Problemer med at se klart igennem diopter

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
HerrS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 126
Tilmeldt: 29. apr 2009, 00:09
Interesser: luftpistol, luftrifler,
Geografisk sted: Trekants området.
Been thanked: 1 time

Problemer med at se klart igennem diopter

Indlæg af HerrS » 8. maj 2014, 23:51

Hejsa.

Jeg har i længere tid bøvlet lidt med at se ordentlig igennem en diopter i forbindelse med baneskydning.
Når jeg ser igennem den, kan jeg fint se ringen i frontsigtet, men det bagerste hul bliver for mine øjne aflangt i det, lidt på skrå, og uklart. Derved kan det være svært at se hvornår man centrerer forreste sigtemiddel korrekt.

What to do? Jeg har set man kan få dioptorer med variabel iris og/eller optik (linse) i, men vil det være vejen frem?

Det skal siges mit mesterøje er venstre, men jeg skyder med højre.


Nogen der har oplevet lignende, og fandt i en løsning?
--
Nr 2 er den føreste taber

R2D2
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 252
Tilmeldt: 15. jan 2006, 19:39
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Problemer med at se klart igennem diopter

Indlæg af R2D2 » 9. maj 2014, 08:34

Jeg tror at du ligesom mig har en lille bygningsfejl. Brille eller evt en rigtig skydebrille vil sikkert kinne hjælpe en del.
Nu skriver du ikke hvilken slags skydning det er til, men evt vil en lidt større diopter måske også kunne hjælpe.

/Jakob
HerrS skrev:Hejsa.

Jeg har i længere tid bøvlet lidt med at se ordentlig igennem en diopter i forbindelse med baneskydning.
Når jeg ser igennem den, kan jeg fint se ringen i frontsigtet, men det bagerste hul bliver for mine øjne aflangt i det, lidt på skrå, og uklart. Derved kan det være svært at se hvornår man centrerer forreste sigtemiddel korrekt.

What to do? Jeg har set man kan få dioptorer med variabel iris og/eller optik (linse) i, men vil det være vejen frem?

Det skal siges mit mesterøje er venstre, men jeg skyder med højre.


Nogen der har oplevet lignende, og fandt i en løsning?

Scooter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 8. aug 2010, 11:11
Interesser: Pistol skydning
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 7 times

Re: Problemer med at se klart igennem diopter

Indlæg af Scooter » 9. maj 2014, 13:31

Jeg har en lille bygningsfejl på begge mine øjne så at skyde med diopter er bare ikke noget der dur for mig hvor imod optik og korn og kræv ikke er noget problem.

HerrS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 126
Tilmeldt: 29. apr 2009, 00:09
Interesser: luftpistol, luftrifler,
Geografisk sted: Trekants området.
Been thanked: 1 time

Re: Problemer med at se klart igennem diopter

Indlæg af HerrS » 9. maj 2014, 14:24

Diciplinen er 10/15 mtr luft.

Og ja, jeg har en bygningsfejl og bærer briller. Men er der slet ikke anden udvej end en skydebrille?
--
Nr 2 er den føreste taber

Brugeravatar
1407
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 124
Tilmeldt: 27. apr 2013, 12:45
Interesser: Jagt og Historiskskydning
Geografisk sted: sydvest jylland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Problemer med at se klart igennem diopter

Indlæg af 1407 » 9. maj 2014, 15:56

Har du prøvet at flytte diopteret længere frem eller tilbage? Du kunne eventuelt prøve at tage forbi skyttebutikken i vingsted med din riffel og prøve et justerbar diopter . Og se om hul størrelsen er forkert
Mvh 1407
mvh 1407
old soldier never die, they just fade away
Anschütz 1407
Mauser k98k
CarlGustaf 6,5 x 55
Enfield p14 303"
Lanber Norlett 12/70

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Problemer med at se klart igennem diopter

Indlæg af KenP » 10. maj 2014, 19:15

Der er flere muligheder.

Kan godt være at en justerbar som kan variere hjælper på dit problem, sikker på at der er en i foreningen som har et, som kan hjælpe dig med at låne en.

Alternativt kan du købe udflyttere til både foreste og bagerste sigte, således at du sigter med venstre øje, selv om du holder riflen som højreskytte.

Kan også være at skydebrille er det bedste. for dit grundlæggende problem er at du ikke ser lige igennem dine briller når du sigter, altså det brydes anderledes end når du ser normalt. (man kan enten bare gøre det ens) eller man kan købe skydebriller, der kan selve brillen justeres til at være fuldstændig lodret på sigte linie, når du holder hovedet som det skal.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Problemer med at se klart igennem diopter

Indlæg af Raptor357 » 10. maj 2014, 23:13

Du burde kunne sætte en linse der passer til dig i dioptrien, med korrektion for det du har behov for.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Problemer med at se klart igennem diopter

Indlæg af Werecat » 11. maj 2014, 02:20

Jeg har det samme problem når jeg skyder med dioptersigte. I mange år troede jeg at det var en bygningsfejl, men opdagede ved et tilfælde at hvis jeg tog bagsigtet af og kiggede igennem det, blev hullet rundt igen. Med lidt mere forsøgen sig frem fandt jeg ud af at i mit tilfælde var der fordi min lange (forholdsvist) hals gjorde at hvis min kind skulle ligge på kolben, lå mit hovede langt fremme og tiltede lidt fremover, så mit øjelåg eller bryn på en eller anden måde gjorde at den nederste venstre kvadrant blev rundet af så hullet blev æggeformet. Det forsvandt hvis jeg spilede højre øje op og løftede øjenbrynet! Det var aldrig min disciplin, så når jeg hyggeskyder med diopter, accepterer jeg at der mangler noget af hullet og lader som om det hele er der.... næppe noget det er optimalt, men godt nok til det.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Besvar