Anschütz aftræk/lås i uorden. Hjælp! (NU MED BILLEDER)

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
T-G-D
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23. feb 2007, 10:22
Geografisk sted: Østjylland

Anschütz aftræk/lås i uorden. Hjælp! (NU MED BILLEDER)

Indlæg af T-G-D » 24. mar 2013, 21:52

Hej derude!
Jeg havde besluttet mig for at fjerne lakken fra skæftet på min Anschütz 1516 riffel og give det olie i stedet. Dén operation er gået fantastisk godt, men til min store fortrydelse har jeg nu opdaget, at jeg på én eller anden måde er kommet til at påvirke aftræk og/eller lås i min adskillelse af geværet.
Problemet kommer til udtryk ved to ting:

-Dels ved at aftrækkeren ligsom "hænger" løst og først "får bid" når den trykkes ca halvvejs tilbage.

-Og mere vigtigt (potentielt farligt!), så følger slagstiften ofte med tilbage når ladegrebet bringes tilbage i en repetering. Andre gange holdes slagstiften spændt, men kan udløses blot ved at berøre sikringen!?

Hvad har jeg dog gjort? Er det nogle symptomer som nogen kender?? Jeg har ikke skilt aftrækkermekanismen ad, blot gives en anelse olie og renset den overfladisk med en plastbørste. Ditto med låsen.

Håber nogen kan hjælpe.
Vh
Senest rettet af T-G-D 27. mar 2013, 20:54, rettet i alt 1 gang.

R2D2
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 252
Tilmeldt: 15. jan 2006, 19:39
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Anschütz aftræk/lås i uorden. Hjælp!

Indlæg af R2D2 » 25. mar 2013, 08:47

Uden at være 100% sikker vil jeg mene, at enten forenden eller bagenden af selve aftrækket (ikke aftrækkeren) går imod aftrækkerbrønden i skæftet.

Skil den ad, og se om problemet fortsat er der.

/Jakob

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Anschütz aftræk/lås i uorden. Hjælp!

Indlæg af Langenge » 25. mar 2013, 08:51

Eller det er lykkedes dig at smide bundstykket forkert i :blink:
Prøv, for en sikkerheds skyld, at tage bundstykket ud. Drej alle dele på bundstykket, så de passer, og monter bundstykket forsigtigt igen.

EDIT: Manualen til kanonen kan findes flere steder. F.eks. her: http://www.scribd.com/doc/25687373/Anschutz-1400
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

T-G-D
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23. feb 2007, 10:22
Geografisk sted: Østjylland

Re: Anschütz aftræk/lås i uorden. Hjælp!

Indlæg af T-G-D » 25. mar 2013, 10:55

Tak for svarene! Nu har jeg prøvet begge forslag uden held. Det er som om den tap (kender ikke det tekniske navn) der holder slagstiften/bagerste del af låsen spændt, ikke får ordenligt fat. Hmm, det ligner måske en tur til en bøssemager.

Er der nogen der kender en i/omkring Randers?

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Anschütz aftræk/lås i uorden. Hjælp!

Indlæg af Langenge » 25. mar 2013, 11:18

T-G-D skrev:Tak for svarene! Nu har jeg prøvet begge forslag uden held. Det er som om den tap (kender ikke det tekniske navn) der holder slagstiften/bagerste del af låsen spændt, ikke får ordenligt fat. Hmm, det ligner måske en tur til en bøssemager.

Er der nogen der kender en i/omkring Randers?
Du har haft skæftet af, og dermed blotlagt din aftrækker mekanisme. Hvis de 2 ovenstående råd ikke har hjulpet, så må fejlen ligge i noget i aftrækkermekanismen, der har flyttet sig, er raslet løs eller er sprunget af eller blabla i selve aftrækkermekanismen.
Kan du ikke tage skæftet af igen, og så lige tage et par billeder af aftrækkermekanismen og smide op her?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

T-G-D
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23. feb 2007, 10:22
Geografisk sted: Østjylland

Re: Anschütz aftræk/lås i uorden. Hjælp!

Indlæg af T-G-D » 25. mar 2013, 11:56

Jo, gerne. Det bliver lige lidt senere i dag, men herligt at nogen har mod på at hjælpe mig før jeg må til lommerne og betale en bøssemage. Tak!

Brønden
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 29. jun 2008, 00:39
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 96 times

Re: Anschütz aftræk/lås i uorden. Hjælp!

Indlæg af Brønden » 25. mar 2013, 13:40

Går aftrækkeren fri for aftræk bøjlen. I de gamle skæfter har der oftes sat noget "olie pap" for at give den korrekte sætte dybde af låsen i ned i skæftet, hvis det er faldet ud, kan du få nogle problemer, når aftrækket føres tilbage og bliver skubbet op og bagud.

Ellers syntes jeg du skal køre til en våbensmed og lad ham hjælpe dig med det. Aftræk og uprovokeret skud er bare noget rigtig møg som ender med at tage livet af nogen.

T-G-D
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23. feb 2007, 10:22
Geografisk sted: Østjylland

Re: Anschütz aftræk/lås i uorden. Hjælp!

Indlæg af T-G-D » 27. mar 2013, 13:28

Så er der billeder. Håber det giver syn for sagen?

Til Brønden: Ja den går fri af aftrækkerbøjlen. Tror ikke at det er her problemer ligger. Faktisk så er problemet der selv når jeg forsøger at repetere på riflen uden skæftet monteret.
Vedhæftede filer
DSC03233.jpg
DSC03233.jpg (84.6 KiB) Vist 4210 gange
DSC03228.jpg
DSC03228.jpg (76.08 KiB) Vist 4210 gange
DSC03236.jpg
DSC03236.jpg (74.88 KiB) Vist 4210 gange
DSC03231.jpg
DSC03231.jpg (67.48 KiB) Vist 4210 gange

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Anschütz aftræk/lås i uorden. Hjælp! (NU MED BILLEDER)

Indlæg af Langenge » 27. mar 2013, 22:16

Jeg har kigget og kigget på de billeder, og jeg kan altså ikke se noget åbenlyst galt med det aftræk.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

T-G-D
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23. feb 2007, 10:22
Geografisk sted: Østjylland

Re: Anschütz aftræk/lås i uorden. Hjælp! (NU MED BILLEDER)

Indlæg af T-G-D » 27. mar 2013, 22:44

Det er et mysterium. I hvert fald for os (jeg) dødelige. Tror jeg må have den til en bøssemager - tør ikke andet. Men tak for responsen, og tiden i har brugt herpå.

Besvar