hvilke kalibre kræver ikke kuglefang

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

hvilke kalibre kræver ikke kuglefang

Indlæg af Bobo » 4. nov 2015, 14:33

Til rågeregulering mv må man anvende 22lr og sådan nogen, da det antages de ikke laver skade når de falder ned - har jeg forstået.
Da jeg antager at udgangshastighed (farten opad) ikke betyder noget for hvor hurtig projektilet kommer nedad, må det være vægten der er afgørende. Og hvis det er tilfældet kan man vel anvende større kalibre med større udgangshastighed og dermed bedre egenskaber end 22lr men med lav kuglevægt så de ikke gør skade på tilbagevejen.
Har jeg overset noget og er der specifikke regler på området ?

mvh bobo

( jeg arbejder stadigvæk på at blive billedparat)
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: hvilke kalibre kræver ikke kuglefang

Indlæg af C-X » 4. nov 2015, 14:42

.17 Hornady Mach 2 burde være det ideelle "skyd-op-kaliber". Lav vægt og lille ladning. Ligeledes .17 HMR - dr også vejer 15-20 gr. Ellers er luftgevær i .22 med en haglvægt på >15-20 gr. også meget sikre.

.22 LR har en kuglevægt på typisk en 35-40 gr.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: hvilke kalibre kræver ikke kuglefang

Indlæg af LFuppen » 4. nov 2015, 20:05

Jeg vil påstå, at alle våben kræver kuglefang i et eller andet omfang :thumbup:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: hvilke kalibre kræver ikke kuglefang

Indlæg af T-REX » 4. nov 2015, 21:18

:goodpost:

Jeg er helt enig.

Selv en 6mm Airsoft plastikskyder kræver kuglefang.. Eller at man er sikker på, at der ingen er, indenfor dens unægteligt meget korte sikkerhedsafstand.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: hvilke kalibre kræver ikke kuglefang

Indlæg af Bobo » 4. nov 2015, 21:31

Det jeg mener er at når man skyder op over et vist antal grader (60 tror jeg ) så er der ingen fare ved 22 LR.
Det jeg tænker er at andre kalibre med samme kuglevægt - men evt. højere hastighed kan bruges - da de jo ikke falder hurtigere fordi de har været oppe at vende lidt hurtigere en 22 LR.

Sig til hvis jeg er dum, men gerne med en pædagogisk forklaring.
Bobo ------ Igen uden billeder

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: hvilke kalibre kræver ikke kuglefang

Indlæg af Uldsok » 4. nov 2015, 21:51

Jeg regulerer skader og krager i villahaven med .22 luftgevær og skyder oftest i ca. 60-70 graders vinkel.
Står naboen og glor op i himlen og får haglet i øjet (20 graines), resulterer dette utvivlsomt i en alvorlig øjenskade

Det jeg dog er mest bange for er imidlertid hvis (når) haglet rammer en gren og skuddet rettes af

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: hvilke kalibre kræver ikke kuglefang

Indlæg af Rulab » 4. nov 2015, 22:02

Bobo skrev:Det jeg mener er at når man skyder op over et vist antal grader (60 tror jeg ) så er der ingen fare ved 22 LR.
Det jeg tænker er at andre kalibre med samme kuglevægt - men evt. højere hastighed kan bruges - da de jo ikke falder hurtigere fordi de har været oppe at vende lidt hurtigere en 22 LR.

Sig til hvis jeg er dum, men gerne med en pædagogisk forklaring.
Det er helt korrekt, hvis der skydes i en vinkel på minimum 65 grader fra vandret, så kan et 40 gran projektil ikke medfører alvorlig skade ved nedfald, medmindre et øje eller lign. rammes, men hvor mange procent af ens vågne tid står man og kigger op mod himlen.
Det er også korrekt som du skriver, at nedfaldshastigheden ikke afhænger af mundingshastigheden, men derimod af projektilets form osv.

Jeg kan dog ikke lige komme i tanke om hvad man kan skyde i 65 grader+, som en salonriffel ikke kan skyde. Du vil vel forhåbentlig ikke forsøge at skyde trækkende gæs i stor højde med riffel?

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: hvilke kalibre kræver ikke kuglefang

Indlæg af Krung » 5. nov 2015, 07:39

Bobo skrev:Det jeg mener er at når man skyder op over et vist antal grader (60 tror jeg ) så er der ingen fare ved 22 LR.
Det jeg tænker er at andre kalibre med samme kuglevægt - men evt. højere hastighed kan bruges - da de jo ikke falder hurtigere fordi de har været oppe at vende lidt hurtigere en 22 LR.
Det, der skal til for at projektilet kommer ned med mindre fart, er at projektilet skal være mindre aerodynamisk. Mere stump projektil som i flatnose, wadcutter eller lignende, er ikke så aerodynamisk. Lavere sectional density er også en mulighed. Det kan være større diameter men proportionalt set lavere vægt. Fx projektil lavet af noget med lavere massefylde, fx stål som i haglgeværer.

Sidste chance er et overstabiliseret projektil. Hvis projektilets næse altid peger i samme retning, fordi dens vinkelhastighed er for stor, så vil det komme ned med næsen pegende op ad. Et diablo luftgeværprojektil der kommer ned "baglæns" vil have væsentligt dårligere aerodynamik end på vej op. Jeg tror det bliver svært at ramme denne situation, da præcisionen vil lide under det og man så ikke burde bruge den kombination af pibe og hagl til jagt.

Eller skal man mon bruge Hornadys gamle projektiler med plastspids, som åbenbart smelter, og derved bliver så ubruglige at deres nye plastspids "changes everything"? :giggle:
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: hvilke kalibre kræver ikke kuglefang

Indlæg af Bobo » 5. nov 2015, 08:43

Simon-MS skrev:
Jeg kan dog ikke lige komme i tanke om hvad man kan skyde i 65 grader+, som en salonriffel ikke kan skyde. Du vil vel forhåbentlig ikke forsøge at skyde trækkende gæs i stor højde med riffel?
Det ville være næmmere kun af have et gevær med på jagt og så skifte ammonition efter behov. Jeg antager så det kan give problemer med samskydning når man bruger forskellige projektilvægte, men vi taler ikke voldsomt lange skudhold, for træerne vokser jo ikke ind i himlen
Den med gæssene er da også en mulighed :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: hvilke kalibre kræver ikke kuglefang

Indlæg af Rulab » 5. nov 2015, 08:57

Bobo skrev:
Simon-MS skrev:
Jeg kan dog ikke lige komme i tanke om hvad man kan skyde i 65 grader+, som en salonriffel ikke kan skyde. Du vil vel forhåbentlig ikke forsøge at skyde trækkende gæs i stor højde med riffel?
Det ville være næmmere kun af have et gevær med på jagt og så skifte ammonition efter behov. Jeg antager så det kan give problemer med samskydning når man bruger forskellige projektilvægte, men vi taler ikke voldsomt lange skudhold, for træerne vokser jo ikke ind i himlen
Den med gæssene er da også en mulighed :smile:
Det med sammenskydning kan vel langt hen af vejen løses med en klikfast kikkert.
Af ren nysgerrighed, er formålet noget i retning af at kunne skyde krager i træer mens man sidder efter dyr/ræv med en 222/223'er?

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: hvilke kalibre kræver ikke kuglefang

Indlæg af Bobo » 5. nov 2015, 09:25

ja formålet er netop alsidigheden og jeg har i forvejen fmj og sp som jeg skifter med afhængig af opgaven, men kragen skal ned på jorden før der er kugle fang og nogen gange sider den lige 15 meter over hovedet. Der har jeg anvendt haglløb på bbf hvilket jo også løser opgaven, men det andet kunne være sjovt hvis det virkede
Bobo ------ Igen uden billeder

Besvar