Riffel- og haglskydeprøver - datoer annonceret.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Riffel- og haglskydeprøver - datoer annonceret.

Indlæg af C-X » 15. feb 2015, 13:40

DJ og NT har lige lagt datoer ud for hagl- og riffelskydeprøverne. Så nu kan nyjægerne, jegttegnsaspiranterne og de gamle der skal bruge en riffelprøve bestået, mhp. jagt i statsskovene, begynde at tilmelde sig.

http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... id651=3352
http://www.jaegerforbundet.dk/skydeprøver
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
BackpackM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 465
Tilmeldt: 10. nov 2007, 15:42
Interesser: Løb, HF-radio, min familie
Geografisk sted: Hillerød
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Riffel- og haglskydeprøver - datoer annonceret.

Indlæg af BackpackM » 15. feb 2015, 20:19

45% dumpede til haglskydeprøven i 2014 (deriblandt undertegnede :oops: ). Det var godt nok en hel del.....

Mon ikke haglprøven i praksis bliver en slags stopprøve for mange nyjægere? Altså de får ikke trænet nok til at kunne bestå, og dropper senere helt at opnå jagtret?

Mvh Michael

Tikka T3 Lite 6,5x55, S&L Superdome44
Krico 22LR semi
Husqvarna 300 o/u
Air Arms TX200 (LR edition)
HW97kt (LR edition, MK II)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Riffel- og haglskydeprøver - datoer annonceret.

Indlæg af C-X » 15. feb 2015, 20:31

Da jeg var til riffelprøve i det forgangne år, dumpede 4 ud af 10 aspiranter på mit lille hold!

- Den ene en erfaren riffeljæger, der manglede kortet til statsskovene. En anden ung knejt var mere eller mindre på vej til Polen for at jage og skulle bare have overstået "formalia med sin nye riffel...

Jeg har for mig, at der skal lidt træning til. Så kan man naturligvis godt derudover være en smule ramt af uheld. Hvis det er en stopprøve, så er det OK med mig.

Held og lykke med det næste forsøg og husk at træne op til :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Riffel- og haglskydeprøver - datoer annonceret.

Indlæg af PSindrup » 2. mar 2015, 14:58

BackpackM skrev:45% dumpede til haglskydeprøven i 2014 (deriblandt undertegnede :oops: ). Det var godt nok en hel del.....
Hvilke duer havde du mest bøvl med? Jeg gætter på bagduer. :giggle:

Har du fået taget prøven sidenhen?
BackpackM skrev:Mon ikke haglprøven i praksis bliver en slags stopprøve for mange nyjægere? Altså de får ikke trænet nok til at kunne bestå, og dropper senere helt at opnå jagtret?
Men det er vel også rimeligt at vi ikke får jagttegn, hvis vi ikke kan ramme ...

Jeg har kun været på skydebanen 2 gange, og skudt omkring 125 skud, men jeg kan ikke få ramt på de sk... bagduer! :evil:

Peter

Brugeravatar
BackpackM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 465
Tilmeldt: 10. nov 2007, 15:42
Interesser: Løb, HF-radio, min familie
Geografisk sted: Hillerød
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Riffel- og haglskydeprøver - datoer annonceret.

Indlæg af BackpackM » 4. mar 2015, 19:53

Bagduerne var nemme nok efter lidt træning - primært at skyde så hurtigt som muligt inden de kom for langt væk. Det svære var højreduerne - på Langstrup kan de være svære at se før de er fløjet.

Har ikke tilmeldt nogen prøve - vil først igang med at træne når banen åbner igen til april.

Mvh MIchael

Tikka T3 Lite 6,5x55, S&L Superdome44
Krico 22LR semi
Husqvarna 300 o/u
Air Arms TX200 (LR edition)
HW97kt (LR edition, MK II)

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Riffel- og haglskydeprøver - datoer annonceret.

Indlæg af PSindrup » 5. mar 2015, 08:57

BackpackM skrev:Bagduerne var nemme nok efter lidt træning - primært at skyde så hurtigt som muligt inden de kom for langt væk. Det svære var højreduerne - på Langstrup kan de være svære at se før de er fløjet.
Mvh MIchael
Holdt du lige på dem, eller dækkede du dem lige akkurat med løbet?

Peter

Brugeravatar
BackpackM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 465
Tilmeldt: 10. nov 2007, 15:42
Interesser: Løb, HF-radio, min familie
Geografisk sted: Hillerød
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Riffel- og haglskydeprøver - datoer annonceret.

Indlæg af BackpackM » 8. mar 2015, 16:54

Dækkede med løbet og trykkede af så hurtigt som muligt. Det virker i hvert fald for mig.

Tikka T3 Lite 6,5x55, S&L Superdome44
Krico 22LR semi
Husqvarna 300 o/u
Air Arms TX200 (LR edition)
HW97kt (LR edition, MK II)

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Riffel- og haglskydeprøver - datoer annonceret.

Indlæg af Sunscale » 8. mar 2015, 19:37

BackpackM skrev:Mon ikke haglprøven i praksis bliver en slags stopprøve for mange nyjægere? Altså de får ikke trænet nok til at kunne bestå, og dropper senere helt at opnå jagtret?l
For at være ærlig, synes jeg det er et godt tiltag, som tjæner sit formål godt, efter min mening syntes jeg at man burde engagere sig for at få lov til at gå på jagt, hvis man engagere sig med sin skydning, og tager det seriøst, træner for at kunne ramme uden at anskyde, vil skydeprøven ikke være noget problem --No offence selvfølgeligt :smile:

Jagt kan jo udvilke sig uhyggeligt skidt, hvis ikke man passer på, både med anskydninger og vådeskud i tankerne...

Syntes også det virker lidt sløset og useriøst at gå på jagt hvis man er usikker i sine skydeteknikker, men det er da bare min 'krumryggede' mening :oops:
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Riffel- og haglskydeprøver - datoer annonceret.

Indlæg af Mapzter » 8. mar 2015, 19:43

Sunscale skrev:For at være ærlig, synes jeg det er et godt tiltag, som tjæner sit formål godt, efter min mening syntes jeg at man burde engagere sig for at få lov til at gå på jagt, hvis man engagere sig med sin skydning, og tager det seriøst, træner for at kunne ramme uden at anskyde, vil skydeprøven ikke være noget problem --No offence selvfølgeligt :smile:
Tja, hvis man f.eks. udelukkende ønsker at kunne gå på riffeljagt, eller buejagt, så virker det noget underligt at man er tvunget at træne haglskydning for at kunne gå videre til den type jagt man er interesseret i.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 33 times

Re: Riffel- og haglskydeprøver - datoer annonceret.

Indlæg af Sunscale » 8. mar 2015, 21:58

Mapzter skrev:
Sunscale skrev:For at være ærlig, synes jeg det er et godt tiltag, som tjæner sit formål godt, efter min mening syntes jeg at man burde engagere sig for at få lov til at gå på jagt, hvis man engagere sig med sin skydning, og tager det seriøst, træner for at kunne ramme uden at anskyde, vil skydeprøven ikke være noget problem --No offence selvfølgeligt :smile:
Tja, hvis man f.eks. udelukkende ønsker at kunne gå på riffeljagt, eller buejagt, så virker det noget underligt at man er tvunget at træne haglskydning for at kunne gå videre til den type jagt man er interesseret i.
Jeg kunne ikke være mere enig, det er en mærkelig ting, men mon ikke det bliver lavet om en gang i fremtiden
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Riffel- og haglskydeprøver - datoer annonceret.

Indlæg af C-X » 8. mar 2015, 22:09

Det dækker behovet for langt hovedparten. Alle får en lige god uddannelse og samme rettigheder. Der skal ikke differencieres i undervisningsmaterialet og underviserne kan lettere tilrettelægge deres kurser.

Jeg kan altså ikke se det store problem. For de der ikke finder hagljagt spændende - jeg har lidt ondt af jer! I fortjener at komme med på en gang walked-up med nogle stående hunde, i krat, mark, skrub, langs vandløb mm. I ved aldrig hvad der springer eller letter lige omkring jer. Det kan være både uformelt og spændende og kræver ikke nogle store selskaber.

Vi er en minoritet, mine herrer. Målrettet undervisning i seperate fag vil kun fordyrre og forplumre vores uddannelser, samt sænke troværdigheden om vore evner.

Køb den halgbøsse, evt. brugt, skyd med den til I kan det og har bestået. Sælg den så igen, hvis I ikke mener I får brug for den - men for pokker, I siger "nej tak" til noget af det bedste!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Riffel- og haglskydeprøver - datoer annonceret.

Indlæg af Mapzter » 8. mar 2015, 22:38

C-X skrev:Det dækker behovet for langt hovedparten. Alle får en lige god uddannelse og samme rettigheder. Der skal ikke differencieres i undervisningsmaterialet og underviserne kan lettere tilrettelægge deres kurser.
Jeg ser ikke noget problem med undervisning der, som nu, dækker jagt med både hagl og riffel. Jeg ser bare ikke pointen i at ha' haglskydeprøven som en forudsætning for riffel- eller buejagtsprøven. Og folk får jo netop ikke de samme rettigheder. Du får rettigheder efter de prøver du består, hvilket er helt fair.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Riffel- og haglskydeprøver - datoer annonceret.

Indlæg af C-X » 8. mar 2015, 22:44

Mine tanker gik nu på, at de med "grunduddannelsen" har muligheden for at supplere op.

Hvordan er haglskydeprøven i dag - også sikkerhedsmæssigt afdækkende?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Riffel- og haglskydeprøver - datoer annonceret.

Indlæg af Bessie4ever » 9. mar 2015, 05:03

:thumbup: til at der er en stopprøve på både hagl, riffel og bue.
Men :thumbdown: til haglprøven er en forudsætning.
Man burde kunne tage og bestå, den man ville først og så komme i gang med sin passion.
Så kunne man senere bygge på, præcis som det kategori opbyggende kørekort.
Kvalificere dig med det værktøj du vil benytte, til effektivt at dræbe et jagtbytte med og no-go til det du ikke behersker.
Denne træning skal ligge up-front på skydebanen, ikke som tidligere at kulturen tillod denne træning blev praktiseret på jagt med levende dyr.

Alle dem som dumper til hagl, riffel og bue, er ikke klar til at komme på jagt endnu.


Alt er sgu svært hvis man ikke går ydmyg ind til det!

Kønsrollerne har indprentet os at : drenge kan skyde og hvis man ikke kan, ja så er man jo nok ikke en rigtig dreng. Her har vi en af de helt store faktorer som kan give eksamensangst til div skyde prøverne
Glem det kompetencer skal opbygges for både drenge og piger.

Glæd jer nu over at nogen har startet en kulturændring som hæver standarden i dk's jægerstab.

Da jeg tog jagttegn var der ingen nyjæger som fik rettet et jagtgevær til inden jagt, næ tvært i mod stod de gamle og sagde: rolig nu kom nu igang og få lidt rutine først ( PÅ LEVENDE DYR :mad:)

Jeg syntes kimen til en seriøs kultur er lagt, men selvfølgeligt kan systemet optimeres.



Jer som er igang nu, lider mest under dette fordi i er pionere på dette felt i dk, men vær i, stolte over at i får en bedre uddannelse end os gamle.

Der er så mange som gerne vil hjælpe jer igang med at lære at skyde, det eneste de kræver af jer er, at i går ydmyg ind til det og mentalt sætter tid af til processen.
Perfect! Thats is good enough for me

Besvar