springfield 1911 tuning

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Kadd
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 63
Tilmeldt: 26. aug 2006, 22:51
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 1 time

springfield 1911 tuning

Indlæg af Kadd » 4. nov 2010, 22:21

jeg har en 9mm springfield 1911 står som standard. men kunne godt tænke mig at få den gejlet lidt op.
nogen forslag til hvordan og evnt priser. jeg tænker på aftræk og sigte. har set lidt på fiberoptisk sigte.
kom med nogle ider

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: springfield 1911 tuning

Indlæg af Mapzter » 5. nov 2010, 01:26

Hvis du skal ha' et virkeligt godt aftræk, så skal den enten en tur forbi en god bøssemager, eller du skal bruge tid på at sætte dig ind i hvordan man laver et godt aftræk, og købe det nødvendige værktøj.

Mht. fiberoptik - hvilke discipliner skyder du? Hvis det primært er eksempelvis 15/25 m bane og terræn, så er fiberoptik ikke nødvendigvis en fordel.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Carla1307
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 58
Tilmeldt: 22. sep 2006, 13:29
Geografisk sted: RANDERS
Has thanked: 5 times

Re: springfield 1911 tuning

Indlæg af Carla1307 » 5. nov 2010, 06:14

du kan også male den lyseblå med prikker. så er den gejlet op :eek:

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1183
Tilmeldt: 7. maj 2005, 18:15
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Re: springfield 1911 tuning

Indlæg af 357Magnum » 5. nov 2010, 09:19

Til præcisionsskydning på 15 og 25 m samt terræn vil jeg klart anbefale et klassisk sort frontsigte og et justerbart match-sigte af Bo-Mar typen. Hvis du har fast sigte, kunne det være en fordel at opdatere til justerbart.

Fiber er vist kun en fordel til hurtigskydning som IPSC o.l., hvor øjet nemt skal kunne fange sigtet.

Øvrigt lir til en 1911'er kan være:

Forstørret magasinudløser ala denne fra Ed Brown:

Billede


Ekstra bred (og evt. dobbeltsidet) tommelsikring:

Billede


Stor beavertail, så du får et højere greb:

Billede


Måske et par nye grebsskaller?

Billede


Magasinbrønd, så magasinskift går hurtigere/ser mere cool ud:

Billede
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8878
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: springfield 1911 tuning

Indlæg af Fast Fumble » 5. nov 2010, 09:53

Kadd skrev:jeg har en 9mm springfield 1911 står som standard. jeg tænker på aftræk og sigte. har set lidt på fiberoptisk sigte.
kom med nogle ider
Fiber optik er godt til tempodiscipliner, fordi den klare røde prik gør det let at finde sigtebillede hurtigt. Det er ikke særlig godt til præcisionsdiscipliner som 25m bane eller Terræn, for den klare røde prik gør det svært at få et klart billede af kanterne af sigtekornet. De, der alligevel vælger fiber, og skyder præcision, skal overveje hvor stor en fiber det skal være, de fås nemlig i forskellige tykkelser. Dawson laver nogle gode fibersigter, jeg kan ikke huske priserne, men mon ikke det er omkring en plov for et sigtekorn?

Aftræk er lidt sværere. En god bøssemager er den letteste løsning, for der skal som minimum justeres på (eller skiftes) hammer, three-leaf spring og sear. Skal det være rigtig godt, ender man med også at skifte mainspring, hammer strut og firing pin, for alle disse komponenter skal afstemmes efter hinanden for at give et pålideligt og let aftræk. Men så kan man også komme ned på 5-600g aftræksvægt. Mine ligger omkring 8-900g. Husk ikke at komme under, hvis du skyder discipliner der kræver en min. aftræksvægt!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar