US-carabin som jagt-våben.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
sw22ws
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28. jul 2009, 13:33
Interesser: sortkrudt
Geografisk sted: nordjylland

US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af sw22ws » 15. dec 2009, 23:41

Hvilke ændringer skal til, for at en us-carabin kan opfylde reglerne for værende et lovlig jagt-våben?

Brugeravatar
Riddersholm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 31. maj 2007, 10:13
Interesser: Våben, Jagt, Sport
Geografisk sted: Rogaland, Norge
Has thanked: 5 times
Been thanked: 14 times

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af Riddersholm » 15. dec 2009, 23:45

sw22ws skrev:Hvilke ændringer skal til, for at en us-carabin kan opfylde reglerne for værende et lovlig jagt-våben?
2 skuds permenet blokeret magasin så kan den stadig forblive halv auto. (Mener det nyeste de er kommet med er at magasinet også skal permenet monterest til våbent, men er ikke sikker)

Eller ombygning til reperter uden at kunne laves tilbage igen også kan du smække et 15 skuds på uden bøvl
"I come in peace, I didn't bring artillery. But I am pleading with you with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all."

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af Mapzter » 16. dec 2009, 00:04

sw22ws skrev:Hvilke ændringer skal til, for at en us-carabin kan opfylde reglerne for værende et lovlig jagt-våben?
Her er hvad Justitsministeriet mener:
Cirkulæreskrivelse om halvautomatiske salonrifler, US-carabiner, blyhagl samt gasvåben og kombinerede gas- og signalvåben skrev: 2. Våbentilladelse til US-carabiner

Ifølge § 19, stk. 3, 2. pkt., i våbencirkulæret skal det fremgå af en tilladelse til halvautomatisk riffel, der er konstrueret til at indeholde mere end to patroner, at riflen kun må anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde 2 patroner. Der er således ikke mulighed for at meddele tilladelse til en halvautomatisk riffel til jagtbrug i Danmark, hvis den ikke er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde 2 patroner.

Justitsministeriet har i en række sager om tilladelse til US-carabin til jagtbrug i Danmark forelagt Rigspolitichefen spørgsmålet, om US-carabiner kan forsynes med en sådan permanent anordning.

Rigspolitichefen har udtalt, at han er af den opfattelse, at en US-carabin er en halvautomatisk riffel, der ikke umiddelbart kan forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde 2 patroner. En US-carabin vil derimod kunne omdannes til et repetérvåben, hvorefter reglerne om halvautomatiske rifler i § 19 i våbencirkulæret ikke finder anvendelse. Justitsministeriet er enig heri.

Der er endvidere ikke mulighed for at meddele tilladelse udelukkende til besiddelse af halvautomatiske rifler, da det fremgår af våbencirkulærets § 19, stk. 3, 1. pkt., at tilladelse efter cirkulærets § 19, stk. 1, nr. 3, kun kan gives til jagt.
(fra Cirkulæreskrivelse om halvautomatiske salonrifler, US-carabiner, blyhagl samt gasvåben og kombinerede gas- og signalvåben)
Med andre ord, hvis du vil kunne gå på jagt med den i Danmark, så mener JM at den skal omdannes til et repetérvåben. Hvis du ønsker at bruge den til jagt i udlandet, er det ikke nødvendigt at modificere den.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af Hønsetyv » 16. dec 2009, 00:21

Og så skal det desuden lige nævnes at det er kun med overladede patroner at den kan godkendes/anvendes til rådyr (800j på 100m). Ellers er det ræv/gås og mindre :???:

sw22ws
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28. jul 2009, 13:33
Interesser: sortkrudt
Geografisk sted: nordjylland

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af sw22ws » 16. dec 2009, 08:29

Så der er ikke andre muligheder end en 800 kr's ombyning hos korsholm til repeter? Vil bare gerne have papir på den...

KimH
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1821
Tilmeldt: 16. apr 2006, 08:38
Interesser: Håndvåben - 2.ww våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 33 times

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af KimH » 16. dec 2009, 12:51

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=3&t=18841
Hvis det bare er for at få papirer på den, så skulle du havde været hurtig under frit lejde aktionen i Maj måned.
For din egen skyld burde du nok snakke med dem alligevel, da det er blevet dyrt at ligge inde med et våben der ikke er registreret :blink:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4997
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af Lassescout » 16. dec 2009, 14:15

sw22ws skrev:Så der er ikke andre muligheder end en 800 kr's ombyning hos korsholm til repeter? Vil bare gerne have papir på den...
Du mener selvfølgelig, at du står til at arve den fra et dødsbo, og det er mindre end 4 uger siden dødsfaldet ??

For ellers kan du ikke have det dilemma.

Som Kim H skriver er det blevet dyrt at have et ulovligt skydevåben liggende. Dyrt som i " et år i skyggen". De 800 spir Korsholm skal have for en ombygning lyder til at være dit mindste problem, men vil du ikke ofre dem, så angiver du bare på ansøgningen om våbentilladelse, at den skal bruges til jagt i udlandet. Da det er langt billigere at tage til udlandet et par gange om året, end at leje ordentlig jagt i Danmark, kan enhver bruge det argument.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af Gunnut » 16. dec 2009, 15:42

Hønsetyv skrev:Og så skal det desuden lige nævnes at det er kun med overladede patroner at den kan godkendes/anvendes til rådyr (800j på 100m).
Og med den omtalte overladning vil den være ALT for upræcis på 100 meter.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af HappyNanoq » 16. dec 2009, 16:53

Gunnut skrev:
Hønsetyv skrev:Og så skal det desuden lige nævnes at det er kun med overladede patroner at den kan godkendes/anvendes til rådyr (800j på 100m).
Og med den omtalte overladning vil den være ALT for upræcis på 100 meter.
Nu står der heldigvis ikke noget om at man også skal kunne RAMME på 100 m - den skal bare kunne levere energien.
Så hvis han har en anden riffel han kan tage riffelprøven med, så er der ingen is på koen.



800kr for en ombygning af en US Carbine - lyder af meget. Personligt ville jeg forhøre pris hos Østjysk Våbenhandel også. Vi har set i andre tråde, hvad de kan udrette og til hvilke penge. OH GYS.

Der er ét gasstempel der skal skrues ud, som dog kræver en specialnøgle til 20$ - én svejsning som skal foretages. That's it.!

Det er for såvist noget man selv kan klare og selv få politiet til at godkende - dog er det nemmest helt at save gasblokken af, og give en svejseklat over hullet fra løbet, ud i gasblokken.
Dermed bliver våbnet helt permanent konverteret til repetér. Det er så simpelt, at det er til at græde over - derfor syntes de 800kr som ågerpris.


Loven har to muligheder (for jagt i Dk) :
- Bibeholde den som automatisk - men få magasinet nittet/svejset fast og kapaciteten reduceret til to skud.

- Permanent konvertere den til repetér. Så skal magasinet IKKE plomberes eller svejses fast.


Hvis riflen (som frygtet tidligere i tråden) ligger uden papirer af nogen art og altså er uregistreret - er det et ulovligt våben.!!!

Våbnet kan dermed overføres på riffeltilladelse, såfremt du har jagttegn - og står til at arve riflen efter et afdødt familiemedlem. Dette skal arrangeres inden 4 uger - DOG kan de 4 uger dispenseres fra, hvis du snakker godt med politichefen. Kun han kan dispensere fra reglen om de 4 uger.!!

Nogen har snakket om at våbnet kan indleveres og gennemgå tekniske undersøgelser, for at bevise det ikke har været brugt til noget "snavs" - og efter langsommelig sagsbehandling, kan våbnet gives på tilladelse. Dette kan efter sigende tage ca et år.

Våbnet kan ansøges som overført på tilladelse, til næste våben-fritlejde - forudsat de har klausulen med om at dette kan lade sig gøre.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af Gunnut » 16. dec 2009, 20:43

HappyNanoq skrev:
Nu står der heldigvis ikke noget om at man også skal kunne RAMME på 100 m - den skal bare kunne levere energien.
Nu var det sådan set rådyrene jeg tænkte på (og tænker på HVER gang nogen antyder at en US kan bruges til råvildt).

Er det bare et spørgsmål om at få den på en jagttilladelse kan man jo bare købe den til ræv og gæs etc.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af HappyNanoq » 16. dec 2009, 21:03

Jeg har det på samme måde med folk der bruger .222Rem/.223Rem - syntes den er for klein.
Omvendt syntes jeg .30-30Win er ok til stort set alt - idet den har bevist sit værd i generationer i brødrelandet.

Det er en smagssag.


Siger bare, at hvis .30Carbine kan overlades, og være tilfredsstillende præcis ud til 60m, jamen så må man holde sig indenfor den distance.

KRAVET er 800j på 100m - så er det jo op til skytten, hvor meget han vil strække den mht præsicion.

Det eneste jeg siger, er at hvis den overholder energikravet på 100m - og den er tilfredsstillende præcis på eks 50m, så er der jo intet i vejen for at jage med den, indenfor de 50m afstand.

Kend våbnets begrænsninger - og ager derefter.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

sw22ws
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28. jul 2009, 13:33
Interesser: sortkrudt
Geografisk sted: nordjylland

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af sw22ws » 17. dec 2009, 09:11

Tror ikke jeg kan få dem til at købe det med jagt i udlandet. Rifflen er ikke min endnu, men bliver det når jeg har fundet ud af det med politiet. Svaret fra dem var, at jeg selv skulle finde ud af hvilke ændringer der skal til for at lovligegøre den. For derefter at de skal have den til undersøgelser. De ville heller have den på papir, end gemt væk uden papir. Jeg kan gøre rede for de sidste 55 års levetid på den. Jeg ved at det koster min 1 år. Jeg besøger jævnlig en samler som nu sidder inde meget længerer end 1år! Sygt tankegang domstolene (Brian M.) og politiet har for tiden....
Så nu prøver jeg at hjælpe en gammel mand som er bange for politiet, med at få den på papir. Belønningen er at den bliver min, og han kan sove om natten. Korsholm er godkendt af rigspolitiet til at foretage de ændringerne. Så det bliver måden. Må heller gøre det helt efter bogen.
Tak for den mange oplysninger!

KimH
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1821
Tilmeldt: 16. apr 2006, 08:38
Interesser: Håndvåben - 2.ww våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 33 times

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af KimH » 17. dec 2009, 09:22

sw22ws skrev: Jeg ved at det koster min 1 år. Jeg besøger jævnlig en samler som nu sidder inde meget længerer end 1år! Sygt tankegang domstolene (Brian M.) og politiet har for tiden....
Den bliver du vist nødt til at forklare???
Er det sygt at våbenloven er strammet så alle og enhver ikke kan ligge inde med bjerge af ulovlige våben, og hvis de gør så bliver de straffet, eller mener du at det er sygt at din Carabin skal ombygges til repeter?

Hvis det er det første, så tror jeg at der er noget du har misforstået, og så bør du måske ikke have en tilladelse til din carabin :what:

Brugeravatar
Redakula
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 574
Tilmeldt: 17. mar 2005, 19:53
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 19 times

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af Redakula » 17. dec 2009, 09:57

KimH skrev:[
Er det sygt at våbenloven er strammet så alle og enhver ikke kan ligge inde med bjerge af ulovlige våben, og hvis de gør så bliver de straffet, eller mener du at det er sygt at din Carabin skal ombygges til repeter?

Hvis det er det første, så tror jeg at der er noget du har misforstået, og så bør du måske ikke have en tilladelse til din carabin :what:
Manden har vel ret til at have en mening om lovgivningen?
Min personlige mening om våbenlovgivning er at hvis man er en lovlydig ustraffet borger burde der ikke være noget der hed ulovlige våben eller behov for tilladelse... Men fordi jeg er uening med våbenlovgivningen betyder det jo ikke at jeg ikke overholder den.
/redakula ;-)

A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4997
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af Lassescout » 17. dec 2009, 10:14

sw22ws skrev: Svaret fra dem var, at jeg selv skulle finde ud af hvilke ændringer der skal til for at lovligegøre den. For derefter at de skal have den til undersøgelser. De ville heller have den på papir, end gemt væk uden papir.
Det lyder til, at du har været heldig at finde en politimand som er i besiddelse af en sund fornuft, og modet til at gøre det rigtige efter lovens formål, uden at hænge sig i enkeltparagraffer. Pris du dig lykkelig for det. Hvis jeg var i din situation ville jeg gøre nøjagtig som politimanden har sagt, og være glad til.

( Men jeg ville tale med Korsholm om at vælge en reversibel kastrationsmetode. Når du først har den på tilladelse, kan du jo overveje om ikke den senere skal genvinde fordums funktionalitet.)

P.S. I dette år, som snart er gået, har jeg skudt nogle hundrede skud på bane med mine jagtrifler. Vildtudbyttet var et enkelt vildsvin. Så man kan sagtens have en lovlig jagtriffel uden at gå på jagt med den. Det ville selvfølgelig være mere korrekt at have carabinen på SKV til historisk skydning, men det er jo en bagatel. Hvis du senere vil have den ombygget til halvautomat igen, skal du have den på jagttilladelse. Det er den eneste tilladelse der gives til halvautomater.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
SVT40
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 259
Tilmeldt: 3. mar 2008, 13:48
Interesser: Våben WWII
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af SVT40 » 17. dec 2009, 11:36

Manden har vel ret til at have en mening om lovgivningen?
Min personlige mening om våbenlovgivning er at hvis man er en lovlydig ustraffet borger burde der ikke være noget der hed ulovlige våben eller behov for tilladelse... Men fordi jeg er uening med våbenlovgivningen betyder det jo ikke at jeg ikke overholder den.[/quote]

:goodpost:
"Politicians are like socks; if you don't change them often enough they start to stink."

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af Gunnut » 17. dec 2009, 11:38

HappyNanoq skrev: Det eneste jeg siger, er at hvis den overholder energikravet på 100m - og den er tilfredsstillende præcis på eks 50m, så er der jo intet i vejen for at jage med den, indenfor de 50m afstand.
Fair nok, men jeg tror vi har haft denne debat (vel 20 gange) her på NVF og jeg har endnu ikke mødt nogen der kunne påvise en US karabin patron, der var lovlig til råvildt. Mange har påstået, men har så glemt at der er forskel på 100 yards og 100 meter etc.

Jeg har faktisk lavet et forsøg med OVER ladede patroner.

At gå på råvildt jagt med en US karabin er tåbeligt.

Men her er da lidt oplysninger omkring den pågælddende test jeg lavede ud fra MONEY TALKS og BULL SHIT WALKS:
gunnut skrev:Nå nu er tiden kommet hvor jeg skulle teste det der med at en US karabin skulle kunne bruges lovligt til råvildt jagt.

Da jeg ikke selv ejer en US, måtte jeg allierer mig med en jæger, som havde en US. Han ville da godt nok gerne lige se mig lade nogle patroner, som han lovligt kunne jage råvidt med. Samtidig mente han da, at det ville være total "griner" at se en idiot (mig) forsøge at undgå at ramme sin Chronograf på 100 meters afstand (han griner endnu).

Der blev lavet nogle 110 grains kugler, med maks. ladning. Der blev også testet nogle fabrikslavede Norma.

Ikke overraskende kunne ingen af disse patroner, komme op på en udgangshastighed på ret meget mere end 560 M/S. De 560 blev gennemsnittet af ca. 15 skud. En enkelt nåede op på 574 M/S, som den hurtigste. Ladningen var nok lige lovlig "hot", da min ladebog viser højeste V/0 om 555 M/S for en 110 grains kugle (og 566 M/S for en 100 grains kugle). Det forklarer nok også at ladningerne var lidt mere upræcise, end man normalt ser med en US.

Jeg har skudt med US før. Mest med WWII AMM og kun med forsvarets US (ja vi havde dem en gang). Jeg havde glemt hvor upræcis den lille lækre skyder er. Som en af mine venner fra USA siger: "Remember its almost like a .357, nothing more (even less). Its not a rifle but just a pistol/revolver that is made into a rifle!"

Nå selv om man så ved en formel kan satse på at V/100 vil være 100 M/S lavere end V/0 er det jo ikke bevis. Nej "Money talks BS walks". Der måtte en Chronograf op på de 100 meter (Av det gjorde ondt da den blev ramt mere end en gang. Heldigvis ikke dødeligt).

Højeste målte hastighed på 100 meter blev 444 M/S, hvilket betyder at den hotteste kugle vi fandt, har en E/100 på: 700 joule, altså 100 joule under det loven kræver. Inden testen havde jeg fået The Dane til at regne på om det overhovedet var muligt at lade en US kugle, således den kunne komme op på de påkrævede 800 joule (på 100 meter). Jeg burde nok have taget hans svar alvorligt og skånet min Chronograf. :,.>(/

Ok "det eneste" der skete var at jeg skød den ene "wire rod" over og bøjede den anden. Først gang var den forvredet og skudt ca. midt over. Næste gang! Ja hvis man vil bevise en påstand (at en US ikke kan bruges lovligt til råvildt jagt) må man gøre det grundigt. Any way næste gang blev den blæst ind gennem skive og forsvandt helt. Faktisk registrerede Chronrafen, ved dette "uheld" en måling på 540 M/S. Nu ved jeg ikke hvad stumpen af " wire rodden" vejede, men sikkert mere en 110 grains, så det vil altså være lovligt at klistre en halv "wire rod" på siden af et stykke råvildt og så på 100 meter ramme "wire rodden" med sin US, således den ryger gennem dyret. Herved opnås en E/100 på lagt over de påkrævede 800 joule. :neutral:

Nu har jeg bestilt nye diffusere og "rods". Når de ankommer, vil jeg naturligvis igen stille op, såfremt nogen kan levere en US patron, som de mener, opfylder lovens krav.

PS Min jagtkammerat griner endnu. Det er utrolig alle de eder man kan komme på, når ens Chronograf "ryger rundt". ><>
Vedhæftede filer
Chronograph.jpg
Chronograph.jpg (31.92 KiB) Vist 4466 gange
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af Gunnut » 17. dec 2009, 12:13

HappyNanoq skrev:Jeg har det på samme måde med folk der bruger .222Rem/.223Rem - syntes den er for klein.
Hvis vi så sammenligner hvad E/100 man kan opnå med en US karabin, når man lader dem så hot at præcisionen går helt i fløjten og hvilket E/100 man får med en almindelig .223 patron, så håber jeg de fleste vil vælge en .223 frem for en US Karabin.

US Karabin = E/100 på 700 (Altså 100 joule under lovkravet).

.223 (med den kugle jeg lige bruger pt, som er en 65 grains Sierra GameKing med 23,5 grains N 135)) = E/100 på 1354.

Så set i vildtets interesse vil det nok være en TOTAL GENIAL fordel at bruge .223 frem for US mod råvildt. For slet ikke at tale om at .223'er ladningen holder alle skud inden for størrelsen af en 5 krone, mens US ladningen ikke en gang kan holde en serie indenfor et A4 ark på 100 meter.

Så er man som dig Happy af det indtryk at .223 er for klein til råvildt, så bør man løbe skrigende bort, hver gang nogen påstår at US er egnet til råvildtjagt.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 243
Tilmeldt: 11. okt 2008, 10:14
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 6 times

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af Corysan » 17. dec 2009, 13:30

Lassescout skrev: Men jeg ville tale med Korsholm om at vælge en reversibel kastrationsmetode. Når du først har den på tilladelse, kan du jo overveje om ikke den senere skal genvinde fordums funktionalitet.
Lyder spændende :shock:
Hvorledes kan den laves så det ikke er en midlertidig løsning? Vil Polisen godkende noget der efterfølgende kan ændres? :???:
Fortæl fortæl.....
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af Hønsetyv » 17. dec 2009, 15:09

Corysan skrev:
Lassescout skrev: Men jeg ville tale med Korsholm om at vælge en reversibel kastrationsmetode. Når du først har den på tilladelse, kan du jo overveje om ikke den senere skal genvinde fordums funktionalitet.
Lyder spændende :shock:
Hvorledes kan den laves så det ikke er en midlertidig løsning? Vil Polisen godkende noget der efterfølgende kan ændres? :???:
Fortæl fortæl.....
Hvis f.eks. en svejseklat erstattes med en skrue og Locktite er det muligt at ændre tilbage men ikke muligt at gøre det i forbindelse med jagt.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4997
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af Lassescout » 17. dec 2009, 17:04

Nej der skal selvfølgelig svejses og/eller nittes. Ellers er det ikke en permanent anordning. Men svejseklatter og nitter kan fjernes bare der ikke er fjernet eller ødelagt noget vitalt på våbnet. Der er flere måder at gøre det på, og Korsholm kender dem.

Skulle jeg selv gøre det ville jeg nok nitte en blokering i et magasin så det kan rumme 1 patron, og fastnitte eller svejse dette magasin på låsestolen. Der skal muligvis modificeres på magasinlæben, så du kan skubbe en patron i ovenfra. Nu har du en enkeltskudsjagtriffel som kan fås på jagtriffeltilladelse.

Når du modtager riffeltilladelsen vil du bemærke, at der står, at såfremt riflen er halvautomatisk, må den kun anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner. Det er helt fint. Men du vil jo ikke bruge den til jagt i Danmark af mange årsager, så når der er gået nogen tid og alle har glemt riflens ophav, går du op på politistationen og fortæller, at du gerne vil have riflen skrevet i dit våbenpas, da du vil bruge den til jagt i udlandet. Så får du svejseklatter og blokering fjernet. Magasinet smider du væk, du kan købe andre til ingen penge. Og så har du en ukastreret carabin på jagtriffeltilladelse, som du lovligt kan gå på jagt med i udlandet. Du kan også træne og indskyde med riflen på baner i Danmark. Voila ! Keine hexerei, nur behændichkeit.

En mere elegant løsning kunne være at fjerne gaspistonen og lukke hullet til piben med en svejseklat. Nu har du en repeterriffel som du kan bruge med 15 eller 30 skuds løst magasin som det passer dig. Når den skal omdannes tilbage skal svejseklatten bores/slibes/dremles væk og pistonen sættes tilbage.

Bemærk at jeg i det ovenstående kun forholder mig til tekniske forhold ved riflen og tilladelsen efter at du har fået lovliggjort besiddelsen. Jeg er gået ud fra, at det du skriver om lovliggørelsen ordnes i samarbejde med politiet som du beskriver det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af HePe » 17. dec 2009, 23:41

Lassescout skrev:Når du modtager riffeltilladelsen vil du bemærke, at der står, at såfremt riflen er halvautomatisk, må den kun anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner. Det er helt fint. Men du vil jo ikke bruge den til jagt i Danmark af mange årsager, så når der er gået nogen tid og alle har glemt riflens ophav, går du op på politistationen og fortæller, at du gerne vil have riflen skrevet i dit våbenpas, da du vil bruge den til jagt i udlandet. Så får du svejseklatter og blokering fjernet. Magasinet smider du væk, du kan købe andre til ingen penge. Og så har du en ukastreret carabin på jagtriffeltilladelse, som du lovligt kan gå på jagt med i udlandet. Du kan også træne og indskyde med riflen på baner i Danmark. Voila ! Keine hexerei, nur behændichkeit.
Ovennævnte tænkte ændring af våbnet kræver en ny ansøgning til politiet om våbentilladelse (til det ændrede våben) samt en registrering af ændringen hos politiet. Med risiko for evt. afslag på ansøgningen. I modsat fald står man med et ulovligt våben i forhold til den først givne våbentilladelse.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af HVK » 17. dec 2009, 23:50

Gunnut skrev:Nu var det sådan set rådyrene jeg tænkte på (og tænker på HVER gang nogen antyder at en US kan bruges til råvildt).
En US Karabin er glimrende til råvildt bare man forstår dens begrænsninger.... Jeg købte min af en skytte der boede i en tæt skov. Den har skudt over 50 stykker råvildt og en enkelt kronhjort uden problemer... Så længe man holder sig under de 75-100m er der ingen problemer ud over med lovligheden.... :neutral:
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af Gunnut » 18. dec 2009, 00:57

HVK skrev: En US Karabin er glimrende til råvildt bare man forstår dens begrænsninger.... Jeg købte min af en skytte der boede i en tæt skov. Den har skudt over 50 stykker råvildt og en enkelt kronhjort uden problemer... Så længe man holder sig under de 75-100m er der ingen problemer ud over med lovligheden.... :neutral:
Man kan også skyde både råvildt og krondyr med .22 short, men det gør det nødvendigvis ikke mere anbefalelsesværdigt
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4997
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: US-carabin som jagt-våben.

Indlæg af Lassescout » 18. dec 2009, 08:53

HePe skrev:
Lassescout skrev:Når du modtager riffeltilladelsen vil du bemærke, at der står, at såfremt riflen er halvautomatisk, må den kun anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner. Det er helt fint. Men du vil jo ikke bruge den til jagt i Danmark af mange årsager, så når der er gået nogen tid og alle har glemt riflens ophav, går du op på politistationen og fortæller, at du gerne vil have riflen skrevet i dit våbenpas, da du vil bruge den til jagt i udlandet. Så får du svejseklatter og blokering fjernet. Magasinet smider du væk, du kan købe andre til ingen penge. Og så har du en ukastreret carabin på jagtriffeltilladelse, som du lovligt kan gå på jagt med i udlandet. Du kan også træne og indskyde med riflen på baner i Danmark. Voila ! Keine hexerei, nur behændichkeit.
Ovennævnte tænkte ændring af våbnet kræver en ny ansøgning til politiet om våbentilladelse (til det ændrede våben) samt en registrering af ændringen hos politiet. Med risiko for evt. afslag på ansøgningen. I modsat fald står man med et ulovligt våben i forhold til den først givne våbentilladelse.
Det er rigtigt HePe, my bad.

Jeg kan se, at man på ansøgningsblanketten skal opgive både ladesystem og patronantal. Mente egentlig, at når bare man havde den registreret som halvauto, var det ens eget ansvar at overholde reglen om permanent anordning, sådan som det fremgår af tilladelsen.

Men alt andet lige må det være meget nemmere at få den anden tilladelse når man har den første. Det kan godt være der skal kæmpes lidt for det, men der er jo præcedens for, at der gives tilldelse til halvauto carabiner uden anordning, så det er bare et spørgsmål om at ville det nok.

Det jeg stadig er meget spændt på, er den første tilladelse. Det hele står og falder med den, så det er der man skal gå på listepoter og gøre nøjagtig som den rare politimand siger. Ellers kan det blive " good bye samfund" i et helt år!
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar