Pibelængde - 55cm vs 60cm

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Pibelængde - 55cm vs 60cm

Indlæg af ABjerre » 1. jun 2017, 21:28

Hey,

Kort historie lang, så har jeg en Sauer 202 i .308win, som jeg er mægtig glad for. Den er leveret med 55cm pibe, som den ved levering fik skåret gevind til lyddæmper i, så det har hele tiden været planen, at der skulle sådan en på. Jeg kiggede i øvrigt på en Sauer lyddæmper hos forhandleren - utrolig flot med sine svungne linjer frem for blot at ligne et sort køkkenrullerør.

I håb om med tiden at blive en bedre skytte har jeg brugt en del af tiden væk fra skydebanen på at læse om alt muligt, der kommer i spil ved skydning - herunder løbslængde, og den forskel det kan og ikke kan gøre.

Mit (første) spørgsmål er så: Er der forskel på at have 55cm og 60cm løb på sin riffel, og hvad vil jeg i praksis mærke ved at have 5cm kortere eller længere løb? Hvad vil det i praksis betyde når der kommer en lyddæmper på?

Overvej dette før du læser videre.

Ved registrering, eller rettere ansøgning om våbentilladelse blev der i øvrigt fucket gevaldigt rundt, hvilket ikke er første gang fra samme forhandler (men det er en anden historie) så mit tålmodighed med dem kan ligge på et forholdsvis lille sted. Sidst jeg var på skydebanen viste det sig så, da jeg havde riflen stående i holderen ved siden af min fars (som er magen til - de er købt sammen) at min har længere løb! Da jeg kom hjem målte jeg efter, og det viser sig ganske rigtigt, at min er leveret med 60cm løb i modsætning til de 55cm, der står på faktura og registrering.

Mine næste spørgsmål er så: Hvad har det af betydning for "gyldigheden" af tilladelsen til riflen?
Dernæst: Hvad ville i gøre i samme situation? Gå tilbage til forhandleren med den og forlange et nyt løb, der lever op til aftalen, eller lade det fare?

Et eller andet sted, så var den ikke ligefrem gratis, så jeg hælder mest til at gå tilbage og forlange et 55cm løb, da jeg netop valgte dette for at det ikke skulle blive for langt med en lyddæmper på... så kan forhandleren jo tage det nu brugte, men ellers i fin stand, 60cm løb og proppe op et mørkt og varmt sted.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Pibelængde - 55cm vs 60cm

Indlæg af Flugteren » 1. jun 2017, 21:42

ABjerre skrev:Hey,

Kort historie lang, så har jeg en Sauer 202 i .308win, som jeg er mægtig glad for. Den er leveret med 55cm pibe, som den ved levering fik skåret gevind til lyddæmper i, så det har hele tiden været planen, at der skulle sådan en på. Jeg kiggede i øvrigt på en Sauer lyddæmper hos forhandleren - utrolig flot med sine svungne linjer frem for blot at ligne et sort køkkenrullerør.

I håb om med tiden at blive en bedre skytte har jeg brugt en del af tiden væk fra skydebanen på at læse om alt muligt, der kommer i spil ved skydning - herunder løbslængde, og den forskel det kan og ikke kan gøre.

Mit (første) spørgsmål er så: Er der forskel på at have 55cm og 60cm løb på sin riffel, og hvad vil jeg i praksis mærke ved at have 5cm kortere eller længere løb? Hvad vil det i praksis betyde når der kommer en lyddæmper på?

Overvej dette før du læser videre.

Ved registrering, eller rettere ansøgning om våbentilladelse blev der i øvrigt fucket gevaldigt rundt, hvilket ikke er første gang fra samme forhandler (men det er en anden historie) så mit tålmodighed med dem kan ligge på et forholdsvis lille sted. Sidst jeg var på skydebanen viste det sig så, da jeg havde riflen stående i holderen ved siden af min fars (som er magen til - de er købt sammen) at min har længere løb! Da jeg kom hjem målte jeg efter, og det viser sig ganske rigtigt, at min er leveret med 60cm løb i modsætning til de 55cm, der står på faktura og registrering.

Mine næste spørgsmål er så: Hvad har det af betydning for "gyldigheden" af tilladelsen til riflen?
Dernæst: Hvad ville i gøre i samme situation? Gå tilbage til forhandleren med den og forlange et nyt løb, der lever op til aftalen, eller lade det fare?

Et eller andet sted, så var den ikke ligefrem gratis, så jeg hælder mest til at gå tilbage og forlange et 55cm løb, da jeg netop valgte dette for at det ikke skulle blive for langt med en lyddæmper på... så kan forhandleren jo tage det nu brugte, men ellers i fin stand, 60cm løb og proppe op et mørkt og varmt sted.
De fem centimeters forskel er ligegyldige for tilladelsen. Det er ikke ulovligt at korte sin riffel ned for at skære eventuelt gevind, og det skal ikke meldes tilbage til Politiet. Der står jo heller ikke på din skriftlige tilladelse, hvor langt våbnet er. De fem centimeters ekstra løb giver dig en smule ekstra udgangshastighed, men betydningen er marginal med .308, når du kommer over de 50 cm pibelængde. Kaliberen er taknemmelig ved selv meget korte piber. I forhold til at montere en lyddæmper kan det have den betydning, at du skal holde en smule længere ude på riflen end med lyddæmper på en 55cm pibe.

Æstetisk kan man argumentere for, at en 60 cm + lyddæmper får riflen til at se for lang ud, men det er mere en smagssag.

Personligt ville jeg være ligeglad, du har fået skåret gevindet i. Brug hellere riflen, og når piben en dag skal udskiftes - hvis du altså får den brugt nok - så kan du jo vælge en kortere pibe til den tid.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Pibelængde - 55cm vs 60cm

Indlæg af Kleth » 1. jun 2017, 22:09

Kortere pibe giver lidt lavere hastighed, som allerede skrevet er det i marginalerne med det meste fabriksammo. En kortere pibe er mere stiv og svinger dermed mindre, hvad der kan give en bedre præcision.
Ved en 5cm kortere pibe, kompenserer du for vægten og noget af længden af lyddæmperen.

55cm er godt til .308Win og 50cm er fint.
Løbslængden er kun vigtig i forbindelse med næste registrering af riflen, så der skal der ikke være nogen bekymring om det rent lovmæssige.

Det mest trælse er at med 55cm så passer riflen dårligere med ballistiktabellerne på ammunitionen, men det kan klares med en chronograf.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Pibelængde - 55cm vs 60cm

Indlæg af FrederikF » 1. jun 2017, 22:51

Og, det er i hvert fald unødvendigt at bede om en anden pibe - det tager ikke mange sekunder at korte ned til 55, eller 50, hvis du synes bedre om dette. :))

Jeg har ikke dæmper på nogle af mine rifler, men har en med 46 cm pibe. Den er dejlig handy, men balancen ved skud på bevægeligt mål er imho ikke optimal, en lidt længere pibe giver et bedre "sving" - i hvert fald for mig, jeg har også lettere ved at skyde fritstående med lidt mere vægt fremad (længere pibe).
Når din far har en riffel magen til, der er 5 cm kortere, så kan du jo prøve om der mærkes forskel på de to våben ved tørtræning mod overflyvende måger eller lignende.
Mvh Frederik

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Pibelængde - 55cm vs 60cm

Indlæg af ABjerre » 2. jun 2017, 09:08

Mange tak for indspark - jeg er glad for at høre, at det ikke har betydning for tilladelsen til riflen, og at der er ikke er den store betydning for effekten om der er 55 eller 60cm løb.

Det andet er så det æstetiske i det, som i høj grad er en smagssag.

Udgangspunktet var egentlig, at jeg havde købt en riffel med 51cm løb, netop for at den ikke skulle blive for lang med lyddæmper. Da jeg så blev overtalt til at tage min nuværende riffel sagde jeg ikke noget til at den var sat op med 55cm løb, da den var "close enough".

Det synes jeg så ikke helt at den er længere med 60cm løb, og at vi er begyndt at bevæge os temmelig langt væk fra det, der var mit udgangspunkt.

Der bor en lille engel på den ene skulder, der siger at jeg skal lade det fare. På den anden skulder bor den lille djævel, der siger, at jeg hver gang jeg frem over bruger riflen vil blive mindet om, at jeg "lod dem slippe af sted" med at gøre noget andet end aftalt... jeg må lige tænke lidt om hvem af dem, jeg vælger at lytte til.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Pibelængde - 55cm vs 60cm

Indlæg af C-X » 2. jun 2017, 09:17

Hvis piben nu ikke er flutet eller på anden måde dekoreret, så kan de jo slippe ret billigt ved, at korte den op for dig. 50 cm er fint til en .308 Win.

60 cm - så havde jeg hellere slæbt noget med mere goddaw i med ud, eller et kaliber der nød godt af hastigheden, som 6,5 Awesome.
Det fede ved .308'eren er da, at den performer så godt i korte systemer. Anyways, det er bare min filosofi på området.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Pibelængde - 55cm vs 60cm

Indlæg af Flugteren » 2. jun 2017, 09:18

ABjerre skrev:Mange tak for indspark - jeg er glad for at høre, at det ikke har betydning for tilladelsen til riflen, og at der er ikke er den store betydning for effekten om der er 55 eller 60cm løb.

Det andet er så det æstetiske i det, som i høj grad er en smagssag.

Udgangspunktet var egentlig, at jeg havde købt en riffel med 51cm løb, netop for at den ikke skulle blive for lang med lyddæmper. Da jeg så blev overtalt til at tage min nuværende riffel sagde jeg ikke noget til at den var sat op med 55cm løb, da den var "close enough".

Det synes jeg så ikke helt at den er længere med 60cm løb, og at vi er begyndt at bevæge os temmelig langt væk fra det, der var mit udgangspunkt.

Der bor en lille engel på den ene skulder, der siger at jeg skal lade det fare. På den anden skulder bor den lille djævel, der siger, at jeg hver gang jeg frem over bruger riflen vil blive mindet om, at jeg "lod dem slippe af sted" med at gøre noget andet end aftalt... jeg må lige tænke lidt om hvem af dem, jeg vælger at lytte til.
Jeg kan udemærket godt forstå dig. I denne situation ville jeg såmænd blot lade det være. Den energi, du skal bruge på at kræve en ny pibe, udlevere riflen til ompibning og den slags er mere værd, hvis du beholder riflen som den er, og i stedet bruger tiden og pengene på skydebanerne og patronerne - det er også meget sjovere :fun:

Du kan også vide dig selv sikker på, at med en 60 cm pibe i .308 har du med den rette kikkert god mulighed for at deltage i skydninger på over 750 meter, hvis du selv er til det.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Pibelængde - 55cm vs 60cm

Indlæg af Kleth » 2. jun 2017, 09:28

Flugteren skrev: Du kan også vide dig selv sikker på, at med en 60 cm pibe i .308 har du med den rette kikkert god mulighed for at deltage i skydninger på over 750 meter, hvis du selv er til det.
Der er en NVF'er som skyder 800m med en .308w med 50cm pibe, så ................ :numberone:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Pibelængde - 55cm vs 60cm

Indlæg af C-X » 2. jun 2017, 10:40

Der er nok også en grund til, at 20" er ved at være standarden på .308'ere til "taktiske rifler". De mindre svingninger i piben opvejer den marginalt højere hastighed.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Pibelængde - 55cm vs 60cm

Indlæg af LapuaMagnum » 2. jun 2017, 11:23

Hvis du har købt den som en 55 cm. pibe, men ikke har fået den, er du så sikker på at det er den stigning du vil have og den tykkelse du vil have og har fået? Jeg ved ikke om de laver identiske piber bare i forskellig længde?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Besvar