Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Xor
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. feb 2017, 18:41
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Xor » 6. feb 2017, 18:48

God aften :-)

Nu har jeg lige været til foreningens intro aften i skydning og skudt et par aftener.
Hvordan er mulighederne for mig at komme til at skyde med Grov kaliber f.eks. .38/9mm ?
Er der nogle ting der forhindrer mig i dette? Fik nemlig ikke spurgt ind til det de par
gange jeg var i klubben sidst.

- Mathias

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Mapzter » 6. feb 2017, 19:28

Det kan vi ikke svare dig på. Forskellige foreninger har forskellige krav. Min forening kræver f.eks. at man skal kunne skyde 240 point med en .22, før man kan skyde grov på vores baner, for at mindske behovet for vedligeholdelse.

Du må ned i foreningen igen, og høre om de har nogen krav.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Oscar123 » 6. feb 2017, 19:49

Hej Xor

Velkommen til :welcome:

Som Mapzter anfører er du nødt til at høre klubben ad hvad deres konkrete regler på området er, idet reglerne veksler fra klub til klub.

I den klub, hvor jeg skyder skal man være kendt som en aktiv skytte i mindst et halvt års tid og have demonstreret overblik og ”soliditet” med 22LR i et halvt års tid før man kan overgå til at skyde med klubbens grovpistoler. Og det kun udendørs. Såfremt man ønsker at skyde grov indendørs (i vintersæsonen) er der meget strenge krav (af hensyn til ikke at skyde anlægget i stykker), idet der skal præsteres et større antal (vist nok 5) dokumenterede skydninger med mindst 260 point – før klubben vil overveje at give en tilladelse til at skyde grov indendørs.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Langenge » 6. feb 2017, 20:02

I de 4-5 forskellige pistolforeninger, jeg har været i nærheden af i gennem de sidste 30-40 år, har der altid været en eller anden form for "bevis du kan ramme"-politik, inden du får lov at skyde med grov.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Xor
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. feb 2017, 18:41
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Xor » 6. feb 2017, 20:10

Hold da op, I er godt nok hurtige til at svar ;-)

Ja, jeg mener at min klub også har denne regel om at man skal ramme minimum 240pts før man kan gå over til Grov.

Men mange tak for alle svarene, jeg må bare ned i klubben og bevise mit værd :-)

- Mathias

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 196 times

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af F U B A R » 6. feb 2017, 20:43

:thumbup:
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Langenge » 6. feb 2017, 20:51

xor skrev:.... jeg må bare ned i klubben og bevise mit værd :-)

- Mathias
Det er ikke et spørgsmål om at bevise dit "værd".
Der er ikke nogen, der har ondt i røven over at du er mindre dygtig end de andre, eller ser ned på dig fordi du ikke kan ramme, eller ikke mener du er fin nok til at være med i "klubben" med grov.
Det er stort set altid et spørgsmål om, at man ønsker at mindske risikoen for skader på selve anlægget, som flere også har antydet :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Jens Fup
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 20. dec 2008, 22:55
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Jens Fup » 6. feb 2017, 23:06

Som de alle stort set skriver, er der mange holdninger.

Første spørgsmål: hvorfor grov. Bevares jeg startede min riffel karriere med en Sauer i 6.5x55 med et .22 vekselsæt. Så jo jeg elsker lang stor bang. Skyder dog .22 primært nu.

Vi har muligheden for at tage på 25m når vi lyster og det bruges aktivt til nye pistol skytter der har problemer med at de tror de skal tage højde for rekyler på en .22 efter en 50-100 skud med en 9mm så er det kureret.

Spørgsmål, som hvornår kan jeg skyde grov, hvornår kan jeg købe min egen pistol... for mig som formand i foreningen til at rejse børster og tænke hvorfor vil han skyde pistol og er der bare for at få en med hjem.

Er målet at lærer at skyde.. teknikken, aftræk, puls, vejrtrækningen, sigtebillede rejsen til den ukendte følelse af "Zen" indre ro, hvor du faktisk nyder at se din krop arbejde sammen harmonisk uden at tænke over alle de parameter der er i skydningen, ( det brugte jeg meget tid at lærer og følelsen er ubeskrivelig når det lykkes) så er det ligegyldigt hvad man skyder med,
Er det målet så er mit råd,- køb en god luftpistol Styer eller Feinwerkbau og dyrk den. Det er næsten gratis at skyde med og den tilgiver ingen fejl.

Er målet at det skal sige bang, højt bang så glem dine høreværn og gå ind på 15m med en .22 det giver det samme.

Jeg håber du er midt imellem, ikke super perfektionist og ikke bare cowboy men gerne vil drive sporten til noget, så nyd din .22 og prøv forskellige hvis du kan låne private spørg om de der ejer pistolerne ikke vil gå med på banen og bruge tid på at fortælle om deres bevæg grund til netop deres pistol.

Jeg selv skyder med en Zigenhamm det er en gammel Østtysk .22 pistol vi har arvet i foreningen. Der er vist ikke mange af dem i landet. Men den kan jeg have for mig selv.
Gun´s do not kill people, people kill people....

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1157 times
Kontakt:

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Fast Fumble » 7. feb 2017, 09:35

Jeg er en af de mest aktive instruktører i min forening, og har været det i mange år.

Det er meget almindeligt at nye skytter (især dem af han-køn) gerne vil så hurtigt på grov-kalibre som muligt.
Det er der jo ikke noget forkert i, det er det der er prestige i, street-credit og alt det der.

Der er altid 3 aspekter i sådan en overvejelse.
1. Sikkerhed.
Især for uerfarne skytter er det langt lettere at komme til at lave sikkerhedsfejl med en voldsom kaliber. Alle klubber er ret fokuserede på at der ikke må ske uheld, og de fleste er også meget opmærksomme på at det skal være en god oplevelse for alle, at komme på skydebanen, også den mor der har sine børn med, som står ved siden af dig og skyder. Skytteforeningerne vil derfor gerne have at du udstråler sikkerhed, modenhed og kompetence, når du skyder med noget der laver store brag.

2. Slid på materiel.
Det er jo Tordenskjolds soldater der vedligeholder materiel på skydebaner, altså de samme mennesker som skal give dig lov at skyde grov. Jeg kan finde på uendeligt mange gøremål der er mere spændende end at spartle huller i bag-væggen, skifte ituskudte skivetræk eller dyre sensorer til elektronisk markering. Derfor har vi i min forening (som Mapzter siger) krav om at man skal kunne ramme nogenlunde med en 22'er, før man får lov at skyde med grov.

3. Skyttens læring.
Er du ikke erfaren skytte, vil du opleve at din læring og fremdrift går totalt i stå, når du flytter over på grov-kalibre. Ofte introducerer det nogle nye aftræksfejl, som du så også laver, når du skyder med 22'eren. Især 9mm er god til at få point-fremdriften til at gå helt i stå. Det er fint nok at prøve en grov-kaliber, men indtil sigtebillede+aftræk sidder helt på rygraden, er det en ret dårlig idé. Gør dig selv en tjeneste: Bliv god til at lave gode, ubevidste aftræk (dvs. lær at ramme) før du bevæger dig over på grov. Støt dig til foreningens instruktører, de kan via deres erfaring bedst vejlede dig i hvornår du "er klar". Først bagefter vil du opdage, at det var en god idé, for her og nu, hvor du gerne vil prøve "det sjove", lyder det bare som bedrevidende gammelmandssnak.

Ofte er kravene til hvornår man må skyde grov, højere på indendørs baner end på udendørs baner, fordi materiale sliddet er størst på indendørsbanerne. Sådan er det i hvert fald hos os.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1157 times
Kontakt:

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Fast Fumble » 7. feb 2017, 15:14

Xor skrev:Hvordan er mulighederne for mig at komme til at skyde med Grov kaliber f.eks. .38/9mm ?
Og så lige et lille tillæg:
NÅR du har lært at ramme, de gode aftræk ligger på rygraden, ikke skal tænke over noget mere, når du skyder - så start med .38 Special i en revolver. Vent med 9mm til senere. Pistoler har jo den der træls tunge slæde, som farer frem og tilbage, og som laver et heftigt "muzzle-flip" (opspring). Det meste af opspringet stammer fra energien, når den tunge slæde er kørt helt tilbage, og standses brat.
På revolvere er der ingen slæde der skal bevæges, derfor er der kun den del af opspringet, som stammer fra selve affyringen. Vælg en god næsetung 6" revolver, som er god til at optage rekyl, så føles overgangen ikke så slem.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Xor
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. feb 2017, 18:41
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Xor » 7. feb 2017, 18:10

Tak for alle tips og pinpoints gutter.

Min ide har aldrig været at skulle være "smart" eller have "Street Credit" men blot for at forhøre mig ;-)

Jeg starter i det små og finder nok ud af med tiden hvad jeg er til.

Fumle, tak for din pointe med .38 ;-)

- Mathias

Slettet bruger

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Slettet bruger » 7. feb 2017, 19:06

Jeg startede for 5 år siden i min klub hvor jeg skød luft hver tirsdag det første 1½ år derefter skød jeg 22 i 1½ år mere samtidigt med luften. Jeg har det sidste år været enten bedste eller næst bedste skytte i klubben når vi taler 15 meter og 25 meter skydning fra standplads også til standard og finpistol konkurrencerne. Vi er 2 der sloges om at være bedst. Bedste resultat på 15 meter 289/98 med .22, 290/97 med luft. 25 meter kan jeg ikke huske Ca 287 det bliver bedre denne sæson. Jeg købte for 2 år siden en desert eagle i 357 skide sjov men kun et legetøj. Og En sps falcon i .45
grovvåben er legetøj der er svært at mestre hvis midten skal rammes. Bevares det kommer for mit vedkommende men der er mange pistoler at træne med, skal man være god. Og jo mere rekyl (især halvauto med slæder ect) jo mere træning før du kan ramme.

Min pointe er at grovvåben er fine men man bliver hurtigt træt af sporten hvis ikke man træner dedikeret efter konkurrencer eller et andet mål end bare at brænde en kasse 9mm af til 100 kr kassen af og til og de første år så er luft og 22 klart dit bedste redskab til at forbedre dine evner. Ja IPSC ect men det kræver at du er god til alt det basale inden du begynder at rende rundt samtidigt med. Sådan mener jeg ihvertfald det hænger sammen.

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1059
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:17
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 84 times
Been thanked: 112 times

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Froe » 7. feb 2017, 20:21

I den forening hvor jeg er medlem & instruktør, er der ikke et krav om at læring skal foregå med .22
Vi tager helt grønne skytter ind, og lærer dem fint at ramme med grov pistol. De der ønsker at fokusere på decideret fin skydning, med åndedræt kontrol , positur, osv. Dem træner vi gerne i .22. Men de der kommer med det mål at skyde en mere moderne type skydning, ser vi ingen grund til at hæmme med krav. Flere af grov skytterne er de der sprøjtes ud som nye PSC skytter, efter et par år.
Det er altså en erfaring der står i klar modsætning til den ellers meget udbredte opfattelse af at man skal starte i det små.

Jeg anerkender flere af de grunde der er fremlagt i tråden. Men tror ærlig talt også at det spiller, at "sådan gør man bare".
Argumentet om at sikkerheden er lettere at lære med en .22 pistol, er jeg uenig i. Alle kalibre er som bekendt livsfarlige, og sikkerhed læres ikke lettere ved en .22 - Snarere måske tværtimod, hvis en grøn skytte får det indtryk af en instruktør, at "du starter her, fordi denne lille sag ikke er helt så farlig".
Dixi !

Xor
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. feb 2017, 18:41
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Xor » 8. feb 2017, 14:08

Kan se der er delte meninger omkring emnet og det er forskelligt fra forening til forening.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1157 times
Kontakt:

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Fast Fumble » 8. feb 2017, 14:48

Xor skrev:Kan se der er delte meninger omkring emnet og det er forskelligt fra forening til forening.
Uanset hvad du spørger til råds om her i verden, er der mere end en mening.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Xor
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. feb 2017, 18:41
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Xor » 9. feb 2017, 10:06

Fast Fumble skrev:
Xor skrev:Kan se der er delte meninger omkring emnet og det er forskelligt fra forening til forening.
Uanset hvad du spørger til råds om her i verden, er der mere end en mening.
Hørt ;-)

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Raptor357 » 9. feb 2017, 16:29

Slettet bruger skrev:Jeg startede for 5 år siden i min klub hvor jeg skød luft hver tirsdag det første 1½ år derefter skød jeg 22 i 1½ år mere samtidigt med luften. Jeg har det sidste år været enten bedste eller næst bedste skytte i klubben når vi taler 15 meter og 25 meter skydning fra standplads også til standard og finpistol konkurrencerne. Vi er 2 der sloges om at være bedst. Bedste resultat på 15 meter 289/98 med .22, 290/97 med luft. 25 meter kan jeg ikke huske Ca 287 det bliver bedre denne sæson. Jeg købte for 2 år siden en desert eagle i 357 skide sjov men kun et legetøj. Og En sps falcon i .45
grovvåben er legetøj der er svært at mestre hvis midten skal rammes. Bevares det kommer for mit vedkommende men der er mange pistoler at træne med, skal man være god. Og jo mere rekyl (især halvauto med slæder ect) jo mere træning før du kan ramme.

Min pointe er at grovvåben er fine men man bliver hurtigt træt af sporten hvis ikke man træner dedikeret efter konkurrencer eller et andet mål end bare at brænde en kasse 9mm af til 100 kr kassen af og til og de første år så er luft og 22 klart dit bedste redskab til at forbedre dine evner. Ja IPSC ect men det kræver at du er god til alt det basale inden du begynder at rende rundt samtidigt med. Sådan mener jeg ihvertfald det hænger sammen.
lige en DE er en pistol der fint egner sig til at lavehuller i tieren. den har mange fejl og mangler men præcisionen hører til blandt toppen
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Slettet bruger

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Slettet bruger » 9. feb 2017, 18:07

Raptor357 skrev:
Slettet bruger skrev:Jeg startede for 5 år siden i min klub hvor jeg skød luft hver tirsdag det første 1½ år derefter skød jeg 22 i 1½ år mere samtidigt med luften. Jeg har det sidste år været enten bedste eller næst bedste skytte i klubben når vi taler 15 meter og 25 meter skydning fra standplads også til standard og finpistol konkurrencerne. Vi er 2 der sloges om at være bedst. Bedste resultat på 15 meter 289/98 med .22, 290/97 med luft. 25 meter kan jeg ikke huske Ca 287 det bliver bedre denne sæson. Jeg købte for 2 år siden en desert eagle i 357 skide sjov men kun et legetøj. Og En sps falcon i .45
grovvåben er legetøj der er svært at mestre hvis midten skal rammes. Bevares det kommer for mit vedkommende men der er mange pistoler at træne med, skal man være god. Og jo mere rekyl (især halvauto med slæder ect) jo mere træning før du kan ramme.

Min pointe er at grovvåben er fine men man bliver hurtigt træt af sporten hvis ikke man træner dedikeret efter konkurrencer eller et andet mål end bare at brænde en kasse 9mm af til 100 kr kassen af og til og de første år så er luft og 22 klart dit bedste redskab til at forbedre dine evner. Ja IPSC ect men det kræver at du er god til alt det basale inden du begynder at rende rundt samtidigt med. Sådan mener jeg ihvertfald det hænger sammen.
lige en DE er en pistol der fint egner sig til at lavehuller i tieren. den har mange fejl og mangler men præcisionen hører til blandt toppen
helt enig! jeg siger på ingen måde den ikke kan ramme, det gjorde den også fint til den gik i stykker. først knækkede slæden: viewtopic.php?f=36&t=59382&p=641167 og lige nu er gas stemplet knækket, den venter på at jeg har et par timer på min drejebænk.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Refraktorius » 9. feb 2017, 20:34

"Underholdningsværdien stiger med kvadratet på kaliberen"

Desværre følger træfningen ikke automatisk med...

Jeg gik direkte fra "slatten luftpistol for sjov" til "9mm tjenestepistol".
Det var ikke ideelt, men det var erhvervsmæssigt, så det skulle virke.

I forsvaret er der masser af mennesker der aldrig har skudt pistol før de får tjenestepistolen i hånden, og resultatet er også, at der er rigtigt mange der nok lærer at skyde, men ikke at ramme. Når først de har fået den dårlige indlæring, så er den ikke nem at aflære igen.

Til at lære at skyde med, er jeg helt enig i, at luft og .22 er det bedste.
Derefter kommer detaljen med at håndtere rekyl, brag og en synlig mundingsflamme. Men skal der bruges rækkevidde og anslagsenergi, så skal der gås op i kaliber og krudtmængde.

Men jeg kan stadig falde for, at når jeg har stået og skudt pænt og omhyggeligt med .38spl, så kan et par håndfulde hårdt ladet .357mag alligevel få lidt bevidst aftræk til at snige sig ind.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Mr_Sig
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 7. dec 2016, 17:19
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 1 time

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Mr_Sig » 16. feb 2017, 14:33

Ja som de andre siger, så er spørgsmålet mere relevant i din skytteforening end her, da der er forskellige regler.
Selv er jeg mest til grovkaliber, jeg har dog også en .22 og skyder da også med den jævnligt, men den er altså lidt kedelig i længden..for slet ikke at snakke luftpistol, hvis luftpistolskydning var obligatorisk i min forening da jeg startede, så ville jeg hurtigt have fundet en anden forening, luft er SLET ikke mig

Men det kommer jo også an på hvad man vil, er ens prioritering at ramme bedst og så præcist som muligt, så er luft og .22 nok vejen frem, er det IPSC, sjov og brag (som mig) så er det grovkaliber

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af LapuaMagnum » 16. feb 2017, 14:53

Refraktorius skrev:"Underholdningsværdien stiger med kvadratet på kaliberen"

Desværre følger træfningen ikke automatisk med...

Jeg gik direkte fra "slatten luftpistol for sjov" til "9mm tjenestepistol".
Det var ikke ideelt, men det var erhvervsmæssigt, så det skulle virke.

I forsvaret er der masser af mennesker der aldrig har skudt pistol før de får tjenestepistolen i hånden, og resultatet er også, at der er rigtigt mange der nok lærer at skyde, men ikke at ramme. Når først de har fået den dårlige indlæring, så er den ikke nem at aflære igen.

Til at lære at skyde med, er jeg helt enig i, at luft og .22 er det bedste.
Derefter kommer detaljen med at håndtere rekyl, brag og en synlig mundingsflamme. Men skal der bruges rækkevidde og anslagsenergi, så skal der gås op i kaliber og krudtmængde.

Men jeg kan stadig falde for, at når jeg har stået og skudt pænt og omhyggeligt med .38spl, så kan et par håndfulde hårdt ladet .357mag alligevel få lidt bevidst aftræk til at snige sig ind.
Og ovenstående kan også overføres til riffel i min optik :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af ReneKJ » 16. feb 2017, 15:23

Jeg vil også tale for at give .22 en chance før man styrter videre til grov.
Egentligt tænkte jeg også selv at det bare var en indlæringsfase der skulle overstås før man kunne komme videre til de "rigtige" våben, men jeg har opdaget at det er en utrolig god måde at stresse af på.
Når man står der og ikke har tanke for andet end sigte og åndedræt så er det den rene meditation.

Grov er Sjov, men der er altså også noget at hente ved .22

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Raptor357 » 16. feb 2017, 15:48

.22 er vejen frem til at lære at ramme, billigt.
Sidst jeg skulle lære en at skyde var emnet en meget tynd pige. (min underarm = hendes lår sådan ca)
startede med en ½auto salonriffel med fast 4x forstørrelse på kikkerten, 20 skud så havde hun fattet hvordan en aftrækker og hvordan et sigte fungerede. 30 skud mere bare for øvelsens skyld.
så var det over på en .22 pistol, her tog det ca 10 skud før hun fattede hvordan korn og kærv virker 15 skud mere og hun havde en fest, hun ramte det sted hun sigtede og det var max sjovt.
så over på en revolver, sigte måden kendte hun så første skud sad hvor det skulle. revolveren endte med at være hendes favorit, fordi der skete noget mere en med .22 men rekylen var stadig kontrollabelt.
over på en 9mm og så begyndte det at gå galt, 3 skud, så gad hun ikke den mere, den sprællede og var for tung. at den så vejer som revolveren fortalte jeg hende ikke. men rekyl fra en pistol er svært at kontrollere og det kræver en hel del øvelse.
hun insisterede dog på at hun ville prøve en .357 magnum, og efter hun havde skudt den kunne hun ikke ramme noget med revolveren mere. men det kan hun næstegang.
et enkelt skud med noget vildt ser jeg ikke som skabeligt, men en hel æske 9mm for en grøn skytte er alt alt for meget. kroppen husker det for godt. så lidt som 5 skud kan være for meget.
jeg brugte vel 2 timer på skydebanen med hende og hun havde aldrig prøvet at skyde før. på 25m med en .22 kunne hun få 90% af max point før hun skød .357 magnum og før jeg lagde pres på hende.
Et pres er ødelæggende for skydningen og det er et kraftigt rekyl også.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1157 times
Kontakt:

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Fast Fumble » 16. feb 2017, 18:18

Mr_Sig skrev:Men det kommer jo også an på hvad man vil, er ens prioritering at ramme bedst og så præcist som muligt, så er luft og .22 nok vejen frem, er det IPSC, sjov og brag (som mig) så er det grovkaliber
Den der forstår jeg altså ikke.
Hvis man ikke kan ramme med en kaliber .22 på en 15/25m bane, hvor man har tid nok, og kun skal koncentrere sig om sigte og aftræk, så kan man SLET ikke ramme noget på en IPSC bane, hvor der er rekyl, sære stillinger og høj puls. Og IPSC er da ikke spor sjovt, hvis man ikke kan ramme!
Det bliver jo ikke ved med at være sjovt, at ligge nederst på resultatlisten, og se alle de andre nye skytter udvikle sig forbi én.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Mr_Sig
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 7. dec 2016, 17:19
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 1 time

Re: Skydning m. Grov efter alm. (.22) intro skydning

Indlæg af Mr_Sig » 17. feb 2017, 11:36

Fast Fumble skrev:
Mr_Sig skrev:Men det kommer jo også an på hvad man vil, er ens prioritering at ramme bedst og så præcist som muligt, så er luft og .22 nok vejen frem, er det IPSC, sjov og brag (som mig) så er det grovkaliber
Den der forstår jeg altså ikke.
Hvis man ikke kan ramme med en kaliber .22 på en 15/25m bane, hvor man har tid nok, og kun skal koncentrere sig om sigte og aftræk, så kan man SLET ikke ramme noget på en IPSC bane, hvor der er rekyl, sære stillinger og høj puls. Og IPSC er da ikke spor sjovt, hvis man ikke kan ramme!
Det bliver jo ikke ved med at være sjovt, at ligge nederst på resultatlisten, og se alle de andre nye skytter udvikle sig forbi én.
Nej, jeg siger heller ikke at man ikke skal kunne skyde og ramme, jeg siger bare at om man rammer en 8'er eller en 10'er ikke er så vigtigt i IPSC som det er ved skiveskydning. Du behøver jo ikke tage min indlæg som ekstremt...altså hvor du formoder at en person ikke engang kan ramme skiven.

Besvar