Sprængning af revolver

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Big bang
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 5. dec 2014, 20:53
Interesser: gamle skydere
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Sprængning af revolver

Indlæg af Big bang » 22. dec 2014, 16:44

Hej oplevede forleden en skyttekammerat stå med en .45 LC ladet med Sellier&Bellot fabriksammo sprænge så topstrappen stadig sidder oppe under loftpladerne, lign. oplevelser søges , 100% fejl på ammo
You can run butt you will die tired

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8878
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Sprængning af revolver

Indlæg af Fast Fumble » 22. dec 2014, 16:50

Big bang skrev:Hej oplevede forleden en skyttekammerat stå med en 45. lc ladet med sellier&bellot fabriksammo sprænge så topstrappen stadig sidder oppe under loftpladerne, lign. oplevelser søges , 100% fejl på ammo
Nu er den slags ikke lige mit ekspertise område, men .45 lc, er det ikke sortkrudt?
Kan man købe dem som fabrikspatroner?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Sprængning af revolver

Indlæg af Raptor357 » 22. dec 2014, 16:53

Fast Fumble skrev:
Big bang skrev:Hej oplevede forleden en skyttekammerat stå med en 45. lc ladet med sellier&bellot fabriksammo sprænge så topstrappen stadig sidder oppe under loftpladerne, lign. oplevelser søges , 100% fejl på ammo
Nu er den slags ikke lige mit ekspertise område, men .45 lc, er det ikke sortkrudt?
Kan man købe dem som fabrikspatroner?
Jo oprindeligt, det er det samme som .38 special. Dem kan man også købe som fabrikspatroner.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Big bang
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 5. dec 2014, 20:53
Interesser: gamle skydere
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Sprængning af revolver

Indlæg af Big bang » 22. dec 2014, 17:32

Snakkede med leo (Ålborg v.handel )om det , han fortalte mig at alle moderne replica er prøvet til røgsvagt så det burde ikke være derfor :???:
kalder nu min kammerat Happy fingers (hans nye indianernavn ) :smile:
You can run butt you will die tired

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8878
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Sprængning af revolver

Indlæg af Fast Fumble » 22. dec 2014, 18:02

Big bang skrev:Snakkede med leo (Ålborg v.handel )om det , han fortalte mig at alle moderne replica er prøvet til røgsvagt så det burde ikke være derfor :???:
kalder nu min kammerat Happy fingers (hans nye indianernavn ) :smile:
Er det lovligt at skyde med røgsvagt i sådan en skyder? Jeg troede tilladelsen blev givet til sortkrudt?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3160
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 205 times

Re: Sprængning af revolver

Indlæg af Grendel » 22. dec 2014, 18:11

Hvad mener i selv er sket?

Du skriver, det er 100% fejl på ammunition - har det været ustabil eller andet? Ældre dato?

Har skytten kun skudt med blyprojektiler og skiftet til FMJ uden en rensning i mellem?

Evt billeder.
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Siggy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 157
Tilmeldt: 30. dec 2011, 07:50
Interesser: pistolskydning, jagt
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 22 times
Been thanked: 7 times

Re: Sprængning af revolver

Indlæg af Siggy » 22. dec 2014, 18:32

Fast Fumble skrev: Er det lovligt at skyde med røgsvagt i sådan en skyder? Jeg troede tilladelsen blev givet til sortkrudt?
Det er jo et af de nye kalibre i DGI-Skydning, så en revolver i .45 Colt kan godt indregistreres som røgsvag.
Hilsen Siggy

Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!

Big bang
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 5. dec 2014, 20:53
Interesser: gamle skydere
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Sprængning af revolver

Indlæg af Big bang » 22. dec 2014, 18:55

Er / var reg. til røgsvag , kun bly.
You can run butt you will die tired

KnT
Banned
Banned
Indlæg: 334
Tilmeldt: 26. nov 2008, 15:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 9 times

Re: Sprængning af revolver

Indlæg af KnT » 22. dec 2014, 19:03

Fast Fumble skrev:
Big bang skrev:Snakkede med leo (Ålborg v.handel )om det , han fortalte mig at alle moderne replica er prøvet til røgsvagt så det burde ikke være derfor :???:
kalder nu min kammerat Happy fingers (hans nye indianernavn ) :smile:
Er det lovligt at skyde med røgsvagt i sådan en skyder? Jeg troede tilladelsen blev givet til sortkrudt?

ja det er lovligt at skyde røgsvagt i en sortkrudt reg våben da westernskydning må skydes med røgsvagt og det er med grønlys fra dansk skytte union og dansk sortkrudtskyter.

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Sprængning af revolver

Indlæg af Mausertossen » 22. dec 2014, 19:23

En ting er at den var registreret til røgsvagt krudt, en anden ting er at den var trykprøvet til det...
Hvis der ikke sidder et stempel med 'PSF' -Polvero sensa fumero*- (krudt uden røg) på, så er den IKKE trykprøvet til det.
Al respekt for importøren, men han har altså solgt Uberti kopier af Colt's 1873 SAA til medlemmer af min klub hvor der 'kun' står PN -Polvero negro- (sort krudt) under trykprøvestemplet.
-S

PS: Hvis der 100% fejl på ammoen, hvorfor har S&B ikke tilbagekaldt det pågældende lot af .45 Colt endnu?

*der må gerne grines af mit elendige italienske...
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8878
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Sprængning af revolver

Indlæg af Fast Fumble » 22. dec 2014, 19:30

Siggy skrev:
Fast Fumble skrev: Er det lovligt at skyde med røgsvagt i sådan en skyder? Jeg troede tilladelsen blev givet til sortkrudt?
Det er jo et af de nye kalibre i DGI-Skydning, så en revolver i .45 Colt kan godt indregistreres som røgsvag.
Det er den sgu da også!
Det havde jeg ikke lagt mærke til - eller, det havde jeg måske nok, men jeg havde ikke lige erkendt mulighederne endnu...
Jeg skal på shopping! Jeg tror jeg kan mærke en julegave på vej!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

KnT
Banned
Banned
Indlæg: 334
Tilmeldt: 26. nov 2008, 15:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 9 times

Re: Sprængning af revolver

Indlæg af KnT » 22. dec 2014, 19:36

importøren sku nok være sikker om de er trykprøvet røgsvag. skal lige har se på min om den er trykprøvet til røgsvag
jeg har en medlem der trykprøve hans 45ere uberti 1873 ved en fejl med 20grs n110 og en 300grs bly kugle det er det ammo han bruge i hans riffel

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Sprængning af revolver

Indlæg af LFuppen » 22. dec 2014, 19:55

Jeg spurgte på mail også HH vedr. en Pietta .45 jeg købte i 2008 om revolveren kunne bruges til røgsvagt krudt.
Fik tilsendt en 3 m lang mail, som åbenbart kun havde for mål at beskytte sig imod grådige amerikanske advokater, hvis brugeren kom galt afsted.
Kun, at der skulle bruges ammunition af god kvalitet.
Og hvilket mærke det så er ...................... der står hen i det uvisse endnu :popkorn:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 677
Tilmeldt: 25. apr 2012, 10:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times

Re: Sprængning af revolver

Indlæg af Overtroldmand » 23. dec 2014, 14:10

https://www.youtube.com/watch?v=Q_XNWeMqCT0

NEVER LOAD ANY KIND OR ANY VOLUME OF SMOKELESS OR UNKNOWN POWDER IN YOUR BLACKPOWDER GUN!!!!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Sprængning af revolver

Indlæg af Refraktorius » 23. dec 2014, 19:59

Hmmmm, og endda med krudt fra løse patroner.
:wall:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Sprængning af revolver

Indlæg af Slettes3 » 23. dec 2014, 20:29

Uberti, Pietta med andre er lavet til at kunne skyde med røgsvagt ammunition der duplikere den originale fabriksballistik. Hvis en ny serieproduceret revolver explumdere er det ammunitionen der har noget på sig. Jeg har i en del år skudt med .45colt som jeg selv havde ladt og støbt kugler til. Det var til Colt revolvere der var lavet i 1900 talet. Faktisk udvikler en moderne røgsvag patron mindre tryk en sortkrudts patron hvis man går ud fra at det er den originale fabriks ballistik der "sigtes" på. Derfor er det mere sikkert at lade med røgsvagt i ældre våben hvis det er en sikkerheds faktor man går ud fra.

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2094
Tilmeldt: 8. okt 2007, 20:24
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 31 times
Been thanked: 42 times

Re: Sprængning af revolver

Indlæg af Mausertossen » 23. dec 2014, 20:50

Rigbymauser skrev:Uberti, Pietta med andre er lavet til at kunne skyde med røgsvagt ammunition der duplikere den originale fabriksballistik. Hvis en ny serieproduceret revolver explumdere er det ammunitionen der har noget på sig. Jeg har i en del år skudt med .45colt som jeg selv havde ladt og støbt kugler til. Det var til Colt revolvere der var lavet i 1900 talet. Faktisk udvikler en moderne røgsvag patron mindre tryk en sortkrudts patron hvis man går ud fra at det er den originale fabriks ballistik der "sigtes" på. Derfor er det mere sikkert at lade med røgsvagt i ældre våben hvis det er en sikkerheds faktor man går ud fra.
OK, men hvorfor har S og B så ikke tilbagekaldt det lot af .45 Colt...?
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Sprængning af revolver

Indlæg af Slettes3 » 23. dec 2014, 21:04

Mausertossen skrev:
Rigbymauser skrev:Uberti, Pietta med andre er lavet til at kunne skyde med røgsvagt ammunition der duplikere den originale fabriksballistik. Hvis en ny serieproduceret revolver explumdere er det ammunitionen der har noget på sig. Jeg har i en del år skudt med .45colt som jeg selv havde ladt og støbt kugler til. Det var til Colt revolvere der var lavet i 1900 talet. Faktisk udvikler en moderne røgsvag patron mindre tryk en sortkrudts patron hvis man går ud fra at det er den originale fabriks ballistik der "sigtes" på. Derfor er det mere sikkert at lade med røgsvagt i ældre våben hvis det er en sikkerheds faktor man går ud fra.
OK, men hvorfor har S og B så ikke tilbagekaldt det lot af .45 Colt...?
-S
Det spørgsmål kan vi rette til S&B.

Det er uhyggeligt nemt at komme til at give en .45colt eller anden større revolverkaliber en dobbeltladning uden at man kan se det umiddelbart på volumen. Shit happens en ellers fabriks kontrolleret verden med stikprøvekontrol og kvailitetssikrings kontrol.

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Sprængning af revolver

Indlæg af LFuppen » 23. dec 2014, 22:04

Rigbymauser skrev:Uberti, Pietta med andre er lavet til at kunne skyde med røgsvagt ammunition der duplikere den originale fabriksballistik. Hvis en ny serieproduceret revolver explumdere er det ammunitionen der har noget på sig. Jeg har i en del år skudt med .45colt som jeg selv havde ladt og støbt kugler til. Det var til Colt revolvere der var lavet i 1900 talet. Faktisk udvikler en moderne røgsvag patron mindre tryk en sortkrudts patron hvis man går ud fra at det er den originale fabriks ballistik der "sigtes" på. Derfor er det mere sikkert at lade med røgsvagt i ældre våben hvis det er en sikkerheds faktor man går ud fra.
Nemlig ........................ ved en lille fejltagelse, havnede mit .44 Magnum 240 Grain ammunition ( til min leveraction riffel, fjolser :twisted: ) i samme sidelomme som til min Pietta .45 LC revolver.
Jeg hev en håndfuld patroner op af lommen og ladede revolveren ...... nærmest i blinde :mrgreen:
Af en eller anden grund, var de første 3 skud milde, men de sidste 3 skud lidt kraftigere. Diskretion, som alle Vestjyder har, afladede jeg revolveren som intet var hændt. Dog tjekkede jeg siden hen, at de sidste 3 skudt var fabriksladede Winchester .240 Grain ladede patroner. Så :thumbup: for kvaliteten i Pietta revolver :biggrin:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7725
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Sprængning af revolver

Indlæg af T-REX » 31. dec 2014, 16:00

Er fejlen blevet meldt til Sellier & Bellot?
Hvis de ikke ved at der er en fejl, så er det svært at gøre noget ved det
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Nuser
This member is
This member is
Indlæg: 201
Tilmeldt: 29. nov 2007, 18:20
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 96 times
Been thanked: 16 times

Re: Sprængning af revolver

Indlæg af Nuser » 31. dec 2014, 16:56

"Nemlig ........................ ved en lille fejltagelse, havnede mit .44 Magnum 240 Grain ammunition ( til min leveraction riffel, fjolser :twisted: ) i samme sidelomme som til min Pietta .45 LC revolver.
Jeg hev en håndfuld patroner op af lommen og ladede revolveren ...... nærmest i blinde :mrgreen: "

Tja, hvem mon er størst fjols :rolf: :razz:

Besvar