Hjælpemidler til longrange skydning.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
MortenV
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 277
Tilmeldt: 3. feb 2013, 09:51
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 28 times
Been thanked: 35 times

Hjælpemidler til longrange skydning.

Indlæg af MortenV » 19. mar 2016, 18:49

Tror jeg har læst denne fremragende tråd (http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=14&t=49634) igennem fra ende til anden (igen igen). Med titlen grej til longrange, kunne man jo forestille sig, at der også omtales andet en riffel og kikkert. Det syntes jeg måske falder lidt i baggrunden.

Hvilket grej, kan man med fordel anskaffe derudover? Ser man youtube videoer (særligt de amerikanske), kunne man foranlediges til at tro, at man ikke kan leve uden vindmålere, bipods, skydeunderlag, spotting scopes .... (you name it.)

Hvad bør man anskaffe sig?

Tænk gerne svar i denne tråd, som generelt hjælp, mere end til mig specifikt. Til inspiration, kan der svares ifht. mit aktuelle udgangspunkt: en riffel med en 308w semi weight pibe, en god sigtekikkert, en afstandsmåler (billig) og en rygsæk.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælpemidler til longrange skydning.

Indlæg af Raptor357 » 19. mar 2016, 19:11

dengang jeg var i grønt var jeg pokkers glad for alt der hjalp med at holde varmen inde og vejret ude.
kulde og manglende komfort i skydestillingen ses tydeligt når du kommer ud på afstanden.
Ligge underlag, beklædning med flere lag, en thermo kedeldragt er nok sagen for en civil.
bipod med mulighed for at finjustere på benene
justerbar kindpude
et ben på kolben så skydestillingen holdes tæt på målet selv om man slipper skyderen.

en vindmåler er fin, men du skal kende vinden hele vejen til målet før du har hvad du skal bruge. jeg har prøvet at bruge det, men aflæsning af terræn efter vindmarkører er meget vigtigere.
en libelle eller noget andet du kan bruge til at sikre at riflen ikke er kæntret. jeg har altid blot brugt selve sigtet til denne opgave og er sluppet fint fra det, jeg magter ikke en libelle.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Slettet bruger

Re: Hjælpemidler til longrange skydning.

Indlæg af Slettet bruger » 19. mar 2016, 21:05

Sandsække finder jeg mere " døde" end en bipod, især hvis din riffel ikke er oppe i " sværvægt"

Besvar