Gevind i piben

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
MHM
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 18. jun 2007, 12:06
Geografisk sted: Øst Grønland

Gevind i piben

Indlæg af MHM » 15. sep 2009, 13:26

Jeg har fået skåret gevind i piben til lyddæmper, hos en prof bøssemager i en prof jagtbutik i DK.
Se billederne neden for...

Er det godt håndværk??
Bør jeg klage, eller er det bare svært at gøre pænt??

Hilsen

MHM
Vedhæftede filer
IMG_1626.JPG
IMG_1626.JPG (24.8 KiB) Vist 7651 gange
IMG_1623.JPG
IMG_1623.JPG (24.92 KiB) Vist 7650 gange
IMG_1625.JPG
IMG_1625.JPG (22.07 KiB) Vist 7650 gange
"If you want to shoot - shoot - don't talk..."

There are 10 kinds of people: Those who understand binary numbers and those who don’t!

Brugeravatar
Jeppes
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 532
Tilmeldt: 5. jul 2008, 13:37
Interesser: Luft og teknik
Geografisk sted: Syddjurs
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af Jeppes » 15. sep 2009, 13:31

Jeg ville ikke betale noget for det der... der er jo kun gevind på halvdelen af det.... :evil:
Vejen til helvede er brolagt med dårlige undskyldninger...

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1779
Tilmeldt: 25. jan 2007, 19:54
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 20 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af Batler Britton » 15. sep 2009, 13:43

det gevind er ikke "slået" i en drejebænk, som det burde, men skåret med en halvdøv snitbakke. et andet problem der også kan opstå, er at riflingen ikke altid er helt centreret ifht piben
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af OverSjanten » 15. sep 2009, 13:44

Det er en ommer.
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
Torben Ohms
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1547
Tilmeldt: 24. feb 2004, 11:42
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 38 times
Kontakt:

Re: Gevind i piben

Indlæg af Torben Ohms » 15. sep 2009, 14:07

De fleste håndværker skulde gøre sig megen umage for at lave det så dårligt,
det er absolut en ommer.
Ohms

Bergans
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29. sep 2005, 11:18
Interesser: genladning,jagt
Geografisk sted: lolland
Geografisk sted: lolland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Gevind i piben

Indlæg af Bergans » 15. sep 2009, 14:42

ikke engang mine kasserede skærebakker til gevindskæremaskinen ville lave det så ringe...
sådan et gevind skal laves i en drejebænk...og af en ordentlig håndværker....
Bergans

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af HappyNanoq » 15. sep 2009, 15:05

Laver selv gevind i piber med snitbakke - i drejebænk, og har aldrig haft en "ommer" på dén konto.
Men det dér ville jeg betragte som en ommer.

Har "kun" lavet gevind på rifler til cal .17HMR/MachII, .22LR og .22Mag, .22Hornet, .222Rem, .223Rem, .243Win, .270Win, .308Win, .30-06 samt 8mm.
Mener der var en .300WinMag også, hvis ikke den havde gevind og bare skulle have den korrekte dæmper ga matchløb (tykt løb og en dæmper der monteres ind over løbet.).
Har monteret et sted mellem 60 og 80 dæmpere som "husmandshåndværker" (uddannet maskinmester med praktisk metalerfaring - dog uden mulighed for at indstille drejebænk til den korrekte stigning (20tpi).) og ikke én har forfejlet skudbilledet pga gevindet.!

Toppen ville være at slå gevindet manuelt, selvfølgelig vil det dét. Men med snitbakke - hvis lavet ordentligt af kompetent håndværker, bliver det altså også 100% i orden.!


Ruger's rustfri piber har noget sært sejt stål, som er svært at lave rigtigt - det skal gå ekstremt langsomt, samt der skal smøres grundigt. Helst med tynd skæreolie.
Winchesters piber er noget sært stærkt og nærmest "skørt" stål som også kræver lidt forsigtighed, men laves bedst ved normal hastighed.
Men med øvrige fabrikater syntes jeg det går fint.


For mig at se er piben drejet ned til gevindets diameter. Det er gået stærkt med plandrejning af løbets endeflade, og afdrejningen ind i løbet ser lidt suspekt ud - og så er der "slået" gevind, sansynligvis med snitbakke.
Det ser derimod IKKE ud til at der er afdrejet en skrå kant for at gøre det pænt ved mundingen, samt hjælpe med at starte gevindet korrekt.
Der ser HELLER ikke ud til at være lavet et spor i bunden af gevindet (ved anlægsfladen ind mod låsen) som frigang.
Så gevindet ender skråt og kan i værste fald give et problem ved monteringen af lyddæmperen - lyddæmperen skal ikke gå imod gevindet, før den når anlægsfladen i hvert fald. Gevindet skal kun sørge for at lyddæmperen kan spændes ind mod anlægsfladen.


Personligt ville jeg save gevindet af.
Plandreje mundingen.
Lave en 11 grader skrå vinkel i løbsmundingen, så indersiden af løbet ender lidt før resten af løbsmundingen gør det.*
Lave en skrå yderkant af hvor gevindet starter, i samme vinkel som V-sporet i det valgte gevind (alternativt ca 45 grader, hvis man ikke lige kan finde de oplysninger - for så får snitbakken et ensartet anlæg at lægge imod og starter rigtigt.
Lave en neddrejning i løbet, så gevindets afslutning længst inde på løbet går fri.

Og så ellers lave gevindet med snitbakke, med grundig køling.
Selv bruger jeg skærepasta eller alternativt skæreolie på spray.
Jeg bruger aldrig drejebænkens egen køling.! (vand og emulgerende olie!)

* 11 grader idet det er den vinkel som mange bench-rest og finskytter sværger til som "Alfa & Omega".
Det kan godt ske det er noget pop, men det virker udemærket.!


Hvis du kigger på tegningen på anden side hér :
http://jacksonrifles.com/zz-silencers/f ... manual.pdf

Ser du hvordan BR REFLEX dæmpere af og til bliver lavet.

Det du har brug for, er nok ikke Anlægsflade, glat flade og gevindet, delt af neddrejningen som vises på tegningen.
Du har sikkert brug for er sikkert Anlægsflade, neddrejning og gevind.

Såfremt det laves med snitbakke, så sørg for at vende bakken om og skær helt ind til anlægsfladen.
Gevindet er ikke 100% afgørende for lyddæmperens orientering med skudretningen - men det er derimod anlægsfladen.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af HVK » 15. sep 2009, 15:49

Det ser ikke pænt ud - men kan sagtens være lavet efter forskrifterne. Jeg har lavet MANGE af den slags gevind....

Det kommer meget an på løbsstålet. F.eks. vil en Anschutz ofte komme til at se sådan ud da de er ekstremt hårde i stålet. Jeg har altid brugt en næsten ny bakke (kun brugt til løbsgevind). Den slags gevind behøver ingenlunde slås i en drejebænk - men kan sagtens laves med en gevindbakke. Jeg har altid drejet piben ned med pinol som styr og dernæst ladet gevindbakken centrere mens den bliver holdt lodret af borepatronen hvor kæberne er skruet ind. Bakken bliver holdt stille af en svensknøgle. Det fungerer perfekt og jeg har aldrig haft klager.

Jeg plejer dog at afgrate gevindet med et stykke ståluld / scotch brite inden levering. Men det er et kompromis - da det også fjerner gods.....

Men som sagt kan et gevind godt komme til at se sådan ud hvis stålet er sprødt / hårdt.....

Om kronen er lavet ordenligt er svært at se - men hvis ikke skal du naturligvis klage. Der må ikke være grater eller lignende...
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af HappyNanoq » 15. sep 2009, 16:06

Ja det er et par sjove vinkler... og er glad for at se jeg ikke er den eneste der bruger snitbakke. (også dedikeret til lyddæmpere).

Det kunne være rart med et close-up af mundingen, og gerne et mere 90grader ret ind på gevindet.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af HVK » 15. sep 2009, 16:12

Jeg bruger naturligvis også skæreolie når jeg "snitter"... Og jeg kan også se nu at den burde være afgratet ved gevindets afslutning. Kronen virker som det værste - umiddelbart....

En dygtig maskinarbejder kan sagtens lave sådan et gevind - det behøver faktisk ikke en bøssemager... Jeg har hørt at det plejer at koste omkring et par hundrede sort..... :neutral:
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af Tony Rosgaard » 15. sep 2009, 16:53

Den ”Grevinde” ville jeg nok være lidt ked af at have på en fornuftig bøsse og jeg ville være meget ked af (Afholde mig fra) at afleverer den til en anden person. Jeg har dog lige fået slået gevind på en Parker Hale i en Jysk våbenforretning og det er absolut flot lavet.

Denne her er snittet med en ”Træt” bakke, uden olie, uden efter behandling, klokken møg om natten og under indflydelse. Det er kun noget jeg kan finde på at lave til mig selv og på et ”Vrag” – Det er i øvrigt meningen at der skal mangle lidt ”Grevinde” på min, fordi jeg altid lægger en lille messingring mellem pibe og ”Mundingsvægt”
Vedhæftede filer
Gev.jpg
Gev.jpg (31.72 KiB) Vist 7448 gange
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

MHM
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 18. jun 2007, 12:06
Geografisk sted: Øst Grønland

Re: Gevind i piben

Indlæg af MHM » 15. sep 2009, 17:01

Tak for de mange og hurtige tilbagemeldinger!
Jeg tager et par billeder mere og laegger ind her. Der er tale om en Sako 85 i .22-250
Det tog 5 md fra jeg afleverede piben til jeg havde den retur - det var meget svaert det der med at sende til Groenland - saa det sgu surt at faa saadan noget retur!
Men en ny pibe er nok lidt meget at forlange...

MHM
"If you want to shoot - shoot - don't talk..."

There are 10 kinds of people: Those who understand binary numbers and those who don’t!

300win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 340
Tilmeldt: 4. okt 2008, 19:04
Interesser: jagt, våben og skydning
Geografisk sted: Fyn, DK.
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af 300win » 15. sep 2009, 17:04

MHM skrev:Jeg har fået skåret gevind i piben til lyddæmper, hos en prof bøssemager i en prof jagtbutik i DK.
Se billederne neden for...

Er det godt håndværk??
Bør jeg klage, eller er det bare svært at gøre pænt??

Hilsen

MHM
Det er det værste klamp jeg har set på en riffelpibe..

OMMER....

Alt andet end et slået gevind på en riffelpibe er uinterressant..

Mvh Anders,
værktøjsmager...

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af Tony Rosgaard » 15. sep 2009, 17:18

MHM skrev: Men en ny pibe er nok lidt meget at forlange...
Næ det syntes jeg ikke. Den du har er blevet værdiløs og det kan ikke svare sig at ”Tråde den”, set i forhold til indkøbsprisen på en ny pibe (For en forhandler.)

Jeg ved ikke selvfølgelig ikke hvor det er lavet, men der skal efter min mening en ny pibe til og så kan ”Smeden” vel kalde det lærerpenge.

Nu er det heldigvis ikke i nogen ”Gråzone” at lave/have gevind på sin pibe hvis man ikke sætter en underlig ”Kontravægt” på og hvis du skal have lavet sådan noget igen, så send det til Østjysk. Grønland er sgu for langt væk til at man bare lige smutter forbi butikken for at diskutere resultatet, men jeg ved at den glade grønlænder (HAPPY) har været meget tilfreds med det arbejde og den service der er udført hos ØV – Jeg kan kun tilslutte mig.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af Hønsetyv » 15. sep 2009, 18:15

Rynkerne er garanteret revet på bænk derfor de grater der flagrer rundt på toppen af gevindet. En god tur med en stålbørste vil fjerne det allermeste men der er ikke drejet frigang i bunden og det er en dødssynd :evil:
Og som det allermindste kunde plathyleren da lige have givet den lidt blæk så det bearbejdede område ikke ruster.

PS. Den professionelle måde er, at lave gevindet 95-98% færdig på bænken og så rive det 100% op med en skærebakke. YMMV

PPS. Hvis det er ½"x20 så er en bakke billig, alternativt så smid en PB. Det skal koste dig fragten frem/tilbage at låne en af mig (gælder også andre gevind 14x1, 15x1 osv.)

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af HappyNanoq » 15. sep 2009, 18:49

Tony Rosgaard skrev:
MHM skrev: Men en ny pibe er nok lidt meget at forlange...
Næ det syntes jeg ikke. Den du har er blevet værdiløs og det kan ikke svare sig at ”Tråde den”, set i forhold til indkøbsprisen på en ny pibe (For en forhandler.)

Jeg ved ikke selvfølgelig ikke hvor det er lavet, men der skal efter min mening en ny pibe til og så kan ”Smeden” vel kalde det lærerpenge.

Nu er det heldigvis ikke i nogen ”Gråzone” at lave/have gevind på sin pibe hvis man ikke sætter en underlig ”Kontravægt” på og hvis du skal have lavet sådan noget igen, så send det til Østjysk. Grønland er sgu for langt væk til at man bare lige smutter forbi butikken for at diskutere resultatet, men jeg ved at den glade grønlænder (HAPPY) har været meget tilfreds med det arbejde og den service der er udført hos ØV – Jeg kan kun tilslutte mig.

Ja har altid været godt behandlet ved Østjysk Våbenhandel, så jeg håber ikke det er dém som har lavet det - det ville skuffe mig meget. Så må det have været en virkelig dårlig dag i hvert fald.

Har desuden smidt en PB, såfremt det er 1/2"UNF - for skal gerne give det et forsøg, at rette op på det - men gevindet dér forsvinder og bliver lavet påny.

Men kunne være rart at se gevindet fra siden.

Det er svært at tage billeder, og det mindste overflade-halløj kan hurtigt tolkes som en fejl eller noget grumt.
Men gevindet bør naturligvis være glat og jævnt at se på, ikke "ru" og råt som billederne ser ud til at gøre det til.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af HVK » 15. sep 2009, 19:12

300win skrev:
MHM skrev:Jeg har fået skåret gevind i piben til lyddæmper, hos en prof bøssemager i en prof jagtbutik i DK.
Se billederne neden for...

Er det godt håndværk??
Bør jeg klage, eller er det bare svært at gøre pænt??

Hilsen

MHM
Det er det værste klamp jeg har set på en riffelpibe..

OMMER....

Alt andet end et slået gevind på en riffelpibe er uinterressant..

Mvh Anders,
værktøjsmager...
Det er muligt at du er værktøjsmager - men jeg er ikke enig.... :neutral: De fleste der laver gevind på en drejebænk kører alligevel ikke med fuldprofil platter - og så er du afhængig af om personen der laver gevindet kan finde ud af at slibe et stykke toolbit stål... Det er der mange der kan - men der er godt nok også mange der ikke rammer den rigtige vinkel eller får lavet gevindet for løst...

Jeg har lavet mange gevind med tap og bakke, omkring 100 til montering af lyddæmpere ligesom jeg har lavet det i låsestole til 50 BMG. Til de sidste blev gevindet i piben ganske vist slået - men det er et spørgsmål om gevind værktøj med de rigtige tolerancer - så bør det ikke være noget problem.

Jeg har endnu aldrig lavet et lyddæmper gevind der har været skævt eller hvor kuglen har ramt indmaden. Det hjælper selvfølgelig at der er et bryst hvor lyddæmperen kan skrues imod så den retter sig...
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Olsen71
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 31. mar 2006, 15:18
Geografisk sted: Lolland
Been thanked: 11 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af Olsen71 » 15. sep 2009, 19:20

Findes der virkelig ikke en der kan lave gevind på Grønland :shock:

Så vil jeg da overveje at starte op med drejebænken deroppe :razz:

Olsen
2 skud i samme hul er tit held, 3 er nok fordi man bruger Olsens skydestok...

Bæverjagt....... Det blir man bidt af

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af Great Dane » 15. sep 2009, 19:31

Hvis der skal være et minimum slup mellem pibe og dæmper (or whatever der skal skrues på) Så er der kun en mulighed, og det er drejebænk, og platter eller formator. En formator er et profilslebet toolbitsstål der kan vinkles efter stigningen på gevindet. Optimal opstilling i en almindelig manuel bænk indebærer at fortsætter slæden sættes i halvdelen af gevindets vinkel. Der er typisk 55 grader og 60 graders gevind, hvilket vil sige at fortsætter ved 60 graders gevind stilles i 30 grader. På den måde opnås at spåntrykket kun er på den ene side af gængen og at man kan køre mikroskopiske spåner hvor stålet skærer rent. Det er også en fordel ved slibning af toolbits, idet man kan nøjes med slibning af en 30 graders side, og ikke behøver at ramme begge vinkler, som hvis fortsætteren ikke var vinklet.

Her er et link til en supergenial side for metalnørder.

http://www.fagteori.dk/drejebaenken/dre ... staal.aspx


Alt det fis med skærebakke er ikke beregnet til noget der skal være præcist og slørfrit, og jeg er klar på enhver udfordring i den retning.
Mvh Great Dane

300win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 340
Tilmeldt: 4. okt 2008, 19:04
Interesser: jagt, våben og skydning
Geografisk sted: Fyn, DK.
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af 300win » 15. sep 2009, 19:45

Great Dane skrev: Alt det fis med skærebakke er ikke beregnet til noget der skal være præcist og slørfrit, og jeg er klar på enhver udfordring i den retning.
Lige mine ord, de kan bare komme.......

Mvh Anders

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af HappyNanoq » 15. sep 2009, 19:47

Olsen71 skrev:Findes der virkelig ikke en der kan lave gevind på Grønland :shock:

Så vil jeg da overveje at starte op med drejebænken deroppe :razz:

Olsen
Jo der findes mange som laver krævende arbejder i den boldgade....

Men her findes ingen deciderede våbenmekanikere, ikke på fuld tid i hvert fald.
Oftest ender sådanne opgaver hos dem som har interessen for det og talenterne for det.

Var selv fritids-våbenreparatør da jeg arbejdede på Hospitalet her i Nuuk (små 5 år).
Bevares, det var kun "husmands"-reparationer og småkonverteringer der blev foretaget - men det var ganske interessant.


Har haft "kunder" lige fra fangere med totalt adskilte dobbeltløbede haglgeværer - til folk i Direktoratet med AYA Ambassador med fine graveringer.
Jeg har dog aldrig rigtig tjent noget på det - arbejdet var kun drevet af de lange vinteraftener samt interessen.

Men et hav af gevind, afkortelser af løb m.v. - ja det er det da blevet til.

Har dog mindre mulighed for at bruge drejebænk i dag, end dengang - MEN det går, såfremt opgaven er spændende nok.


Men som det står i dag, må folk lave det selv - og gevind må de få værftet med på at lave.
Tager pga tiden, kun det mest spændende =o)


Så der er RIG mulighed for en driftig våbenmegger, med talent for metal/træarbejde - samt ordentlig brunering..



Vi er dog lidt mere primitive her i Grønland - bare det passer indenfor en halv størrelse 37 træsko... så går det nok.
Ellers kan det tampes med en 2x4" indtil det passer.

Nogle stiller dog højere krav.! Gerne tilflyttere. :biggrin:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

300win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 340
Tilmeldt: 4. okt 2008, 19:04
Interesser: jagt, våben og skydning
Geografisk sted: Fyn, DK.
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af 300win » 15. sep 2009, 20:20

HVK skrev:
Det er muligt at du er værktøjsmager - men jeg er ikke enig.... :neutral: De fleste der laver gevind på en drejebænk kører alligevel ikke med fuldprofil platter - og så er du afhængig af om personen der laver gevindet kan finde ud af at slibe et stykke toolbit stål... Det er der mange der kan - men der er godt nok også mange der ikke rammer den rigtige vinkel eller får lavet gevindet for løst.....
Det er ikke alene muligt, det er et faktum.. :blink:
Enhver værktøjsmager og maskinarbejder med respekt for sig selv
kan slibe et toolbitsstål til gevindskæring.
De sidste mange år har jeg dog brugt fuldprofil platter,
med perfekt resultat, hver gang, også på enden af riffelpiber.
Jeg laver også gevind med bakke, men kun til bolte og den slags,
og der har bakken sin berettigelse.
Som det tydeligt ses på MHM´s pibe, er bakker som anvendes ukritisk,
en kilde til fejl og ærgelser, ikke mindst for ham som betaler..
At slå gevind på en drejebænk er altså ikke SÅ svært...
En smule omhu, teknisk snilde og lidt akkuratesse, så bliver det fint..


Mvh Anders

Brugeravatar
Olsen71
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 31. mar 2006, 15:18
Geografisk sted: Lolland
Been thanked: 11 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af Olsen71 » 15. sep 2009, 20:44

Imponerende så mange gevind der blir lavet på riffelpiber :neutral:

Olsen
2 skud i samme hul er tit held, 3 er nok fordi man bruger Olsens skydestok...

Bæverjagt....... Det blir man bidt af

300win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 340
Tilmeldt: 4. okt 2008, 19:04
Interesser: jagt, våben og skydning
Geografisk sted: Fyn, DK.
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af 300win » 15. sep 2009, 21:08

Olsen71 skrev:Imponerende så mange gevind der blir lavet på riffelpiber :neutral:

Olsen
Ja, der skal jo være noget at skrue gevindbeskytteren på... :neutral:

Mvh Anders

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Gevind i piben

Indlæg af Hønsetyv » 15. sep 2009, 21:21

Flammeskjulere.
Rekyldæmpere.
Og så er der endelig de efterhånden mange jægere der har fået tilladelse til brug af dæmper i udlandet.

Besvar