgu heller ikke ret stor :blink: ) Der kan være en lerdue som SKAL rammes, før de øvrige skud tæller.
Det var mange typisker - der er ikke 2 skydninger der er ens.

Det er ofte skydelederens fantasi der laver en spændende skydning.
Eksempler:
6 skytter stående med anlæg på særdeles vakkelvoren "bræddeanlæg" med kort skydetid - hvor de øvrige skytters rekyl får bræddeanlægget til at vakle ved hvert skud................. svært.
Skydning liggende på en klittop, hvor alle skuddene rejser en støvsky.....................
Skydning efter dåsesodavand der eksploderer i skuddet

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvad er god jagtrelevant træning med riffel?

Indlæg af LapuaMagnum » 23. jun 2017, 19:54

Slettet bruger skrev:
Refraktorius skrev:
FrederikF skrev:Feltskydning har jeg gået meget til, mest i HJV regi med m75/m66 og ja det er en virkelig god træningsform og ret relevant (bortset fra at afstandene for de fleste danskere ikke er jagtrelevante). Faldmål der kommer op/går ned på tid på sådan en skydning er også rigtig god. Jeg var ikke jlar over at man nu om dage kunne tage jagtriflen med på feltskydning - det skal helt klart prøves. :thumbup:
Den feltskydning du kender fra militære sammenhænge og jagtfeltskydning er ikke helt det samme.
Mildt sagt :blink:
Jeg vil prøve at forklare lidt mere om en Jagt feltskydning:
Man går typisk i et skydeterræn, rundt til 6 forskellige stationer, og typisk i hold af 5-6 personer.
På hver station er der opstillet 2 skiver pr. mand - typisk skiver af dyremotiver, det kan være alt: Vildsvin, Krondyr, råvildt, ræv, gås, vaskebjørn, egern, ulv, due, krage og mange flere.
På nogle skydninger/stationer har dyret flere træfområder - feks kan en lille ring i hovedet på due give 10 point, kroppen giver 8 point.
Så skal du vælge om du tør satse på det lille mål som giver flest point eller vælge "det sikre"
Skiverne står på 2 forskellige afstande feks, et lille mål (due) på 90 meter og et større mål (vildsvin) på 160 meter.
Til hvert mål skal der afgives typisk 4 skud på en given tid feks 2 minutter - ladning af magasiner foregår typisk i skydetiden.
Der kan også være en skive med 3 krager i forskellig størrelse. Stor krage giver 5 point - mellem krage giver 10 point og den lille krage giver 20 point (men den er sgu heller ikke ret stor :blink: ) Der kan være en lerdue som SKAL rammes, før de øvrige skud tæller.
Det var mange typisker - der er ikke 2 skydninger der er ens.

Det er ofte skydelederens fantasi der laver en spændende skydning.
Eksempler:
6 skytter stående med anlæg på særdeles vakkelvoren "bræddeanlæg" med kort skydetid - hvor de øvrige skytters rekyl får bræddeanlægget til at vakle ved hvert skud................. svært.
Skydning liggende på en klittop, hvor alle skuddene rejser en støvsky.....................
Skydning efter dåsesodavand der eksploderer i skuddet
Det kunne være at man skulle lave en feltskydning der er komplet umulig :rolf: :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hvad er god jagtrelevant træning med riffel?

Indlæg af Lassescout » 2. jul 2017, 16:03

Jeg har en enkelt gang været i Korsholm skydebiograf. Det var godt hele vejen, og meget jagtrelevant i starten :smile: Forklaring følger:

Teknikken virker sådan, at der kører en film med forskellige dyr nede på lærredet. Når du skyde standser filmen et sekund og en rød plet viser hvor du ramte. Man står 4 skytter ved hvert sit bord og skiftes til at skyde. Den første film startede med, at en stor kronhjort kom gående ud og stillede sig med siden til. Den ramte vi alle midt på bladet, så var vi i gang. Derefter kom andre vildarter i stigende tempo, og på et tidspunkt rammer man et stykke vildt i benet. Det er ikke rart, og så ved man at man ikke skulle have skudt "i virkeligheden". Men så går det endnu hurtigere. Små vildsvin kommer fisende i afsindigt tempo over et spor, og man svinger lynhurtigt med for at få et skud afgivet, men rammer som regel kun skovbunden. Det er her det jagtrelevante forsvinder (for mig), og det bliver ren Tivoli-skydning. Men sjovt er det.

På skydebanen er jeg begyndt at tage min skydestok med. Meningen er, at jeg vil skyde et enkelt eller to skud på bukkeskiven til at begynde med for at simulere jagtens cold bore skud. Men ofte har jeg "pillet ved et eller andet", f.eks. monteret en anden kikkert, en anden riffelpibe eller ladet et nyt batch patroner, og så er cold bore skuddet ikke relevant. Så sidder jeg bare ved skydebænken og laver huller i papirskiver. Men det er nu også meget hyggeligt :smile:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvad er god jagtrelevant træning med riffel?

Indlæg af Sierra13 » 3. jul 2017, 18:19

Refraktorius skrev:Der er en helt grundlæggende læresætning: "Train as you fight"




For mange år siden læste jeg en artikel (jeg kan desværre ikke finde den igen) hvor forfatteren havde det yderst praktiske synspunkt, at din "jagtmæssige effektive skudafstand", var den kombination af skydestilling, våben og afstand, hvor du konsekvent kunne ramme en øldåse.

Jeg synes egentligt, at "minute of beer can" er et fremragende princip.

Det kunne meget vel være IB Nordentoft Andersen der skrev den artikel
den ligger vidst et sted på netnatur.dk
Senest rettet af Sierra13 3. jul 2017, 19:04, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvad er god jagtrelevant træning med riffel?

Indlæg af LapuaMagnum » 3. jul 2017, 18:31

God jagtrelevant træning med riffel for mig er at sidde i en stige og småsove, åbne øjnene uden at bevæge mit hoved, spotte langsomt ud af øjenkrogene og derefter bevæge mit hoved for at få større sysnfelt :rolf: :rolf: kunne ikke lade være..

Træn som du jager :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 540
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Hvad er god jagtrelevant træning med riffel?

Indlæg af The Mauer » 3. jul 2017, 21:03

Jagtfeltskydning!

Genial træning.

Hvis du lyster skyder vi hver Onsdag i Hedehusene. Det er træning målrettet på feltskydning. Og vi har vel et par af dk´s bedste skytter inden for diciplinen.

De skyder det også en del oppe på Hanebjerg hvis det er bedre geografisk. Og der har de også nogle rigtig gode skytter.
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvad er god jagtrelevant træning med riffel?

Indlæg af PSindrup » 3. jul 2017, 21:13

The Mauer skrev:Jagtfeltskydning!

Genial træning.

Hvis du lyster skyder vi hver Onsdag i Hedehusene. Det er træning målrettet på feltskydning. Og vi har vel et par af dk´s bedste skytter inden for diciplinen.

De skyder det også en del oppe på Hanebjerg hvis det er bedre geografisk. Og der har de også nogle rigtig gode skytter.
Det er jeg nødt til at prøve! :thumbup:

Har du nogle kontaktinfo?
Telefonnumre, mailadresser, fysiske adresse og skydetider?

Peter

The Mauer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 540
Tilmeldt: 8. jan 2012, 17:28
Interesser: jagt
Geografisk sted: ringsted
Has thanked: 9 times
Been thanked: 58 times

Re: Hvad er god jagtrelevant træning med riffel?

Indlæg af The Mauer » 6. jul 2017, 20:09

Pm mig.
-The Mauer

Born to hunt. Forced to work!

Besvar