Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af C-X » 26. maj 2015, 12:31

Sort skrev:Jeg er klart for haglgeværer af en art specielt i byen.

Begrænset rækkevidde.
Begrænset gennemskud (buckshot)
Nem at betjene
Nem at ramme med
Vælter alt også veste, selv et par brystskud omkring traumeplader er rigeligt til at dø af indre blødninger eller i hvertfalt opføre sig ordentligt et par minutter.
Tilmed er der mulighed for ikke-dødelige pakker til modstanderen. :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Sort » 27. maj 2015, 00:16

C-X skrev:Tilmed er der mulighed for ikke-dødelige pakker til modstanderen. :thumbup:
Ja, selvom jeg måske er lidt skeptisk mht less lethal effekten i beanbags og gummikugler i fuld kaliber.
Egentligt er mindre gummikugler også noget værre nams, hvis de går ind i en folkemængde.

Men tazer rounds og peber kugler skulle man jo nok kunne få effekt ud af.

Måske det er bedst med aftageligt magasin, som det ser ud med håndteringen tror jeg rørmagasin vil blive opfattet som en slags terrorangreb i sigselv.
Det er også nemmere a hitte ud af hvad man har i kanonen når magasinerne har farvekode.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Scott » 27. maj 2015, 09:29

Jaa, den fuldautomatiske med tromlemagasin
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Holten101 » 27. maj 2015, 09:40

Alt i kaliber 12 har også en vist "præventiv" virkning;-)

Men....der er ikke den store tradition for anvendelse af haglvåben hos "regulære" politistyrker i Europa, og da slet ikke i DK. Desuden vil jeg tro at den slags våben....særligt med varierende ammunitionstyper, vil kræve mængder mere træning end mere velkendte våbentyper (MP5, M75, AR/M95 osv.). Vi kommer ikke til at se haglvåben udleveret som afløser for MP5'eren.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Sierra13 » 27. maj 2015, 11:19

Holten101 skrev:Alt i kaliber 12 har også en vist "præventiv" virkning;-)

Men....der er ikke den store tradition for anvendelse af haglvåben hos "regulære" politistyrker i Europa, og da slet ikke i DK. Desuden vil jeg tro at den slags våben....særligt med varierende ammunitionstyper, vil kræve mængder mere træning end mere velkendte våbentyper (MP5, M75, AR/M95 osv.). Vi kommer ikke til at se haglvåben udleveret som afløser for MP5'eren.

Cheers
Jeg tror tværtimod en Benelli M2/M3/M4 er lettere at bruge end MP5.
Plus den dag en betjent endelig skal skyde efter en bandit, og han har "bukkefeber" så er det helt sikkert nemmere at ramme med en håndfugl buckshots, end en MP5 hvor han har fået slået den på full auto. Hvis jeg husker rigtig sidder sikringen på MP5 så man i pressede situationer ofte kommer til at sætte den på fuld auto

Købmand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 135
Tilmeldt: 27. feb 2004, 10:38
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Købmand » 27. maj 2015, 13:14

end en MP5 hvor han har fået slået den på full auto. Hvis jeg husker rigtig sidder sikringen på MP5 så man i pressede situationer ofte kommer til at sætte den på fuld auto[/quote]

Det kan de ikke mer da den er blevet Grøn og lidt forlænget.
I en perfekt verden er alt skydning skatteyderbetalt.


købmand

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Sierra13 » 27. maj 2015, 13:18

Købmand skrev:end en MP5 hvor han har fået slået den på full auto. Hvis jeg husker rigtig sidder sikringen på MP5 så man i pressede situationer ofte kommer til at sætte den på fuld auto
Det kan de ikke mer da den er blevet Grøn og lidt forlænget.[/quote]

Super, har aldrig pillet på en politi MP5 nemlig. Så kunne ikke huske hvordan det var på deres

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Sort » 27. maj 2015, 15:43

Scott skrev:Jaa, den fuldautomatiske med tromlemagasin
Helst ikke, det er jo netop meningen at vi ikke skal hvae byen skudt i smadder hvergang nogen cykler i den gale side eller overvejer at købe en lommekniv.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Sierra13 » 27. maj 2015, 15:51

Sort skrev:
Scott skrev:Jaa, den fuldautomatiske med tromlemagasin
Helst ikke, det er jo netop meningen at vi ikke skal hvae byen skudt i smadder hvergang nogen cykler i den gale side eller overvejer at købe en lommekniv.
Des flere skud man har til rådighed, des mere gavmild er man som oftest med dem :biggrin:
Og Des hurtigere de kan skydes af, des mere gavmild bliver man med dem :fun:

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27. okt 2008, 22:44
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af BasicReality » 2. jun 2015, 22:55

Morten273 skrev:
Holten101 skrev:Alt i kaliber 12 har også en vist "præventiv" virkning;-)

Men....der er ikke den store tradition for anvendelse af haglvåben hos "regulære" politistyrker i Europa, og da slet ikke i DK. Desuden vil jeg tro at den slags våben....særligt med varierende ammunitionstyper, vil kræve mængder mere træning end mere velkendte våbentyper (MP5, M75, AR/M95 osv.). Vi kommer ikke til at se haglvåben udleveret som afløser for MP5'eren.

Cheers
Jeg tror tværtimod en Benelli M2/M3/M4 er lettere at bruge end MP5.
Plus den dag en betjent endelig skal skyde efter en bandit, og han har "bukkefeber" så er det helt sikkert nemmere at ramme med en håndfugl buckshots, end en MP5 hvor han har fået slået den på full auto. Hvis jeg husker rigtig sidder sikringen på MP5 så man i pressede situationer ofte kommer til at sætte den på fuld auto
Har skudt med MP5 i Afghanistan, og det er nok det mest kontrollerbare våben jeg nogensinde har betjent. Du kunne nok skyde den med en hånd fuld automatisk og stadig sende kuglerne nogenlunde den retning de skal.

Ved ikke hvorfor folk (ikke kun dig) har den ide at det er nemt at ramme med kal 12 buckshot?
Spredningen er ikke nødvendigvis særligt stor på korte afstande, og i buckshot er der typisk et sted imellem 8-12 projektiler, så det er ikke fordi du plaster et kæmpe område.

Du skal lave sigtede skud ligesom alt andet. Din skudkadence er så ovenikøbet uden overdrivelse i omegn af 10x langsommere end MP5'ern, den magasin kapacitet er under 1/3 osv. osv.

Pumpguns kan aldrig erstatte automat våben, de kan dog supplere i visse særlige situationer.
Grunden til at de er så udbredt i USA er at de er billige, og de har en væsentligt større virkning og effekt end deres pistoler.

Et skud på tasken så kan en pumpgun vel købes for 200-300 dollars i USA. I den anden ende har vi MP5'er som nok ligger over en tusse og det samme med AR's. Så det nemt at se hvorfor det bliver pumpguns når hundredetusindvis af betjente skal udstyres.

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Kode1303 » 30. jun 2015, 21:30

Politiet flasher de tunge våben ved masseslagsmål i gettoen i dag:
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (56.53 KiB) Vist 9505 gange
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Dahl78
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 545
Tilmeldt: 12. apr 2009, 14:57
Interesser: Historie/Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 18 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Dahl78 » 30. jun 2015, 22:09

Kode1303 skrev:Politiet flasher de tunge våben ved masseslagsmål i gettoen i dag:
det er vel den mundering man skal have i dagens danmark for at føle sig tryg
Bjarne er et fedt navn

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af dksith » 30. jun 2015, 23:23

Så må man da håbe de kan finde ud af at betjene dem vis det skulle komme dertil... :biggrin:

Købmand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 135
Tilmeldt: 27. feb 2004, 10:38
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Købmand » 30. jun 2015, 23:50

Ja efter 5 dage på HJV skolen er de klare :biggrin: eller måske ikke ??. har i set hvor tykke de nye væste de har fået
I en perfekt verden er alt skydning skatteyderbetalt.


købmand

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 243
Tilmeldt: 11. okt 2008, 10:14
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 6 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Corysan » 1. jul 2015, 10:27

Købmand skrev:Ja efter 5 dage på HJV skolen er de klare :biggrin: eller måske ikke ??. har i set hvor tykke de nye væste de har fået
Ja den gik så hen over hovedet på mig, hvor kommer hjemmeværnet ind i en tråd om Politiets våben?
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Lasse68 » 1. jul 2015, 10:43

Corysan skrev: Ja den gik så hen over hovedet på mig, hvor kommer hjemmeværnet ind i en tråd om Politiets våben?
Mon ikke det er fordi politiet bruger skolens faciliteter. Det ville ikke være første gang HVS blev brugt af andre myndigheder.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Superliga » 1. jul 2015, 14:42

Kode1303 skrev:Politiet flasher de tunge våben ved masseslagsmål i gettoen i dag:
Ja M/10 med alt hvad hjertet kan begære af Magpul grej, så de kan være ekstra krads :moon:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Elbæk » 1. jul 2015, 17:09

Jeg håber virkelig at de har modtaget en betryggende grad af efteruddannelse på M10, som gør at de forstår forskellen på at affyre en 9 mm og en 5.56 i tættere bebyggede områder - især hvis det er hærens spidsskarp de har i magasinerne.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af dksith » 1. jul 2015, 17:12

Elbæk skrev:Jeg håber virkelig at de har modtaget en betryggende grad af efteruddannelse på M10, som gør at de forstår forskellen på at affyre en 9 mm og en 5.56 i tættere bebyggede områder - især hvis det er hærens spidsskarp de har i magasinerne.

tror ik det er fmj de har i deres våben i hvert fald ikke deres pistoler, men ja gir dig ret...

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Elbæk » 1. jul 2015, 17:14

dksith skrev:
Elbæk skrev:Jeg håber virkelig at de har modtaget en betryggende grad af efteruddannelse på M10, som gør at de forstår forskellen på at affyre en 9 mm og en 5.56 i tættere bebyggede områder - især hvis det er hærens spidsskarp de har i magasinerne.

tror ik det er fmj de har i deres våben i hvert fald ikke deres pistoler, men ja gir dig ret...
Så vidt jeg er orienteret anvender politiet fuldkappet ammunition i deres MP5 - så det er ikke så svært at forestille sig at de også kunne finde på at gøre det i M10.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af dksith » 1. jul 2015, 17:18

Det er denne type politiet bruger i deres tjeneste våben, men deres mp5 ved jeg ikke lige....
Vedhæftede filer
Politiets_9mm_ammunition.jpg
Politiets_9mm_ammunition.jpg (4.47 KiB) Vist 9325 gange

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af HappyNanoq » 1. jul 2015, 17:41

Syntes de skulle have en AR15-platform med en .50Beowulf upper, måske med ekspanderende. Hehe.

Har ikke den store fidus til .223Rem/5.56, men det er en personlig ting jeg ikke gider gå dybere i :)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Kalthoff » 1. jul 2015, 18:40

Vi så jo ibfm. "krudttønde episoden" i vinters at de enkelte politikredse de seneste år har oprettet de såkaldte "reaktionspatruljer" som trænes til et taktisk niveau et sted midt mellem normale politibetjente og AKS. Disse er så bl.a. bevæbnet med m/10 rifler. Det fremgik ikke klart om det kun er disse særligt trænede betjente samt AKS der har adgang til m/10 rifler.

Umiddelbart lyder ideen med at et større antal betjente får en taktisk og våbenhåndterings mæssig træning på et højere niveau jo netop som det der skal til for at undgå tragiske uheld pga. manglende træning. Så det må jeg hilse velkommen.

Jeg er dog lidt nysgerrig på valget af våben og kaliber.

Hvad er fidusen ved en m/10 riffel og 5,56x45/.223 til politiarbejde frem for MP-5 9x19?

Hvordan er hensynet til uskyldig 3. part der måtte befinde sig i nærheden, ved m/10 5,56x45 i forhold til MP-5 9x19?

I jagtlige sammenhænge får vi jo at vide at .223 afviger fra kursen bare den strejfer et græsstrå.

Har valget noget at gøre med at man ønsker en bedre virkning mod skudsikre veste og lignende?

Er politiets våben kastreret til halv-auto?

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af dksith » 1. jul 2015, 18:48

Tror det er fordi at mp5 9mm ikke er særlig stabil i kamp øjemed og heller ikke går igennem en skudsikker vest... Og en 223 er vel også længere rækkende end en 9mm...

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Elbæk » 1. jul 2015, 19:18

dksith skrev:Tror det er fordi at mp5 9mm ikke er særlig stabil i kamp øjemed og heller ikke går igennem en skudsikker vest... Og en 223 er vel også længere rækkende end en 9mm...
Du finder, jfr. alle jeg kender som har skydetid med en, få automatiske våben som er mere driftstabile end en MP5, men ligesom med alle våben gælder det at hvis de ikke vedligeholdes og hvis man ikke har en forsvarlig grad af træning med dem, så kan de fejle - at 9 mm godt kan komme til kort overfor veste er så til gengæld korrekt.

Jfr. Wikipedia anvender politiet Action 3 i deres USP Compact og standard fuldkappet i MP5; https://da.wikipedia.org/wiki/Politiet#Skydev.C3.A5ben

Jeg mener at der er noget symbolsk forkert i at udstyre politiet med våben magen til forsvarets, men kan godt se at det, rent økonomisk og praktisk, giver mening.

En mere regulær bekymring er, for mig, dog stadig om man blot har udleveret standard fuldkappet 5.56 ammunition, ladet betjentene tømme et par magasiner på skydebanen og derudover ikke forklaret dem hvad den reelle praktiske forskel er på den 9 mm de er vant til og 5.56.

Endvidere kunne jeg godt tænke mig at vide om der skal et særligt forventet trusselsniveau til før politiet vælger M10 frem for MP5 - eller om politiets anvendelse af M10 skal ses som en generelt opgradering af politiets ildkrat, uanset situationen?
Lige nu virker det som om at brugen af M10 er hængt op på politiets nye auktionspatruljer - som er tænkt som "the missing link" mellem den alm. politimand og AKS (både hvad angår udstyr og træning). Disse patruljer er under kommando af vagtchefen og indgår i politiets alm. kørende beredskab - og det må derfor anses for at være sandsynligt at M10 er deres faste bevæbning.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar