Gevind eller adapter

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Gevind eller adapter

Indlæg af Great Dane » 28. apr 2004, 20:30

For ikke at kuppe en ellers fin tråd, så fortsætter jeg her.

En pibe der er færdigtdrejet løber sjælden 100% sammen med boringen, og derfor anbefaler jeg altid gevind. Ydermere er der piber der er drejet koniske hele vejen ud til mundingen, hvilket absolut ikke ikke gør tingene nemmere, for at dreje et adapter præcist. Hvis man vil dreje et gevind på en given pibe, skal den rettes op med en dorn der passer perfekt ned i boringen. Det har jeg altid gjort, og har endnu ikke fået klager (har lavet over 100...Hvor mange har du på samvittigheden Frank T ??) Der er dog en for de fleste overset fejlmulighed, ved skydning med en dæmper påmonteret, hvor man kan høre kuglen rammer i kanten af potten. Det forholder sig nemlig sådan at hvis kuglen ikke forlader i en hvis fart (typisk under 1000 fps) vil kuglen grundet rekyl , kunne ramme i kanten af potten. Det lyder utroligt, men selv en 22LR. kan gøre det.

Mvh. G.D.

Slettet bruger

Re: Gevind eller adapter

Indlæg af Slettet bruger » 28. apr 2004, 20:50

xxxx
Senest rettet af Slettet bruger 24. jan 2005, 13:34, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Gevind eller adapter

Indlæg af Great Dane » 28. apr 2004, 21:59

FrankT skrev:
Men nu tror jeg vil spørge dig om en ting siden du er så (klog ?) Du burde jo vide hvordan man monterer et sigtekikkert rigtigt - hvordan gør man ?

Hilsen
Frank T
Hmm...Frank ingen pi...konkurrence her!

Eftersom du ingen kriterier opstiller, må jeg formode at baser og ringe er monteret (du spørger jo kun til kikkertmontering). Så ville jeg starte med at ilægge en slebet dorn i kikkertsædet 25,4mm eller 30mm, uden øverste halvdel af ringene er på. Kan dornen vippe op/ned eller sidevejs, må selve montagen rettes (ringe eller baser) Dette gøres for ikke at vride og stresse kikkertrøret. Hvis det passer og der ingen vrikken er, monterer jeg topparten af ringene, og spænder løseligt. Dernæst ligger jeg låsestol og pibe (skæftet afmonteret) på et glatplan (da der som regel er en vandret flade til opretning) Derefter vrikker jeg sidevejs, til kikkerten og trådkors ifølge vinkel/gradmåleren står i vinkel. Forinden er øjenafstanden fastlagt. Kikkerten spændes fast, og riflen samles igen...Voila

Husk...Det er min metode!

G.D.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 29. apr 2004, 10:04

xxxx

Besvar