Ombygning af US Karabin

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Ombygning af US Karabin

Indlæg af HVK » 17. sep 2006, 23:46

En smule tilskyndet af Danpanik til at få fingeren ud og beskrevet mit næste projekt kommer her lidt tekst og starten på en føljeton.....

I sin tid var årsagen til at jeg tog mit jagttegn at jeg ville eje en US karabin - her 18 år senere har jeg den stadig. Karabinen har blandt mange danske jægere et dårligt ry - men i mine øjne er det mangel på forståelse for hvad den egentlig var designet til. Nemlig som en mellemting mellem en pistol og en maskinpistol. Og med mine erfaringer med alle tre dele gør den det fint..... :) Min egen karabin kan sætte hvert eneste skud inden for 7-8 cm med krigs ammo og åbne sigtemidler - det synes jeg er ok.

Jeg har i mange år ønsket mig en 9mm karabin til "plinking" - også for at give patronen en chance der er mere fair end i et 15cm løb på en pistol....

Derfor skal det selvfølgelig være på en M1 karabin lås. Det skal lige anføres at jeg har tilladelserne i orden til alt det jeg foretager mig.

Tankerne er:

- låsestol fra Inland
- bundstykke købt på en våbenmesse
- Lothar Walther løb - lidt længere end det originale og med gevind til en eventuel lyddæmper.
- skæfte er et sort plastic skæfte fra Buttler Creek
- magasin ved jeg ikke helt endnu. Måske ombygger jeg det originale selvom det er noget tyndt blik, eller bruger evt. et fra en pistol.
- Picatinny lignende rail siddende så lavt det er muligt (så det ikke giver problemer med udkastet)
- låsestol bedded foran og med en fast montage bagi
- pibe der ligger frit i den forreste del af skæftet
- polering af låsestol, bundstykke og aftræk for at forbedre funktionen
- åbning af bundstykke til at tage 9x19 og evt. kortning af udtrækker
- evt. letning af slæde og kortning af returfjeder - det må ses når den er skydende

Jeg vil lægge billeder på løbende af arbejdet - men hav tålmodighed - der kan gå uger..... :oops:

MVH
Henrik

PS: jeg mangler stadig følgende:
- en slæde
- montage beslaget til låsestolen i den bagerste del af skæftet
- bøjlen der samler skæftet og overskæftet foran
Vedhæftede filer
USkar.JPG
USkar.JPG (51.52 KiB) Vist 9785 gange

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Ombygning af US Karabin

Indlæg af Mapzter » 18. sep 2006, 00:07

HVK skrev: - magasin ved jeg ikke helt endnu. Måske ombygger jeg det originale selvom det er noget tyndt blik, eller bruger evt. et fra en pistol.
Du kunne f.eks. bruge et fra en 1911. De er rimeligt smalle, ca. 14x34 mm i 9mm.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Ombygning af US Karabin

Indlæg af HVK » 18. sep 2006, 07:45

Mapzter skrev:
HVK skrev: - magasin ved jeg ikke helt endnu. Måske ombygger jeg det originale selvom det er noget tyndt blik, eller bruger evt. et fra en pistol.
Du kunne f.eks. bruge et fra en 1911. De er rimeligt smalle, ca. 14x34 mm i 9mm.
Tak for buddet - ja og rimelig billige også......-) Jeg vil lige låne et og teste med....

/Henrik

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 30. sep 2006, 16:54

Så valgte jeg at give mig selv 1 times fritid på værkstedet - jeg skal jo videre med mit projekt. Og efter en arbejdsmæssig vanvittig uge er det rart at lave noget andet.

Siden sidst har jeg fået en slæde og en retur fjeder til projektet.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 30. sep 2006, 17:04

Det første jeg kastede mig over er at åbne bundstykket til at tage en 9mm patron. Den er ca. 0,85mm større i bunden end en 30 M1 patron. Bundstykket blev åbnet i drejebænken efter at være blevet rettet op med måleur.

Derudover blev løbet drejet lidt ned så det gamle gevind m.m. blev fjernet. Næste projekt er at lave løbet færdigt.

Jeg har besluttet mig for at bruge et SIG 210 mgasin da jeg tilfældigvis havde sådan et til at ligge.

Update kommer.....
Vedhæftede filer
IMG_3921.JPG
IMG_3921.JPG (21.17 KiB) Vist 9637 gange
IMG_3944.JPG
IMG_3944.JPG (73.6 KiB) Vist 9625 gange
IMG_3945.JPG
IMG_3945.JPG (39.89 KiB) Vist 9597 gange

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 25. dec 2006, 18:55

Det er længe siden at jeg har skrevet noget på mit projekt, og det kunne sikkert forlede nogen til at tro, at jeg ikke har lavet noget...... Og det har de ganske ret i .... <-: Jeg har brugt en del tid på arbejde på det sidste - og havde jeg brugt lige så lang tid på våben, ja så skulle jeg nok snart bygge til....

Nå men jeg har fået lavet lidt her i julen......
Vedhæftede filer
IMG_4199.JPG
Drejebænken med tilspænding - og digital kameraet i hånden. En farlig cocktail.....:-)
IMG_4199.JPG (53.13 KiB) Vist 9342 gange
IMG_4200.JPG
Løbet drejes ned til den rigtige diameter. Det bliver lidt tykkere end standard for at sikre stivhed¨på trods af det lidt større hul...
IMG_4200.JPG (73.03 KiB) Vist 9345 gange
IMG_4194.JPG
Løbsstumpen er blevet kortet ned og boret ud til at tage det nye 9mm løb
IMG_4194.JPG (65.46 KiB) Vist 9345 gange
IMG_4193.JPG
Nogen der kan gætte hvad dette er?
IMG_4193.JPG (63.01 KiB) Vist 9348 gange

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 25. dec 2006, 19:10

Jeg har også fået udskruet gascylinderen. Jeg fik lov at låne et gascylinder værktøj i Grønland (tak for det), men KAR98 foreslog at bruge en hammer og en messing dorn istedet. Det virkede kanont ;.;<


Løbet er ca. 1-5/100mm mindre end det borede hul i løbsstumpen - der skal være plads til lidt loddetin. Jeg bruger sølv 5% tror jeg den hedder...Jeg forventer at få den loddet i løbet af juleferien, men jeg skal ud og låne ilt og gas et sted....

Når løbet er loddet skal det afkortes i kammer enden og kammeret skal skæres. Det bliver ikke nemt, da man ikke kan få rivalen ind og ud af løbet mens det er fastmonteret. Så umiddelbart skal jeg skære lidt, skrue det på og måle, skrue det af og skære dybere osv..... En proces der har en stor risiko for at skære for dybt hvis man mister tålmodigheden. Der skulle vel ikke være nogen der havde en 9x19 "pull through" rival til at ligge? Det ville løse problemet. Løbet bliver omkring 50 cm langt hvilket er 5cm mere end oprindeligt. Der kommer naturligvis gevind ved mundingen. Jeg har ikke helt besluttet mig for hvilket endnu - måske noget 13x1. Er der noget der har sådan et sæt eller noget lignende til at ligge?

Når løbet er kamret er det meningen at geværet skal skyde sine første skud i en test opstilling. Dette uden at magasinet m.m. virker - men det kommer senere.

Låsestol og aftrækkerhus ligger hos en bøssemager der har en fræser til sin rådighed. jeg skal have fræst lidt ud i aftrækkerhuset til en skrue. Alt hvad der rasler kan ikke gave præcisionen, så låsestol og aftrækkerhus bliver skruet sammen i begge ender.

Jeg har siden fundet en slæde / ladegreb som jeg oprindelig manglede til projektet.

men jeg mangler stadig følgende:
- beslag monteret bagi skæftet hvor låsestolen hviler.
- fjeder der sidder i forreste del af skæftet
- beslag der holder skæfte og overskæfte sammen og som er monteret på løbet.
Har du noget af dette i overskud - så lig mig en PB.

Det var alt ! Jeg vil vende tilbage når jeg er kommet videre - måske til næste jul.....:-)
Vedhæftede filer
IMG_4204.JPG
Det færdige løb før lodning. Ved siden af ligger slæden til sammenligning af størrelsen.
IMG_4204.JPG (39.47 KiB) Vist 9331 gange
IMG_4202.JPG
Løbet er drejet ned til at passe ind i den gamle løbsstump
IMG_4202.JPG (66.22 KiB) Vist 9333 gange

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 25. dec 2006, 20:10

HVK skrev:Jeg har også fået udskruet gascylinderen. Jeg fik lov at låne et gascylinder værktøj i Grønland (tak for det), men KAR98 foreslog at bruge en hammer og en messing dorn istedet. Det virkede kanont ;.;<
Jeg har sådan en Piston-Nut liggende du må få hvis du vil have den. Du skal bare svejse den for enden at en skrutrækker eller lignende.
Vedhæftede filer
Piston_Nut.jpg
Piston_Nut.jpg (1.26 KiB) Vist 9314 gange
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 25. dec 2006, 20:13

Lycon skrev:
HVK skrev:Jeg har også fået udskruet gascylinderen. Jeg fik lov at låne et gascylinder værktøj i Grønland (tak for det), men KAR98 foreslog at bruge en hammer og en messing dorn istedet. Det virkede kanont ;.;<
Jeg har sådan en Piston-Nut liggende du må få hvis du vil have den. Du skal bare svejse den for enden at en skrutrækker eller lignende.
Det vil jeg meget gerne.... Du får en PB - det kunne være at du manglede noget....:-)

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 25. dec 2006, 21:08

Er der nogen der har en holdning til gashullet i sådan en 9mm? Skal det være større end i .30 for at få ledt mere gas ned - det er jo formentlig under et lavere tryk. Eller skal hullet være mindre for at få trykket op i forhold til det lavere tryk i piben med 9mm end med .30??? Jeg kan overbevises om begge udlægninger - men hvad for en holder?

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 25. dec 2006, 21:38

Tjæk ladetabellerne !

Mængde krudt i 9 mm sammenlignet med mængde i .30 karabin.

Og så skal du sikkert også omregne imellem de forskellige krudt-typer !

Prøv som gashullet er :) Du kan kun gøre det større <-:
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 25. dec 2006, 22:04

Danpanik skrev:Tjæk ladetabellerne !

Mængde krudt i 9 mm sammenlignet med mængde i .30 karabin.

Og så skal du sikkert også omregne imellem de forskellige krudt-typer !

Prøv som gashullet er :) Du kan kun gøre det større <-:
Ja nu er jeg jo ikke den store hjemme lader....:-) Men jeg kan selvfølgelig godt regne nogle forhold ud mellem to forskellige krudt vægte.... ;-) Nej nu er det jo sådan at jeg sætter et nyt løb i og derfor skal til at bore en ny gaskanal - så jeg kan jo selv bestemme.... Men hvis ikke jeg får nadre input starter jeg lidt mindre end standard...Men jeg tjekker lige et par ladetabeller.... <-:

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 25. dec 2006, 23:45

HVK skrev:Nej nu er det jo sådan at jeg sætter et nyt løb i og derfor skal til at bore en ny gaskanal - så jeg kan jo selv bestemme....
Sorry ! Det havde Jeg glemt :-)

US karabin er lidt svagere ladet end .357, ca 10 %, ( mht krudtladning og een specifik krudttype). Og 9 mm er endnu svagere.

Så jo, prøv med den oprindelige diameter for gas-hullet. Det kan ikke gå mere galt end at du skal bore det op :)
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

PHN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 16. okt 2006, 18:24
Geografisk sted: København
Been thanked: 5 times

US karabin fra .30 til 9mm

Indlæg af PHN » 26. dec 2006, 11:12

Da man efter Anden Verdenskrig havde ikke så få US Karabiner på lager, var der planer om at ompibe dem til 9mmP, bl.a. til bevæbning af politiet.
Det væsentligste problem, man stødte ind i, var dosering af gastrykket. Man eksperimenterede længe med det, men opgav til slut, antagelig fordi DISA så på det tidspunkt havde tegningerne klar til MP53 og den var nok billigere end materialepris og arbejdsløn til ændringen. Indtil MP53 blev leveret, brugte politiet så karabinerne i uændret form og kaliber.
Så HVK, det bliver interessant at se, hvorledes du klarer gastryksproblematikken ! Held og lykke med projektet !
PHN

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 26. dec 2006, 13:39

Et firma ved navn 'Iver Johnson' producerede angiveligt M1 i 9mm luger - så nogen har åbenbart løst problemet :cool:
Jeg har ikke fundet specs kun dette:
http://www.lcompanyranger.com/usweapons ... nepage.htm

Fra hvad jeg har kunnet læse mig til på nettet brugte den Browning Hi-power magasiner

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: US karabin fra .30 til 9mm

Indlæg af HVK » 26. dec 2006, 19:19

PHN skrev:Da man efter Anden Verdenskrig havde ikke så få US Karabiner på lager, var der planer om at ompibe dem til 9mmP, bl.a. til bevæbning af politiet.
Det væsentligste problem, man stødte ind i, var dosering af gastrykket. Man eksperimenterede længe med det, men opgav til slut, antagelig fordi DISA så på det tidspunkt havde tegningerne klar til MP53 og den var nok billigere end materialepris og arbejdsløn til ændringen. Indtil MP53 blev leveret, brugte politiet så karabinerne i uændret form og kaliber.
Så HVK, det bliver interessant at se, hvorledes du klarer gastryksproblematikken ! Held og lykke med projektet !
PHN: Tak for det....:-) Jeg var faktisk ikke klar over at man havde overvejet at ompibe dem til 9mm... Nogen ret kvalifiserede folk på et amerikansk forum mente jeg skulle ændre den til at skyde fra et åbent bundstykke. Men så synes jeg lidt af ideen går af det. Jeg er også spændt på om jeg kan løse det. Jeg har overvejet at jeg kan "skrue" på følgende parametre:

- lette slæden - det tror jeg faktisk er en god ide. Så er der mindre masse at accelerere op.
- Evt. udskifte gasstemplet med et nyt og længere der samtidig har mulighed for en længere vandring. Det tror jeg også kunne hjælpe til med at accelerere slæden op. Nu har den vel kun en vandring på 8-10mm.
- gas hullets størrelse
- reducering af kraften på returfjederen - men dette har jeg før prøvet på andre våben og er ofte en dårlig ide. En halvautomat kræver ofte en del retur kraft for at overvinde friktion, strippe en patron fra magasinet m.m. Så dette er nok kun til den sidste justering....

Men jeg skal nok poste mine erfaringer med data på gashuller, vægt på slæde m.m. Jeg forventer at køre ud og få loddet løbet i aften.

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Re: US karabin fra .30 til 9mm

Indlæg af Danpanik » 26. dec 2006, 21:19

HVK skrev: - Evt. udskifte gasstemplet med et nyt og længere der samtidig har mulighed for en længere vandring. Det tror jeg også kunne hjælpe til med at accelerere slæden op. Nu har den vel kun en vandring på 8-10mm.
Uden at Jeg skal gøre migselv til andet end 'halvstuderet bedreviden' :) , så er gas-stemplets opgave vel mest af alt bare at lukke låsen op, så en længere vandring giver vel ikke noget.

Har surfet lidt på tryk vedr. 9mm og .30 Karabin;

9mm i en 4" pibe ligger mellem 20 - 30.000 af de der Copper Units of Pressure, CUP.

.30 Karabin i en 20" pibe ligger mellem 30 til 40.000 CUP.

Så en hårdt pumpet 9mm, a'la AMA burde vel gøre jobbet ??

Når folk siger / skriver at de har haft problemer med at få en 9mm conversion til at fungere, så bør man vel tro dem :) men Jeg syntes da at du skulle prøve med 'standard indstillingerne' :mrgreen: og så senere file på gashullets størrelse og måske massen af genlade mekanismen. Men ligesom returfjederen har virkning på evnen til at skrælle en ny patron fra magasinet, så har massen af bundstykke + det jo også.

Men vi venter spændt på nyt :razz:
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 26. dec 2006, 21:44

Tak for dine tryk data Danpanik -ja en AMA burde kunne klare det. Min tanke med et gasstempel med en længere vandring var at den nemmere kunne accelerere slæden. En kort vandring ved et lavt tryk giver teoretisk en langsommere bevægelse af stemplet og dermed en mindre acceleration af slæden. Det kunne resultere i at den ikk efår kraft nok på til at overvinde returfjederen og at slæden ikke kommer langt nok tilbage til at låse bundstykket op. Et stmpel med en længere vandring kunne accelerere slæden op over et længere stykke og dermed give den hastighed nok til at overvinde returfjederen - og så den kom langt nok tilbage til at bundstykket lige nøjagtig låser op.

Men bare rolig. Jeg starter i standard indstilling. Og først derefter går jeg igang med at tune og eksperimentere. Nu vil jeg ud og lodde løbet sammen..... :cool:

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 31. dec 2006, 13:57

Nå, så kom der en update.....

Jeg er gået i stå omkring løbet. det gik ellers rigtig godt - måske FOR godt.... jeg besluttede mig for at lodde løbet inden i en stump af det gamle løb - dvs. hele trækket i at holde løbet på plads ligger i lodningen. For at få gods nok i den gamle del af løbet valgte jeg at dreje løbet ned til 13mm på den del der er inde i det gamle løb - og 16mm på den del der er udenfor.

Jeg er ikke bekymret for om den kan holde til trykket. Der er 2mm gods hvilket er helt fint til en 9X19. Men løbet bliver ikke ret stift i overgangen fra 13 - 16mm - og samtidig kan der opstå en kærv virkning. Så i værste fald kunne løbet vibrere fra hinanden - men om ikke andet ville det gå ud over præcisionen.

Så jeg har besluttet at ændre konstruktionen. Jeg vil istedet lave gevindet til at fastskrue piben som en del af piben. Jeg kan så nøjes med at lodde føringsskinner og gascylinder på løbet. Og da det nu ikke skal holde til trykket kan jeg bore dem langt tyndere - hvilket ved betyde mere gods hele vejen igennem løbet.... En træls konstatering - men sådan er det. Det er først når jeg nogengange står med delene i hånden at jeg kan se det ikke vil virke.... Havde jeg nu været ingeniør ville jeg kunne beregne det inden jeg startede drejebænken. Havde jeg været håndværker havde jeg vidst det på forhånd som ingeniøren kan regne ud..... :lol: Men nu er jeg ingen af delene - så må jeg om igen.....

Derkommer et nyt løb engang i januar - og det gamle går til et andet projekt jeg alligevel skulle have købt et løb til....

Siden sidst har jeg fået sat skrue i foran - for at samle låsestol og aftrækkerhus - Jeg skal hilse og sige at det virker !!! Nu sidder de sammen. Derudover har jeg boret en pinolskrue i for at optage slør i den bagerste del af låsestolen. Se billeder.
Vedhæftede filer
Detektor 005.jpg
M3 pinolskrue bagerst.
Detektor 005.jpg (11.92 KiB) Vist 9042 gange
Detektor 004.jpg
krue i forreste del af låsestolen. En neddrejet M6 ULC skrue.
Detektor 004.jpg (15.71 KiB) Vist 9042 gange
Senest rettet af HVK 31. dec 2006, 14:21, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 31. dec 2006, 13:59

Mens jeg venter på løbet er jeg gået i gang med at kigge på magasinet. Jeg bruger et SIG 210 magasin som jeg havde på lager. Se billeder og kommentarer:
Vedhæftede filer
01111.jpg
Det er det nye magasin isat - men hullet er for stort ! Der skal laves en &quot;filler block&quot; til at udfylde hullet og sørge for at magasinet ikke flytter sig.
01111.jpg (17.18 KiB) Vist 9045 gange
01211.jpg
Op på en håndtegning med det hele. Nej det er ikke lavet med AutoCad.....Det kan jeg godt - men dette er hurtigere og godt nok...:-)
01211.jpg (54.81 KiB) Vist 9033 gange
Detektor 007.jpg
Vinklen mellem magasin kroppen (hedder det det?) og bundpladen måles. Den skal være rigtig for at sikre at magasinet fungerer korrekt og ikke giver funk. fejl.
Detektor 007.jpg (51.57 KiB) Vist 9035 gange
Detektor 006.jpg
Jeg isatte det originale magasin for at se, hvor langt op den originale patron stikker. 6,5mm fra venstre side af låsestolen. Hvis den nye stikker for højt op bliver presset på bunden af bundstykket for stort. Hvis den ikke kommer højt nok op kan bundstyk
Detektor 006.jpg (45.65 KiB) Vist 9038 gange
Senest rettet af HVK 31. dec 2006, 14:41, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 31. dec 2006, 14:17

Jeg skal altså have lavet nogle klodser der svarer til detbålskraverede / røde område. Den forreste skal være hulet ud til Ø12 der er rundingen på forsiden af magasinet. Klodserne laver jeg en smule mindre så jeg kan justere lidt på dem. De bliver svejst fast i magasinskakten med en CO2 svejser.... Ja du læste rigtigt.... den kan bruges til andet end storebæltsbroer og gamle biler. Fordelen ved CO2 er at den brænder tingene godt igennem - og når det er sådan noget som en magasinskakt er der ingen fine fornemmelser. Man kunne bruge en Tig svejser - men jeg har ikke ret meget rutine, og så synes jeg at man nemt sliber / fræser svejsningen væk igen. Det skyldes nok min manglende rutine. Efter svejsning bliver magasinskakten fræst for at fjerne overskydende svejsning. Der kan godt komme en smule huller ved svejsning, men med argon / CO2 (Mison) gas og fuldstændig rene emner er det ikke så slemt.

Det var så langt jeg kome denne gang. Tirsdag kalder arbejdet - så mon ikke der går en måneds tid før jeg igen opdaterer projektet..... <-:

Godt nytår :razz:

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2906
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af Trotyl » 5. mar 2007, 14:10

HVK skrev: Det var så langt jeg kome denne gang. Tirsdag kalder arbejdet - så mon ikke der går en måneds tid før jeg igen opdaterer projektet.....
Jeg kan næsten ikke vente længere :)
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 5. mar 2007, 16:56

Ha, ha..... :) Takker - det kan jeg næsten heller ikke. Siden jeg startede på projektet har vi besluttet og sælge vores hus og bygge et andet. Det betyder, at alle de ting jeg IKKE havde fået færdig i de sidste par år - ja de SKULLE være færdige nu..... Egentlig utroligt, at de lister der har manglet i 1 år kan komme på på en weekend.... :neutral: Nå men nok om undskyldningerne.... De er ved at være færdige nu, så nu skal jeg til at lave nogle våben projekter... Jeg lover jeg nok skal tage mig sammen.... ;-)

Men hvis der er nogen der vil købe et hus med 60 m2 værksted og der kan godkendes til bøssemager værksted - så kan de jo lige lægge mig en PB..... :razz:

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Danpanik » 5. mar 2007, 18:24

Trotyl skrev:Jeg kan næsten ikke vente længere :)
Godt gået Trotyl, Jeg havde selv glemt projektet, men ikke dermed mistet interessen herfor <-:

Keep 'Stegegaflen' in his bottom :mrgreen:
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af HVK » 5. mar 2007, 21:28

Danpanik skrev:
Trotyl skrev:Jeg kan næsten ikke vente længere :)
Godt gået Trotyl, Jeg havde selv glemt projektet, men ikke dermed mistet interessen herfor <-:

Keep 'Stegegaflen' in his bottom :mrgreen:
Ja en gang "moderat fysisk pres" har ingen jo taget skade af...... :mrgreen:

Besvar