Sauer 202 308win præcision

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af Kalthoff » 14. mar 2017, 09:59

Kleth skrev::goodpost:
Ellers synes jeg den her tråd har fået lidt overvægt i en retning.

Mit riffel-jæger liv startede med en Howa 1500 i .308 Winchester og Nikon Prostaff 4-12x40 kikkert. Det første ½år skød jeg nærmest udelukkende med Barnaul og S&B, det var heller ikke fordi jeg fik imponerende resultater med Norma Jagtmatch og jeg havde sjældent de dårligste resultater på skydelinien på trods af udstyrets og ammunitionens pris :mrgreen:

Da jeg købte en gammel Tikka 55 og plantede en fin firkløver i skiven med 168gr Barnaul SP, fandt jeg ud af at jeg kunne mere og da jeg selv genopladte ammunition, kunne jeg pludseligt også skyde sub-moa grupper med min Howa 1500, selv om jeg skød med billige 2'nd sorterings Remington PSPCL. For at kunne skyde som jeg gør nu, tilskriver jeg i høj grad til den mængde skud jeg har brændt af på skydebanen for jeg har hellere skudt 40 skud end 12, når jeg har været på skydebanen og jeg har nærmest været berygtet for ikke at blive træt af at skyde :fun:
Efter jeg har købt en salonriffel og trænet med den på skydebanen med 100-200 skud pr tur henover sommeren, kan jeg nu lave langt tættere grupper med min .308W end jeg kunne før jeg begyndte at træne med salonriflen. Men jeg har så også affyret dobbelt så mange salonriffelskud på fire måneder, end jeg har affyret .308W skud på fire år.

Udstyret og ammunitionen i .308W er uændret, så træningen må have forbedret den menneskelige affutage.

Der skal kun ganske små variationer i hvordan du holder riflen, hvordan du tager aftræk, hvordan du ser igennem kikkerten osv. til for at ændre træfpunktet markant. Det er vanskelige at opnå præcise gentagelser hvis riflen og kikkertmonteringen ikke passer perfekt til dig.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af Kleth » 14. mar 2017, 10:21

Kalthoff skrev: Efter jeg har købt en salonriffel og trænet med den på skydebanen med 100-200 skud pr tur henover sommeren, kan jeg nu lave langt tættere grupper med min .308W end jeg kunne før jeg begyndte at træne med salonriflen. Men jeg har så også affyret dobbelt så mange salonriffelskud på fire måneder, end jeg har affyret .308W skud på fire år.
En salonriffel er netop en super investering i billig skydebanetid :razz:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af CFR » 17. mar 2017, 04:47

Når jeg ser på de første grupper, så tænker jeg at det jo ser nogenlunde ud som din Sauer skyder? Du har jo valgt at zoome ud, så ser det måske nok lidt pænere ud, men der er jo stor spredning på skudene. Og det er helt i orden når man er ny skytte, men de er på ingen måde prangende og væsentlig anderledes end det du beskriver med din Sauer.

På vedhæftede kan du se en print af hvordan det ser ud når man zoomer helt ind. Umiddelbart kunne man fristes til at tro, at det ikke er så prangende skydning, men med en 4 skuds gruppe med 11 mm spredning, er det ikke helt ringe.
IMG_6580.JPG
IMG_6580.JPG (200.91 KiB) Vist 3917 gange
Fordi man skyder i en bænk må man endelig ikke tro at man har fjernet fejlkilder. Dem er der stadig mange af, og det er bestemt ikke så nemt som man lige først skulle tro.

Jeg tror ikke der er nævneværdig forskel i præcisionen mellem Sauer og Tikka. Jeg har et meget ringe statistisk grundlag, i det jeg kun har haft 2 piper på en Sauer 202 og 3 Tikka T3, men det er ikke min oplevelse at den ene fabrikant er den anden voldsom overlegen. Begge fabrikanter har uden videre kunne levere 4 skudsgrupper på 15 mm eller derunder med hjemmeladet ammonition. Så det er længe rigeligt til jagt, og små grupper på en skydebane fortæller ikke meget om hvordan man klarer sig på jagt. Det gælder om at finde den ammunition der går godt i ens riffel, og så ellers få brændt en masse skud afsted på forskellige afstande, så man lærer sit udstyr at kende.


Christian

Brugeravatar
Fisc
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 15. sep 2009, 22:10
Interesser: Sportsskydning på langdistance
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af Fisc » 27. mar 2017, 23:41

Hej ABjerre

Hvis din ammunition ikke passer til din riffel er det ligegyldigt, hvor dyr en riffel du skyder med.

Jeg har fornylig haft fornøjelsen at lære en ny riffeljæger at skyde med hans nye 3.08 riffel og tænkte, at en 3.08 Remington ammunition ville være god at starte med.

Inden vi begyndte at skyde, fik vi kontrolleret, at kindpuden havde en OK højde i forhold til kikkertens placering.

Det er desværre meget typisk, at kikkerten sidder for højt i forhold til kindpuden, så skytten skal løfte hovedet en centimeter eller to over kindpuden. Og så er det svært at holde træfningen samlet.

Selv om jeg syntes, at "min" nye riffelskytte gjorde alt det rigtige med skydestilling, sigte, åndedræt og aftræk, ville det ikke rigtig lykkes. Spredningen på 6-skuds serier var konsekvent op mod 15 cm i diameter på 100 m.

Jeg tænkte så, at jeg måtte ofre noget lidt dyrere ammunition, nemlig Norma 3.08 Golden target.

Og vupti, så kunne min ny-riffel-jæger pludselig samle en 6-skuds serie på 100 m inden for en cirkel på 5 cm og oven i købet meget tæt på centrum af den pistolskive, vi benyttede på dagen.

Knæk og bræk!

Fisc

P.S.
Det print du ser til højre er en 15 skuds serie skudt i liggende uden anlæg med en Sauer 200 STR 3.08 skytteforeningsriffel med diopter og ringkorn på 300 m, hvor alle skud sidder inden for en cirkel på 10 cm i diameter. Ammunitionen var en Norma win match 190 grains HPBT.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af LapuaMagnum » 28. mar 2017, 08:55

RKN skrev:@aBjerre

Kan se du kommer fra København, så afstanden er for lang :thumbdown:

Jeg har nemlig både Norma jakt match og lapua senar. På lager, så du kunne sagtens købe 10 af hver , for at prøve dem.

Bruger ikke andet i min Remington 700 og den skyder ekstremt præcist med fabriks ladet lapua.

5 skud med bipod, og det var min skyld at den sidste sidder til højere :thumbdown:
Får du 792 m/s i en .308 med 20" pibe og fabriksladet ammo?? Hvad var temperaturen da du målte det?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af RKN » 28. mar 2017, 10:19

LapuaMagnum skrev:
RKN skrev:@aBjerre

Kan se du kommer fra København, så afstanden er for lang :thumbdown:

Jeg har nemlig både Norma jakt match og lapua senar. På lager, så du kunne sagtens købe 10 af hver , for at prøve dem.

Bruger ikke andet i min Remington 700 og den skyder ekstremt præcist med fabriks ladet lapua.

5 skud med bipod, og det var min skyld at den sidste sidder til højere :thumbdown:
Får du 792 m/s i en .308 med 20" pibe og fabriksladet ammo?? Hvad var temperaturen da du målte det?

mvh
Den var 5 grader. Målte 8 stk og gennemsnit var 792 m/s

Testede min klik tabel på 600 meter banen i lørdags. Passede perfekt på 2, 3, 4 , 5 og 600 meter
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af LapuaMagnum » 28. mar 2017, 10:24

RKN skrev:
LapuaMagnum skrev:
RKN skrev:@aBjerre

Kan se du kommer fra København, så afstanden er for lang :thumbdown:

Jeg har nemlig både Norma jakt match og lapua senar. På lager, så du kunne sagtens købe 10 af hver , for at prøve dem.

Bruger ikke andet i min Remington 700 og den skyder ekstremt præcist med fabriks ladet lapua.

5 skud med bipod, og det var min skyld at den sidste sidder til højere :thumbdown:
Får du 792 m/s i en .308 med 20" pibe og fabriksladet ammo?? Hvad var temperaturen da du målte det?

mvh
Den var 5 grader. Målte 8 stk og gennemsnit var 792 m/s

Testede min klik tabel på 600 meter banen i lørdags. Passede perfekt på 2, 3, 4 , 5 og 600 meter
Det er da en udemærket høj hastighed ved den temperatur :biggrin: Så har du cirka 802 m/s ved 15 - 18 grader?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af RKN » 28. mar 2017, 10:39

LapuaMagnum skrev:
RKN skrev:
LapuaMagnum skrev:
RKN skrev:@aBjerre

Kan se du kommer fra København, så afstanden er for lang :thumbdown:

Jeg har nemlig både Norma jakt match og lapua senar. På lager, så du kunne sagtens købe 10 af hver , for at prøve dem.

Bruger ikke andet i min Remington 700 og den skyder ekstremt præcist med fabriks ladet lapua.

5 skud med bipod, og det var min skyld at den sidste sidder til højere :thumbdown:
Får du 792 m/s i en .308 med 20" pibe og fabriksladet ammo?? Hvad var temperaturen da du målte det?

mvh
Den var 5 grader. Målte 8 stk og gennemsnit var 792 m/s

Testede min klik tabel på 600 meter banen i lørdags. Passede perfekt på 2, 3, 4 , 5 og 600 meter
Det er da en udemærket høj hastighed ved den temperatur :biggrin: Så har du cirka 802 m/s ved 15 - 18 grader?

mvh
Ja det er en fin hastighed.
Har lige lavet test ladninger med scenar 167 gr , er spændt på at se hvad 45 grains n140 Kan sende den ud med. I følge QL 803 m/s
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af LapuaMagnum » 28. mar 2017, 10:45

RKN skrev:
LapuaMagnum skrev:
RKN skrev:
LapuaMagnum skrev:
RKN skrev:@aBjerre

Kan se du kommer fra København, så afstanden er for lang :thumbdown:

Jeg har nemlig både Norma jakt match og lapua senar. På lager, så du kunne sagtens købe 10 af hver , for at prøve dem.

Bruger ikke andet i min Remington 700 og den skyder ekstremt præcist med fabriks ladet lapua.

5 skud med bipod, og det var min skyld at den sidste sidder til højere :thumbdown:
Får du 792 m/s i en .308 med 20" pibe og fabriksladet ammo?? Hvad var temperaturen da du målte det?

mvh
Den var 5 grader. Målte 8 stk og gennemsnit var 792 m/s

Testede min klik tabel på 600 meter banen i lørdags. Passede perfekt på 2, 3, 4 , 5 og 600 meter
Det er da en udemærket høj hastighed ved den temperatur :biggrin: Så har du cirka 802 m/s ved 15 - 18 grader?

mvh
Ja det er en fin hastighed.
Har lige lavet test ladninger med scenar 167 gr , er spændt på at se hvad 45 grains n140 Kan sende den ud med. I følge QL 802 m/s
Med mine A-max 178 grain og 42 grain N140 ligger min gennemsnitshastighed på 786 m/s ved 14-15 grader. Jeg skal have testet nogle Nosler Accubond i 165 grain, for at se hvordan det skyder som jagtprojektiler og der forventer jeg at skulle have 43 til 44 grain N140 i.

Min er med 1:12 stigning, men skyder udemærket med tunge kugler men skal nok ikke regne med super duper fast flying kugler. Hvad stigning er din?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af RKN » 28. mar 2017, 11:41

12" :thumbup:
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Sauer 202 308win præcision

Indlæg af Sierra13 » 28. mar 2017, 12:09

Norma, Lapua, Federal.

Prøv noget af det, og gerne i en vægt der passer til kombinationen af din pibe længde og den twist rate.-

Vil den stadig ikke samle, så er der et problem

Besvar