[Spørgsmål] Hvad er sikker retning ved riffeljagt? - Utvetydigt

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

[Spørgsmål] Hvad er sikker retning ved riffeljagt? - Utvetydigt

Indlæg af Kleth » 2. jun 2017, 09:26

Jeg har i flere omgange haft diskussionen med *-kammerater og fået forskellige forklaringer på diverse skydebaner og anlæg.
Det er noget vi alle sammen tager for givet, men mange af os har en forskellig tilgang til "sikker retning" selv om vi er alle enige om at sikker retning ikke er i retningen af min ryg, dine ben, naboens hus eller vores bil (og det er der nogen gange, også nogen som ikke kan forstå).

På trampejagt oplever jeg den forskellige tilgang med jagtgeværene; piben pegende opad eller piben pegende nedad til siden i noget der minder om forsvarets klarstilling.
Når man går på linie, bryder jeg mig ikke om at min sidemand går med pibemundingen svingende frem og tilbage over længderetningen af min fremadrettede vektor måske 20m ved siden af mig og i en forholdsvis flad vinkel.
Den syntes jeg er ret enkel, ved at bære jagtgeværet med piben nedaf i en flad vinkel, er der ret stor risiko for opspringere og når man er på linie er der en forholdsvis stor risiko for at nogen kan blive truffet af opspringere eller direkte skud. Og holder man piben opad er der ikke rigtig noget at ramme og ikke den store risiko for rikoschetter.

Det bliver lidt mere langhåret med riffeljagt; her er der også to tilgange netop piben ned mod jorden og piben op i luften. Her tænker jeg i høj grad på når man har sat sig i stige/tårn/hochsitz og skal lade eller skal ned igen og derfor skal aflade. Jeg ser lidt fordele og ulemper

Ned i jorden Pros
*Indsigt i hele området i farezonen.
*Veldefineret sikker retning, så længe der ikke er personer, bygninger, husdyr og materielle goder i den retning.

Ned i jorden Cons
*Risiko for rikoschetter og fragmenter.
*Vinklen og jordens beskafenhed er stærkt betydende for ovennævnte risiko.

Op i luften Pros
*Ingen risiko for rikoschetter og fragmenter.

Op i Luften Cons
*Farezone på potentielt set 1,5-6+km da de færreste lukker låsen med piben absolut lodret.
*Vinklen er stærkt betydende for ovennævnte risiko.

I mange af de sikkerhedsskriv og instrukser jeg har læst omkring skydning og våbenbetjening står der oftest bare "sikker retning" eller "mod skiverne" og i nogle skydebane instrukser står der at piben ikke må pege over bagvolden.
Er der nogen af jer med især skydeleder og instruktør baggrund, som kan bidrage med om hvad der er det "rigtige" eller om begge dele er lige "forkerte" (eller rigtige) :giggle:

OBS dette er ikke en diskussion om sikringer på rifler og hvor sikre/usikre forskellige fabrikater og modeller er :smile:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Sixpence
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. sep 2010, 09:23
Interesser: Jagt, skydning og forsvar
Geografisk sted: Vesthimmerland, den nordvestlige del
Has thanked: 2 times
Been thanked: 22 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er sikker retning ved riffeljagt? - Utvetydigt

Indlæg af Sixpence » 2. jun 2017, 10:03

Jeg ved ikke om jeg svare på det helt rigtige, men det jeg har taget med hjem fra forsvaret er at den sikreste retning er ned i jorden. Hvis pipen peget ned mod jorden har både du og dem på er afsted med nogenlunde kontrol over hvor en eventuel kugle ender. Det skal selvfølgelig ikke være i en 45 graders vinkel eller under da det kan øge sandsynligheden for rikoschetter jo lavere vinklen er.

I forhold til den helt officielle sikkerhedsinstruks kan jeg anbefale sikkerhedsinstruks for SIKBM fra forsvaret. Den giver svar på alt hvad angår sikkerhed i virkeligheden og på skydebanen.

Og selvfølgelig den gamle devise fra næsten alle skydebaner, så lades våben først når man er klar til at skyde.

Edit:
Link til vejledning for sikbm
https://www.google.dk/url?sa=t&source=w ... P35fcuoGFA
Se kapitel 32 for skydning på bane
Learning by fucking up - Sergent From

I´m just in it for the hat

T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er sikker retning ved riffeljagt? - Utvetydigt

Indlæg af Kleth » 2. jun 2017, 10:24

Sixpence skrev:
Link til vejledning for sikbm
https://www.google.dk/url?sa=t&source=w ... P35fcuoGFA
Se kapitel 32 for skydning på bane
Tak :razz: , den har jeg læst i og jeg har ikke fundet noget explicit om at ladning og afladning skal foregå med piben op- eller ned-ad.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Sixpence
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. sep 2010, 09:23
Interesser: Jagt, skydning og forsvar
Geografisk sted: Vesthimmerland, den nordvestlige del
Has thanked: 2 times
Been thanked: 22 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er sikker retning ved riffeljagt? - Utvetydigt

Indlæg af Sixpence » 2. jun 2017, 10:42

I praksis aflader vi med pipen nedad :smile:
Dog er det sjældent vi er nødt til at aflade på skydebanen da vi kun lader op med præcis det antal skud vi skal skyde på det tidspunkt.

Når vi er ude på øvelse aflader vi ved først at afmontere magasin og derefter fra kammer. Det foregår med pipen pegede mod jorden. Da det er m95/m96/lsv som jo er på m16/AR15 platformen jeg skyder mest med trækker vi bolten tilbage til åben tilstand og kontrolere låsehovedet og kammer. Når dette er gjort kontroleres våben af sikbm.
Learning by fucking up - Sergent From

I´m just in it for the hat

T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2229
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er sikker retning ved riffeljagt? - Utvetydigt

Indlæg af Kenned » 2. jun 2017, 14:11

Da jeg var i cirkus mille for snart mange år siden skulle afladning/fejlrettelser foregå med piben i over 45gr. vinkel.

På de måde skulle det meget gerne kun være tyngdekraften der medvirker til anslagsenergien - men hvis det er en elefantpatron med et projektil på 36 gram, så er det naturligvis småkedeligt at få i hovedet :biggrin:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål] Hvad er sikker retning ved riffeljagt? - Utvetydigt

Indlæg af Kleth » 3. jun 2017, 19:20

Jeg sad og regnede lidt på anslagsenergier ved utilsigtet skudafgivelse med piben i en positiv vinkel på 45 grader og der over.
Afhængigt af mange faktorer får jeg en anslagsenergi på 20 joule til >100Joule en af beregningerne på en 168gr A-Max, sendt afsted med 800m/s fik jeg omkring 60Joule, hvilket er 6x mere end et skud med en paintball :axe
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: [Spørgsmål] Hvad er sikker retning ved riffeljagt? - Utvetydigt

Indlæg af BentxBetjent » 3. jun 2017, 19:52

Jeg har lært/miljøpåvirket til at hagl er op i luften, og projektiler er ned i jorden.
Men med hagl kan ligeså vel være fordi det er den mest naturlige og hurtige måde at svinge bøssen på.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7309
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: [Spørgsmål] Hvad er sikker retning ved riffeljagt? - Utvetydigt

Indlæg af Langenge » 3. jun 2017, 20:04

Jeg er notorisk ræd for at bevæge mig rundt med en skarpladt riffel, der peger ned i jorden.
(Sagde en mand, der en gang har fået en riffelkugle tværs igennem foden)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: [Spørgsmål] Hvad er sikker retning ved riffeljagt? - Utvetydigt

Indlæg af TheDarkSide » 3. jun 2017, 21:56

Nu ved jeg ikke hvor I går på jagt, men der hvor jeg går er der langt til andre huse og veje og nærmest ingen mennesker. Risikoen for et utilsigtet skud er meget lille, hvis man er opmærksom på sikring og aftrækker. Jeg har aldrig haft et utilsigtet skud, end ikke med et luftgevær/pistol uden sikring. Når jeg lader/aflader peger jeg riflen lige opad, hvilket ikke kan være farligt. På pursch kan jeg godt gå/kravle med vandret pibe. Skulle et skud gå af er risikoen, for at den træffer noget den ikke må, virkelig lille.

Besvar