Ekspert i ballistik søges.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Danpanik
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1374
Tilmeldt: 9. jul 2004, 01:43
Interesser: At lære andre at skyde.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 6 times

Ekspert i ballistik søges.

Indlæg af Danpanik » 14. sep 2009, 18:12

Hvor langt et riffel-projektil kan nå ud, under værst tænkelige omstændigheder, er normalt ikke interessant.

Vi sørger naturligvis for at have et fornuftigt kuglefang, så hvis det skulle ske at vi skød forbi på jagten, så gør det ikke noget.

Det er sikkert også derfor at man aldrig kan finde de tal :???:

Men sådan een som mig, når han laver NVF terrænskydninger i Jægerspris, kunne have STOR glæde af at kende den maksimale afstand et givent projektil kan tilbagelægge. Eksempelvis kan Jeg ikke uden videre, tillade andre kalibre end dem Jeg kan læse om i SIKKAV, ( SIkkerhedsbestemmelser for skydning med KAmptroppernes Våben i fredstid'. Heller ikke selvom at vi skyder med civile våben, for Jeg skal stadigt overholde SIKKAV når vi skyder på forsvarets baner.

Nå, til sagen, er der en ballistisk ekspert derude i cyberspace, der mener at kunne beregne en sådan maksimal 'flyve-afstand' for en standard-patron, ( almindelig ladning ) ? :???:

Hvis han/dem og Jeg kunne finde en sammenhæng med data i SIKKAV, så kunne vi evt nå dertil, hvor man kunne tillade skydning med .338Lapua med reduceret ladning feks.
Inside every little problem there is a big one, trying to get out !

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Ekspert i ballistik søges.

Indlæg af Kelle » 14. sep 2009, 19:17

Ekspert er sådan et stort ord i lille Danmark, men det kan da være jeg kan hjælpe. Smid mig en PM så ser vi på det. Jeg skyder af og til i militær terræn med .338LM ;-)

Mvh.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Ekspert i ballistik søges.

Indlæg af Hønsetyv » 14. sep 2009, 20:47

Man har regnet på en 338 med fuld skrald og en 300gr Sierra med en BC på ,768 og den går 43m/s på 6km så mon ikke den er gået i jorden før det, selvom eleveringen er 43 grader?

Jeg tror kun højere BC findes på kugler i højere kalibre, men jeg kloger videre.

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Ekspert i ballistik søges.

Indlæg af Kelle » 14. sep 2009, 20:59

Tja hvis man skyder med en .338 LM, skal man tage sig lidt sammen, hvis man vil holde den supersonisk på 2km, men det kan da lade sig gøre. Dem jeg skyder med lige pt. taber pusten omkring 1500m....

Jeg har doppler radar data på, både SMK og Lapua 300grains og det er også omkring 1500m festen slutter.

Hvis man vil længere ud skal man ud i piber med meget voldsom stigning og monometal kugler.

Mvh.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Vigilante
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 19. dec 2004, 00:29
Interesser: Genladning, langdistance
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 36 times
Been thanked: 23 times

Re: Ekspert i ballistik søges.

Indlæg af Vigilante » 15. sep 2009, 09:49

kelle skrev:Tja hvis man skyder med en .338 LM, skal man tage sig lidt sammen, hvis man vil holde den supersonisk på 2km, men det kan da lade sig gøre. Dem jeg skyder med lige pt. taber pusten omkring 1500m....

Jeg har doppler radar data på, både SMK og Lapua 300grains og det er også omkring 1500m festen slutter.

Hvis man vil længere ud skal man ud i piber med meget voldsom stigning og monometal kugler.

Mvh.

Kelle

Hvad med 250 grains? Er de mon så faldet til jorden indenfor 3700 meter?
"There are rules, goddamnit!" (Walter, The Big Lebowski)

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Ekspert i ballistik søges.

Indlæg af Kelle » 15. sep 2009, 09:58

Jep....

250 grains bliver overhalet af 300 grains, på omkring 500m. De har godt nok en højere udgangshastighed, men de taber ekstremt meget de første par 100m...

Tag eksemplet med en golfbold og en bordtennisbold, hvilken kommer længest, når de får et hug med en golfkølle???? Jeg satser på, det er den tungest :blink:

Mange tror lette kugler med høj udgangshastighed er vejen frem, men det er det IKKE. De har en højere udgangshastighed ja, men de har også mere vindmodstand pga. den højere hastighed og taber pusten hurtigere, end de tunge kugler. Desuden er de også mere vindfølsomme, sååååååå deeeeeeet.....

Mvh.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Ekspert i ballistik søges.

Indlæg af Kelle » 15. sep 2009, 10:00

Hvis du virkelig vil langt, skal man nok op i en .375 Sniper Tac, den er supersonisk på 3000m !!!!!!

Mvh.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Ekspert i ballistik søges.

Indlæg af CO » 15. sep 2009, 10:19

Hvis du virkelig vil langt, skal man nok op i en .375 Sniper Tac, den er supersonisk på 3000m !!!!!!
Kilde please.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Ekspert i ballistik søges.

Indlæg af Kelle » 15. sep 2009, 11:06

Here you go...

http://www.quarry.nildram.co.uk/Long%20 ... niping.htm

Det er godt nok på på .375 CheyTac (CheyTac's egen) men der står, da at den er supersonisk på 3km

Der er tale om et .408 hylster, der er necked ned til en .375'er

.375 SniperTac er/var en wildcat, som er endnu vildere.

Mvh.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Ekspert i ballistik søges.

Indlæg af CO » 15. sep 2009, 11:58

Jeg kender godt 375'eren, men kan ikke helt fatte hvordan man opnår en tilstrækkelig høj BC til at det er muligt.

Nu er jeg mere rolig.
Wildcat versions of this cartridge, using very long 408 gr Viking bullets developed by Lutz Möller and fired at 2,854 fps, are claimed to achieve astonishing performances, with the supersonic range in excess of 3,000m.
Læg mærke til specielt 2 ord: "claimed" og "Lutz Möller"
Hans projektiler er top dollar, men de opnår desværre langt fra hans beregnede BC værdier.
Det er i hvert fald min erfaring.
Mange andre har gjort samme erfaring med GS Custom kugler, hvis BC'er også er beregnede.

Han opgiver BC'en til over 1.5 med den pågældende kugle :shock:
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Ekspert i ballistik søges.

Indlæg af Kelle » 15. sep 2009, 12:56

Måske også irelevant.....Om det er 2500 yards eller 3000, kan vel nærmest være ligemeget. En SAAB skive kan dælme ikke være ret stor på 3000m, så spørgsmålet er om man i det hele taget kan se den, i sit scope.

En .408 CheyTac kunne også fint dække mit behov :biggrin:

Mvh.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

5317
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 610
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:25
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Ekspert i ballistik søges.

Indlæg af 5317 » 15. sep 2009, 14:32

Danpanik skrev:Hvor langt et riffel-projektil kan nå ud, under værst tænkelige omstændigheder, er normalt ikke interessant.

Vi sørger naturligvis for at have et fornuftigt kuglefang, så hvis det skulle ske at vi skød forbi på jagten, så gør det ikke noget.

Det er sikkert også derfor at man aldrig kan finde de tal :???:

Men sådan een som mig, når han laver NVF terrænskydninger i Jægerspris, kunne have STOR glæde af at kende den maksimale afstand et givent projektil kan tilbagelægge. Eksempelvis kan Jeg ikke uden videre, tillade andre kalibre end dem Jeg kan læse om i SIKKAV, ( SIkkerhedsbestemmelser for skydning med KAmptroppernes Våben i fredstid'. Heller ikke selvom at vi skyder med civile våben, for Jeg skal stadigt overholde SIKKAV når vi skyder på forsvarets baner.

Nå, til sagen, er der en ballistisk ekspert derude i cyberspace, der mener at kunne beregne en sådan maksimal 'flyve-afstand' for en standard-patron, ( almindelig ladning ) ? :???:

Hvis han/dem og Jeg kunne finde en sammenhæng med data i SIKKAV, så kunne vi evt nå dertil, hvor man kunne tillade skydning med .338Lapua med reduceret ladning feks.
du kan hente et gratis program

http://www.ajbinc.net/cgi-bin/cd.cgi?Al ... ulator.zip

og hvis du ellers kender data på det projektil der affyres kan programmet udregne max. afstandprojektilet kan nå ud på
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Ekspert i ballistik søges.

Indlæg af CO » 16. sep 2009, 06:53

Du kan downloade "Quicktarget Unlimited - Lapua Edition" gratis fra Lapua's hjemmeside.
Programmet har drag modeller baseret på dopplerradar målinger på alle Lapua's projektiler.
Du kan lave ultra præcise beregninger på Lapua projektilerne og programmet har en funktion til at beregne max. afstand.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Palle2612
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 102
Tilmeldt: 10. nov 2005, 22:03
Interesser: Long Range Shooting!!
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Ekspert i ballistik søges.

Indlæg af Palle2612 » 19. sep 2009, 08:39

co skrev:Du kan downloade "Quicktarget Unlimited - Lapua Edition" gratis fra Lapua's hjemmeside.
Programmet har drag modeller baseret på dopplerradar målinger på alle Lapua's projektiler.
Du kan lave ultra præcise beregninger på Lapua projektilerne og programmet har en funktion til at beregne max. afstand.

Hvordan f... virker den side..
Jeg har oprettet mig, fået en mail til aktivering, men jeg får bare en side der står at jeg ikke er registreret endnu... Prøver jeg igen med samme mail, skriver den at den allerede findes, så den må jo være et sted..
Har prøvet mange gange at logge ind, indenfor 2 uger ihvertfald så det er vel ikke tid den mangler... :wall:
I rather die standing up, than live my life on my knees..

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Ekspert i ballistik søges.

Indlæg af PeptoBizmo » 20. sep 2009, 13:17

Palle2612 skrev: Hvordan f... virker den side..
Jeg har oprettet mig, fået en mail til aktivering, men jeg får bare en side der står at jeg ikke er registreret endnu... Prøver jeg igen med samme mail, skriver den at den allerede findes, så den må jo være et sted..
Har prøvet mange gange at logge ind, indenfor 2 uger ihvertfald så det er vel ikke tid den mangler... :wall:
I den mail jeg fik kunne jeg ikke bare trykke på linket. Jeg skulle kopiere adressen op i adresselinien.
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Palle2612
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 102
Tilmeldt: 10. nov 2005, 22:03
Interesser: Long Range Shooting!!
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Ekspert i ballistik søges.

Indlæg af Palle2612 » 21. sep 2009, 04:42

PeptoBizmo skrev:I den mail jeg fik kunne jeg ikke bare trykke på linket. Jeg skulle kopiere adressen op i adresselinien.
Nahhh. virker sgu heller ikke... det er åbenbart ikke meningen jeg skal se det.. Takker. :razz:
I rather die standing up, than live my life on my knees..

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Ekspert i ballistik søges.

Indlæg af Kelle » 21. sep 2009, 07:43

Smid mig en PM med din mail adr. så skal jeg nok sende det til dig på mail

Mvh.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Ekspert i ballistik søges.

Indlæg af Hønsetyv » 29. nov 2009, 18:42

Sad lige og læste i "Hatchers Notebook" og fladt over denne udtalelse angående 30-06 ammo.
Vedhæftede filer
Hatchers 1.jpg
Hatchers 1.jpg (11.56 KiB) Vist 4156 gange
Hatchers 2.jpg
Hatchers 2.jpg (18.52 KiB) Vist 4156 gange

Besvar