Vedr. våben olie ???

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Permoje
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. aug 2006, 18:32
Geografisk sted: Randers

Vedr. våben olie ???

Indlæg af Permoje » 18. aug 2006, 23:53

Hej Igen

Hvilken våben olie bruger i ???

Jeg har læst rundt omkring at BreakeFree skulle være godt. ???

Hvis i syntes det er godt, hvor køber i det så, til billige penge ???

Og hvilken volume (100 ml. 1 liter. 5 liter 10 liter)

Mvh. Permoje

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 19. aug 2006, 00:15

Jeg bruger breakfree, efter at være blevet vænnet til duften i forsvaret :mrgreen:
Sidst jeg købte var det vist omkring en liter hos Midway, men de har tilsyneladende kun en lille størrelse nu.
Kig dog evt. i denne tråd.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 19. aug 2006, 05:40

Bruger BreakFree til lige at løsne det værste skidt og sådan...

Så bliver det tørret af og våbnet får en omgang god teflon eller molybdændisulfid-fedt i stedet.

Brugeravatar
Biker
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 391
Tilmeldt: 5. jul 2006, 17:55
Geografisk sted: Ringkøbingfjord

Indlæg af Biker » 19. aug 2006, 06:56

HappyNanoq skrev:Bruger BreakFree til lige at løsne det værste skidt og sådan...

Så bliver det tørret af og våbnet får en omgang god teflon eller molybdændisulfid-fedt i stedet.
Der er da teflon i BreakFree !. Nå ja anyway, jeg bruger også BreakFree da jeg syndes det er godt og duften minder mig også om min tid i Livgarden :-;>/
Er det så her man skal sige noget klogt ? :/

Brugeravatar
Permoje
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. aug 2006, 18:32
Geografisk sted: Randers

JA så har jeg mit helbred for kært.......

Indlæg af Permoje » 19. aug 2006, 10:25

Og overvejer det link i sendte mig.

Jeg tror det der er en der skriver om tandlægens olie,
lyder lidt intressant, er der andre der har prøvet det ???

Mvh. Permoje (Per)

Brugeravatar
Astra
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 12. jun 2004, 20:27
Interesser: Riffelprøver
Geografisk sted: Vejle
Been thanked: 2 times

Ved rørende VÅBEOLIE

Indlæg af Astra » 19. aug 2006, 14:35

hej tvivlere ang Våbenolie.
Jeg har gjort mig den regel at når jeg skal have Våbenolie så skal det
være en olie der neutraliserer Vandet.
Det finder du ud af på følgende Måde gå ud til Håndvasken,dryp en (1)
Dråbe olie ned i lidt Vand,hvis dråben bliver ved med at flyde oven
på Vandet ,så brug det til din Cykle eller græsslåmaskine.
Hvis dråben derimod breder sig og bliver hvidlig og går i forbindelse
med vandet,så har du fundet en brugbar olie til dine Våben.
M V H Carl ERik
astra@osterbo-net.dk

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Indlæg af Refraktorius » 19. aug 2006, 20:51

Breakfree!

(OK, det er fagskade ovenpå jublen efter at være sluppet for O-190, O-192 og O-194 !)

og en gang WD-40 i tide og utide til alt andet.

"Visier" testede olier engang, og WD-40 og Breakfree delte førstepladsen..

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 19. aug 2006, 22:36

Biker skrev:
HappyNanoq skrev:Bruger BreakFree til lige at løsne det værste skidt og sådan...

Så bliver det tørret af og våbnet får en omgang god teflon eller molybdændisulfid-fedt i stedet.
Der er da teflon i BreakFree !. Nå ja anyway, jeg bruger også BreakFree da jeg syndes det er godt og duften minder mig også om min tid i Livgarden :-;>/
Det er muligt der er teflon i BreakFree - det var nu ikke der jeg ville hen med mit indlæg.

BreakFree er efter min mening en ganske god olie til at assistere i rengørring og løsning af skidt og snavs.


Det jeg prøved at skrive, var at jeg ikke bruger OLIE som smøremiddel.

Men enten en teflonFEDT eller molybdændisulfidfedt !!


Jeg skiller mine våben næsten totalt ad, bruger BreakFree til at gennemvæde evt skidt og bruger børste til at fjerne skidt/snavs med.

Derefter bliver våbnet tørret totalt af for olie - og smøres på slidflader samt steder hvor jeg vil rustbeskytte og dette gøres med FEDT.!!


Fedt og for den sags skyld BreakFree har begge tendens til at samle skidt og snavs, alt efter hvilket våben det er - samt mængden af smøremiddel der er påført.

Våbnet behøver ikke "sejle" i smøremiddel, slidflader skal kun lige være vædet.

KBH-Hansen
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 23. aug 2006, 11:48
Geografisk sted: København

Indlæg af KBH-Hansen » 29. aug 2006, 10:52

Der er dog en hage ved Breakfree, det kan nemlig værre kræft fremkaldene. Be aware!

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 29. aug 2006, 19:56

Refraktorius skrev:Breakfree!

(OK, det er fagskade ovenpå jublen efter at være sluppet for O-190, O-192 og O-194 !)

og en gang WD-40 i tide og utide til alt andet.

"Visier" testede olier engang, og WD-40 og Breakfree delte førstepladsen..
????? WD40 har overhovedet ingen smørende egenskaber og kan absolut ikke bruges som våbenolie!

Any way, jeg har været omkring alverden våbenolier...............og er tilbage ved Break Free (Brug handsker)...........ingen over og ingen ved siden af!
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 29. aug 2006, 20:02

Id skrev: ?????WD40 har overhovedet ingen smørende egenskaber og kan absolut ikke bruges som våbenolie!
WD40 bruges i udstrakt grad af låsesmede til stiftcylindre og anbefales til hver en tid frem for de etablerede produkter fra Ruko med flere. Ud over at være fugt fordrivende har det helt sikkert også en smørrende effekt.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Blackbird
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 30. jul 2005, 15:36
Geografisk sted: Hørme

Indlæg af Blackbird » 29. aug 2006, 23:51

WD 40 kan vel bruges til en cykelkæde..... det har i mine øjne samme smørende egenskaber som petroleum der er tilsat parfume.
Petroleum fordamper vel bare ikke så hurtigt :???: (som WD 40) :cool:
Senest rettet af Blackbird 30. aug 2006, 09:24, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 30. aug 2006, 00:30

Nu vil jeg så lige tillade mig at indskyde...

Flere låsesmede her i Grønland har allergi/fobi overfor WD40...

Brug aldrig olie eller WD40 i en låsecylinder.!!


Ikke hvis den sidder udendørs i hvert fald - hvis du bor i et område hvor der ofte er skidt/støv i luften eller låsen sidder i et vindfang eller lignende.. så nærmest tiltrækker låsen skidt og møg.

Hvad gør folk? De smører ski ENDNU mere WD40 i.

Det er noget vi kæmpede med på skolerne (hvor vi servicerede tandklinikkerne) og pedellerne havde uanede mængder af det skidt.
Vi kunne på flere af skolerne, skifte låse 2-3 gange årligt når det var værst.


WD40 er eminent til at tiltrække skidt og fordele det jævnt i låseblokken, så den til sidst går trægt at den må skiftes.


Brug tørt grafit-støv i stedet, det behøver ikke være olie/væske man smører med.

Flæk en blyant, skrab "blyet" til støv og blæs dette ind i låsen.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 30. aug 2006, 00:43

WD40 er et petroliumsprodukt og indeholder ikke så meget af den egentlig smørende olie - det er dog eminent til at opløse skidt og ved overdreven brug, endog penetrere ind i fine revner og sprækker.

Det der gør det godt ved eks kæder, er at vejstøv, snavn, let rust og andet bliver opløst/optaget i olien og dermed ledt andre steder hen.
Ved rust vædes overfladen af rustpartiklen og olien trænger ind under rusten, hvorved rustperlen mister grebet i materialet.


Den smørende effekt man føler, er egentlig mere at skidt løsnes og fjernes så tingen går mere frit - samt at alle overflader bliver vædet i "olie".

Det er også fint, så længe kæden er vædet - men Wd40 har det med hurtigt at forsvinde, da det er meget meget letløbende.


Når man raffinerer råolie - bliver dette varmet op og olien fordampes.
I raffineringstårnet har man køling oppe langs tårnets etager.
Så jo højere op man kommer, jo mere flygtigt (letløbende) er produktet.

Nederst samles tjære og andet svært fordampende, så tung olie med træg viscositet, let olie som kan bruges til motorolie, så fyringsolie/diesel og petroleum højere endnu....

Jo højere man kommer, jo mindre smøreevne har produktet.
Ja altså, jo lavere man kommer, betyder ikke højere smøreevne - tjære er noget trægt klistret stads.

Brugeravatar
Leadbyte
This member is
This member is
Indlæg: 423
Tilmeldt: 6. apr 2005, 15:35
Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
Geografisk sted: København
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Leadbyte » 30. aug 2006, 14:24

jeg læste på AVWeb (et site for flyving generelt) følgende 'ordsprog'

If it is moving, and it shouldnt: duct tape
if it isnt moving and it should: WD40

WD40 er god til at løsne ting, derefter skal der renses og smøres

I mit tilfælde (sortkrudt) bruger jeg vand/sæbe til at rense, WD40 til at få den sidste rest vand væk og våbenolie til at sørge for at vand/fugt holder sig væk

den jeg bruger hedder Bisley
Hvorfor?
1 det var hvad HH gav mig
2 det ser ud til at virke
3 jeg er for nærrig til at smide det ud og købe nyt
Murphy var optimist.

Brugeravatar
Speedman
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 5. mar 2005, 17:05
Interesser: Skydevåben og knive og jagt
Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
Geografisk sted: Skjern området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Indlæg af Speedman » 30. aug 2006, 18:57

HappyNanoq skrev:


Brug tørt grafit-støv i stedet, det behøver ikke være olie/væske man smører med.

Flæk en blyant, skrab "blyet" til støv og blæs dette ind i låsen.

Øøøhh ret syret opskrift :shock: må man vel nok sige, er det noget du selv har gode erfaringer med Happy , er er det noget du har hørt i en brandert :twisted: ;-)
mvh. speedman

Livet er meget sjovere med en ½ automat

Brugeravatar
Ballonskipper
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 48
Tilmeldt: 21. aug 2006, 12:43
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Ballonskipper » 30. aug 2006, 19:33

Hey

Nix!! Grafitstøv/pulver er super til mange ting, desværre bar glemt bagerst i skabet, bag de dyre spray dåser med flygtige petrolikumspreparater....

Da jeg i tidernes morgen var i lære som automekaniker, stod der en spand bagerst på værkstedet med grafitstøv. Dette var beregnet til at "smøre" strålerne på højgearsakslen, hvor kobklingsnavet skal kunne køre frit. Desværre er støvet noget snavset og omstændigt noget, at arbejde med, så knajterne på værkstedet brugte i stedet alt muligt andet til, at smøre med... nogle gange med et skidt resultat til følge.

Nok om smøremidler i aotubranchen i det 20. århundrede.

Jeg har i mange år benyttet en olie som hedder "militech" Kommer fra staterne og er en basisolie, hvor molekylerne er forlænget uden tilsætning af andre kemikalier. Dvs., at olien indeholder meget mere smørende end olier med tilsætningsstoffer.
Jeg testede oliefilmens brudstyrke på en messe i KBH for mange år siden, og må erkende, DET duer dælme!! :mad:

Jeg har benyttet olien på alle mine skydere, både rifler, haglbøsser og alle mine pistoler. Jeg har kun positive oplevelser med olien og selv efter mange mange skud og lang tids brug, er olien smørende og letløbende.

Desværre er olien vist nok ikke længere at få i DK. Men den kan købes på nettet fra USA og der findes en tysk distributør, så måske kan man finde olien i Tyskland.

Som nogle tidligere har nævnt, er olie ikke det optimale til, at smøre skydevåben i alle tilfælde.
Tit og ofte skal man benytte en fedt til smøring af skydevåven. Jeg har testet en fedt som hedder "Superlube" den fåes både som spray og i patroner, til f.eks. smøreværktøj tl fedt nipler.
Jeg benytter "Superlube" både fra spray og fra patron. I modsætning til alm. olier, så kan "Superlube" faktisk tåle en tur på havet!! Forstået på den måde, at jeg sprøjter mine haglbøsser (halvaut + Pump) med "Superlube" og havvandet formår ikke at skylle det af!! Modsat ALT andet våbenolie, WD40, osv. jeg har prøvet.
Jeg har benyttet fedtet, både fra spray og patron, direkte i de ædlere dele af mine halvautomater, UDEN de har haft funktionsproblemer når temperaturen falder til noget under frysepunktet. :-;>/

Til "Superlube" skal der siges, at den er viskositetsbestandig fra -40 til over 350 grader. Dette skal søges i, at der ingen mineralskebestanddele i "Superlube". Fedtet er fremstillet 100% syntetisk og er lugt, farve (og smag) fri!!

Prisen kan jeg desværre ikke længere huske, men den var meget lig andre våbenolier. Jeg købte min første dåse hos den lokale fiske/våven handler, men han fører desværre ikke produktet længere og jeg ved ikke lige hvem der pt. sælger af det, men det må vi finde ud af!!

Hvis der er nogle der er interesserede, så kan jeg sende en lille prøve, i kan teste til vinter. Da jeg også bare er løn slave, er tilbudet begrænset til de 10 første der henvender sig!! ;-)
To change and to improve, are two different things!!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 30. aug 2006, 19:39

Speedman skrev:
HappyNanoq skrev:


Brug tørt grafit-støv i stedet, det behøver ikke være olie/væske man smører med.

Flæk en blyant, skrab "blyet" til støv og blæs dette ind i låsen.

Øøøhh ret syret opskrift :shock: må man vel nok sige, er det noget du selv har gode erfaringer med Happy , er er det noget du har hørt i en brandert :twisted: ;-)
Det er skam ikke noget jeg hører i en brandert.

Grafit er skam et udemærket smøremiddel.

Jeg kan henlede din opmærksomhed på :
http://da.wikipedia.org/wiki/Grafit


Tørt smøremiddel er rigtig godt til ting som sidder i det fri eller steder hvor der er risiko for at en smurt/fugtig overflade kan samle støv.

WD40 er god til at holde eks rust, skidt/snavs/støv opløst i olien, ved simpelthen at væde overfladen - derfor er WD40 også eminent som støvsamler i eks rukolåse til at samle støv fra luften, lommefnuller og lignende.

Dét gør eks tørt smøremiddel ikke.

Og ved at man blæser grafitstøv ind i låsen, fordeles det også ganske pænt i låsen.


Problemerne jeg nævnte på skolerne holdt faktisk op, siden vi formanede de sk*#e pedeller om ikke at smøre låsene til tandklinikken - og vi selv smurte dem med grafitpulver.

Så det er skam ikke en brandert det er hørt i... det er personlig erfaring efter samtale med vores kontakt ved Carl Rasmussen (stort firma) som sælger låse m.v. til hospitalet hvor jeg var.


Jeg fik tilmed en lille sort flaske med grafitpulver som jeg afprøver med henblik på smøring af våben.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 30. aug 2006, 19:47

Til ballonskipper kan jeg lige nævne, at vi i vid udstrækning har SuperLube teflon-fedt og olie på spray til rådighed og på hylderne heroppe - det er omend et noget dyrt produkt.

Men et godt produkt kan man spare på (mængdemæssigt ved smørring).


Jeg bruger selv SuperLube teflon-fedt til mange forskellige ting.

Eks grafitpulver er godt til ting som "knokkel-led" hvor genstanden bevæger sig lidt, men under stort pres.

Her er Molybdæn-di-sulfid (MoS2) fedt/spray også godt.

MoS2 fedt/spray er dog noget frygteligt noget i våben, der vil ALTID være noget tilbage, når man forsøger at rengørre det.
Der er SuperLube lidt nemmere.

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2902
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af Trotyl » 30. aug 2006, 19:50

HappyNanoq skrev: Jeg fik tilmed en lille sort flaske med grafitpulver som jeg afprøver med henblik på smøring af våben.
Måske svaret i stærkt frostplagede områder, i stedet for helt tørlagte våben :???:
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 30. aug 2006, 21:49

Lycon skrev: .............Ud over at være fugt fordrivende har det helt sikkert også en smørrende effekt.
For såvidt som vand også har en smørende effekt, har du da ret. WD 40 har en viskositet som gør at friktionen mindskes når du påfører det, men den bibeholdes ikke (den fordamper) og WD 40 kan derfor ikke klassificeres som et smøremiddel.

Prøv at ser her
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 30. aug 2006, 22:19

Trotyl skrev:
HappyNanoq skrev: Jeg fik tilmed en lille sort flaske med grafitpulver som jeg afprøver med henblik på smøring af våben.
Måske svaret i stærkt frostplagede områder, i stedet for helt tørlagte våben :???:
Måske.

men det er ikke alle steder det kan bruges, men det er netop det jeg gerne vil forsøge mig med.

Foreløbig har jeg kun brugt det i en riffellås.
Det ser ud til at fordele sig fint, men smøreevnen har jeg frygtelig svært ved at bedømme, men der har ikke dannet sig rust - selvom den er helt tør ellers.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 30. aug 2006, 22:25

Id skrev:
Lycon skrev: .............Ud over at være fugt fordrivende har det helt sikkert også en smørrende effekt.
For såvidt som vand også har en smørende effekt, har du da ret. WD 40 har en viskositet som gør at friktionen mindskes når du påfører det, men den bibeholdes ikke (den fordamper) og WD 40 kan derfor ikke klassificeres som et smøremiddel.
Korrekt, hvilket er årsagen til at det anbefales frem for de gængse olie typer. Det smørre en genstridig lås i "nuet" og bære skidt og andet debris væk fra de mekaniskbevægelige dele. Herefter kører låsen igen upåklageligt.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Grim Reape®!!!
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 372
Tilmeldt: 1. aug 2004, 15:37
Geografisk sted: NA
Been thanked: 20 times

Indlæg af Grim Reape®!!! » 30. aug 2006, 22:40

Og nok også derfor det må bruges i låse
Har flere gange fået at vide af låsesmede at man ALDRIG må bruge olie i en lås da det garanterer at den sætter sig efter et par måneder da det suger støv og møg til sig

Har selv altid renset mine låse med isopropylalkohol og smurt med grafit

Brugeravatar
SKB500
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 25. okt 2004, 02:01
Geografisk sted: Jylland.
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af SKB500 » 30. aug 2006, 23:49

Jeg har arbejdet på et hærderi i 10 år, der smurte vi alle vores ovnanlæg med grafit, vi tog en spand med et par liter olie og et par skovle grafitpulver blandet sammen til en tyk grød, dette smurte vi på langs alle luger og døre og på rullebanerne inde i ovnene, olien forbrændte efter kort tid og efterlod grafitpulveret på de rette steder, måske man kunne praktisere samme teknik på våben/låse ved brug af wd40 og grafit sammen?????????grafitpulver har iøvrigt en anden bemærkelsesværdig egenskab, hvis man smider et par skefulde oven på saltspejlet i saltgryden (som er 900 grader varm) svulmer pulveret voldsomt op og fordeler sig på hele saltoverfladen og bager ind til en hård skorpe/låg som holder meget effektivt på varmen, mener man bruger samme egenskab i forbindelse med brandsikre værdiskabe osv.
"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing." Einstein.

Besvar