Hvorfor går I til skydning?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Bissen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 921
Tilmeldt: 8. maj 2006, 18:58
Interesser: Airbrush og våben.
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Hvorfor går I til skydning?

Indlæg af Bissen » 14. mar 2012, 20:16

jeg går til skydning fordi jeg synes det er sjovt og spændende og fordi jeg altid kan blive bedre og få masser af udfordring. det er tæt på den perfekte sport

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvorfor går I til skydning?

Indlæg af Danpanik » 14. mar 2012, 23:24

Mensamedlem skrev:Hvad synes I, man skal sige til person, der synes, at det er dumt at gå til skydning og betale for det, når man kan få penge for at skyde i militæret?
Sig til personen, at han / hun åbenbart ikke har den mindste smule begreb om, hvad hverken skydning eller militær er for nogen størrelser, og at det helt sikkert vil tage for lang tid at forklare det :rolf:
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvorfor går I til skydning?

Indlæg af Danpanik » 14. mar 2012, 23:48

HappyNanoq skrev:Tja, skydning i klub - er bare skydning i militæret, uden al mudderet, skyttegravene, stroppeturene, pudsen støvler og skrigende ånds-tåber (Sjant'er) der bare generelt ikke syntes det er godt nok m.v. m.v. m.v. m.v. m.v. m.v. m.v. m.v. m.v. m.v. m.v. m.v. m.v. m.v. m.v. m.v. m.v. m.v. m.v. m.v. m.v. m.v.
Deri har du så slet ikke ret Happy !

Skydning i militæret, som menig, er nok som du skriver, men;

Skydning i klub er skydning, dog uden SAAB mål, uden maskinpistol, uden maskingevær, uden granatkaster, uden håndgranat, uden panserværnsraket, uden dysekanon, uden forsager-sprængning.

Dvs skydning med pistol og riffel.

Skydning i Hjemmeværnet er; The Works, The Full Monty, You name it :biggrin:

Jeg har skudt så meget P, GV, MP, MG, PVR, PVV, GRK, DYKN, HGR så Jeg ikke gider mere :biggrin: Forsager-sprængning er dog stadigt .... sjovt :biggrin:
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvorfor går I til skydning?

Indlæg af HappyNanoq » 15. mar 2012, 00:02

Danpanik skrev:
Skydning i klub er skydning, dog uden SAAB mål, uden maskinpistol, uden maskingevær, uden granatkaster, uden håndgranat, uden panserværnsraket, uden dysekanon, uden forsager-sprængning.

Dvs skydning med pistol og riffel.
Og... hvd kan man lige bruge dét til i det civile.?

Tja, det er da meget sjov at prøve SAAB, MP, MG, DYKA m.v.

Men det er nu ikke noget der tænder mig helt vildt... riffel og haglgevær er fint for mig.
Pistol kan jeg kun bruge til at aflive anskudt vildt med.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvorfor går I til skydning?

Indlæg af Danpanik » 15. mar 2012, 00:11

HappyNanoq skrev:Og... hvd kan man lige bruge dét til i det civile.?
Tjah, det pynter nok ikke på CV'et, men det var sjovt så længe det varede :biggrin:

Og det er en rigtig vigtig ting her i livet, at have det sjovt sålænge man har sig !!
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Hvorfor går I til skydning?

Indlæg af Mapzter » 15. mar 2012, 00:27

Mensamedlem skrev:Hvad er jeres begrundelse for at gå til skydning?
Jeg går til skydning fordi det for mig er gået fra at være en sportsgren som mange andre til at være en livsopslugende passion.

Da jeg begyndte at skyde civilt var det primært den fokus og afslapning som var nødvendig for at skyde høje pointtal indenfor baneskydning som trak. Jeg skød måske 50-100 skud om ugen.

Da jeg havde skudt et stykke tid blev jeg slæbt med ud til en terrænskydning. Her var der pludselig også andre ting som skift af mål, mål på forskellige afstande og begrænset tid. Det var spændende, og havde nogen af de samme spændende ting som handlebane og selvmarkerende skydning indenfor forsvaret. Samtidig skulle jeg stadig bruge det jeg havde lært ved baneskydning. Kort tid efter købte jeg egne pistoler, og begyndte at tage ud til stævner sammen med andre stort set hver weekend. Samtidig med dette blev det sociale fællesskab en større og større del af fornøjelsen.

Et års tid efter opdagede jeg så at der fandtes noget som hed IPSC, og at der endda var nogen som dyrkede dette i min egen forening. Sammen med et par gode venner fik jeg taget mig sammen til at tage IPSC licensen, og vi har ikke kigget tilbage de sidste 8 år :blink:

I IPSC har jeg fundet en sportsgren, som oven i de ting som bane og terrænskydning kræver, også kræver kontrol af kroppens bevægelser, skydning under bevægelse, genladning og andre former for våbenmanipulation. Der er mange ting man skal være god til, for at blive en god IPSC skytte, og jeg har aldrig trænet så meget som jeg gør nu. Det har eksempelvis også motiveret mig for at smide en masse overflødig vægt, få oparbejdet større smidighed og styrke og arbejde med mentaltræning og selvbillede.

Og så er der jo alle de fremragende mennesker man møder og kommer til at gå stævnet sammen med på banerne rundt omkring i hele Europa. Det er en sand fornøjelse at rende ind i dem, f.eks. til EM eller et af de store stævner på "lv. III-turen" og sludre om hvordan det går. Der ser man virkelig at skytter i den internationale top er mennesker ligesom os andre, uanset om de har vundet guld, sølv osv. ved EM og VM.

Så for mig er skydning gået fra "bare" at være en sport jeg dyrkede hver onsdag aften til noget som fylder det meste af min fritid. Og det har jeg det rigtig godt med :mrgreen:

... og så har jeg ikke en gang nævnt al den interessante teknik der er ved skydevåben og relateret udstyr.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
KennethP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 31. mar 2010, 16:29
Interesser: Sports skydning
Geografisk sted: Viby sj
Has thanked: 2 times

Re: Hvorfor går I til skydning?

Indlæg af KennethP » 15. mar 2012, 11:30

Jeg går til skydning fordi det for mig er gået fra at være en sportsgren som mange andre til at være en livsopslugende passion.

Da jeg begyndte at skyde civilt var det primært den fokus og afslapning som var nødvendig for at skyde høje pointtal indenfor baneskydning som trak. Jeg skød måske 50-100 skud om ugen.

Da jeg havde skudt et stykke tid blev jeg slæbt med ud til en terrænskydning. Her var der pludselig også andre ting som skift af mål, mål på forskellige afstande og begrænset tid. Det var spændende, og havde nogen af de samme spændende ting som handlebane og selvmarkerende skydning indenfor forsvaret. Samtidig skulle jeg stadig bruge det jeg havde lært ved baneskydning. Kort tid efter købte jeg egne pistoler, og begyndte at tage ud til stævner sammen med andre stort set hver weekend. Samtidig med dette blev det sociale fællesskab en større og større del af fornøjelsen.

Et års tid efter opdagede jeg så at der fandtes noget som hed IPSC, og at der endda var nogen som dyrkede dette i min egen forening. Sammen med et par gode venner fik jeg taget mig sammen til at tage IPSC licensen, og vi har ikke kigget tilbage de sidste 8 år :blink:

I IPSC har jeg fundet en sportsgren, som oven i de ting som bane og terrænskydning kræver, også kræver kontrol af kroppens bevægelser, skydning under bevægelse, genladning og andre former for våbenmanipulation. Der er mange ting man skal være god til, for at blive en god IPSC skytte, og jeg har aldrig trænet så meget som jeg gør nu. Det har eksempelvis også motiveret mig for at smide en masse overflødig vægt, få oparbejdet større smidighed og styrke og arbejde med mentaltræning og selvbillede.

Og så er der jo alle de fremragende mennesker man møder og kommer til at gå stævnet sammen med på banerne rundt omkring i hele Europa. Det er en sand fornøjelse at rende ind i dem, f.eks. til EM eller et af de store stævner på "lv. III-turen" og sludre om hvordan det går. Der ser man virkelig at skytter i den internationale top er mennesker ligesom os andre, uanset om de har vundet guld, sølv osv. ved EM og VM.

Så for mig er skydning gået fra "bare" at være en sport jeg dyrkede hver onsdag aften til noget som fylder det meste af min fritid. Og det har jeg det rigtig godt med :mrgreen:

... og så har jeg ikke en gang nævnt al den interessante teknik der er ved skydevåben og relateret udstyr.
:goodpost: det kunne jeg ikke sige bedre selv
Et beskidt ildsted giver udgift og harme, men
et rent ildsted giver hygge og varme

Brugeravatar
Cordes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 450
Tilmeldt: 17. jul 2009, 16:17
Interesser: Alt der siger Bang
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Hvorfor går I til skydning?

Indlæg af Cordes » 15. mar 2012, 11:38

Det siger bang :)
Two hands working can do more than a thousand clasped in prayer - Unknow

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Hvorfor går I til skydning?

Indlæg af Explorer » 15. mar 2012, 20:06

Lassescout skrev:Jeg går til skydning for at blive bedre på jagt.

Og fordi det er sjovt og udfordrende og der er hyggelige mennesker at skyde sammen med og jeg skal have afprøvet ladninger og rail og montager og ny kikkert og ny riffel og gramse på de andres nye udstyr og jeg er for fed til fodbold og og og og.....
Præcis det samme her, det er dog mest på lerduebanen / sporting, det er sjovt, hyggeligt og så holder eller forbedrer man formen

Besvar