Jeg har nogle spørgsmål om Lerdueskydning?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Scooter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 8. aug 2010, 11:11
Interesser: Pistol skydning
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 7 times

Jeg har nogle spørgsmål om Lerdueskydning?

Indlæg af Scooter » 22. dec 2016, 11:55

Jeg har i en del år skudt med pistol ,men intentionen her til foråret er at snuse lidt til lerdueskydning.
Aner intet om disiplinerne og min intention er IKKE jagt ,det er udelukkende for underholdningsværdien/sportens skyld.
Hvilke dicipliner findes der?
Haglspreder S/S eller O/U ,hvilke mærker/modeller kan anbefales.?
Hvis jeg stod og skulle investere i et gevær nu og her vil det nok værn et brugt til max 3-5000 kr.
Er som sagt ikke int i jagttegn så kan de registreres under SKV.?
Senest rettet af Refraktorius 22. dec 2016, 16:34, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: "Leddue" ændret til "Lerdue" + overskrift tilpasset indlægs formål. Læs gerne opslaget om at skrive indlæg.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Leddueskydning

Indlæg af Timber » 22. dec 2016, 12:06

Scooter skrev:Jeg har i en del år skudt med pistol ,men intentionen her til foråret er at snuse lidt til lerdueskydning.
Aner intet om disiplinerne og min intention er IKKE jagt ,det er udelukkende for underholdningsværdien/sportens skyld.
Hvilke dicipliner findes der?
Haglspreder S/S eller O/U ,hvilke mærker/modeller kan anbefales.?
Hvis jeg stod og skulle investere i et gevær nu og her vil det nok værn et brugt til max 3-5000 kr.
Er som sagt ikke int i jagttegn så kan de registreres under SKV.?
Du kan melde dig ind i en flugtskydningklub, og derefter søge tilladelse til erhvervelse af gevær via dem... Så intet problem.

Af dicipliner er der Trap og Skeet, og så selvfølgelig den almindelige "jægerrunde" med sideduer, bagduer, samt spidsduer...

Om man er til s/s, o/u, halvautomat, eller pump, er næsten noget man skal prøve sig frem med... Der er nok en årsag til at stort set alle professionelle skytter har o/u, men igen.. Hvad er man til.. Det samme med prisen...Du kan sagtens få noget fornuftigt i den prisklasse, i alle genrerne.. Evt. brugt..

Jeg ville frekventere en flugtskydningsbane, og spørge om de måske har et par typer man kan prøve, inden man beslutter sig..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Lerdueskydning

Indlæg af Centurion » 22. dec 2016, 14:02

O/U eller S/S nærmest et religiøst spørgsmål. Jeg har aldrig hørt et virkelig overbevisende argument for enten det ene eller det andet, men for tiden vil du se allerflest O/U på banerne, og de dygtigste foretrækker også O/U.
Hvis du tror at de, der skyder bedre end dig selv, har en fordel ved at bruge O/U, så skal du også gå efter sådan en, for det betyder meget at du har tillid til dit våben. Ellers tror jeg egentlig at det er hip som hap.
Navnlig for jægere holder haglbøssen som regel længere end ejeren, og med den store bestand der fandtes af S/S, kunne man måske mistænke våbenfabrikanterne for at fremme udskiftningen til O/U ved at begave topskytterne med O/U - så ville mange tro at deres egne, mindre gode resultater skyldtes geværet. :tinfoil: - og så havde folk en god undskyldning for at anskaffe nyt , lækkert legetøj. :biggrin:
"In case of panic: don't panic"

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Leddueskydning

Indlæg af Kalthoff » 22. dec 2016, 14:10

Her er beskrivelser af de forskellige flugtskydnignsdiscipliner:

http://herningjagtcenter.dk/flugtskydning

http://www.oefc.dk/skydediscipliner/

Trap og Skeet er med på det Olympiske Program, så du kan let på youtube finde optagelser af konkurrencer på højt niveau.

https://www.youtube.com/results?search_ ... ympic+trap

https://www.youtube.com/results?search_ ... mpic+skeet

De fleste flugtskytteforeninger vil have nogle haglgeværer som nye medlemmer kan låne på banen. Prøv nogle forskellige typer og få den grundlæggende øvelse på plads før du beslutter hvilket du selv vil købe. Du skal alligevel først "ind i varmen" i en flugtskytteforening før du kan få eget haglgevær på SKV tilladelse.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Leddueskydning

Indlæg af Kleth » 22. dec 2016, 15:18

S-S der skygger løbende mere for målet, især ved sideduerne. Den store fordel med S-S er i mine øjne den lavere knække-vinkel når der skal lades.
Jeg skyder selv med S-S på jagt fordi jeg kan lide den lavere sigtelinie.

Prøv dig frem, evt kan en Sauer, Suhl m.fl. Erhverves til en fornuftig penge og kan være fin til hygge flugtskydning, selv om den måske ikke kan holde til jagtammo.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1226
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: Jeg har nogle spørgsmål om Lerdueskydning?

Indlæg af GT9 » 22. dec 2016, 18:50

Hej

Mår du har fået styr på det grundlæggende i flugtskydning, kan jeg klart anbefale Sporting, det hedder vist helt korrekt Compak sporting.

Det er både sjovt og udfordrende.
Norwegian Blue Parrot

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Jeg har nogle spørgsmål om Lerdueskydning?

Indlæg af Rulab » 22. dec 2016, 19:49

Der er flere ulemper ved s/s frem for o/u til flugtskydning, men den mest væsentlige er at løbene er ikke afskærmet af foskæftet og bliver varme, meget varme, en hurtig sporting serie med kun 1-2 skytter og løbene kan ikke røres uden handsker.
Jeg bruger selv både o/u og s/s til flugtskydning, men en s/s er kun til "for sjov" skydning.

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Jeg har nogle spørgsmål om Lerdueskydning?

Indlæg af Styer SSG » 22. dec 2016, 23:46

Jeg kan se at du holder til i Himmerland, så du kan evt. checke her: http://www.jaegerforbundet.dk/vaben/sky ... =0&search= hvilken bane der er i nærheden af dig. Så kan du jo kører ud og kigge på de forskellige discipliner, hvilke våben der tiltaler dig mest.

Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Jeg har nogle spørgsmål om Lerdueskydning?

Indlæg af Lassescout » 23. dec 2016, 07:40

Velkommen i klubben :welcome: , jeg har også for nylig opdaget hvor sjovt det er at skyde (efter) lerduer. Jeg har en gammel O/U som koster det samme brugt nu som jeg gav for en ny for 30 år siden (Lanber Duke, 2.000,- kr). Jeg har også en enkeltløbet halvautomat som jeg arvede efter min far (Beretta A-300) og så har jeg en spansk S/S med engelsk skæfte og sidelåse. Den sidste var et impulskøb på Lauritz.com. Jeg købte den kun fordi jeg synes sådan én er smuk og lidt "retro" at have med på jagt. Jeg tror jeg gav 3.500 for bøssen.

Nu har jeg jævnligt alle tre med på skydebanen og jeg rammer ca. lige godt(dårligt) med alle tre. Der er lidt forskel på betjeningen fordi S/S bøssen har to aftrækkere, de andre kun én. Det koster et par duer før jeg har omstillet hjernen, men det går faktisk forbavsende hurtigt at vænne sig fra det ene til det andet.

Så min anbefaling må blive, at du skal købe lige præcist det haglgevær du har lyst til, og så hygge dig med at bruge det. Hvis du skal have topmærkerne med fint skæftetræ er haglgeværer dyre, men man kan sagtens finde mellemklassevåben der fungerer fint uden at koste ret mange penge. Det er faktisk ret utroligt hvor billige brugte haglvåben er, se f.eks. på ældre Sauer eller Suhl S/S haglgeværer. Dem får du til foræringspriser, men for en generation siden var det meget anerkendte og eftertragtede våben, og de fungerer stadig som den dag de forlod fabrikken.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar