Vindpåvirkning af Gecco 10,7g kugle i 30.06

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
lyby3
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18. apr 2016, 21:33
Interesser: Jagt, naturpleje, jagtvåben
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 1 time

Vindpåvirkning af Gecco 10,7g kugle i 30.06

Indlæg af lyby3 » 12. maj 2017, 17:55

Hej NVF

Den anden dag, fik jeg skudt min riffel ind på 100m så skuddene sad lige hvor de skulle, i centrum og 2-3 cm overslag. Jeg brugte et hjemmebygget anlæg til forskæftet på riffelen, og anvendte min højre hånd (links skytte) til at højderegulere. Skydestillingen var liggende.

Idag, var jeg så ude og lave lidt hjemmelavet feltskydning inden bukkejagten, og jeg kunne ikke dy mig for lige at skyde en serie skud med jagtammo'en for at være 110% sikker. Igen liggende skydestilling, samme anlæg til forskæftet, men jeg har imellemtiden bygget et anlæg til kolben, så jeg nu følte jeg havde et sindssygt stabilt anlæg.

Men til min store forbavselse sad skuddene 5 cm for meget til venstre, og vinden - som vi skød på at ligge omkring de 10 m/s med vindstød på 15 m/s, kom næsten vinkelret på skudlinjen.

Kan det virkelig passe, at vinden har betydet så meget for skuddenes placering, eller kan det havde noget at gøre med skydestillingen? Jeg tænker måske, jeg har tvunget riffelen i position så den passer med skiven i stedet for anlægget.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Vindpåvirkning af Gecco 10,7g kugle i 30.06

Indlæg af Bofhenator » 12. maj 2017, 19:10

lyby3 skrev:Hej NVF

Den anden dag, fik jeg skudt min riffel ind på 100m så skuddene sad lige hvor de skulle
...
lige at skyde en serie skud med jagtammo'en for at være 110% sikker
Jeg synes ikke det fremgår ret klart af dit indlæg; da du skød ind, var det så også med jagt-ammunition? Hvis ikke kan du ikke bruge dit resultat til noget som helst.

Derudover, i vind på over 10m/s er det ikke usandsynligt at dit skud flytter sig temmelig meget! Men som sagt, var det samme ammunition?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

lyby3
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18. apr 2016, 21:33
Interesser: Jagt, naturpleje, jagtvåben
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 1 time

Re: Vindpåvirkning af Gecco 10,7g kugle i 30.06

Indlæg af lyby3 » 12. maj 2017, 19:20

gamme jagtammo fra samme æske. Der sad 5 skud inden for en cirkel med diameter på 3 cm. På 150 mtr fra skydetårn med træningsammo jagtmatch 9,7g , kunne vi begge godt se at skuddene sad noget yderligt pga. vinden.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Vindpåvirkning af Gecco 10,7g kugle i 30.06

Indlæg af LapuaMagnum » 12. maj 2017, 19:23

lyby3 skrev:Hej NVF

Den anden dag, fik jeg skudt min riffel ind på 100m så skuddene sad lige hvor de skulle, i centrum og 2-3 cm overslag. Jeg brugte et hjemmebygget anlæg til forskæftet på riffelen, og anvendte min højre hånd (links skytte) til at højderegulere. Skydestillingen var liggende.

Idag, var jeg så ude og lave lidt hjemmelavet feltskydning inden bukkejagten, og jeg kunne ikke dy mig for lige at skyde en serie skud med jagtammo'en for at være 110% sikker. Igen liggende skydestilling, samme anlæg til forskæftet, men jeg har imellemtiden bygget et anlæg til kolben, så jeg nu følte jeg havde et sindssygt stabilt anlæg.

Men til min store forbavselse sad skuddene 5 cm for meget til venstre, og vinden - som vi skød på at ligge omkring de 10 m/s med vindstød på 15 m/s, kom næsten vinkelret på skudlinjen.

Kan det virkelig passe, at vinden har betydet så meget for skuddenes placering, eller kan det havde noget at gøre med skydestillingen? Jeg tænker måske, jeg har tvunget riffelen i position så den passer med skiven i stedet for anlægget.
Som skrevet, det fremgår ikke tydeligt om det er samme patron du skyder med, men går ud fra at det er samme ammo. Dog passer det helt perfekt med ca. 5 cm. på 100 meter med en 308 der ikke går alt for hurtigt.

Min .338 afviger med 3 cm. på 100 meter ved 10 m/s = 3 Klik

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Besvar