Vedr. våben olie ???

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
JH13
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 7. apr 2006, 08:48
Geografisk sted: Sy'fyn

Grafit

Indlæg af JH13 » 31. aug 2006, 00:06

:shock:
Æh, der skal da godtnok ikke afgnubbet blymand i hverken min skyder, låse, kamerablænde, eller nogen andre steder hen.


En Blyantstift fremstilles med en blanding af knust grafit og ler, som presses i spaghetti og bages. Leret bruges til at regulere hårdheden af blyanten, da rent grafit er alt for blødt.
Leret kan endda somme tider mærkes ved at det nærmest kradser i papiret.

Lerets smørende egenskaber kan ligge et meget lille sted.

Jeg tror hellere jeg ville bruge de surt sammensparede på en flaske rent grafitpulver fra en låsesmed.

Det er vel også værd at bemærke, at brugen af grafit ikke forhindrer rustdannelser. Snarere tværtom, eftersom det er adsorberet vand i grafitpulveret der giver de smørende egenskaber.

Mvh

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 31. aug 2006, 01:49

ganske rigtigt...

Grafit forhindrer ikke rust.
Har bare observeret, at når metallet er gnubbet ind i grafit, det jeg selv har behandlet - virker det gedigent nok. Har dog kun brugt det ganske lidt, har ikke bevidst udsat de smurte dele for fugt eller direkte vand.


Har bare fundet ud af, at WD40 er en form for selvsælgende olie...
Brug det i noget der skal smøres.. så får du øjeblikkelig lindring... når det er fordampet, må du bruge det igen... glad og velfornøjet ser du at det glider godt igen.. og det må være det møg du smører som ikke er noget værd.

Brugeravatar
JH13
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 7. apr 2006, 08:48
Geografisk sted: Sy'fyn

Indlæg af JH13 » 31. aug 2006, 07:46

Ork, WD40 kan sagtens bruges til noget.
Har selv haft en vis succes med nogle støjende hængsler,- et par velplacede dråber smøreolie, og så pladre det til med WD40. Det opløste og "slæbte" olien ind hvor det gjorde godt,- i en passende tynd film. Så tørre det overskydende af med en klud, og vupti- støjfri hængsler. WD40 fordampede ganske rigtig, men det gjorde olien ikke.

Har iøvrigt lade mig fortælle at WD 40 også kan bruges som dieselstarter på gamle genstridige bådmotorer, meeen...



Mvh

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Indlæg af Refraktorius » 31. aug 2006, 19:03

... det er ikke vandet i grafit der får det til at smøre. Det skyldes en lagdelt krystalstruktur, hvor lagene kan glide i forhold til hinanden.

.... jeg ville også helst købe det rent!

Brugeravatar
JH13
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 7. apr 2006, 08:48
Geografisk sted: Sy'fyn

Grafit

Indlæg af JH13 » 31. aug 2006, 21:13

Jeg vil bare ha' ret <-:

Nappet fra Wikipedia, om de så står til troende:

"Som smøremiddel: Grafit i pulverform kan bruges som "tør smøreolie", der sænker friktionen mellem mekaniske dele. Det er en almindelig misforståelse at den smørende effekt skyldes at lagene i grafitstrukturen glider mod hinanden; den korrekte forklaring er at et adsorberet lag (typisk vand) reducerer van der Waals kræfterne der ellers giver en tiltrækning, og dermed friktion, mellem de omkringliggende materialer."

Jeg indrømmer blankt, at jeg også var overbevist om at det var den lagdelte struktur der gjorde miraklet. Men hva' faen ved vi havnearbejdere om intermolekylær bindingsfysik.. ::-;<


Mvh

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2902
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: Grafit

Indlæg af Trotyl » 31. aug 2006, 21:50

JH13 skrev: Jeg indrømmer blankt, at jeg også var overbevist om at det var den lagdelte struktur der gjorde miraklet. Men hva' faen ved vi havnearbejdere om intermolekylær bindingsfysik.. ::-;<


Mvh
Havnearbejdere skal da næsten have en atomar basisuddannelse, for at kunne varetage jobbet på fuldt forsvarligt vis :)


Back to topic.
Jeg bruger ofte BALLISTOL som våbenolie. Det kan næsten bruges til alt. Anvendes på både metal, træ og læder. Man kan endda desinficere sår med det (på eksempelvis hundens poter) og så kan lillemor også bruge det til bekæmpelse af bladlus i roserne. Det er også serdeles effektiv som ridsebeskyttelse, når man pudser rustpletter af våben med ståluld. ;-)
Og nej - jeg har ikke aktier i foretagendet >><>>:
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 1. sep 2006, 00:27

Og hvad skal man så smøre med, når de bevægelige dele udsættes for fugt.

Fx. en af de vandhaner, som køre over en slags kugle. Altså en "regulator" til både varm i og kold vand. Hvis den går genstridigt (man kan ikke "styre" den så vandtrykket er præcist hvad man ønsker). Hvad skal man smøre med, sa det holder og så den yderste del af regulatoren køre som en hvis ting i Grethe, over den inderste "kugle"?
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
JH13
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 7. apr 2006, 08:48
Geografisk sted: Sy'fyn

Indlæg af JH13 » 1. sep 2006, 00:42

"Grethe" ska' bare ha' noed Stævnrørsfedt, ska' hun.

Men ellers ville jeg kigge nærmere på Molykote silicone fedt. Det er meget vandresistent og kan for den sags skyld tåle saltvand.

For lissom at blive i tråden, så har jeg ingen erfaringer med Molykote til skydere. Er der andre der har?

Mvh

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 1. sep 2006, 02:30

Gunnut skrev:Og hvad skal man så smøre med, når de bevægelige dele udsættes for fugt.

Fx. en af de vandhaner, som køre over en slags kugle. Altså en "regulator" til både varm i og kold vand. Hvis den går genstridigt (man kan ikke "styre" den så vandtrykket er præcist hvad man ønsker). Hvad skal man smøre med, sa det holder og så den yderste del af regulatoren køre som en hvis ting i Grethe, over den inderste "kugle"?
Hvis det har noget som helst at gøre med vand der kan indtages eller lignende, så lad være med at bruge noget som indeholder olie eller lignende.

Spørg VVS-manden - oftest mener jeg de bruger vaseline af en art.

Der skal ikke meget olie til for at opbygge en bakteriekultur i stillestående vand. Det gælder tryksat vand (rør) og i tanke.


For vandhaner, der kan du få et renoveringssæt med en ny fiber-del og pakninger - så du kan renovere sliddelene i vandhanen.

Brugeravatar
Johs
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 588
Tilmeldt: 30. dec 2004, 17:03
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Johs » 1. sep 2006, 16:00

Gunnut skrev:Og hvad skal man så smøre med, når de bevægelige dele udsættes for fugt.

Fx. en af de vandhaner, som køre over en slags kugle. Altså en "regulator" til både varm i og kold vand. Hvis den går genstridigt (man kan ikke "styre" den så vandtrykket er præcist hvad man ønsker). Hvad skal man smøre med, sa det holder og så den yderste del af regulatoren køre som en hvis ting i Grethe, over den inderste "kugle"?
Brug hanefedt der er godkendt til levnedsmidler.

Sådan gør du, se nederst på siden
– hilsen Johs

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 3. sep 2006, 19:41

Johs skrev:Brug hanefedt der er godkendt til levnedsmidler.

Sådan gør du, se nederst på siden
;.;<

Jeg tror dog næppe en smørremidel vil komme i kontakt med det vand der skal drikkes, bruges til madlavning etc. mht det problem jeg har. Det sted der skal smørres burde ikke få kontakt med det rindende vand.
Vedhæftede filer
153_5313.jpg
Det er lige præcis indenfor den røde cirkel, jeg mener en smøring vil gøre gavn!
153_5313.jpg (42 KiB) Vist 9830 gange
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Grim Reape®!!!
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 372
Tilmeldt: 1. aug 2004, 15:37
Geografisk sted: NA
Been thanked: 20 times

Indlæg af Grim Reape®!!! » 3. sep 2006, 20:07

De steder du har afmærket burde ikke komme i kontakt med hinanden (der burde være en lille milimeter luft)
Men hvis du tager toppen af er der en "pind" der stikker ud af selve hanen der kan komme i klemme på grund af kalk hvis der bare er den mindste utæthed (Pinden er den der tager fat på kuglen)

En ting du kan gøre er (hvis du kan lukke af for vandet under hanen ellers er det ulovligt) at lukke for vandet og derefter skille hanen ad og lægge alle sliddele i eddike natten over for at rense dem med sæbevand og skylle dem grundigt
Det burde hjælpe
Normalt skal sådan en hane ikke smøres

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 3. sep 2006, 20:14

Grim Reape®!!! skrev:Men hvis du tager toppen af
And how the fog gør jeg det :mrgreen: ?

Altså jeg kan sagtens skille et blandingsbatteri i atomer, men hvis toppen kan tages af uden jeg skal skille alt muligt andet af, vil jeg da helst gøre det.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Grim Reape®!!!
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 372
Tilmeldt: 1. aug 2004, 15:37
Geografisk sted: NA
Been thanked: 20 times

Indlæg af Grim Reape®!!! » 3. sep 2006, 20:18

Gunnut skrev:
Grim Reape®!!! skrev:Men hvis du tager toppen af
And how the fog gør jeg det :mrgreen: ?

Altså jeg kan sagtens skille et blandingsbatteri i atomer, men hvis toppen kan tages af uden jeg skal skille alt muligt andet af, vil jeg da helst gøre det.
Nu findes der ret mange blandings batterier
På toppen sidder der måske en plade der kan fjernes med en skruetrækker og derunder plejer der at sidde en skrue

Ellers kan den sidde fast længere nede (hvor vandhanen drejer) og der kan toppen skrues af

Men jeg giver ingen garantier

Desuden kan du hvis du kender mærke/model få et reperationssæt relativt billigt og der plejer at være en udførlig vejledning med

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 3. sep 2006, 20:46

Gunnut skrev: And how the fog gør jeg det :mrgreen: ?
Vip det lille blå/rød/koldt/varmt symbol der sidder foran på hanegrebet af med en knivspids. Indenunder finder du nok en pinolskrue. Den løsnes og du kan herefter trække grebet af. Derefter skal du bruge et specialværktøj i form af en to-benet "gaffel" til at løsne omløberen med. Den kommer som regel sammen med reparations kittet som du har købt, det indeholder også en lille tube fedt specielt til batteri pakninger.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 4. sep 2006, 14:13

Lycon skrev: Vip det lille blå/rød/koldt/varmt symbol der sidder foran på hanegrebet af med en knivspids. Indenunder finder du nok en pinolskrue. Den løsnes og du kan herefter trække grebet af. Derefter skal du bruge et specialværktøj i form af en to-benet "gaffel" til at løsne omløberen med. Den kommer som regel sammen med reparations kittet som du har købt, det indeholder også en lille tube fedt specielt til batteri pakninger.
Jeg nåede så langt som at fjerne den lille røde plastik "prop" som indikerer "varmt vand" og efterfølgende fik jeg skruet "håndgrebet" af.

Til min store overraskelse opdagede jeg at det ikke var selve "håndgrebet" som skulle smøres (indvendig), men i stedet nogle bevægelige plastik-dimser, indvendig i hanen. Hmmmh må nok køre i byggemarkedet og se om de har et reperationskit. Gav godt nok plastik-dimsen noget låseolie, men det hjælper sikkert ikke en dyt.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Blackbird
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 30. jul 2005, 15:36
Geografisk sted: Hørme

Indlæg af Blackbird » 6. sep 2006, 11:31

De der bevægelige plastic dimser er nok de keramiske skiver, der regulerer vandet. Smør dem med lidt hanefedt og så er den glidende og tæt igen. Du kan samtidig afkalke skidtet, lidt så armaturet ser nyt ud igen

Brugeravatar
Speedman
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 5. mar 2005, 17:05
Interesser: Skydevåben og knive og jagt
Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
Geografisk sted: Skjern området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Grafit

Indlæg af Speedman » 9. okt 2006, 18:51

JH13 skrev::shock:
Æh, der skal da godtnok ikke afgnubbet blymand i hverken min skyder, låse, kamerablænde, eller nogen andre steder hen.


En Blyantstift fremstilles med en blanding af knust grafit og ler, som presses i spaghetti og bages. Leret bruges til at regulere hårdheden af blyanten, da rent grafit er alt for blødt.
Leret kan endda somme tider mærkes ved at det nærmest kradser i papiret.

Lerets smørende egenskaber kan ligge et meget lille sted.

Jeg tror hellere jeg ville bruge de surt sammensparede på en flaske rent grafitpulver fra en låsesmed.

Det er vel også værd at bemærke, at brugen af grafit ikke forhindrer rustdannelser. Snarere tværtom, eftersom det er adsorberet vand i grafitpulveret der giver de smørende egenskaber.

Mvh
Se her gutter hvad jeg har fundet... jeg arbejder i øjeblikket som smed på en stor jernstøberi i Holstebro, og her bruger de i rep/velligeholdelse afdelingen dette smørmiddel, som indeholder grafit...er det mon ikke perfekt velegnet til smøremiddel til våben, som bruges i støvede omgivelser, f.eks Irak >>_:
Vedhæftede filer
Grafit spray brugsanvisning.JPG
Grafit spray brugsanvisning.JPG (60.05 KiB) Vist 9734 gange
Grafit-spray på dåse.JPG
Grafit-spray på dåse.JPG (22.98 KiB) Vist 9734 gange
mvh. speedman

Livet er meget sjovere med en ½ automat

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 10. okt 2006, 03:25

Speedman - jo det er også ok her i lille dk.

Bare ikke for meget - bare et tyndt lag.

Brugeravatar
Palle Winther
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 182
Tilmeldt: 5. nov 2005, 17:45
Interesser: Gamle køretøjer.
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 1 time

Indlæg af Palle Winther » 10. okt 2006, 11:06

Jeg og min tandlæge har eet positivt samarbejde og det går på den olie han smører sine herlige speedbor med. Den er for det første helt ugiftig og er tyndflydende + en fabelagtig smørende egenskab. Denne olie sælges i våbenforretninger under navnet "Snakeoil" og koste en mindre formue for en lille flaske, men kan få en genstridig skyder til fungere.

Bed din tandlæge om en lille prøve ved næste besøg (gratis). Ellers kan den købes hos firmaer der servicerer tandlæge udstyr til en literpris på ca 350 kr.

Jeg har også brugt Breakfree i mange år, men synes den er for tyktflydende.

Hilsen

Palle
Quality remains, long time after the price is forgotten.
Sir Henry Royce

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Indlæg af Refraktorius » 10. okt 2006, 11:13

Snake oil.... tænk, jeg troede at det var slang for fupmedicin!
http://www.csicop.org/sb/9812/snakeoil.html
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Just shot
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 147
Tilmeldt: 2. jan 2005, 20:52
Geografisk sted: Billund
Been thanked: 1 time

Rust !!!

Indlæg af Just shot » 15. okt 2006, 20:38

Er i klar over at rust faktisk er en beskyttende overflade :lol: :lol: :lol:

Hilsen Steen
Sigt efter månen, rammer du forbi kommer du blandt stjerner.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Indlæg af Refraktorius » 15. okt 2006, 20:50

jaaaah, men kun den rigtige slags der forsegler overfladen. Det er det man går efter ved klassisk brunering.
Almindelig rust hæmmer ikke yderligerekorrosion synderligt, men holder derimod på fugt, salt og lignende, så det er ondt!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Speedman
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 5. mar 2005, 17:05
Interesser: Skydevåben og knive og jagt
Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
Geografisk sted: Skjern området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Indlæg af Speedman » 15. okt 2006, 21:42

Refraktorius skrev:jaaaah, men kun den rigtige slags der forsegler overfladen. Det er det man går efter ved klassisk brunering.
Almindelig rust hæmmer ikke yderligerekorrosion synderligt, men holder derimod på fugt, salt og lignende, så det er ondt!
Kender i de store grimme rustne skorstene der står på diverse varmeværker, de er lavet af "corten stål" jo mere det ruster desto længer tid holder det, en slags "rust galv." :lol: ..okey lidt ::;)( ...men hva fanden <-: :neutral:
Senest rettet af Speedman 16. okt 2006, 17:15, rettet i alt 1 gang.
mvh. speedman

Livet er meget sjovere med en ½ automat

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Indlæg af Refraktorius » 16. okt 2006, 09:23

Speedman skrev:
Refraktorius skrev:jaaaah, men kun den rigtige slags der forsegler overfladen. Det er det man går efter ved klassisk brunering.
Almindelig rust hæmmer ikke yderligerekorrosion synderligt, men holder derimod på fugt, salt og lignende, så det er ondt!
Kender i de store grimme rustne skorstene der står på diverse varmeværker, de er lavet at "corten stål" jo mere det ruster desto længer tid holder det, en slags "rust galv." :lol: ..okey lidt ::;)( ...men hva fanden <-: :neutral:
Jeps, jeg har aldrig kunne vænne mig til den slags! Det ser heldigvis ud til at moden med også at beklæde bygninger med rustne stålplader er klinget nogenlunde af.
For mig vil rust aldrig være dekorativt, kun et symptom på forfald og manglende vedligeholdelse (og eventuelt arkitekter ::--;< )

or at citere prins Charles: "arkitekter har gjort mere skade på London end blitzen" (næppe ordret, men derhenad...)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar