38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Predator
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 559
Tilmeldt: 28. feb 2011, 11:24
Interesser: Skydning med krudtvåben
Geografisk sted: Jylland øst
Has thanked: 3 times
Been thanked: 62 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Predator » 9. mar 2012, 21:18

Politidamen udtaler:



"Der er jo en risiko for, at våbnene havner i de forkerte hænder, hvis de ikke opbevares efter reglerne, og som skytteforening skal man altså være 110 procent inde i reglerne. Når man nu har en tilladelse til at have våben, så er man også forpligtet til at opbevare dem korrekt," understreger politiinspektøren.


http://lokalavisen.dk/stor-vaabenaktion ... 09387/1265


Så må vi jo se hvem dommeren mener der kender reglerne 110%
--
mvh.
en Predator

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Danpanik » 9. mar 2012, 21:23

Bemoni1 skrev:, man kunne jo faktisk få den tanke, at de ikke har tillid til deres eget arbejde / kontrol........
Det drejer sig ikke om at banderne og rockerene får sværere ved at anskaffe sig våben. Lissom at parkeringsvagters formål ikke er at få folk til at parkere ordentligt.

Parkeringsvagter skal udskrive afgifter, og Politifolk skal skaffe sigtelser !
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Vigilante
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 19. dec 2004, 00:29
Interesser: Genladning, langdistance
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 36 times
Been thanked: 23 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Vigilante » 9. mar 2012, 21:29

Stoned skrev:Dejligt at høre at DDS er hurtigt ude at starthullerne!

Af ren nysgerrighed ville jeg høre om nogen af jer evt. har hørt noget om, at der også blev stillet skærpede krav til foreningernes alarmanlæg?

Hernede i det Sønderjyske har politiet meldt ud at alarmanlæg fremover skal overholde sikringsklasse 50 mod tidligere 40. Hvilket vil kræve
at ALLE foreninger skal have nye alarmanlæg.

Mvh
Sten

Jeg synes at huske at man forsøgte sig med den slags fra Fyns politis side for et eller to år siden. Som jeg husker det blev DDS blandet ind i sagen og det blev ikke til noget. Men det er en sær idè sådan pludselig at ville stramme op uden at juraen er med.
"There are rules, goddamnit!" (Walter, The Big Lebowski)

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Lassescout » 9. mar 2012, 21:38

Hold da kæft i blanke helvede ! Har de lallende imbeciler brugt pointreglen ? Jeg ved sku da ikke hvor mange gange den har været vendt her på forum, og den er skudt ned hver eneste gang. Kan de ikke læse indenad uden at bevæge læberne ?

Prøv lige at læse reglen igen:
Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:
1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.
Det er sku da indlysende, at hvis du har 10 pistoler og 15 repetérrifler, så har du hverken flere end 25 i alt, eller flere end 10 særligt farlige, og så er det skafor blå, ikke skafor rød. Jeg håber sagorasme at der snart er en journalist der opdager den politiseren politiet er ude i her, og hvor indholdsløs den er.
Senest rettet af Lassescout 9. mar 2012, 21:58, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Id » 9. mar 2012, 21:44

Som jeg har sagt før Lasse; hver gang jeg er røget i clinch med etaten har det undret mig hvor lidt intellektet matchede beføjelserne.............man bliver udmanureret af fladpanethed....og det er jo ikke lige det man er forberedt på...............
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Fast Fumble » 9. mar 2012, 22:19

Predator skrev:Politidamen udtaler:

"Der er jo en risiko for, at våbnene havner i de forkerte hænder, hvis de ikke opbevares efter reglerne, og som skytteforening skal man altså være 110 procent inde i reglerne. Når man nu har en tilladelse til at have våben, så er man også forpligtet til at opbevare dem korrekt," understreger politiinspektøren.

http://lokalavisen.dk/stor-vaabenaktion ... 09387/1265

Så må vi jo se hvem dommeren mener der kender reglerne 110%
Ja, med sådan en udtalelse kan jeg næsten ikke vente til der er faldet dom!
Den arrogante (og let inkompetente) politiinspektør udtaler, at hvis skytteforeningerne mener politiet tager fejl, så må det jo for en dommer, så man kan se hvem der har ret.

Jeg glæder mig til at skrive læserbrevet:
"politiinspektør Lene Sørensen fra Midt- og Vestsjællands Politi mener skytteforeningerne skal være 110% inde i reglerne. Hun skulle have fulgt bedre med i skolen, så havde hun vidst, at man højst kan være 100% inde i reglerne, ganske som skytteforeningerne var i denne situation. Hvor godt mon hun mener politiet skal være inde i reglerne? Er 80% nok? Og hvis man ikke helt har styr på reglerne, er det så smart man i pressen hænger skytteforeninger ud for lovovertrædelser de ikke har begået, og sammenkæder dem med Rockere og bander? Noget de helt bevidst holder ekstremt lang afstand til? Aktionen skulle efter Lene Sørensens udsagn være for at undgå, at kriminelle får fingre i skytteforeningernes våben. De kriminelle får ganske vist IKKE deres våben fra skytteforeningerne, ifølge Kim Kliver fra Det Nationale Efterforskningscenter, men det er naturligvis muligt Lene Sørensen er bedre orienteret på dette punkt. Det er også muligt hun bare ikke er ret god til sit job."
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Barbarossa
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 203
Tilmeldt: 20. mar 2008, 16:57
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Sønderylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Barbarossa » 9. mar 2012, 22:41

Fast Fumble skrev:
Stoned skrev:Hernede i det Sønderjyske har politiet meldt ud at alarmanlæg fremover skal overholde sikringsklasse 50 mod tidligere 40. Hvilket vil kræve
at ALLE foreninger skal have nye alarmanlæg.
Så må I vel spørge dem hvilken lovhjemmel de har for at kræve det?
Hvilken ændring i bekendtgørelsen har deres udvidede krav baggrund i?
Og lad dem forstå, at I selvfølgelig gerne vil overholde love og bekendtgørelser, men ikke politiets selvopfundne stramninger.
Det er igen "pointoptællingen" de henholder sig til, nu venter vi spændt på om der kommer en afgørelse på om de kan/må/skal bruge de regler for vores våbenopbevaring.

I vores forening har vi haft besøg, et optog på 6 personer..... og resultatet er ikke kommet efter en måned............
Vi venter endnu
Søren
If Harley made Helicopters would you fly it?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Lassescout » 10. mar 2012, 07:49

Gad vidst hvilket kort Lene (Nystrøm) Sørensen spiller når hun må indse at hun tager fejl ? En uforbeholden undskyldning til skytteforeningerne og udsendelse af pressemeddelelse for at rette op på ulykken ?? Næppe.

Lur mig om hun ikke giver den som uskyldigt vildledt på grund af mangel på jurister, og benytter lejligheden til at agitere for øgede bevillinger til bekæmpelse af rockere og bandekriminelle :rolf: :wall: :rolf: :wall:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Mischa
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 311
Tilmeldt: 21. mar 2009, 19:00
Interesser: Luftskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 7 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Mischa » 10. mar 2012, 10:43

Fast Fumble skrev: Jeg glæder mig til at skrive læserbrevet:
"politiinspektør Lene Sørensen fra Midt- og Vestsjællands Politi mener skytteforeningerne skal være 110% inde i reglerne. Hun skulle have fulgt bedre med i skolen, så havde hun vidst, at man højst kan være 100% inde i reglerne, ganske som skytteforeningerne var i denne situation. Hvor godt mon hun mener politiet skal være inde i reglerne? Er 80% nok? Og hvis man ikke helt har styr på reglerne, er det så smart man i pressen hænger skytteforeninger ud for lovovertrædelser de ikke har begået, og sammenkæder dem med Rockere og bander? Noget de helt bevidst holder ekstremt lang afstand til? Aktionen skulle efter Lene Sørensens udsagn være for at undgå, at kriminelle får fingre i skytteforeningernes våben. De kriminelle får ganske vist IKKE deres våben fra skytteforeningerne, ifølge Kim Kliver fra Det Nationale Efterforskningscenter, men det er naturligvis muligt Lene Sørensen er bedre orienteret på dette punkt. Det er også muligt hun bare ikke er ret god til sit job."
Så kort og smukt kan det skrives :numberone:
Du kunne jo sende det Nordvestnyt (det tidligere Holbæk Amts Venstreblad)
De er en ret læst lokalsprøjte her i området hvor vi i onsdags havde fornøjelsen af politiets "indsats mod bandekriminalitet"

LP Baikal IZH53M .177 & Weihrauch HW40 .177
LG-M Feinwerkbau 300S & Diana 60
LG-S Diana 22 & 35 (.177) & 31 Panther (.22)
LG-R Baikal IZH61M & Anschutz 275 4,40mm

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Fast Fumble » 11. mar 2012, 19:46

Mischa skrev:Du kunne jo sende det Nordvestnyt (det tidligere Holbæk Amts Venstreblad)
De er en ret læst lokalsprøjte her i området hvor vi i onsdags havde fornøjelsen af politiets "indsats mod bandekriminalitet"
Og det vil jeg gøre.
Jeg er bare nødt til at vente med at sende det, til der foreligger en afgørelse, ellers kan jeg komme til at fremstå som "varm luft". Det fede er, at jeg kan vente. Den arrogante politikvinde kan ikke trække sine udtalelser tilbage.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 558
Tilmeldt: 21. jul 2010, 22:42
Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 60 times
Been thanked: 39 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Hammertime » 11. mar 2012, 20:53

Hvad så hvis man har ammunition helt tilbage fra 1943...? Er det også ulovligt? Det er gået i arv fra far til søn osv. der eksisterer ingen kvitteringer heller, men det kan stadig skydes af og ramme.
Legends never die

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Fast Fumble » 11. mar 2012, 21:22

Hammertime skrev:Hvad så hvis man har ammunition helt tilbage fra 1943...? Er det også ulovligt? Det er gået i arv fra far til søn osv. der eksisterer ingen kvitteringer heller, men det kan stadig skydes af og ramme.
Nej, selvfølgelig er det ikke det. Du skal være kommet lovligt til det, naturligvis, og det må ikke være hælervarer.
Jeg har et par patroner tilbage fra en æske fra 1940'erne (danske) tror jeg nok. Jeg har faktisk også nogle tyske fra '40erne, som - tror jeg nok - må være hælervarer. De er efter sigende stjålet fra en tysk officer, som på det tidspunkt var forholdsvis upopulær på dansk grund.
Er man kommet lovligt til det, så er militær ammunition IKKE ulovlig. Og det er politiet der skal bevise man ikke er i lovlig besiddelse. Man kan ikk læse ud af presse-materialet om der er tale om ammo som er lovlig eller ulovlig, så her må vi nok vente på at Midt- og Vestsjællands Politi frafalder sigtelsen, før vi påtaler i pressen, hvor dårlig deres håndtering af sagen er. Og naturligvis, skulle det vise sig at der er tale om ammo som ikke er erhvervet på legal vis, ja så må vi tage til efterretning, at der er et problem i en skytteforening.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Danpanik » 12. mar 2012, 19:18

Lidt nyt.

Nyhedsbureauet 'Rygters' siger at 18 af de 38 omtalte våben, der krævede ekstra opmærksomhed, var fra samme forening.

Det ændrer jo unægteligt forholdet mellem antallet af undersøgte foreninger og antallet af 'sager' !
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

TGA
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 28. jan 2008, 08:05
Interesser: jagt
Geografisk sted: jylland
Been thanked: 16 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af TGA » 12. mar 2012, 20:30

Lassescout skrev:Hold da kæft i blanke helvede ! Har de lallende imbeciler brugt pointreglen ? Jeg ved sku da ikke hvor mange gange den har været vendt her på forum, og den er skudt ned hver eneste gang. Kan de ikke læse indenad uden at bevæge læberne ?

Prøv lige at læse reglen igen:
Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:
1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.
Det er sku da indlysende, at hvis du har 10 pistoler og 15 repetérrifler, så har du hverken flere end 25 i alt, eller flere end 10 særligt farlige, og så er det skafor blå, ikke skafor rød. Jeg håber sagorasme at der snart er en journalist der opdager den politiseren politiet er ude i her, og hvor indholdsløs den er.
Hr Lassescout du skal læse lidt mere på lektien særligt farlige våben tæller 2,5 våben stykket
så dit regnestykke vil se sådan ud:
10 stk særligt farlige våben = 25 stk
15 stk repeterrifler = 15 stk
Total 40 stk våben

så ja de skal i EN 1143-1 grad 1 sikring ( rød med alarm )

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Raptor357 » 12. mar 2012, 20:44

TGA skrev:
Hr Lassescout du skal læse lidt mere på lektien særligt farlige våben tæller 2,5 våben stykket
så dit regnestykke vil se sådan ud:
10 stk særligt farlige våben = 25 stk
15 stk repeterrifler = 15 stk
Total 40 stk våben

så ja de skal i EN 1143-1 grad 1 sikring ( rød med alarm )
Hvor står det ?
Det er ikke en del af lovgivningen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Caspian1911 » 12. mar 2012, 20:49

TGA skrev:
Lassescout skrev:Hold da kæft i blanke helvede ! Har de lallende imbeciler brugt pointreglen ? Jeg ved sku da ikke hvor mange gange den har været vendt her på forum, og den er skudt ned hver eneste gang. Kan de ikke læse indenad uden at bevæge læberne ?

Prøv lige at læse reglen igen:
Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:
1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.
Det er sku da indlysende, at hvis du har 10 pistoler og 15 repetérrifler, så har du hverken flere end 25 i alt, eller flere end 10 særligt farlige, og så er det skafor blå, ikke skafor rød. Jeg håber sagorasme at der snart er en journalist der opdager den politiseren politiet er ude i her, og hvor indholdsløs den er.
Hr Lassescout du skal læse lidt mere på lektien særligt farlige våben tæller 2,5 våben stykket
så dit regnestykke vil se sådan ud:
10 stk særligt farlige våben = 25 stk
15 stk repeterrifler = 15 stk
Total 40 stk våben

så ja de skal i EN 1143-1 grad 1 sikring ( rød med alarm )
Her kan du læse hvordan reglerne skal tolkes: http://www.skytten.dk/Default.aspx?ID=1 ... 2&PID=2009

Det er ikke som du og politiet læser dem.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Fast Fumble » 12. mar 2012, 20:57

TGA skrev:Hr Lassescout du skal læse lidt mere på lektien særligt farlige våben tæller 2,5 våben stykket
Det er ikke Hr Lassescout, DDS eller skytteforeningerne der skal læse på lektien Det er Hr TGA og Midtsjællands politi.

Det er sådan set ikke så svært. Det står relativt tydeligt i våbenlov/bekendtgørelse. Der står ikke noget om at noget kan tælde 2,5 våben stykket. Politiet kommer her til at sammenblande lovgivende og udøvende magt, og den slags gør vi ikke her til lands. Læs nu selv de par paragraffer, og fortæl os så hvor dette "2,5 våben" står!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Danpanik » 12. mar 2012, 21:14

Jeg må desværre nok give politiet ret !

Tilladelse til at opbevare indtil 25 af de i bla bla nævnte våben, ( Rifler ), ELLER 10 stk særligt farlige, ( pistoler ), MÅ betyde ENTEN / ELLER, ellere en kombination hvor 'point-summen' ikke overstiger 25.

Det giver ikke mening at man må opbevare 9 pistoler og 24 rifler, men ikke 11 pistoler eller 26 rifler !
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Lassescout » 12. mar 2012, 21:15

Jamen jeg læser og læser .....

Hvor fanden er det det står det der med at en pistol er 2,5 våben, jeg kan altså ikke finde det nogen steder :rolf: :rolf: :rolf:
Senest rettet af Lassescout 12. mar 2012, 21:17, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Danpanik » 12. mar 2012, 21:16

Lassescout skrev:Hvor fanden er det det står det der med at en pistol er 2,5 våben, jeg kan altså ikke finde det :rolf: :rolf: :rolf:
Det står heller ingen steder !! Har kigget :biggrin:
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Lassescout » 12. mar 2012, 21:22

@ Danpanik: Du må ikke opbevare 9 pistoler og 24 rifler i skafor blå, for så er du oppe på 33 stk. hvilket er over 25 våben i alt. Dermed skal du op i rød med alarm, det er klart. Men du må godt opbevare 10 pistoler og 15 rifler i blåt skab, for da er du hverken over 25 våben, eller over 10 pistoler, og bekendtgørelsen siger helt klart at det er der grænsen går. Du skal tælle både pistoler og rifler med under de 25, mens du kun skal tælle pistoler med under de 10. Det er altså simple plus stykker hele vejen, ingen gangetabeller skal i brug.

Om det er rimeligt eller ej, kan vi diskutere længe, men der er ikke rigtig nogen tvivl om, at det er det der er gældende ret.
Senest rettet af Lassescout 12. mar 2012, 21:32, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Danpanik » 12. mar 2012, 21:28

Lassescout skrev:Om det er rimeligt eller ej, kan vi diskutere længe, men der er ikke rigtig nogen tvivl om, at det er det der er ret.
Det giver stadig ikke mening at du må opbevare 10 pistoler og 15 rifler, men ikke 11 pistoler !

Jeg tror stadigt på at politiets tolkning, og dermed 'point-reglen', er korrekt :cry:

Men det er en syg lov-tekst !! Helt enig i det :fun:
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Lassescout » 12. mar 2012, 21:37

Det er dog utroligt Danpanik.

Det giver da lige så meget mening som at du må køre 50 km/t i byen og 130 km/t på motorvejen. Det er to forskellige grænser, fordi de der skrev reglerne vurderer, at der er forskellig risiko. Længere er den ikke.

Jeg vil tro, at rockere og bandekriminelle er meget mere interesserede i pistoler end i gamle tunge langsomme sauer 200 STR rifler med dioptersigter, så jeg kan da godt acceptere, at du må have færre pistoler end rifler før du skal have større sikkerhed, det giver da god mening for mig.

Til gengæld giver det da ingen mening at tro, at hvis du har kørt 120 på motorvejen en dag, så må du kun køre 10 km/t i byen den dag, sådan hænger det jo ikke sammen. Og det er egentlig det du og politiet tror.
Senest rettet af Lassescout 12. mar 2012, 21:42, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Lycon » 12. mar 2012, 21:40

Danpanik skrev: Det giver stadig ikke mening at du må opbevare 10 pistoler og 15 rifler, men ikke 11 pistoler !
Du bliver med at nævne "Det giver ingen mening", som at noget som helst i våbenloven skulle give mening!
Hvis du begynder at lede efter sund fornuft, logik eller rimelighed i våbenloven, bliver du for alvor til grin. :???:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: 38 våben konfiskeret i skytteforeninger

Indlæg af Fast Fumble » 12. mar 2012, 21:42

Danpanik skrev:Det giver stadig ikke mening at du må opbevare 10 pistoler og 15 rifler, men ikke 11 pistoler !
Det er egentlig ret enkelt.
Du må opbevare op til 25 våben i Skafor Blå. Har du flere, skal de sikres ekstra godt, så rykker vi over i Skafor Rød.

Dog er pistoler særligt farlige, da de kan skjules let. Så har du mere end 10 af dem, så skal der sikres ekstra godt.

Har du 5 pistoler og 15 rifler, er det ikke specielt tillokkende for kriminelle.
Har du 1 pistol og 24 rifler, er du heller ikke specielt interessant for kriminelle.
Har du derimod 12 pistoler og 1 riffel, så er du altså blevet attraktiv for kriminelle, og så er risikoen for "uindbudte gæster" så stor, at der skal sikres ekstra.

Jeg synes faktisk ikke reglen er ulogisk. Jeg synes den er rimelig og fornuftig. Men det er nu ret ligegyldigt, for det den lovgivende magt har skrevet i lovteksten, det er det politiet skal håndhæve. Politiet kan ikke selv opfinde lidt mere, hvis de synes det er påkrævet - eller rettere, det kan de godt, men det skal vedtages af vore lovgivende organer, før det kan håndhæves af politiet.

Vi har iøvrigt lige haft indbrud i min skytteforening.
De stjal ingen af vore pistoler
De tog ikke vores rifler
Kontantbeholdningen var urørt
Hvad stjal de så?
Diesel...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar