Der er begyndt at komme rust på min Saur 202?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Kaspersl
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11. sep 2014, 12:01
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times

Der er begyndt at komme rust på min Saur 202?

Indlæg af Kaspersl » 11. sep 2014, 12:11

Hej NVF

Jeg ejer en sauer 202 som jeg købte i sommers. Der er begyndt at komme rust på? Ved magasinet, på magasinet bunden udvendig og på siden af riflen og ved sikringen.
Nogle der har prøvet det samme eller ved hvorfor det sker den har fået olie hver gang jeg har haft den ude. Den står i våbenskab i opvarmet rum ca 20 grader.
Forhandleren tager den ind på værkstedet og giver den en form for rustbeskyttelse? Men kunne rigtig godt tænke mig og hører om i andre har været udsat for det?
Mvh Kasper
Senest rettet af Refraktorius 11. sep 2014, 22:48, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift suppleret til at afspejle indlæggest formål. En sigende overskrift sparer andres tid, øger læseligheden og giver dig bedre svar.

FilenC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 124
Tilmeldt: 22. sep 2010, 19:13
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 8 times

Re: Sauer 202 rust

Indlæg af FilenC » 11. sep 2014, 18:25

Kan intet se på min.
Låsestol, løb og bundstykke er ikke ramt overhovedet.

Dog mit magasin har en lille bitte smule, men det er nu min egen skyld.

Og den får IKKE olie hver gang den har været på jagt ol.
S202 6,5x55 LH
270win vekselpibe
Zeiss HT 3-12x56 ASV+
Stalon Whisper Lyddæmper
Browning 525 Game 12/76 71cm LH
Browning 725 Black Gold UK 20/76 76cm
Miruko 600 12/70 71cm LH
Baikal IJ27 12/76 m. chokes
Savage m.110 30.06 LH
Zeiss V 10x42 FL T* Lotutec

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Sauer 202 rust

Indlæg af Scout » 11. sep 2014, 18:36

Velkommen til NVF, Kasperbassen.

Med forbehold for at det kan være en blåneringsfejl fra fabrikkens side, så anbefaler jeg følgende opskrift;
Umiddelbart efter 'våd' jagt tørres riflen af så hurtigt som muligt og placeres i opvarmet rum/ved varmekilde for at tørre.
Den må ikke ligge og 'knurre' i et riffelfutteral - det er noget djævlen har skabt og som lavet til at skabe grobund for rust.
Efter riflen er blevet 'tempereret/akklimatiseret' skal den renses grundigt og have olie.

Få dog undersøgt, om der kan være en blåneringsfejl - hvor gammel er riflen (købte du brugt eller ny i sommer)?

Ved normalt brug og almindelig påpasselighed som ovenstående beskrevet, skulle riflen nødigt ruste.
Jeg har dog set Sauerrifler med blånering så tynd som vand og slidt igennem til stålet.
Disse er naturligvis brugte rifler med nogle år på bagen og fabrikkens metoder kan være forbedret i mellemtiden.

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Sauer 202 rust

Indlæg af dksith » 11. sep 2014, 19:11

du skal også passe på du ikke stiller den ind i skabet med en våd rem på...

Kaspersl
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11. sep 2014, 12:01
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times

Re: Sauer 202 rust

Indlæg af Kaspersl » 11. sep 2014, 20:41

Scout skrev:Velkommen til NVF, Kasperbassen.

Med forbehold for at det kan være en blåneringsfejl fra fabrikkens side, så anbefaler jeg følgende opskrift;
Umiddelbart efter 'våd' jagt tørres riflen af så hurtigt som muligt og placeres i opvarmet rum/ved varmekilde for at tørre.
Den må ikke ligge og 'knurre' i et riffelfutteral - det er noget djævlen har skabt og som lavet til at skabe grobund for rust.
Efter riflen er blevet 'tempereret/akklimatiseret' skal den renses grundigt og have olie.

Få dog undersøgt, om der kan være en blåneringsfejl - hvor gammel er riflen (købte du brugt eller ny i sommer)?

Ved normalt brug og almindelig påpasselighed som ovenstående beskrevet, skulle riflen nødigt ruste.
Jeg har dog set Sauerrifler med blånering så tynd som vand og slidt igennem til stålet.
Disse er naturligvis brugte rifler med nogle år på bagen og fabrikkens metoder kan være forbedret i mellemtiden.
Tusind tak for svarene!
Jeg købte den som helt ny den er grå istedet for sort derfor ser man det rigtig tydeligt. Forhandleren tager den ind på værkstedet på tirsdag og giver den en rustbehandling? Men det undrede mig bare rigtig meget at sådan en dyr riffel ruster efter 3 måneders brug og Forhandleren var enig. Den har ikke engang været med ude i regn endnu.
Men jeg vil tage dit råd til mig og gøre det som du beskriver. Hvis man er på jagt og så er færdig ville du så tørrer den over med en ren klud inden du pakker den sammen og kører hjem. Eller kan man vente til man kommer hjem?

5317
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 610
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:25
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Sauer 202 rust

Indlæg af 5317 » 11. sep 2014, 21:16

Kaspersl skrev:
Scout skrev:Velkommen til NVF, Kasperbassen.


Tusind tak for svarene!
Jeg købte den som helt ny den er grå istedet for sort derfor ser man det rigtig tydeligt. Forhandleren tager den ind på værkstedet på tirsdag og giver den en rustbehandling? Men det undrede mig bare rigtig meget at sådan en dyr riffel ruster efter 3 måneders brug og Forhandleren var enig. Den har ikke engang været med ude i regn endnu.
Men jeg vil tage dit råd til mig og gøre det som du beskriver. Hvis man er på jagt og så er færdig ville du så tørrer den over med en ren klud inden du pakker den sammen og kører hjem. Eller kan man vente til man kommer hjem?
et er vand/snavs fra brug på jagt

noget andet er hænder og fingre, jeg har mere end en gang set rustne fingeraftryk på våben, så tør altid våbnet over med en let olieret klud når du har håndteret det,

når jeg selv har rengjort og olieret mine våben rører jeg kun ved træværket når jeg sætter dem i skabet, det lyder måske besværligt, men lige pludselig et det en vanesag
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Sauer 202 rust

Indlæg af Scout » 12. sep 2014, 00:29

Kaspersl skrev:
Tusind tak for svarene!
Jeg købte den som helt ny den er grå istedet for sort derfor ser man det rigtig tydeligt. Forhandleren tager den ind på værkstedet på tirsdag og giver den en rustbehandling? Men det undrede mig bare rigtig meget at sådan en dyr riffel ruster efter 3 måneders brug og Forhandleren var enig. Den har ikke engang været med ude i regn endnu.
Men jeg vil tage dit råd til mig og gøre det som du beskriver. Hvis man er på jagt og så er færdig ville du så tørrer den over med en ren klud inden du pakker den sammen og kører hjem. Eller kan man vente til man kommer hjem?
Uden at have set riflen (hvilket gør mit svar teoretisk), så ville jeg personligt ikke acceptere tilstanden og det lyder som en fejl, med mindre du gør et eller andet helt galt, hvilket jeg dels ikke kan forestille mig eller endsige danne mig et billede af uden at have set riflen.

Når din riffel er helt ny og HVIS det er en fabrikationsfejl, så overvej/opvej om du skal få riflen re-blåneret eller insistere på helt at returnere riflen og få en ny eller få pengene tilbage (og købe en Steyr, hvor det ikke vil ske (viiiits :giggle: )).

Hvem ved, hvad der ellers kan være galt og om det er en 'mandagsriffel.'

Ikke for at gøre dig (endnu) mere træt af situationen men tænk over det.

Din forhandler vil nægte at give dig pengene igen i mange tilfælde, men hvis det er en fabrikationsfejl, så kan jeg love dig for, at jeg ville komme efter dem.

Om du skal tørre riflen af eller vente?
Meget gerne tørre så meget fugt af som muligt inden hjemtransport. Hav en tør klud liggende i riffelfutteralet, det er nemt at huske at give den en tur så.
Endelig ikke lade riflen ligge våd i futteralet længere end strengt nødvendigt som sagt. Jeg har set (godt nok meget gamle) våben få overfladerust selv efter få timer i futteral i de helt værste tilfælde og efter hele dagen i silende regn uden aftørring efter brug

Som ovenstående medlem gør opmærksom på; ved hjemkomst rengør, giv metaloverflader et let lag olie (syrefri våbeolie - ikke spare her), rør ej ved metalflader når du sætter riflen i skabet. Fingeraftryk kan skabe mærker.

Dit skab skal være tørt og stå i opvarmet rum.

Du kan eventuelt vende riflen med bunden i vejret og forsigtigt sætte mundingen på et blødt underlag i skabet; ad åre siver olie ned i træskæftet, hvor det opsuges af træet. Dette tager naturligvis mange år og de fleste gør næppe dette.


Ved rifler med syntetskæfter er dette naturligvis ikke en faktor.

Kaspersl
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11. sep 2014, 12:01
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times

Re: Sauer 202 rust

Indlæg af Kaspersl » 12. sep 2014, 07:55

Scout skrev:
Kaspersl skrev:
Tusind tak for svarene!
Jeg købte den som helt ny den er grå istedet for sort derfor ser man det rigtig tydeligt. Forhandleren tager den ind på værkstedet på tirsdag og giver den en rustbehandling? Men det undrede mig bare rigtig meget at sådan en dyr riffel ruster efter 3 måneders brug og Forhandleren var enig. Den har ikke engang været med ude i regn endnu.
Men jeg vil tage dit råd til mig og gøre det som du beskriver. Hvis man er på jagt og så er færdig ville du så tørrer den over med en ren klud inden du pakker den sammen og kører hjem. Eller kan man vente til man kommer hjem?
Uden at have set riflen (hvilket gør mit svar teoretisk), så ville jeg personligt ikke acceptere tilstanden og det lyder som en fejl, med mindre du gør et eller andet helt galt, hvilket jeg dels ikke kan forestille mig eller endsige danne mig et billede af uden at have set riflen.

Når din riffel er helt ny og HVIS det er en fabrikationsfejl, så overvej/opvej om du skal få riflen re-blåneret eller insistere på helt at returnere riflen og få en ny eller få pengene tilbage (og købe en Steyr, hvor det ikke vil ske (viiiits :giggle: )).

Hvem ved, hvad der ellers kan være galt og om det er en 'mandagsriffel.'

Ikke for at gøre dig (endnu) mere træt af situationen men tænk over det.

Tanken har også strejfet mig om jeg skulle insisterer på at få en ny. Men han kigger på den på tirsdag og så ser jeg hvad der sker og om hvad han siger. Jeg har 5 års garanti på den og det må jo ligeledes dække sådanne fejl ikke?

Din forhandler vil nægte at give dig pengene igen i mange tilfælde, men hvis det er en fabrikationsfejl, så kan jeg love dig for, at jeg ville komme efter dem.

Om du skal tørre riflen af eller vente?
Meget gerne tørre så meget fugt af som muligt inden hjemtransport. Hav en tør klud liggende i riffelfutteralet, det er nemt at huske at give den en tur så.
Endelig ikke lade riflen ligge våd i futteralet længere end strengt nødvendigt som sagt. Jeg har set (godt nok meget gamle) våben få overfladerust selv efter få timer i futteral i de helt værste tilfælde og efter hele dagen i silende regn uden aftørring efter brug

Som ovenstående medlem gør opmærksom på; ved hjemkomst rengør, giv metaloverflader et let lag olie (syrefri våbeolie - ikke spare her), rør ej ved metalflader når du sætter riflen i skabet. Fingeraftryk kan skabe mærker.

Dit skab skal være tørt og stå i opvarmet rum.

Du kan eventuelt vende riflen med bunden i vejret og forsigtigt sætte mundingen på et blødt underlag i skabet; ad åre siver olie ned i træskæftet, hvor det opsuges af træet. Dette tager naturligvis mange år og de fleste gør næppe dette.

Jeg takker mange gange for dine svar og det har gjort mig klogere. Også på det område at jeg ikke skal accepterer at den allerede ruster. Jeg skal nok loge skrive herinde igen hvad det bliver til efter forhandlerens dom.
Ved rifler med syntetskæfter er dette naturligvis ikke en faktor.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: Der er begyndt at komme rust på min Saur 202?

Indlæg af Kruffe » 14. sep 2014, 23:49

Brug altid en kvalitetsolie - f.eks. Breakfree CLP
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Der er begyndt at komme rust på min Saur 202?

Indlæg af Rahan » 15. sep 2014, 07:08

Kaspersl skrev: Den står i våbenskab i opvarmet rum ca 20 grader. Mvh Kasper

Opvarmet rum er da fin fin.
Men et rum med lav luftfugtighed er 1000 gange bedre.

Har du prøvet at måle luft fugtigheden i rummet ?

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Der er begyndt at komme rust på min Saur 202?

Indlæg af Scout » 15. sep 2014, 08:12

Ja, det er vigtigt, som jeg er inde på her
Scout skrev:
Dit skab skal være tørt og stå i opvarmet rum.
Fugtige (kælder-)rum er IKKE sagen.

Man kan få fugtabsorberende poser til at hænge op, hvis der er fare for fugt.

Kaspersl
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11. sep 2014, 12:01
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times

Re: Der er begyndt at komme rust på min Saur 202?

Indlæg af Kaspersl » 26. sep 2014, 16:49

Luftfugtigheden er ca 63% i skabet og ca 21 grader?

Den er aflever hos Forhandleren for 14 dage siden og har intet hørt. Ringede så i mandag og spurgte og de sagde de ville ringe tilbage. Det havde de ikke gjort endnu så ringede idag og spurgte hvad der skete og de fortæller mig at de kigger på den mandag og jeg så formentlig har den i slutningen af næste uge. Jeg er meget irriteret over situationen og jeg forventer at få et endeligt svar mandag. Ellers gør jeg krav på returnering for det er meget irriterende at have købt ny riffel og man så ikke kan komme på jagt fordi den er på værksted. :evil:

Outlan
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25. nov 2015, 09:50
Interesser: Natur og jagt
Geografisk sted: Sjælland

Re: Der er begyndt at komme rust på min Saur 202?

Indlæg af Outlan » 31. okt 2017, 13:05

Hi med jer,

jeg opdagede i går aftes at der er kommet lidt rust indvedigt i løbet på min Sauer 202 (se billedet). Jeg har renset rifflen fornuftigt og olieret efter hver jagt/træning. Bruger Brunox Spray eller Rem Oil. Derudover opbevares rifflen i våbenskab men fugtmåler hvor jeg ligger mellem 50-60% alt efter sæson.

Billede

Jeg ved egentlig ikke helt hvad jeg skal gøre - er der andre der har oplevet det samme eller der har input til hvad man skal gøre. Det skal dog siges at jeg med det samme i går gennemgik resten af rifflen for at tjekke om der skulle være rust andre steder men jeg har intet fundet.

Ser frem til at læse jeres svar.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Der er begyndt at komme rust på min Saur 202?

Indlæg af FrederikF » 31. okt 2017, 13:15

Er du sikker på det er rust?
Hvor mange skud har du skudt siden der sidst blev foretaget en grundig rengøring/rens af løbet?
Mvh frederik

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Der er begyndt at komme rust på min Saur 202?

Indlæg af Kleth » 31. okt 2017, 13:15

Har du den stående med lyddæmperen på?
Jeg skruer lyddæmper af efter hver tur på skydebanen/jagt og trækker piben igennem 1-2 gange med en boresnake. Riflen står så i skabet uden lyddæmper på indtil næste gang. Efter en tur på skydebanen lugter lyddæmperen ret stærkt af ammoniak og så jeg lader den ligge varmt nogle timer for at den kan dampe af.
Hvilken ammunition skyder du med?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Der er begyndt at komme rust på min Saur 202?

Indlæg af Elbæk » 31. okt 2017, 13:33

Læser man vejledningen for f.eks. A-Tec dæmpere står der specifikt at dæmperen skal afmonteres efter end skydning - og at våbnet ikke må opbevares med dæmperen på - pga. fare for rust grundet ammoniakdampe som kondenserer i dæmperen.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Der er begyndt at komme rust på min Saur 202?

Indlæg af C-X » 31. okt 2017, 13:52

Der er heller ikke nogen grund til, at opbevare den stinkbombe inde i våbenskabet.

Måske riflen bare trænger til at blive skudt med lidt oftere? Hellere slide piben op end lade den ruste op! :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Outlan
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25. nov 2015, 09:50
Interesser: Natur og jagt
Geografisk sted: Sjælland

Re: Der er begyndt at komme rust på min Saur 202?

Indlæg af Outlan » 31. okt 2017, 14:13

FrederikF skrev:Er du sikker på det er rust?
Hvor mange skud har du skudt siden der sidst blev foretaget en grundig rengøring/rens af løbet?
Mvh frederik
Det ligner rust - hvad kan ellers være?

Jeg træner ofte og skyder normalt 20-35 skud per gang. Efter hver besøg på banen giver jeg riflen en rens men Brunox eller Rem Oil. Synes jeg er rimelig grunding. Sidste skydning var 8 dage siden.

Sådan ser min skydning frekvens og antal skud ud.

Billede
Senest rettet af Outlan 31. okt 2017, 14:21, rettet i alt 1 gang.

Outlan
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25. nov 2015, 09:50
Interesser: Natur og jagt
Geografisk sted: Sjælland

Re: Der er begyndt at komme rust på min Saur 202?

Indlæg af Outlan » 31. okt 2017, 14:18

Kleth skrev:Har du den stående med lyddæmperen på?
Jeg skruer lyddæmper af efter hver tur på skydebanen/jagt og trækker piben igennem 1-2 gange med en boresnake. Riflen står så i skabet uden lyddæmper på indtil næste gang. Efter en tur på skydebanen lugter lyddæmperen ret stærkt af ammoniak og så jeg lader den ligge varmt nogle timer for at den kan dampe af.
Hvilken ammunition skyder du med?
Jeg har gevind på men ingen lyddæmper.

Jeg er lige begyndt at bruge Hornady i 180 grains i White Tail serien. Det fleste skud med Sellier & Bellot. Kaliber 30-06.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Der er begyndt at komme rust på min Saur 202?

Indlæg af Kleth » 31. okt 2017, 14:40

Outlan skrev:Jeg har gevind på men ingen lyddæmper.
Jeg er lige begyndt at bruge Hornady i 180 grains i White Tail serien. Det fleste skud med Sellier & Bellot. Kaliber 30-06.
Jeg blev triggered af at der ikke var gevindbeskytter på :smile: Der skulle ikke være noget galt med ammunitionen. Det eneste jeg kan anbefale er at trække den igennem med en boresnake efter og før brug også selv om den ikke har skudt og lade våbnet tørre grundigt igennem hvis det har været koldt, fugtigt eller vådt, før det kommer i våbenskabet.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Der er begyndt at komme rust på min Saur 202?

Indlæg af Mapzter » 31. okt 2017, 14:52

Outlan skrev:Det ligner rust - hvad kan ellers være?
Kunne det være messing/kobberaflejringer fra dine projektiler? Prøv med lidt solvent og se om det giver grønne spor.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Outlan
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25. nov 2015, 09:50
Interesser: Natur og jagt
Geografisk sted: Sjælland

Re: Der er begyndt at komme rust på min Saur 202?

Indlæg af Outlan » 31. okt 2017, 15:29

Kleth skrev:
Outlan skrev:Jeg har gevind på men ingen lyddæmper.
Jeg er lige begyndt at bruge Hornady i 180 grains i White Tail serien. Det fleste skud med Sellier & Bellot. Kaliber 30-06.
Jeg blev triggered af at der ikke var gevindbeskytter på :smile: Der skulle ikke være noget galt med ammunitionen. Det eneste jeg kan anbefale er at trække den igennem med en boresnake efter og før brug også selv om den ikke har skudt og lade våbnet tørre grundigt igennem hvis det har været koldt, fugtigt eller vådt, før det kommer i våbenskabet.
Ahh - tog bare gevindbeskytter af for at få et bedre billede.

Har virkelig været grundig og har ikke fundet problemer andre steder på rifflen. Jeg tænker at hvis rifflen kan begynde med at ruste så nemt, efter mit grundige rengøring og beskyttelse, så vil jeg sige at Sauer'en er følsom!

Outlan
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25. nov 2015, 09:50
Interesser: Natur og jagt
Geografisk sted: Sjælland

Re: Der er begyndt at komme rust på min Saur 202?

Indlæg af Outlan » 31. okt 2017, 15:41

Mapzter skrev:
Outlan skrev:Det ligner rust - hvad kan ellers være?
Kunne det være messing/kobberaflejringer fra dine projektiler? Prøv med lidt solvent og se om det giver grønne spor.
Hmm - det kunne godt være. Burde Brunox eller Rem Oil ikke fjerne det? Har gået løbet igennem 2 gange uden success. Har du en anden solvent du vil anbefale?

Det kan godt være at det bare er kobber - som f.eks. forklaret her:

Billede

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Der er begyndt at komme rust på min Saur 202?

Indlæg af Mapzter » 31. okt 2017, 15:44

Outlan skrev:
Mapzter skrev:
Outlan skrev:Det ligner rust - hvad kan ellers være?
Kunne det være messing/kobberaflejringer fra dine projektiler? Prøv med lidt solvent og se om det giver grønne spor.
Hmm - det kunne godt være. Burde Brunox eller Rem Oil ikke fjerne det? Har gået løbet igennem 2 gange uden success. Har du en anden solvent du vil anbefale?
Jeg tror Brunox og Rem Oil primært er til at fjerne krudtslam og beskytte med rust. Prøv f.eks. Forrest Bore Cleaning Foam, eller noget andet som er beregnet til "copper fouling".
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Der er begyndt at komme rust på min Saur 202?

Indlæg af FrederikF » 31. okt 2017, 16:27

Synes det ligner mantelaflejringer. Når du aldrig har renset piben (og skyder meget) - så tror jeg en omgang rensning med et solvent vil klare jobbet.
Er der meget aflejring vil du opleve at få mindre tryk og bedre præcision efter rens (vel at mærke efter der er skudt 15-50 skud igennem den nyrensede pibe).

Besvar