Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af PSindrup » 24. mar 2015, 10:37

Hej alle

Fra min tid i forsvaret, hvor jeg skød rigtigt meget med riffel, er jeg slet ikke i tvivl om at liggende skydning med fast anlæg er den skydestilling jeg skyder suverænt bedst med, så derfor undrer det mig at der er flere der ikke benytter den skydestilling til riffelprøven.

http://www.jaegerforbundet.dk/page1094.aspx

Hvilken skydestilling brugte du til riffelprøven, og hvorfor?

Peter

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Senserazer » 24. mar 2015, 10:43

Efter min mening skulle riffelprøven helst være en formsag, fordi man er træfsikker nok med sin riffel i forvejen, så jeg ville vælge liggende skydestilling med fast underlæg, bare for at være 110% sikker. Jeg tænker at de, som vælger eksempelvis siddende skydestilling, gør det fordi det måske minder mere om en reel jagtsituation? :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af C-X » 24. mar 2015, 10:44

Tror faktisk at alle var liggende, på det hold jeg var til prøve med. Brugte en "udstoppet" rygsæk. Man kan lige så godt gøre det let for sig selv.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Købmand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 135
Tilmeldt: 27. feb 2004, 10:38
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Købmand » 24. mar 2015, 10:44

Skød ligne de sad indenfor en 5 men jeg har osse skudt mange skud så det var som forventet. det var en søndag så der var skudt 24 skud onsdag Torsdag og Fredag sådan bare lige for at være sikke.
I en perfekt verden er alt skydning skatteyderbetalt.


købmand

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Lasse68 » 24. mar 2015, 10:51

Langt de fleste skyder også liggende til riffelprøven MEN....

...Det er ikke så tit du skyder liggende når du er på jagt. Græs, tuer, jordvolde o.lign. har det med at genere for udsynet. Derfor er det måske mere relevant at træne med skydestok eller anden støttet skydestilling.

Min holdning er dog helt grundliggende at indtil man har bestået riffelprøven, så er det prøven man træner til. Når så prøven er i hus kan man begynde at træne andre skydestillinger.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Sierra13 » 24. mar 2015, 10:52

Jeg tog en meget lille rygsæk og fyldte med ærteposer/risposer, og brugte den til anlæg, til liggende skydning.
Grunden til liggende skydning med så godt anlæg, er jo selvfølgelig det er det mest sikre, og hvor man næsten altid vil lave den bedste skydning

Tilgengæld så tog manden lige ved siden af mig, alle 6 skud fritstående....

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Kleth » 24. mar 2015, 10:53

Det er så godt at kunne mere end een skydestilling.
Fruen havde lånt mine støtteben, så jeg havde lagt an på at en taske som anlæg, men den var for lav til den skydebane så jeg endte med at skyde frit liggende. Jeg har aldrig brugt støtteben eller taske som anlæg på jagt, derimod skydestok, anlægsbøjle og frie skydestilliner med og uden remstøtte.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af 308 W » 24. mar 2015, 10:57

Liggende med Bipod, 6 træffere.

Sendt fra min D5803

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af SKBHunter » 24. mar 2015, 11:02

Jeg skød liggende ligesom de 5 andre skytter til min prøve.

Jeg er enig i, at liggende skydestilling sjældent vil kunne bruges til praktisk jagt, men nu er riffelprøven jo heller ikke praktisk jagt! Jeg trænede liggende indtil jeg havde bestået riffelprøven, og derefter trænede jeg skud med skydestok og helt uden anlæg.

Hvis du har skudt en del tidligere, så burde riffelprøven være en ren formssag for dig!

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 706
Tilmeldt: 26. aug 2010, 22:45
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 67 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Allan3 » 24. mar 2015, 11:07

Skød liggende med Bipod, og alle 6 sad pænt i en lille gruppe :-)

SeanLuki
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 22. mar 2009, 18:48
Interesser: Jagt, skydning, friluftsliv
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af SeanLuki » 24. mar 2015, 11:26

Liggende skydestilling og brugte benene på en jagtstol som støtte... Ingen grund til at gøre livet mere besværligt for sig selv... Dog bruger jeg stort set kun den skydestilling når jeg kontrollerer indskydningen på min riffel, da jeg aldrig har kunnet bruge den i reelle jagtsituationer. Jeg træner oftest siddende/knælende med en tobenet skydestok.
FX-2000 5,5mm m. 3-9x40 Nikko Stirling
Anshütz 1416 lux 22. LR m 3-9x40 Nikon Prostaff EFR
Zafer O/U 12/76
Schultz & Larsen Classic 308. m. 3-12x56 Burris Four X & S&L Superdome dæmper

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af PSindrup » 24. mar 2015, 11:38

Tak for alle de gode svar, som bekræfter mine tanker om skydestilling.

På den anden side, så kan det undre mig at man tillader liggende skydestilling med fast underlag til prøven, da den jo ikke kan siges at være særlig jagtrelevant.

Jeg syntes også at en cirkel på 20 cm i diameter er meget stor.
Hvis jeg i dag kan skyde bare tilnærmelsesvis så godt som i min tid i forsvaret, så bør seks skud alle falde indenfor 5-7 cm, med liggende skydestilling og fast anlæg.

Kunne I vise mig nogle eksemper på nogle af de skydestokke I bruger til jagt og ikke kun på skydebanen?

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af C-X » 24. mar 2015, 11:57

Liggende skydestilling er skam ganske stadig ganske relevant. Den er bare ikke så ofte anvendt praktisk, under danske forhold.

Jeg har rodet med lidt forskellige skydestokke. En kort hjemmebakset 2-ben, lavet af to pinde sat sammen med et søm. Fin til siddende skydning.

En 3-ben lavet af 3 grønne "plantepinde" fra et byggemarked, samlet øvers med noget gummislange. Udemærket til prisen, nogenlunde stabil og det er muligt at indstille den i højden og benene individuelt.

Senest kom der er en teleskopisk 3-ben til jul, fra min langhårede :Hug:
En Primos Trigger Stick. Den er jeg godt nok glad ved. Jeg har dog kørt noget sort camoutape på nederste del at teleskobbenene, da de larmer en del ved kontakt med alt muligt og de er belagt med noget overfladebehandling, der virker som en "diamantfil light". Den kan jeg kun anbefale, omend den koster en tusse.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Sierra13 » 24. mar 2015, 12:01

PSindrup skrev:Tak for alle de gode svar, som bekræfter mine tanker om skydestilling.

På den anden side, så kan det undre mig at man tillader liggende skydestilling med fast underlag til prøven, da den jo ikke kan siges at være særlig jagtrelevant.

Jeg syntes også at en cirkel på 20 cm i diameter er meget stor.
Hvis jeg i dag kan skyde bare tilnærmelsesvis så godt som i min tid i forsvaret, så bør seks skud alle falde indenfor 5-7 cm, med liggende skydestilling og fast anlæg.

Kunne I vise mig nogle eksemper på nogle af de skydestokke I bruger til jagt og ikke kun på skydebanen?

Peter
Jeg har skudt meget vildt i liggende skydestilling, så jeg synes da den er rimelig jagtrelevant

Jeg har nok en fordeling på 40% liggende, 40% siddende, 20% stående. Hvis vi kun ser på jagt, med riflede våben
Problemet kan være at få kuglefang. Men om man sidder eller står ændre ikke ret meget på kuglefanget. Men "faren" ved at ligge ned, kan være at man nærmest skyder op ad.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af PSindrup » 24. mar 2015, 12:05

Morten273 skrev:
PSindrup skrev:Tak for alle de gode svar, som bekræfter mine tanker om skydestilling.

På den anden side, så kan det undre mig at man tillader liggende skydestilling med fast underlag til prøven, da den jo ikke kan siges at være særlig jagtrelevant.

Jeg syntes også at en cirkel på 20 cm i diameter er meget stor.
Hvis jeg i dag kan skyde bare tilnærmelsesvis så godt som i min tid i forsvaret, så bør seks skud alle falde indenfor 5-7 cm, med liggende skydestilling og fast anlæg.

Kunne I vise mig nogle eksemper på nogle af de skydestokke I bruger til jagt og ikke kun på skydebanen?

Peter
Jeg har skudt meget vildt i liggende skydestilling, så jeg synes da den er rimelig jagtrelevant

Jeg har nok en fordeling på 40% liggende, 40% siddende, 20% stående. Hvis vi kun ser på jagt, med riflede våben
Problemet kan være at få kuglefang. Men om man sidder eller står ændre ikke ret meget på kuglefanget. Men "faren" ved at ligge ned, kan være at man nærmest skyder op ad.
:thumbup:

Som det måske kan forstås af mit indlæg, så har jeg ikke selv været på riffeljagt endnu, men jeg havde svært ved at forestille mig at kan kunne indtage en liggende skydestilling og både få fri skudbane og et sikkert kuglefang - men der tog jeg åbenbart fejl. :oops:

Peter

Brugeravatar
Sako75
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 980
Tilmeldt: 18. okt 2004, 21:28
Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Sako75 » 24. mar 2015, 12:06

Stående med fuldt hus :blink:
Har aldrig rigtigt set formålet i den prøve da jeg ikke mener den gør folk til bedre riffelskytter. Vil man kunne ramme ordenligt med en riffel er det træning der gør det og ikke en meget simpel riffelprøve...
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Sierra13 » 24. mar 2015, 12:09

PSindrup skrev:
Morten273 skrev:
PSindrup skrev:Tak for alle de gode svar, som bekræfter mine tanker om skydestilling.

På den anden side, så kan det undre mig at man tillader liggende skydestilling med fast underlag til prøven, da den jo ikke kan siges at være særlig jagtrelevant.

Jeg syntes også at en cirkel på 20 cm i diameter er meget stor.
Hvis jeg i dag kan skyde bare tilnærmelsesvis så godt som i min tid i forsvaret, så bør seks skud alle falde indenfor 5-7 cm, med liggende skydestilling og fast anlæg.

Kunne I vise mig nogle eksemper på nogle af de skydestokke I bruger til jagt og ikke kun på skydebanen?

Peter
Jeg har skudt meget vildt i liggende skydestilling, så jeg synes da den er rimelig jagtrelevant

Jeg har nok en fordeling på 40% liggende, 40% siddende, 20% stående. Hvis vi kun ser på jagt, med riflede våben
Problemet kan være at få kuglefang. Men om man sidder eller står ændre ikke ret meget på kuglefanget. Men "faren" ved at ligge ned, kan være at man nærmest skyder op ad.
:thumbup:

Som det måske kan forstås af mit indlæg, så har jeg ikke selv været på riffeljagt endnu, men jeg havde svært ved at forestille mig at kan kunne indtage en liggende skydestilling og både få fri skudbane og et sikkert kuglefang - men der tog jeg åbenbart fejl. :oops:

Peter
Det handler meget om det område hvor man har jagt.
Jeg har været med et sted et par gange, hvor stedet nærmest var en stor dal/gryde. Så man kunne ligge oppe på toppen af dalen, og så skyde ned i dalen.

Der hvor jeg har jagt nu, ville det næsten være umuligt at ligge ned og skyde. Grundet dårlig kuglefang og høj beplantning.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Lasse68 » 24. mar 2015, 12:12

Riffelprøven er vel heller ikke indført for at gøre alle til bedre skytter. Den skal vel egentlig bare sikre at de ringeste skytter, der ikke engang har indskudt deres gevær, ikke kommer ud på jagt.

Man skal som riffeljæger kende sine begrænsninger og ikke afgive usikre skud. For nogle er det max 50 meter, med skydestok, og til et dyr der står helt stille med siden til. Andre skyder gerne på meget længere afstande og også til dyr der bevæger sig. Det er vel op til den enkelte hvor meget man vil dygtiggøre sig, så længe man ikke konstant kimer sweisshunderegistret ned.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af PSindrup » 24. mar 2015, 12:23

Lasse68 skrev:Riffelprøven er vel heller ikke indført for at gøre alle til bedre skytter. Den skal vel egentlig bare sikre at de ringeste skytter, der ikke engang har indskudt deres gevær, ikke kommer ud på jagt.

Man skal som riffeljæger kende sine begrænsninger og ikke afgive usikre skud. For nogle er det max 50 meter, med skydestok, og til et dyr der står helt stille med siden til. Andre skyder gerne på meget længere afstande og også til dyr der bevæger sig. Det er vel op til den enkelte hvor meget man vil dygtiggøre sig, så længe man ikke konstant kimer sweisshunderegistret ned.
:goodpost:

Til den riffelprøve der vises i videoen er der en der kun sætter 3 (meget spredte) skud indenfor cirklen på 20 cm i diameter - liggende og med fast anlæg - og jeg fatter ikke hvordan man kan skyde SÅ dårligt, og samtidig få sig selv til at gå op til riffelprøve. :???:

Peter

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Krung » 24. mar 2015, 12:23

Langt de fleste tager prøven i liggende stilling.

Der er nogen, der træner eller tager prøven siddende, men de gør det fordi de ikke kan komme ned i liggende stilling. Det kan skyldes gigt, motorik eller overvægt.

Der er sikkert også nogen, der ikke kan lide at skyde liggende, men så skulle de ikke have valgt så stor en kaliber :fun:
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Lassescout » 24. mar 2015, 14:50

Jeg skød alle skud liggende med fast anlæg på en rygsæk fuld at tøj. Det ville have været blæret at skyde fritstående, men som andre er inde på, så var opgaven at bestå prøven, ikke at blære sig.

For resten tror jeg, at det ville være endnu mindre relevant for mig at skyde fritstående end at skyde liggende. Der går godtnok mange år imellem at jeg skyder fritstående til vildt, men det forekommer da på en enkelt drivjagt en gang imellem. I Grønland var bevoksningen så lav, så jeg næsten altid kunne skyde liggende med bipods eller med fast anlæg på en klippeblok, og i Sverige skyder jeg fra skydestok eller tårn/stige.

Jeg har lavet en 4-benet skydestok af plantepinde fra byggemarkedet. Det er lidt noget rasleværk at gå med, men den er klippestabil at skyde fra. Jeg køber nok en Viper Flex 4 benet en gang, den er både god at gå med og at skyde fra, og den gør efter min mening stående skydning så meget bedre end med både 1-2 og 3-benet skydestok.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Swift
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 322
Tilmeldt: 20. sep 2005, 18:47
Geografisk sted: Den jyske hede
Has thanked: 2 times
Been thanked: 82 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Swift » 24. mar 2015, 14:53

Jeg oplevede for et par år siden – til en riffelprøve – at en af riffelprøvedeltagerne skød fritstående til bukkeskiven.

Umiddelbart tænkte man: ”Han må være en som har styr på tingene, når man - som han gjorde - vælger den mest usikre skydestilling der findes!!! Men hvor herre bevares!!…. Skuddene sad spredt ud over hele skiven.

Det var sku da godt at vi fik ham sorteret fra, inden han blev sluppet ud i den frie natur. – Klaphat!!! :evil:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af HappyNanoq » 24. mar 2015, 15:14

Har også altid kunnet bevæge mig et sted hen hvor liggende skydning var muligt.
Det har jeg sat som et "krav" til mig selv, at jeg vil gøre skuddet så træfsikkert som muligt - også på trods af at jeg måske ikke har tid før det forsvinder, eller at jeg risikerer at blive opdaget. Syntes bare at jeg skylder dyret at gøre mit absolut bedste, og trods bulb-stævn (andre kalder det ølmave) så har det altid været muligt at finde et sted indenfor rimelig afstand, til at muliggøre et liggende velunderstøttet skud.

Har faktisk aldrig brugt siddende eller stående til andet end skiveskydning, så hut jeg lige hvisker. (med riffel naturligvis)


Så min jagtrelevante skydestilling vil med 99% sikkerhed være liggende skydning. :sniper:
Ellers tager jeg bare ikke skuddet, hvis det ikke er optimalt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af TheDarkSide » 24. mar 2015, 16:32

Jeg tog prøven liggende med en rygsæk som anlæg. Meget stabilt. Sådan gjorde alle andre også på holdet tror jeg.

På jagt skyder jeg nok 50 % liggende med bipod, 25 % siddende med bipod eller kort tobenet skydestok, 20 % stående fra skydestok (mest 4-benet), 2,5 % fritstående og 2,5 % fra skydestige (jeg har skudt 3 eller 4 stykker vildt fra skydestige og ca. lige så mange fritstående).
Liggende og siddende er klart de mest anvendte skydestillinger på jagt i DK for mit vedkommende.

Et luftgevær eller en salonriffel er i øvrigt genial til at øve mærkelige, improviserede skydestillinger. Jo flere skydestillinger man lærer jo flere chancer kan man udnytte på jagt. Bare det at kunne afgive et hurtigt skud med anlæg op af et træ eller et fritstående skud uden tøven, der kan træffe en lerdue på 50 meter kan være guld værd i forbindelse med en anskydning.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Hvilken skydestilling benyttede DU til riffelprøven?

Indlæg af Kalthoff » 24. mar 2015, 17:15

Til prøven skød jeg liggende med støtte på en taske med en hårdt sammenpresset sovepose indeni. De øvrige til prøven skød alle liggende, enten med bipods eller over tasker.

Ud af 8-9 til prøven var der 2 der dumpede. En dumpede både på sikkerhed og på kun at have 4 træf, en anden dumpede på for få træf (som så til gengæld sad i sidemandens skive). Vi der bestod kunne så sammenligne grupper, der var klart nogle der var bedre end andre.

Prøven fungerer som et filter der frasorterer dem der ikke tager riffelskydning seriøst. For at bestå skal man have både indskudt sigtemidlerne og trænet med riflen. Dem der tror riffelskydning bare er peg-og-klik, dumper.

Liggende skydestilling med støtte er vel jagtligt relevant nok. På jagt skyder man jo alle mulige stillinger afhængigt af egne evner og terrænets beskaffenhed.

Det er klart man ikke skyder liggende på en flad pløjemark, men det kan man godt gøre hvis man skyder ned i f.eks. en smeltevandsslugt eller en grusgrav etc. eller man skyder i mere goldt og kuperet terræn.

Besvar