Hvad er bedst,"hvide" eller kobber farvede projektilkapper?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
MAJOREN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 23. mar 2014, 16:27
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 4 times

Hvad er bedst,"hvide" eller kobber farvede projektilkapper?

Indlæg af MAJOREN » 22. mar 2015, 17:14

Hej NVFere,
Som overskriften siger så har jeg undret mig over forskellen og hvorfor feks Norma lavede nogle kalibre med den ene slags mens andre fik den anden type,ballistik,pris eller mode? nogen der kan fortelle noget om dette?

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Hvad er bedst,"hvide" eller kobber farvede projektilkapp

Indlæg af CFR » 22. mar 2015, 18:16

Forskellige projektilfabrikanter bruger forskellige farver plastspidser, og nogle bruger forskellige farver til at betegne kaliberen. Her er lige et par eksempler frit efter hukommelsen:

Hornady - Altid røde spidser på f.eks Interbond, GMX, V-Max og A-Max mfl.
Barnes - Altid blå spidser på TTSX
Swift: Sorte spidser
Nosler - Hvide spidser på Accubond, mørkegrønne spidser på E-Tip og kaliberspecifik farve på deres Ballistic Tip:

.22: Orange
.243: Lilla
.25: Lyseblå
6,5 mm: Brun
.270: Gul
7 mm: Rød
.30: Grøn
8 mm: Mørkeblå

Der er sikkert endnu flere farver fra endnu flere producenter, men der er ikke nogen overordnet idé med hele farveladen.


Christian

Brugeravatar
MAJOREN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 23. mar 2014, 16:27
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad er bedst,"hvide" eller kobber farvede projektilkapp

Indlæg af MAJOREN » 22. mar 2015, 19:36

CFR skrev:Forskellige projektilfabrikanter bruger forskellige farver plastspidser, og nogle bruger forskellige farver til at betegne kaliberen. Her er lige et par eksempler frit efter hukommelsen:

Hornady - Altid røde spidser på f.eks Interbond, GMX, V-Max og A-Max mfl.
Barnes - Altid blå spidser på TTSX
Swift: Sorte spidser
Nosler - Hvide spidser på Accubond, mørkegrønne spidser på E-Tip og kaliberspecifik farve på deres Ballistic Tip:
Tak for din respons :smile: men det er selve projektil-kappens metal jeg mener, nogle ligner stål mens andre ligner kobber selvom jeg formoder de alle er en form for kobber legering! og det forkommer mig at "stål" kapperne var mere udbredt tidligere en idag.
.22: Orange
.243: Lilla
.25: Lyseblå
6,5 mm: Brun
.270: Gul
7 mm: Rød
.30: Grøn
8 mm: Mørkeblå

Der er sikkert endnu flere farver fra endnu flere producenter, men der er ikke nogen overordnet idé med hele farveladen.


Christian

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Hvad er bedst,"hvide" eller kobber farvede projektilkapp

Indlæg af Mapzter » 22. mar 2015, 19:52

Det "hvide" er sikkert en nikkel-belægning.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hvad er bedst,"hvide" eller kobber farvede projektilkapp

Indlæg af Raptor357 » 22. mar 2015, 20:05

Der finder forskellige typer kappe
Mest udbredt er en legering af kobber og zink
det kan man give en nikkel overflade som er blank som et spejl. jeg føler mig sikker på at det kun er for syns skyld.
Man kan coate det med molybdæn så får de en blank grålig overflade som kan blive nærmest sort og mat efter nogen tid.
Kappen kan være af stål som er belagt med kobber, tombak eller noget helt andet.
så er det homogene projektiler. dem har jeg set i kobber, messing og hvidgods/glidemetal. alt dette kan også belægges med de oven nævnte ting.

Jeg er selv ny til coating og jeg coater pt. alt med molybdæn, jeg syntes der sidder mindre snavs i piben og specielt med barnes kobber projektiler er der ikke den ekstreme afsætning af metal i piben.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
MAJOREN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 111
Tilmeldt: 23. mar 2014, 16:27
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad er bedst,"hvide" eller kobber farvede projektilkapp

Indlæg af MAJOREN » 22. mar 2015, 21:29

Raptor357 skrev:Der finder forskellige typer kappe
Mest udbredt er en legering af kobber og zink
det kan man give en nikkel overflade som er blank som et spejl. jeg føler mig sikker på at det kun er for syns skyld.
Man kan coate det med molybdæn så får de en blank grålig overflade som kan blive nærmest sort og mat efter nogen tid.
Kappen kan være af stål som er belagt med kobber, tombak eller noget helt andet.
så er det homogene projektiler. dem har jeg set i kobber, messing og hvidgods/glidemetal. alt dette kan også belægges med de oven nævnte ting.

Jeg er selv ny til coating og jeg coater pt. alt med molybdæn, jeg syntes der sidder mindre snavs i piben og specielt med barnes kobber projektiler er der ikke den ekstreme afsætning af metal i piben.
Jeg tænkte nok det var et mode fænomen med de blank kugler,det ses ikke så ofte nutildags.

Besvar