Test af lyddæmpere - Jægerforbundet April 2017

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Test af lyddæmpere - Jægerforbundet April 2017

Indlæg af ABjerre » 24. apr 2017, 15:29

Hey,

Jeg har et stykke tid været på jagt efter (no pun intended) en god lyddæmper til min riffel i .308 Win og det er kommet lidt bag på mig hvor meget der er skrevet om de forskellige, men hvor lidt egentlig sammenligning man har kunnet find - i hvert fald med mit nuværende niveau af Google-Fu.

Derfor blev jeg glædeligt overrasket da jeg så denne artikel fra Jægerforbundet April 2017: Test af lyddæmpere

Artiklen med selve sammenligningen er at finde ved at trykke på linket i på siden - ellers er den at finde som PDF Her.

Det virker som om de har haft ret godt styr på at holde de forskellige variable konstante så der er kommet en ganske brugbar sammenligning ud af det. Hvis man ikke ligefrem er religiøs i forhold til hvilken lyddæmper man synes er den rette er den i hvert fald værd at bruge lidt tid på at kigge igennem - specielt hvis man går og tror at der skal +3000,- til for at få noget ordentligt.

... at den så ikke rykker så meget ved at jeg er i tvivl om hvor vidt jeg skal have en Sonic45 eller Ghost50 er der ikke så meget at gøre ved.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Test af lyddæmpere - Jægerforbundet April 2017

Indlæg af Kleth » 24. apr 2017, 15:58

ABjerre skrev: ... at den så ikke rykker så meget ved at jeg er i tvivl om hvor vidt jeg skal have en Sonic45 eller Ghost50 er der ikke så meget at gøre ved.
Ghost er en decideret jagtdæmper, da den ikke kan tweakes som Sonic 45, med flimrebånd og ekstra moduler, til gengæld er den lettere.
Jeg spurgte specifikt om dette på jagtmessen i Hillerød.

For mig giver Ghost dog mest mening, hvis man er vægt-følsom eller vil bruge den på tværs af flere kalibre.
Vi har to Sonic 45 og en Sonic 35 og er fint tilfreds med dem
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Test af lyddæmpere - Jægerforbundet April 2017

Indlæg af 458hunter » 24. apr 2017, 19:39

Ret god artikel - klart den bedste i et DK blad.

Dog har de misforstået ASE Utra borelock konceptet lidt lader det til.

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Test af lyddæmpere - Jægerforbundet April 2017

Indlæg af ABjerre » 25. apr 2017, 08:01

Kleth skrev:Ghost er en decideret jagtdæmper, da den ikke kan tweakes som Sonic 45, med flimrebånd og ekstra moduler, til gengæld er den lettere.
Jeg spurgte specifikt om dette på jagtmessen i Hillerød.
Jeg var også forbi på messen i Hillerød, og det var ganske spændende at se dem. Det forstærkede dog kun min lyst til at have begge i lige mål, så tak for kommentaren. Jeg hælder mest til Ghost50. Den er en smule større men lettere og så er jeg ret vild med den udskiftelige kerne - det passer ganske godt med at der er vekselpibe på min Sauer.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Doole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 260
Tilmeldt: 6. apr 2015, 21:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Faxe
Has thanked: 56 times
Been thanked: 55 times

Re: Test af lyddæmpere - Jægerforbundet April 2017

Indlæg af Doole » 30. apr 2017, 17:40

Pudsigt testen i et dansk magasin udpeger sonic som bedst i test. Hvor den svenske test sjovt nok pegede på Stalon :giggle:

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Test af lyddæmpere - Jægerforbundet April 2017

Indlæg af ABjerre » 1. maj 2017, 08:31

Doole skrev:Pudsigt testen i et dansk magasin udpeger sonic som bedst i test. Hvor den svenske test sjovt nok pegede på Stalon :giggle:
Jeg kan på ingen måde forestille mig, at der har været nationalfølelse med inde over her. Slet ikke...

På papiret er der forskel på deres performance - dog ikke det helt vilde, den ene er også lidt mere buttet end den anden, så jeg kan godt se hvorfor man kunne lade det være op til "personlig præference" (eller lobbyarbejde) om det er den ene eller den anden, som bedømmerne syntes bedst om.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Test af lyddæmpere - Jægerforbundet April 2017

Indlæg af 458hunter » 1. maj 2017, 10:48

Stalon er marginalt bedre på de fleste parametre - det må være prisen der trækker kraftigt i Sonics retning, hvilket jeg sagtens kan følge. Især når der er 1 gevind med i prisen, er den oplagt som første dæmper. Har man gevind i forvejen, bliver det mere lige.

Til gengæld er det tankevækkende når man sammenligner de danske. At nogen vælger en SL reflex dæmper over en Sonic virker absurd, da de dæmper dårligere og er i hvert fald 50% dyrere. Jeg har 2 SL dæmpere, men udelukkende fordi Sonic eller andre ikke laver et frontmonteret alternativ. Jeg er ikke imponeret at nogen af de 2 SL dæmpere (har haft en Venom også, men den røg retur - dæmpede simpelthen for dårligt) og skifter dem så snart jeg finder et alternativ.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Test af lyddæmpere - Jægerforbundet April 2017

Indlæg af C-X » 1. maj 2017, 13:59

Det er skam let nok at forstå. De 50 % i merpris ender hos forhandleren og han vil hellere sælge S&L af den grund, samt han derved holder S&L brandet oppe, da han også sælger deres rifler. Hvis ikke kunderne vil sætte sig ind i emnet, så må de til lommerne i stedet.
Selv SAI bliver langet over disken, trods flere dokumenterede mandags udgaver.

Sonic kan købes direkte ved nogle få bøssemagere og så producenten, det holder prisen nede og får folk til, at bruge bøssemagerne direkte, i stedet for gennem butikkerne, der enten selv har værksted eller sender det videre til bøssemagerne og tager del i fortjenesten.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Test af lyddæmpere - Jægerforbundet April 2017

Indlæg af ABjerre » 22. maj 2017, 15:50

Jeg tillader mig lige, ganske skamløst, at genoplive en lidt gammel tråd, da der var nogle af "the usual suspects" her inde, som kommenterede på den, og det lød som om der var noget viden om de forskellige lyddæmpere at hente. Derfor...

Kalder
C-X skrev:...
Kleth skrev:...
Chrstn_Olsen skrev:...
men andre, der har erfaring med Sonic 45 og Sonic Ghost 50 skal være mere end velkomne til at stemme i.

Efter en weekend på skydebanen har en ganske øm skulder og derfor har jeg besluttet mig for at der må en lyddæmper på bordet - eller rettere på kanonen. Den gør jo ikke meget nytte hvis den ligger på bordet.

Jeg hælder mellem Sonic 45, Sonic Ghost 40 eller Ghost 50. Formålet var oprindelig kun jagt, men jeg er egentlig ved at blive lidt bidt af at ligge på skydebanen. Jeg er nok mest til Ghost 50, men kan se at fabrikanten anbefaler "max 10-25" skud, og nogle forhandlere endda siger "max 3".

Det er jo godt nok til jagt, men til skydebanen er det nok ikke så fint. Er der nogen, der har overblik over hvor længe det tager en lyddæmper at køle ned efter man har kørt 5-6 skud af .308win igennem den? Jeg plejer alligevel at tage en pause efter 12-18 skud, så det er måske ikke noget jeg vil bemærke?

Det simple svar er at man da bare kan tage 45'eren i stedet, men den er bare tungere. Så er spørgsmålet om man overhovedet mærker dét når man er på jagt? Jeg mener, min riffel med kikkert vejer i forvejen en del, så de få hundrede gram gør måske ikke den store forskel?

Reelt kommer jeg nok til at bruge den på jagt væsentligt mindre end jeg gør på skydebanen - siden marts har jeg været på banen 6 gange, og jeg forudser væsentlig flere besøg i fremtiden.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Test af lyddæmpere - Jægerforbundet April 2017

Indlæg af Tangloppen » 22. maj 2017, 15:55

Nu har jeg kun prøvet Sonic45 (sidder på min Remington), af de nævnte dæmpere, og har intet negativt at sige om den.
Tværtimod er jeg mere end tilfreds, specielt når man tager prisen i betragtning.
Afkøling efter 10 skud med en 30.06 tager 10-15 min.
Senest rettet af Tangloppen 22. maj 2017, 16:02, rettet i alt 1 gang.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Test af lyddæmpere - Jægerforbundet April 2017

Indlæg af Kleth » 22. maj 2017, 15:59

Jeg kan udelukkende udtale mig om Sonic 45 af de udvalgte. Jeg skyder serier af typisk 4 skud og med mine ladninger har jeg ikke stødt på generende varmeflimmer endnu, jeg har dog et simpelt cover over dæmperen for at beskytte den lidt. Fordelen ved Sonic 45 over Ghost er som også skrevet tidligere at man kan sætte flere eller færre moduler sammen afhængigt af hvad man ønsker af vægt og dæmpning. Der er også mulighed for at montere et flimrebånd.

Aluminiumsdæmperne bliver hurtigt varme, men køler også hurtigt.

Med hensyn til vægt så kan jeg ikke rigtig mærke forskel på om jeg har en ASE Utra Northstar (dæmper helt i stål) eller Sonic 45 på med mindre jeg direkte svinger riflen.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Test af lyddæmpere - Jægerforbundet April 2017

Indlæg af ABjerre » 22. maj 2017, 20:55

Mange tak! Jeg tror jeg springer på en Sonic45. Den er billigere og virker mere som det jeg har behov for. I øvrigt har jeg (endnu) kun én riffel, så den største fordel ved 50'eren er spildt for nu... i øvrigt, så er mine planer hvis jeg skal have mere riffel, at finde en .223 Remington som supplement til den .308Win jeg har, og der er Ghost 50 nok lige i overkanten.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Test af lyddæmpere - Jægerforbundet April 2017

Indlæg af C-X » 22. maj 2017, 21:08

Du køber bare en "end-cap" med mindre hul til den tid. Dem sælger snakkehovedet også.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Test af lyddæmpere - Jægerforbundet April 2017

Indlæg af Kenned » 23. maj 2017, 14:12

C-X skrev:Du køber bare en "end-cap" med mindre hul til den tid. Dem sælger snakkehovedet også.
Ja, eller en Sonic 35 - gevind uden merpris er jo med til at reducere anskaffelsesprisen :DancingBanana:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Besvar